Permalänk

Kylare till Q9650?

Tja!

Kan ni ge mig några förslag på riktigt bra kylare till Core 2 Quad Q9650? Den som följer med är ju skitjobbig att installera. Och ska man överklocka så duger den inte alls. Så jag behöver en bra metallklump med stort luftflöde vid låga varv. Vad brukade ni ha för kylare på era Core 2?

Vilken kylpasta rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag hade en sådan här innan det blev riktig vattenkylning: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442356

Funkar helt okej

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Eftersom du inte har presenterat någon maxbudget och tänkt överklocka så skulle jag rekommendera Noctua NH-D14.

Permalänk

@Guteklockaren
Använder du också ArtiClean rengörningskit för CPU? Jag har redan kylaren på processorn, och tar jag bort den så måste jag avlägsna gammal kylpasta för att sätta på en ny. Kan det vara bra att använda sån där rengöring då?

@widL
Ja, det där var en rejäl metallklump! Men hur mycket får den väga egentligen innan moderkortet tar skada?...

Vad skulle ni säga om Cooler Master Hyper 212 Plus eller Noctua NH-U12P SE2? Jag vill helst beställa från Inet. Där har jag hittat dessa två. Har de något annat som är bättre?

Är det ingen som använder en Zalman eller Scythe kylare? Zalman är väl ganska vanliga, de finns att köpa nästan överallt. Jag har själv haft Zalman. Men Scythe har jag läst mycket bra recensioner om.

Hur mycket kan man klocka en Q9650? Jag tänkte, man kanske inte ska överdriva med en onödigt stor kylare om man ändå inte kan klocka så mycket.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Aluminium eller koppar? Vilket material är bättre för kylare?

Förutom Zalman, CoolerMaster och möjligen Thermaltake, finns det några andra (större) märken som har belysta kylare? Många Zalman är ju belysta men de har oftast inga heatpipes. Om man skulle köpa en Noctua, är det bara att byta då fläktarna mot belysta fläktar?... även om det inte riktigt blir samma sak, i och med att deras fläktar är bra.

Jag kollade nu lite på Prisjakt. De har delat in dem i kategorierna Lysdioder, Bakgrundsbelysning, Lysdioder + UV reaktiv, UV reaktiv. Vad menas med "bakgrundsbelysning"?

Jag såg en Cooler Master V8 som är belyst. Hur bra är den som kylare?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

CM 212 Plus ska vara en bra kylare och även U12P. En Q9650 skulle nog gå att klocka till 4GHz mer eller mindre beroende på vilket exemplar du får. Min Q9550 gjorde 4GHz på 1.280v så du har nog en del att se fram emot.

EDIT: Råkade trycka på snabbpost istället för gå till avancerad. Skrev klart posten.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av wasidop:

CM 212 Plus ska vara en bra kylare och även U12P. En Q9650 skulle nog gå att klocka till 4GHz mer eller mindre beroende på vilket exemplar du får. Min Q9550 gjorde 4GHz på 1.280v så du har nog en del att se fram emot.

EDIT: Råkade trycka på snabbpost istället för gå till avancerad. Skrev klart posten.

Tack för svaret!

Hur menar du att det är beroende på vilket exemplar jag får? Menar du vilken stepping det är eller vad? Jag menar om det står att det är Q9650 så är det just Q9650, inget annat. Eller?

Har du bara spänningsklockat den? Du har inte ändrat multipeln nånting? Vad hade du för kylare?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Tack för svaret!

Hur menar du att det är beroende på vilket exemplar jag får? Menar du vilken stepping det är eller vad? Jag menar om det står att det är Q9650 så är det just Q9650, inget annat. Eller?

Har du bara spänningsklockat den? Du har inte ändrat multipeln nånting? Vad hade du för kylare?

Alla CPUer klockar olika, självklart har du en Q9650 men det finns bra och dåliga sådana.
Jag ökade spänningen till 1.3 i bios tror jag och hade en FSB på 473 och lät multipliern vara på 8.5. Kylaren var en scythe ninja 2, men jag tror inte att jag kan rekomendera den då den var otymplig och jobbig att montera.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

@widL
Ja, det där var en rejäl metallklump! Men hur mycket får den väga egentligen innan moderkortet tar skada?...

