Permalänk

Hmm... Fläktval..

Så, tiden har kommit för att piffa upp min dator en aning. Inget fantastiskt, men planen är att skaffa ett ASUS SaberTooth 1366 och ett Corsair 600T White. Kylaren jag använder för processorn är en H70.

Så, nu när jag har ett chassi som faktiskt kan se bra ut så funderar jag på vilka fläktar jag ska peta in.
Många skulle säga att det självklara valet till H70n är GT-fläktar, men de ser ju inte så fantastiskt fina ut. Dessutom vill jag att alla fläktar ska vara av samma typ, utom en som kommer vara en Silverstone Air Penetrator riktad mot grafikkort/sydbrygga.

Så, med en mesh på sidan så kan man då ha 4 st 120 fläktar som även kommer synas rätt bra. Min första tanke var Enermax Magma, men Akasa Vipers verkar också väldigt lovande. Tydligen väldigt bra fläktar med relativt låg ljudnivå. Så, hur förhåller sig Magma vs Vipers rent luftmässigt? Vore det snyggt med 4 st. Vipers mot den vita panelen? Någon som har någon annan idé kanske?

Permalänk
Hjälpsam

Varför inte gå all in på penetrators?

Alternativet om det är en designfråga på ett vitt chassi så skulle jag nog gå på Fractals med vita blad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nexus fläktar har vita blad, och de ska ju ha jävligt bra prestanda/dB

Permalänk

Helvitt känns dock jäkligt tråkigt. Var inne på det en stund men nja, hellre ett snyggt färginslag vid meshen. Eventuellt så ersätter jag topfläkten med 2 120 också. Dessutom känns 6st Penetrators för ut som lite väääl saftigt för ekonomin. Bara en går på 250 spänn.
Varför jag bara skulle ha 6 st. är för att de är bäst lämpade som intake, inte out. Dvs. 4 på meshen, en mot grafikkorten/sydbryggan och 1 på H70n som push.

Tanken med Vipers vore att dom är effektiva nog för att överklocka processorn ordentligt men även kunna hålla samma design på insidan.
Meshfläktarna är egentligen mest bara för att det vore sjukt snyggt, extra kylning är dock inget att klaga på heller. Kommer antagligen ha dom på ganska låg RPM eftersom 4 fläktar kan låta förbannat mycket. Med Vipers kan jag ha alla fläktar av samma sort (utom en AP då) och fortfarande ha bra luftflöde, såvitt jag förstått. Dessutom gillar jag den gulgröna färgen.