Intel Sandy Bridge under tusenlappen i maj

Permalänk
Melding Plague

Intel Sandy Bridge under tusenlappen i maj

Om ungefär en och en halv månad lanserar Intel fyra nya processorer med arkitekturen Sandy Bridge, men det handlar inte hög prestanda. Istället har turen kommit till nedbantade Pentium med priser under tusen kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra priser.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Priskrig mot AMD?

Permalänk
Medlem

intressant

Permalänk
Medlem

HTPC åt folket! AMD har alltid varit billigare där.

Permalänk

Svin fint men ett jävligt stort minus är ju att Intel valde att ta bort en hel det GPU finesser. Jag skulle kunna tänka mig den här på ITX fronten men om den har tanig GPU så köper jag hellre AMD fusion

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Superlight:

HTPC åt folket! AMD har alltid varit billigare där.

För att Sandy ska bli klockrent som HTPC krävs att Intel löser 24 Hz-buggen, något de vad jag vet inte planerar att göra innan Ivy Bridge.
Sad, but true.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror det men har de fixat 23,976-buggen i dessa chips tro? Annars faller ju HTPC-nyttan fetbort...

EDIT: Faen emil, lucky lukes ande svävar över ditt tgb

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Typsikt intel att plocka bort de features folk vill ha i dessa prisklasser, är de förvånade att de bli överkörda av fusion?

Permalänk
Medlem

Finns ju redan i3 2100 för under 1000-lappen!

Vad är 24 fps buggen?!?

Permalänk
Medlem

Står tyvärr att både AVX OCH AES försvinner i den tyska texten väl? Jag väntar på en prisvärd och sval CPU med AES-NI men det verkar tydligen vara för mycket att begära..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

24 Hz-buggen

huh, vad är det? Jag har aldrig hört nånting om det

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dentoid:

huh, vad är det? Jag har aldrig hört nånting om det

Skrivet av kobb3:

Finns ju redan i3 2100 för under 1000-lappen!

Vad är 24 fps buggen?!?

I princip handlar det om att Intels grafikkort inte kan skicka ut exakt rätt bildfrekvens. Det innebär ett "hack" med jämna mellanrum när bilden måste synkroniskera med ljudet.

http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Citat:

How about 23.976 fps playback? Sorry guys, even raking in $11 billion a quarter doesn’t make you perfect.
[...]
Intel has committed to addressing the problem in the next major platform revision, which unfortunately seems to be Ivy Bridge in 2012.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Tror inga använder delas grafikdelar i vilket fall som då dom är näst intill värdelösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

Tror inga använder delas grafikdelar i vilket fall som då dom är näst intill värdelösa

Till film duger det väl?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Har man bantat bort saker på 35Waren eller varför drar den mycket mindre än övriga?

Permalänk
Avstängd

Låter bra, blir nog en framtida "internet dator" till föräldrarna. För 500-800 kr så blir det nog bra grejer för pengarna :).

Någon som vet ifall man kan överklocka dessa? Kan ju vara en klar förbättring om man köper en 200kr kylare och överklockar med typ 0.5 GHz

Permalänk
Permalänk

Är det verkligen så många som bygger HTCP idag, ingen spydighet utan bara en fundering.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

Är det verkligen så många som bygger HTCP idag, ingen spydighet utan bara en fundering.

Ja det skulle jag nog vilja påstå. Även om man kanske inte bygger en ofta.

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Har man bantat bort saker på 35Waren eller varför drar den mycket mindre än övriga?

Det är väl bara klockfrekvensen som dragits ner eller?

Ser ut att bli priskrig mellan Intel och AMD på alla fronter. Ska bli intressant att se hur denna står sig mot Athlon II. Vad jag vet presterar de nya Core i3 ganska mycket bättre än Athlon II.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Är det verkligen så många som bygger HTCP idag, ingen spydighet utan bara en fundering.

De flesta processorerna hamnar troligen i OEM- och kontorsdatorer.

Permalänk
Medlem

Pentium G620T verkar funka bra i en hemmafilserver

Permalänk

Gick in på Inpai och hittade ett test mellan Pentium G840 och Athlon II X3 445.

Ser ut som att Athlon II X3 445 vinner. Förutom i spel där det är betydligt mer jämt. Får vänta in tester från fler sidor innan man kan dra en slutsats.

http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?id=7970&pageid=7911

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är väl bara klockfrekvensen som dragits ner eller?

Ser ut att bli priskrig mellan Intel och AMD på alla fronter. Ska bli intressant att se hur denna står sig mot Athlon II. Vad jag vet presterar de nya Core i3 ganska mycket bättre än Athlon II.

Fast frekvensskillnaden motsvarar ju inte alls skillnaden i prestanda. Fast det går kanske inte jämnt ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

I princip handlar det om att Intels grafikkort inte kan skicka ut exakt rätt bildfrekvens. Det innebär ett "hack" med jämna mellanrum när bilden måste synkroniskera med ljudet.

http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Låter mera som ett NTSC-problem.
Känns inte relevant för oss svenskar då eftersom vi har PAL.
Annars kan man ställa om XBMC så att alla filmer speedas om till 25 fps (eller 24 om man vill det).

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ronnylov:

Låter mera som ett NTSC-problem.
Känns inte relevant för oss svenskar då eftersom vi har PAL.
Annars kan man ställa om XBMC så att alla filmer speedas om till 25 fps (eller 24 om man vill det).

Det har inget med NTSC att göra, utan handlar om synkroniseringen för 24 Hz. Större delen av allt 24p-material är egentligen 23,976 Hz vilket de flesta grafikkretsar förstår, dock inte Intels som avrundar till 24 Hz jämnt. Det ger ett hack ibland när bilden synkroniserar tillbaka. Handlar inte bara om lokala filer, utan påverkar även den som vill spela upp Blu-ray genom datorn och grafikkretsen.

Tråkigt då både AMD och Nvidia hanterar det hela korrekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

För de som är ute efter en ren kontorsdator och för att spela mindre krävande spel så duger dessa processorer säkert alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Är det verkligen så många som bygger HTCP idag, ingen spydighet utan bara en fundering.

Jag skulle tro att fler är intresserade av HTPC än av kraftpaket. Känns inte som det behövs så mycket CPU kraft numera. Haft min C2D i flera år och aldrig känt att den är slö, räckte med en SSD för att få den att kännas ny. Medan min P4 och A64 byttes ut efter bara 2 år för de kändes slöa.

Om man inte håller på med video encoding och sånt (och hur många gör egentligen det regelbundet?) så behövs det inte mycket CPU.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Låter bra, blir nog en framtida "internet dator" till föräldrarna. För 500-800 kr så blir det nog bra grejer för pengarna :).

Någon som vet ifall man kan överklocka dessa? Kan ju vara en klar förbättring om man köper en 200kr kylare och överklockar med typ 0.5 GHz

Nej, dessa går inte att överklocka mer än kanske 100MHz på sin höjd. I och med Sandy Bridge är det bara processore med "K" efter modellbeteckningen som går att klocka ordentligt.

Det beror på att Intel byggde in klockgeneratorn i processorn och att allt synkar mot samma klocka, eftersom det är så kraschar pcie-bussen om man fösöker höja för mycket. K-processorerna klockar med multipel istället, men den är låst på alla de andra.

Intels ersättare till X58, dvs X79 med sockel 2011, kommer att tillåta även frekvensklockning på de dyrare processorer som släpps mot slutet av året. Klockning har blivit Lyx, för att Intel säger så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||