Vad skulle ni säga om Cooler Master Hyper 212 Plus eller Noctua NH-U12P SE2? Jag vill helst beställa från Inet. Där har jag hittat dessa två. Har de något annat som är bättre?

Är det ingen som använder en Zalman eller Scythe kylare? Zalman är väl ganska vanliga, de finns att köpa nästan överallt. Jag har själv haft Zalman. Men Scythe har jag läst mycket bra recensioner om.

Så länge du inte transporterar dator stående så behöver du inte vara rädd för att knäcka eller på annat sätt skada moderkortet. Med den medföljande fästanordningen sitter kylaren som berget, och moderkort är ganska böjliga.

Hyper 212 har jag hört ska vara en bra budgetkylare. Noctua U12 är lillebrorsan till D14 - lite mindre, kyler lite sämre, lite billigare. Zalman var det mycket snack om när sockel 775 var modern, då var det i alla fall så att deras kylare presterade bra, men lät också ganska mycket. Scythe däremot har ett gott rykte, och vad jag har hört och läst presterar deras grejer riktigt bra.

Permalänk

Hyper 212 presterar riktigt bra för den prislappen.
Zalman CNPS9900NT är rätt schyst å.
Har monterat båda i vänners datorer och de presterar bra.
Dock har jag ingen koll på Q9650's värmeutveckling så kan inte uttala mig om hur väl de presterar på en sådan.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Så den bästa Noctua är D14 följt av U12, bästa Scythe är en Ninja, bästa Zalman är CNPS9900NT, bästa Cooler Master är Hyper 212? Är det så jag ska se det som?... ungefär?

Priset är egentligen inte så jätteviktigt. Men jag vet bara att jag vill ha en luftkylare och inte någon vattenbaserad. Ska man ha ett riktigt vattensystem så hamnar man i en helt annan prisklass. Såna där kompakta saker som H50 och H70 är ju en kompromiss, det är vattenkylning till priset av luftkylning. Men någon större vinst ser jag inte med dessa, förutom kanske coolhetsfaktorn. De verkar inte vara väl genomtänkta, men man får ju vad man betalar.

Så säg att vi landar på kanske 600 kr. Så alla de ni föreslagit hittills är ju inom den gränsen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag vet att "bäst" är oftast relativt, men jag menar bäst om man ser till priset. Jag vill ha en luftkylare som man kan överklocka bra med, men samtidigt vill jag att den ska vara tystgående t.ex. om man inte överklockar.

De flesta luftkylare jag sett snurrar på 800 RPM som lägst och upp till 2400 RPM som högst. Går det inte att komma ännu längre ner i varvtalet? Kanske om man kör med en fläktkontroller? Eller?...

Jag kollade lite närmare på de här Cooler Master som heter V8, V6 GT, V10. Den där V6 GT ska visst vara den senaste från förra året? Jag tycker de ser fräcka ut, lite roliga faktiskt. Prestandamässigt verkar de också bra, V8 har 24 grader C vid idle och runt 30 grader C vid max belastning på en Phenom 2 720 X3 @ 3,4 GHz. Hur det ser ut om man översätter det till Intel värden vet jag inte. V10 har 35 grader C vid idle och 52 grader C vid max belastning på Phenom 2 955 X4 @ 3,8 GHz. Vad tycker ni om dessa?

Jag såg nu att D14 är med dubbla radiatorer. Det är för mycket för min del, mer än jag behöver. Då är kanske "lilla" U12 lagom.

Jag har 4 Corsair DDR2 med DHX heat spreaders på ett Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort. Kommer RAM minnena att stå i vägen om jag ska installera t.ex. en Ninja, V8 eller U12? Är avståndet mellan minnesplatserna och sockeln samma för alla 775 kort? Jag har sett en del konstiga placeringar av minnesplatser på olika Intel moderkort.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

När jag precis bestämt mig för en Noctua NH-U12P så får jag reda på att minnena (Corsair XMS2 DHX) inte passar. De har långa kylare (heat spreaders) som enligt Noctua kommer att ta emot. Spelar det någon roll på vilket moderkort de sitter? De här sitter på ett GA-X38-DQ6.

