Helgsnack: "Den ultimata datorlådan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Kolla in det här.

Det där är ju snuskigt vackert.

fet

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Skrivet av j.micke:

Det orginalchassi som photohop-bilden grundar sig på, är ett Fractal R3, så jag har meddelat fractal. Men det är väl inte tillräckligt stor marknad antar jag.

Jag har själv dremlat lite i mitt R3-chassi för att få plats med 3st fläktar i fronten.

Och jag håller med, Lian Li-chassit som du länkade hade varit klockrent om man kunnat skippa den övre sektionen.

Synd att Fractal inte nappade, de är annars det företag som jag skulle kunna tänka mig vara
flexibla nog för att kunna ta till sig lite externa förslag
I vilket fall som helst så är jag så sjukt trött på att alla dator chassin byggs för att kunna hålla
1-2 standard DVD + 4-5 HDD som ett sorts minimum även för m-ATX chassi....!!?!?

Jag ligger nog i lä jämfört med din R3:a, men kolla gärna in mitt Lian chassi:
http://www.youtube.com/watch?v=-7eIay_k1-s

Varning för hög nördfaktor

Ha d gott
mvh
p4m

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mart1128:

Ville bara slänga in en snabb fråga. Ska uppgradera till SB. Blir ett Asus P8P67 Deluxe B3 eller Asus Sabertooth P67 B3 med i7 2600K en bra kombination? Har allt annat men grafikkorten får hänga med ett tag till. Funkar 2st GTX 295 SLI bra med dessa moderkort? Tacksam för bra tips.

Jag vill hjälpa dig i alla fall! 2600K ska fungera utmärkt med de korten och det ska SLI göra också! Det är ju gott med utrymme mellan kortplatserna också så det är bara att köra!

Vilket chassi har du/ska du ha, för att återknyta till ämnet?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Omröstning skulle inte fungera då de flesta skulle rösta på sitt eget chassi som de köpt och de skulle inte ha en aning om de dyrare chassin. Fractal Design R3/XL skulle hamna högt eftersom många har de lådorna.

Gud ja, glömde bort att ingen är objektiv här på Swec. Klart man kan ha en omröstning.

Permalänk
Skrivet av Arne-Mohammed:

LD PC-V8 All the way. finns inget som slår det

Har du ens testat det chassit personligen? Annars vet du ju inte om det är "all the way"

Permalänk

Synd att inte Fractal får ordning på kvalitetskontrollen, mitt R3 hade följande fel, 2 moderkorts skruvhål var utan gänga, nedre tumskruv till sidoplåt sönderdragen gänga, eSATA och USB kontakterna på fronten var illa monterade. Gummibussningarna till kabelgenomföringen är fortfarande ett skämt. Det blev retur. För nästan halva beloppet är ju Antec 300 ett betydligt solidare bygge om än inte riktigt lika tyst. Dock lika eller bättre kylning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bighorn62:

Synd att inte Fractal får ordning på kvalitetskontrollen, mitt R3 hade följande fel, 2 moderkorts skruvhål var utan gänga, nedre tumskruv till sidoplåt sönderdragen gänga, eSATA och USB kontakterna på fronten var illa monterade. Gummibussningarna till kabelgenomföringen är fortfarande ett skämt. Det blev retur. För nästan halva beloppet är ju Antec 300 ett betydligt solidare bygge om än inte riktigt lika tyst. Dock lika eller bättre kylning...

Det låter inte som att du tycker det är den "ultimata datorlådan",
så ta detta problem i R3- eller Fractal-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Det orginalchassi som photohop-bilden grundar sig på, är ett Fractal R3, så jag har meddelat fractal. Men det är väl inte tillräckligt stor marknad antar jag.

Jag har själv dremlat lite i mitt R3-chassi för att få plats med 3st fläktar i fronten.

Och jag håller med, Lian Li-chassit som du länkade hade varit klockrent om man kunnat skippa den övre sektionen.

Micke.. nu tar vi fram vinkelslipen, popniten och fixar ditt gamla "R1"-chassi. Kommer bli intressant! Förövrigt så gillar jag små chassin. Ace ECCO-serien verkar shysst, stilrena och cleana. 300-500kr, bra pris.
http://www.aceofsweden.com/ecco220.html
http://www.aceofsweden.com/ecco250.html

Med visst risk för att bli mobbad lägger jag upp ett par bilder på Snow Leopard-burken (Q6600, HD4870). Skall lacka/måla om fronten svart. Får skämmas för kabeldragningen..
http://farm6.static.flickr.com/5101/5613422146_9791eb1cf9_z.j...
http://farm6.static.flickr.com/5068/5613422368_b9448d75dc_z.j...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Johanswec:

Har du ens testat det chassit personligen? Annars vet du ju inte om det är "all the way"

klart jag har...

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Jag gillar det minichassi Micke föreslår men i väntan på det så är ju P180 mini väldigt likt Mickes förslag om man på P180 mini tar bort HDD-burarna och den lilla hylla där övre buren står. Ett bra exempel är detta http://www.sweclockers.com/galleri/7093-antec-p180-mini-med-vatten fast jag kör helt och hållet med luft och skulle då kunna köra ett lite grundare chassi..

