Mionix Zibal 60 – tangentbord med bakgrundsbelysning och Cherry MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Nu ska jag inte tala för någon annan, men anledningen till att jag personligen tycker att mediaknappar är onödigt luillull är att mediaspelarna redan har hotkeys för de här sakerna - på existerande knappar. Särskilda mediaknappars vara eller inte vara blir därmed tämligen ointressant.

Var ju precis det jag nämnde med, deras "hotkeys", dvs. specialknapp + randomknapp. Allt kommer egentligen ner till effektivitet, 2st knappar vs. 1 för att byta låt/pausa.

Med tanke på vilken prisklass mekaniska tangentbord ligger i, så är det nästan löjligt att såna här smågrejer som mediaknappar, faktiskt inte finns med.

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett nytt mekaniskt, men helt ointressant om det har svarta cherry, kan inte med dom till nått.
Hade dom haft brunna skulle jag gärna vilka ha ett, Och ja jag vill ha bakgrundsbelysning, sitter man i nästan mörker som man för det mesta gör ser man ju inte tangenterna alls nästan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Nu ska jag inte tala för någon annan, men anledningen till att jag personligen tycker att mediaknappar är onödigt luillull är att mediaspelarna redan har hotkeys för de här sakerna - på existerande knappar. Särskilda mediaknappars vara eller inte vara blir därmed tämligen ointressant.

Jojo, men grejen med play/pause och de kommandona är att de är universella. Använder visserligen själv bara Spotify så det blir ju enkelt men håller jag på med nåt annat och måste pausa för att det exempelvis ringer är det lättare att gå till datorn och slå in den stora pause-knappen där uppe jämfört med att måsta börja ta massa ctrl+p eller ctrl+alt+space eller vad det nu kan tänkas vara. Går ju visserligen med space om programmet är uppe men har man då nåt annat fönster så blir det annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Var ju precis det jag nämnde med, deras "hotkeys", dvs. specialknapp + randomknapp. Allt kommer egentligen ner till effektivitet, 2st knappar vs. 1 för att byta låt/pausa.

Nja, jag syftar på att t.ex. space i regel är play/pause i merparten videospelare, + och - på numpad är volymkontroll, osv.

Skrivet av Lidodido:

Jojo, men grejen med play/pause och de kommandona är att de är universella.

Det skulle väl vara detta då, för den som använder många olika mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Har precis köpt ett Steelseries 6G v2 som jag skriver på just nu. Kan bli intressant detta ändå, fast tror inte jag byter bort detta på ett bra tag

Cherry mx Black är ju skitsköna att skriva kortare stunder och att spela på längre stunder. Finner ingen smärta alls i fingrar efter ca 10h spelande.

Har också ett 6G v2, är otroligt nöjd över det, och det håller för mycket stryk, som dom även för reklam för på deras hemsida

Cherry MX Black switcharna är otrooligt sköna att spela på, och funkar även att skriva med, därimot så klickar dom inte, men dom låter fortfarande mer än ett vanligt tangentbord. Men om man är ute efter ett tangentbord som klickar ska man satsa på Cherry MX Blue switcharna, dom finns i Filco (?) tangentbord om jag inte minns helt galet.

För den som vill byta switcharna i ett tangentbord så är det inte heller något problem över huvud taget, det svåra är nog att få tag på switcharna i sej. Ex kanske vill ha ett klickande ljud på mellanslag och enter, vad vet jag. Finns bra guider på tuben hur man bär sig åt.

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Sergeant44:

Jag som precis köpt mitt 6g v2, sjukt nöjd dock. Så jag tror nog att jag behåller det ett tag
Så i nordens gött att skriva på!

Nja kanske inte skriva men spela

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Nja, jag syftar på att t.ex. space i regel är play/pause i merparten videospelare, + och - på numpad är volymkontroll, osv.

Det skulle väl vara detta då, för den som använder många olika mediaspelare.

Jag syftade mer specifikt på musikprogram, som winamp, spotify, foobar. Hur ofta har du film igång när du spelar? ;D. Jag, och de flesta andra jag känner, har i alla fall musik igång när det spelas, rätt skönt att kunna byta låt eller pausa när man är inne i spelet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Nja, jag syftar på att t.ex. space i regel är play/pause i merparten videospelare, + och - på numpad är volymkontroll, osv.

Det skulle väl vara detta då, för den som använder många olika mediaspelare.

Jojo, space gäller ju i princip i alla mediaspelare, men problemet med space är att det inte är en global hotkey, och funkar således inte om fönstret inte är markerat. Då måste man alltså klicka fram exempelvis Spotify och trycka space, då man ganska sällan sitter med fönstret uppe och glor som ett fån och väntar på att nåt ska hända.

Logitech har ju löst det skapligt med diNovo Edge, fn-knappar med bakgrundsbelysning så man hittat rätt mediaknappar men de blir ändå väldigt bökiga att trycka ner. Dedikerade mediaknappar saknar man verkligen där.

Permalänk
Medlem

Bakgrundsbelyst! wow!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Är faktiskt något man skulle kunna tänka sig, men det blir nog dyrt

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Ser lovande ut, blir nog ett köp om det kostar <800 kr. Får hoppas på det, kanske mindre troligt iofs :S

Permalänk
Medlem

Varför alltid dessa Cherry Black? Inte bättre med Cherry MX Brown som verkar vara bra allround, bra för att skriva med och bra för gaming.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Om det håller samma kvalité/prestanda som naos´en så blir det definitivt ett köp.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Var ju precis det jag nämnde med, deras "hotkeys", dvs. specialknapp + randomknapp. Allt kommer egentligen ner till effektivitet, 2st knappar vs. 1 för att byta låt/pausa.