Någon som har haft Corsair XMS2 DHX och stor CPU kylare som vet vad som funkar bra ihop?

Corsair Dominator GT som har nästan identiska heat spreaders har fördelen att den övre delen kan monteras ner. Det har inte XMS2 DHX. Vad gör man då?

Sedan så måste jag ta ner "Crazy Cool" från moderkortet som kyler nord och sydbrygga och regulatorerna. Vad fan ska jag ersätta den med?...

Det känns som att det inte blir något av det här nu, jag får kanske nöja mig med stock kylaren.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Så den bästa Noctua är D14 följt av U12, bästa Scythe är en Ninja, bästa Zalman är CNPS9900NT, bästa Cooler Master är Hyper 212? Är det så jag ska se det som?... ungefär?

Priset är egentligen inte så jätteviktigt. Men jag vet bara att jag vill ha en luftkylare och inte någon vattenbaserad. Ska man ha ett riktigt vattensystem så hamnar man i en helt annan prisklass. Såna där kompakta saker som H50 och H70 är ju en kompromiss, det är vattenkylning till priset av luftkylning. Men någon större vinst ser jag inte med dessa, förutom kanske coolhetsfaktorn. De verkar inte vara väl genomtänkta, men man får ju vad man betalar.

Så säg att vi landar på kanske 600 kr. Så alla de ni föreslagit hittills är ju inom den gränsen.

Har bara positivt att säga om min H20 620.... smidig, låg vikt, tyst, lättmonterad och kyler bra... Kommer aldrig sätta någon "fet" metallklump i någon dator igen.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

När jag precis bestämt mig för en Noctua NH-U12P så får jag reda på att minnena (Corsair XMS2 DHX) inte passar. De har långa kylare (heat spreaders) som enligt Noctua kommer att ta emot. Spelar det någon roll på vilket moderkort de sitter? De här sitter på ett GA-X38-DQ6.

Någon som har haft Corsair XMS2 DHX och stor CPU kylare som vet vad som funkar bra ihop?

Corsair Dominator GT som har nästan identiska heat spreaders har fördelen att den övre delen kan monteras ner. Det har inte XMS2 DHX. Vad gör man då?

Sedan så måste jag ta ner "Crazy Cool" från moderkortet som kyler nord och sydbrygga och regulatorerna. Vad fan ska jag ersätta den med?...

Det känns som att det inte blir något av det här nu, jag får kanske nöja mig med stock kylaren.

Nya heatspreaders för minnen brukar kosta runt 50-200kr. Men du måste inte ha det alls egentligen, jag kör utan på mina Kingston HyperX 4GB.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av ElWeed:

Har bara positivt att säga om min H20 620.... smidig, låg vikt, tyst, lättmonterad och kyler bra... Kommer aldrig sätta någon "fet" metallklump i någon dator igen.

Ja, jag tycker att Antec Kühler modellerna är häftiga, liksom Corsairs motsvarighet. Det är jättebra att det finns lite konkurrens på området. Jag tror att det är en utveckling åt rätt håll. Jag är säker på att vattenkylning kommer bli vanligare de närmsta åren bland entusiaster. Men som alltid med nya trender så som t.ex. SSD så tar det tid att förfina tekniken och sänka tillverkningskostnader och det tar tid för folk att vänja sig vid något nytt. Så luftkylaren kommer nog finnas kvar i många år till.

Ett problem för mig är också att jag inte har hål för vattenslangar i chassit. Du kanske har ett sånt chassi. Men fick du med en sån där liten bakplåt med hål i som man sätter vid en PCI plats för att dra ut slangarna?

Eller sitter radiatorn på insidan?... blåser fläkten luft inåt då eller utåt? :s

Fläkten ansluts med 3-pin kontakt? Har du kopplat den till CPU_FAN headern?

Fick du med några resistorer/kablar/adaptrar för att sänka hastigheten på fläkten?

Går fläkten att reglera automatiskt kanske?...