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Jag vill hjälpa dig i alla fall! 2600K ska fungera utmärkt med de korten och det ska SLI göra också! Det är ju gott med utrymme mellan kortplatserna också så det är bara att köra!
Vilket chassi har du/ska du ha, för att återknyta till ämnet?/ Flamso

Beställt Asus P8P67 Deluxe och i7an. Hade ett Coolermaster nånting fulltower med allt inbyggt förut. Tröttnade på att ha burken bredvid TV bänken så skaffade ett Thermaltake Mozart HTPC chassi och byggde in allt i den utom radiatorerna, dom får ju inte plats liksom. Måtten va samma som förstärkaren utom att det va 6cm djupare. Perfekt. Det ultimata chassit för mig. Skulle lagt upp bilder på grejerna om jag fattade hur man gjorde
Tack Flamso för informationen. Nu kan man sova lugnt.
Ps I Kristianstad pluggar min lillesyrra förresten Ds

Visa signatur

HTPC Tt Mozart, Asus P8P67 Deluxe B3, i7 2600K@4,4Ghz med Tt vbl, MSI GTX 580 med EK vbl, SSD Intel X25 80Gb system, SSD Plextor M3 Pro 128 Gb för spel, 2x WD 320Gb Raptor, WD 500Gb extern, 4x2Gb OCZ DDR3 1800 Mhz,Tt Bigwater 745 cirkulation, Zalman 850W, Win7 x64 HP, Sharp 46" 100Hz 1080p, Denon AVR-2106 7.1, komplett Dali Concept hgt 7 kanals surround med Concept 8 som frontar, Dantax 12" sub, Xbox 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Lian Li PC-7 är också snyggt, har haft det kanske 4+ år och är inte trött på det än

Moddat med blåa leds från Classe till PWN-on/off och HDD-indicator ^^

http://www1.itaggit.com/Thumbnails/22/Images/103999_300x0.jpg

Håller med, det var därför jag utgick från det till mitt första modd-projekt: Lian Li PC7 "D"

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Dance:

Håller med, det var därför jag utgick från det till mitt första modd-projekt: Lian Li PC7 "D"

Super-nice moddning Mr.
Riktigt clean och fin.
Kreativa lösningar och många fina bilder.
Tummen upp

För att knyta an till trådens kärna vill jag tillägga att Lian li överlag
kanske gör de "ultimata bas datorlådorna för moddning"

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Fick se de här modulära lådorna på caseking.de

Kanske inte den/de ultimata lådorna, men riktigt coola och rätt snygga. Dessutom kan man ju ha enbart delen med 5,25" platserna ovanpå skrivbordet. Synd bara att de har startknappen/io-panelen på huvudburken.

Fanns i en variant med fler diskplatser också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkaBenjo:

Fick se de här modulära lådorna på caseking.de

Åååå snyggt!
Det är ju det chassi som mest passar in mina önskemål önskemål.
Och isf skippa de två medföljande lådorna för hårddisk och optisk enhet.

Dock tycker jag att de kunnat ha 3st 120mm-fläktplatser i fronten. Alternativt 2st större fläktar.

Permalänk
Medlem

@j.micke, de i fronten är iofs 140, men de kunde kanske klämt in en till. Sen är det ju inte mAtx och du får fixa någon egen hårddiskupphängning i huvudlådan. Annars så stämmer det ju ganska bra med dina önskemål

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkaBenjo:

@j.micke, de i fronten är iofs 140, men de kunde kanske klämt in en till. Sen är det ju inte mAtx och du får fixa någon egen hårddiskupphängning i huvudlådan. Annars så stämmer det ju ganska bra med dina önskemål

Mmm såg att det är 140mm fläktar i fronten, men det är ändå mycket utrymme runt om, som man skulle kunna använda till fler/större fläktar.

Att det är för ATX ser jag bara som ett plus. Anledningen till att jag gjort min skiss efter mATX är för att vid ett sånt slimmat chassi, tror nog chassitillverkarna att mATX är mer kommersiellt gångbart. Själv hade jag helst velat ha ett slimmat chassi för ATX.

Hårddsikupphängningen är inga problem att lösa. Finns ändå gott om utrymme för minst 2st HD och några SSD

Permalänk
Skrivet av j.micke:

Jag tycker inte att ett optimalt chassi finns på marknaden just nu.
Alla har sina nackdelar med att de ska passa till en större målgrupp.

Jag hoppas på att någon skulle kunna göra verklighet av mina skisser på hur jag vill ha mitt chassi.
Inga onödiga 5.25"-platser och rakt luftflöde.

http://pici.se/pictures/zjZyAGeCN.jpg

Detta Chassi skulle väl kanske också funka, är väl ganska nära, iallafall bland de närmaste man kan komma idag?

http://www.idg.se/2.1085/1.378234/en-annorlunda-datorlada-av-...

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Detta Chassi skulle väl kanske också funka, är väl ganska nära, iallafall bland de närmaste man kan komma idag?

http://www.idg.se/2.1085/1.378234/en-annorlunda-datorlada-av-...

Ja jag gillar att chassitillverkarna börjar tänka i nya banor!
Dock så tycker jag att de gör det lite väl svårt för sig själva med detta chassi.
Man behöver inte krångla till saker så mycket. Dels går det utrymme till spillo på toppen, för att dölja kablar som annars hade döljt sig själv med att vara på baksidan, sedan så får man varken det raka luftflödet som jag är ute efter, eller möjlighet att montera radiator

Permalänk
Skrivet av j.micke:

Ja jag gillar att chassitillverkarna börjar tänka i nya banor!
Dock så tycker jag att de gör det lite väl svårt för sig själva med detta chassi.
Man behöver inte krångla till saker så mycket. Dels går det utrymme till spillo på toppen, för att dölja kablar som annars hade döljt sig själv med att vara på baksidan, sedan så får man varken det raka luftflödet som jag är ute efter, eller möjlighet att montera radiator

Nej att montera radiator blir svårt, tror dock inte att de är helt omöjligt med lite mod, men rakt luftflöde är de ju! Rakt uppåt

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Men rakt luftflöde är de ju! Rakt uppåt

Jag vill ha flödet rakare än rakt
Det jag menar med linjärt luftflöde går inte ihop med att ingen insugsfläkt blåser rakt mot baksidan.