Nofen kyler Intel Sandy Bridge utan fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkaBenjo:

Om man läser texten så står det att de testade både HR-02 och Nofen i Antec twelve Hundred chassiet:

"I would like to remind you that we have efficient and pretty quiet fans inside our Antec twelve Hundred system case, so it would hardly be correct to claim that the heatsink worked in a true passive mode. But these fans helped Nofen CR-100A just as much as they helped Thermalright HR-02, so this comparison should be considered fair."

Ser ut som HR-02:an är snäppet vassare, iaf i X-bits test. De verkade få problem med sin 980X med Nofen, men att passivkyla en sån det är kanske inte det lättaste.

Eller hur vem köper 980x och kör den passivt? SB är perfekt då dom drar lite ström eller dualcore cpuer som vissa faktiskt köper idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneZ87:

Och grafikkort om man inte har ett moderkort där det är i botten

Så vitt jag kan se är det bara översta PCIe-platsen som blir lidande.. Ni ser väl att det är en mATX-kort?

Permalänk

Vill ha!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Mehh... gör ju så att min NH12 ser ut som en liten skit..
Rediga grejjer detta!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad hamsterhjulet väger?

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem

Tur att den inte var så stor i alla fall

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk

Passar den där i min PICO-ITX-låda hahaha.. nä jag skämtar bara

Tro mig.. Lär ju börja hagla av trådar vad gäller passning i folks chassien.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av Ace89:

Jag undrar vad hamsterhjulet väger?

763gr..

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Vart fasen har dom gömt nätagget? Eller är det monterat i fronten på något sätt?

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Skrivet av FLoz:

Vart fasen har dom gömt nätagget? Eller är det monterat i fronten på något sätt?

Det fläktlösa agget står på högkant bakom hårddsikburen.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

till den som frågade vad det är för chassi: Det är något Nofen chassi, alltså samma tillverkare som kylaren.

ingen annan som la märket till klisterlappen på chassit?
det går att läsa vad det står på den om man zoomar in bilden litegrann
står där bl.a. att man inte bör installera en fläkt:

CAUTION

Do not install any cooling fan.
Could be a reason of computer's failure the dust fetch by cooling fan.
We do not have responsibility for failure with this reason.

When you install NOFEN CPU cooler in the system, please install as below picture

antar att den mer eller mindre slutar kyla helt ifall den täpper till med damm mellan flänsarna, när dom skriver något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Passar den där i min PICO-ITX-låda hahaha.. nä jag skämtar bara

Tro mig.. Lär ju börja hagla av trådar vad gäller passning i folks chassien.

Alla kan ju inte bränna 2 Laing-pumpar och ändå klara sig Jag skulle, som du vet, gärna köra passivt - men det finns ju vissa begränsningar i systemet

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Alla kan ju inte bränna 2 Laing-pumpar och ändå klara sig Jag skulle, som du vet, gärna köra passivt - men det finns ju vissa begränsningar i systemet

Kan inte hjälpa att ja aldrig har tid *rolleyes*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Kan inte hjälpa att ja aldrig har tid *rolleyes*

Haha, har ju sagt åt dig att det bara är skicka ner så hjälper jag dig

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Lite väl utrymmeskrävande. Det gäller att ha ett rejält moderkort och servertorn för att en ska få plats med allt annat ^^

Permalänk
Medlem

(Finns inte i Norden)
Jag vill köpa en- fast inte så stor förstås. Finns det andra märken?

Jag kör Intel core i3

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Hur ska man få plats med minnen samt gpu?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hur ska man få plats med minnen samt gpu?

Skohorn och god vilja?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Någon som känner igen vad det är för moderkort?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Någon som känner igen vad det är för moderkort?

ECS H67H2-M

Permalänk

Det är väl bara att skaffa ett skafferi med risers? till allt?

Permalänk

Här är förslag till fläktlös GPU från prisjakt.

Tänk på att deras fläktlösa PSU bara är 400W.

PSU-kraven för den populära Gigabyte Radeon HD5770 Silent HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB anges som 450 W, men räkna med att det antar minst en HDD och DVD/BD-spelare, om man bara har en 5 W SSD är det antagligen inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Svensson:

Här är förslag till fläktlös GPU från prisjakt.

Tänk på att deras fläktlösa PSU bara är 400W.

PSU-kraven för den populära Gigabyte Radeon HD5770 Silent HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB anges som 450 W, men räkna med att det antar minst en HDD och DVD/BD-spelare, om man bara har en 5 W SSD är det antagligen inga problem.

Synd att de knappt skulle få rum tillsammans med den där kylaren x)

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Synd att de knappt skulle få rum tillsammans med den där kylaren x)

Eftersom de rekommenderar en Radeon HD 5750 UDV D5 Silent-Cell (1G) i en CS-30 här så antar jag att kortet får plats i CS-30.

Första bilden i artikeln visar att det finns gott om plats i bredd och höjd.

Permalänk
Medlem

Sverige

Skrivet av Olle P:

För närvarande säljs kylaren bara i set med chassi och fläktlöst nätaggregat (400W).
Man kan köpa setet från Storbritannien till det facila priset av €468,50 (inklusive moms).

/Olle

Eller från Indomo i Sverige:

http://www.indomo.se/13338-Nofen-Set-A40-passiv-kylning

Permalänk
Medlem

På bilden ser det ut som att den når 78˚C på ~18minuter.

Är det bara jag som inte är jätteimponerad?

Jag har aldrig tyckt att helt passiv kylning varit ngn särskilt bra lösning. Även väldigt tysta fläktar gör enorm skillnad om man har vettiga kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Nofan Set A43 skeppar

Indomo har börjat skeppa "Nofan Set A43" nu, jag skall hämta på Posten i morgon. Sedan gäller det att fundera ut ett bra moderkort och processor bland annat. Kylaren tar upp det mesta av lådan men det verkar kunna finnas plats for 1(ett) extra kort så jag skall kolla om man kan hitta ett passivt kylt grafikkort som klarar att driva två skärmar. Inga gaming-krav utan för sw-utveckling.

Denna firma bygger färdig maskin med moderkortet Gigabyte GA-H67MA-UD2H-B3 :
http://www.quietpc.com/gb-en-gbp/products/systems/sys-a43-h67

Annars verkar ASUS Maximus IV Gene-Z kunna passa. Tips välkomna.