Fick du problem med att montera radiatorn?

Det var några frågor som jag kom att tänka på. Det kan mycket väl hända att jag slår till på en sån eller en Corsair. Den där är ju inte speciellt dyr, inte lika mycket som Corsair i alla fall.

Skrivet av Kilgam:

Nya heatspreaders för minnen brukar kosta runt 50-200kr. Men du måste inte ha det alls egentligen, jag kör utan på mina Kingston HyperX 4GB.

Såna där med blå heat spreaders? Men de där är väl inte speciellt höga. Vad kan de vara... DDR2 minnen är 38,7 mm (jag mätte mina nyss med skjutmått)... sedan kommer kylaren ovanpå det som kanske sticker upp ytterligare några millimetrar... så säg 40 till 42 mm kanske, inklusive DIMM socklar. Står de i vägen ändå? Vad har du för kylare?

Ja, man kan ju ta bort de där. Men har man snabba minnen och dessutom vill överklocka minnena så är det ganska nödvändigt att ha dem på. Kör man minnena i standard hastighet så kanske man klarar sig utan. Eller så kanske man kan kompensera genom att ha en välkyld dator i övrigt, kanske sätter man en fläkt vid diskburen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag skulle säga noctua u12p se utan tveckan.

Permalänk

Jag har pratat med Noctua och de har förklarat att man kan ta bort "Crazy Cool" utan att man måste ta bort hela chipset och regulator kylaren. Crazy Cool kallas bara plåten som sitter på baksidan. Den sitter ganska exakt under processorn, så för att sätta en monteringsram för en stor kylare så måste man ta bort denna givetvis. Men jag trodde ju att denna lossar allt på framsidan av moderkortet, vilket det gör också. Men man får med två små skruvar med moderkortet som man sätter på baksidan där Crazy Cool satt innan, dessa två håller då chipset kylare och allt på plats. Då kan man montera en stor kylare av typen Noctua med mera.

Chipset kylaren på Gigabyte moderkort kallas annars för Silent Pipe. Så det är två olika saker det och "Crazy Cool". Fan vilket namn. Det låter som ett indiannamn, typ "crazy horse".

Tur att jag har sparat alla tillbehör, så jag har dessa skruvar. Nu återstår bara Corsair minnena med sina jobbiga DHX heat spreaders. De på Noctua har föreslagit en C14 kylare. Den ska ge upp till 65 mm frigång för komponenter runt processorn?! Men det verkar gå ut på att man tar bort ena fläkten som sitter på undersidan av kylaren på just den här modellen. Men frågan är då hur mycket sämre kylning man får då...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Finns ju även
http://www.inet.se/artikel/6308733/thermalright-silver-arrow-...
Thermalright silver arrow.

Som kostar lite mer iallfall på inet än noctua d14 som presterar bättre på dom tester jag sett på youtube osv.

Jag skulle i prisklass välja

200- 300 kr : Hyper 212
300-500 kr : Noctua u9p se
500-700kr : Noctua u12p se
700 + : Noctua d14 eller Silver arrow.

Har man väl öppnat upp ett Noctua paket och ser hur perfekt allting är så tror jag det är svårt att gå tillbaka. Riktigt fin kvalite måste jag säga.
Finns ju även vattenkylning som h70 osv men kan inte mycket om det.

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag har pratat med Noctua och de har förklarat att man kan ta bort "Crazy Cool" utan att man måste ta bort hela chipset och regulator kylaren. Crazy Cool kallas bara plåten som sitter på baksidan. Den sitter ganska exakt under processorn, så för att sätta en monteringsram för en stor kylare så måste man ta bort denna givetvis. Men jag trodde ju att denna lossar allt på framsidan av moderkortet, vilket det gör också. Men man får med två små skruvar med moderkortet som man sätter på baksidan där Crazy Cool satt innan, dessa två håller då chipset kylare och allt på plats. Då kan man montera en stor kylare av typen Noctua med mera.

Chipset kylaren på Gigabyte moderkort kallas annars för Silent Pipe. Så det är två olika saker det och "Crazy Cool". Fan vilket namn. Det låter som ett indiannamn, typ "crazy horse".