Med tanke på vilken prisklass mekaniska tangentbord ligger i, så är det nästan löjligt att såna här smågrejer som mediaknappar, faktiskt inte finns med.

Less is more. Finns dom som gladeligen betalar extra för att få ett "ten key less"-tangentbord (dvs. ett tangentbord utan numpad) och även om jag inte tillhör den skaran så är jag ändå av åsikten att jag inte vill ha "extra mediaknappar på köpet" (har ett Filco Majestouch Cherry MX brown).

Sen kan jag hålla med om att det borde finnas tgb med mekaniska brytare som har mediaknappar, men jag tycker inte att ett högt pris på ett tgb per automatik ska vara synonymt med massa extraknappar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Det va inte mycket information de gick ut med nu, inte mycket mer än vi redan visste. Hade gärna sett mer om pris etc

Permalänk

Inge n-key roll over, bara 6-key roll over, någon som vet om man får nkro ifall man kopplar in med en USB->PS/2 adapter?

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwertyasdabc:

Inge n-key roll over, bara 6-key roll over, någon som vet om man får nkro ifall man kopplar in med en USB->PS/2 adapter?

Då borde de väl nästan skylta med det?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Då borde de väl nästan skylta med det?

Tycker jag också dem borde göra men varför ens släppa ett tangentbord som inte har nkro?

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk

http://www.mionix.net/page.php?al=zibal60

• Six Key Rollover
Register up to six keystrokes simultaneously.

Puckat. Va riktigt sugen på det här men nu är det inget för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyasdabc:

Tycker jag också dem borde göra men varför ens släppa ett tangentbord som inte har nkro?

Bra fråga i sig - hur svårt kan det egentligen vara att göra ett tangentbord där det går att detektera alla tangenter kan man undra? ... fast ändå har ju i princip alla tangentbord där ute samma begränsningar

6KRO är ju så gott som alltid så högt det går på USB och jag vet inget mekaniskt tangentbord som går högre. Och IMHO räcker det rätt långt. (Sidewinder X4 klarar mer, men kan i vissa extremfall spotta ur sig fel tecken sägs det)

Visst, PS2 klarar ju NKRO, men jag undrar om den har ström nog att dra runt bakgrundsbelysningen? ... och hur många kopplar in tangentbordet på USB nuförtiden? (Jag gör det gärna, och kommer fälla några tårar när jag inte kan få tag i PS2 port på mina moderkort, men jag tvivlar på att jag är en typisk Swecare...)

Värre är IMHO tangentbord som Razer Blackwidow, som i grunden bara är 2KRO... DET är en riktig budgetlösning!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwertyasdabc:

Tycker jag också dem borde göra men varför ens släppa ett tangentbord som inte har nkro?

För att spara pengar (och för att sex kanske är tillräckligt många) förmodligen, men om de har tänkt sig 1500 kronor för det vet jag inte riktigt om det fungerar som argument. Steeleries 6g får man ju för 600 kr...

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Bra fråga i sig - hur svårt kan det egentligen vara att göra ett tangentbord där det går att detektera alla tangenter kan man undra? ... fast ändå har ju i princip alla tangentbord där ute samma begränsningar

6KRO är ju så gott som alltid så högt det går på USB och jag vet inget mekaniskt tangentbord som går högre. Och IMHO räcker det rätt långt. (Sidewinder X4 klarar mer, men kan i vissa extremfall spotta ur sig fel tecken sägs det)

Visst, PS2 klarar ju NKRO, men jag undrar om den har ström nog att dra runt bakgrundsbelysningen? ... och hur många kopplar in tangentbordet på USB nuförtiden? (Jag gör det gärna, och kommer fälla några tårar när jag inte kan få tag i PS2 port på mina moderkort, men jag tvivlar på att jag är en typisk Swecare...)

Värre är IMHO tangentbord som Razer Blackwidow, som i grunden bara är 2KRO... DET är en riktig budgetlösning!

Det finns flera tangentbord med NKRO här är några som jag minns och det finns många fler:
SteelSeries 7g och 6g
Qpad MK-80 (vilket är samma som XARMOR-U9BL)
Leopold Tenkeyless
tangentborden på daskeyboard.com

Typ alla som har PS/2 kontakt.

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Skrivet av Elgot:

För att spara pengar (och för att sex kanske är tillräckligt många) förmodligen, men om de har tänkt sig 1500 kronor för det vet jag inte riktigt om det fungerar som argument. Steeleries 6g får man ju för 600 kr...

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=4016

inte fan var det för att spara på priset iaf

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertyasdabc:

Det finns flera tangentbord med NKRO här är några som jag minns och det finns många fler:
SteelSeries 7g och 6g
Qpad MK-80 (vilket är samma som XARMOR-U9BL)
Leopold Tenkeyless
tangentborden på daskeyboard.com

Typ alla som har PS/2 kontakt.

Jo precis, de har NKRO på PS/2, men inte på USB, precis som alla de andra tangentborden...

Det är ju faktiskt möjligt att även Mionixet funkar med en PS2 adapter och då blir fullt ut NKRO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kostar 1500 :- kr