Tur att jag har sparat alla tillbehör, så jag har dessa skruvar. Nu återstår bara Corsair minnena med sina jobbiga DHX heat spreaders. De på Noctua har föreslagit en C14 kylare. Den ska ge upp till 65 mm frigång för komponenter runt processorn?! Men det verkar gå ut på att man tar bort ena fläkten som sitter på undersidan av kylaren på just den här modellen. Men frågan är då hur mycket sämre kylning man får då...

Vad har du för moderkort?

Jag har en noctua u12p se.
Fläkten går inte över minnenena så dom kan vara hur höga som helst.

såg nu

du kan jämnföra med asus p5q-e som jag har.

Permalänk

ja det ser lite tightare ut

kör 2x2 gig på dom bortersta

Permalänk

Tack Tim!

Jag skulle ha valt en Noctua U12 om jag inte hade sett på deras webbsida att den inte passar riktigt min dator. Först var det det här med Crazy Cool. Någon fjantigt påhitt från Gigabyte som jag inte sett på något annat av deras moderkort, där det sitter en kopparbit under moderkortet för att ge extra kylning åt processorn. Men det är ute ur bilden, jag har som sagt konstaterat att man kan avlägsna denna utan att hela chipset kylaren (Silent Pipe) rasar.

Nu är det det här med DHX heat spreaders från Corsair som är lite tveksamt. Jag har mätt upp ena DHX modulen och den är 52,1 mm hög totalt (DHX och själva minnesmodulen). Men då räknas också kontaktpinnarna och de åker ju in i moderkortet, så jag skulle nog säga att jag behöver minst 48 mm frigång.

Kan man ta reda på hur stor frigången är för U12 till exempel? Jag har ingen som jag kan mäta på. Och jag hittar ingen uppgift på det någonstans.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

kan mäta om du vill men då måste jag lossa sidan på jävla r2 chassit

Permalänk

Tim, vad har du för minnen? Är det såna med höga heatspreaders?

Men får du plats med en U12 på ASUS P5Q-E utan att ändra något? Den där chipset kylaren är väldigt hög vid processorn.

En kompis har ett sånt, men han har Delux versionen med lite WiFi och annat smått och gått. Men han har någon Zalman kylare på den. Hehe, han lyckades bryta av ena bladet på kylflänsen (vid regulatorerna) när han monterade den, och han skar sig också. Haha! Jag vet inte hur han lyckades. Men de är ganska höga de där. Men om du får plats med en U12 där så bör det väl inte vara något problem för mig heller.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

det var knappt 4 cm kanske någon mm hit och dit men runt 4cm
hur mycke minnen kör du?

Permalänk

Noctua 12 passade helt perfekt utan att ta i något jag har ungefär en halv cm till godo innan minnena börjar och kan änvända hur höga som helst.

Permalänk

pm ditt mob nr kan jag skicka en bild via mobilen har tyvärr ingen kabel till datorn just nu

Permalänk

Var har du mätt 4 cm? Är det från moderkortet upp till toppen på minnena? Jag ser att du har Kingston HyperX, de är ju kanske 1,5 cm lägre än mina Corsair XMS2 DHX. Eller menar du att det är hela 4 cm mellan toppen på minnena och U12 blocket?... då skulle det nog funka för mig också.

Jag har två minnen installerade just nu, och de sitter i de två inre minnesplatserna. Men man kan ju flytta på dem utåt till de två yttre om det skulle behövas.

Jag skickar ett PM till dig.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Var har du mätt 4 cm? Är det från moderkortet upp till toppen på minnena? Jag ser att du har Kingston HyperX, de är ju kanske 1,5 cm lägre än mina Corsair XMS2 DHX. Eller menar du att det är hela 4 cm mellan toppen på minnena och U12 blocket?... då skulle det nog funka för mig också.

Jag har två minnen installerade just nu, och de sitter i de två inre minnesplatserna. Men man kan ju flytta på dem utåt till de två yttre om det skulle behövas.

Jag skickar ett PM till dig.

det är 4cm från moderkortet till undersidan av p12 fläkten som sitter på kylaren.