Nvidia Geforce GTX 560 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

fast är ju så ännu..eller har du glömt AMD Catalyst 11.1a Hotfix

=P

AMD håller fortfarande på med sina hotfix och kommer nog alltid att göra så =P

Är en anledning till att jag fortfarande tvekar att gå tillbaka till röda sidan pga av deras catalyst och drivrutiner med 180 hotfixes..

nvidia = installera sen klart..

Men hårdvaruväg är jag imponerad av AMD..och ser fram emot nästa generation från dom.

Jag hoppas AMD fortsätter med sina hotfixar. Det är ju för dem som inte orkar vänta några månader på nya funktioner/prestandaoptimeringar och kan tolerera något fler buggar. Iofs är det inte säkert att hotfixar har fler buggar än WHQL-versionerna - den är antagligen bara mindre testad. Jag har aldrig varit med om att en drivrutin varit så buggig att den blivit oanvändbar. Jag märker knappt av nåt alls egentligen, men sen överklockar jag ju inte heller utan att stabilitetstesta och sen förvänta sig att all mjukvara ska funka ändå.

edit: oj, Valiumballong hann visst före och skrev i princip samma sak...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

fast är ju så ännu..eller har du glömt AMD Catalyst 11.1a Hotfix

=P

AMD håller fortfarande på med sina hotfix och kommer nog alltid att göra så =P

Är en anledning till att jag fortfarande tvekar att gå tillbaka till röda sidan pga av deras catalyst och drivrutiner med 180 hotfixes..

nvidia = installera sen klart..

Men hårdvaruväg är jag imponerad av AMD..och ser fram emot nästa generation från dom.

Hotfix är ju bra! Bara för att det kommer nya hotfixes hela tiden innebär ju inte det att alla har problem utan dom. Jag har ALDRIG behövt installera en hotfix!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Med prissänkningarna från AMD blir 6950 (flashad till 6970) överlägsen i prestanda/krona, som GTX460 SLI när det begav sig. Förresten vad står Ti för?

Läste inte igenom och kollade om någon svarat, men om det står för samma sak som det gjorde i Geforce 4 betyder det Titanium.

Det var goda tider när man satt med sitt Creative 3D-Blaster 4600 Titanium

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Man kan få Gigabyte GTX 460OC 1GB som kostar 1605kr på inet. Klocka det till FTW hastigheter så har du iprincip ett GTX 470 fast med lägre strömförbrukning.
Och ja det kommer garanterat klara dessa hastigheter, om inte stock volt så en liten liten ökning som FTW modellen endå har och alla andra GTX 460 på 800+ också har.

Köper man två, så har man sli prestanda av två GTX 470 med lite enkla inställningar i MSI Afterburner för 3200kr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

köpte ett 470 för ett tag sen när min skärm pajjade så jag tänkte att jag behövde lite mer kräm till min nya större skärm. nör jag köpte 4850 så buggade drivsiarna alltid i tid och otid det har dom inte gjort på väldigt länge.. summa sumarum borde nog väntat och köpt en 570

Jag vet inte när du köpte ditt 470 eller för hur mycket men tycker att det kortet varit det mest prisvärda i dess budget, och totalt mest prisvärt efter 460/465 ett bra tag nu.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken efter att ha läst det här testet, men sen såg jag:

Skrivet av tjoga:

http://www.tweaktown.com/reviews/3796/gigabyte_geforce_gtx_56... SoC fick riktigt bra betyg hos tweaktown och Guru3d. Blir nog ett sådant kanske.

Citat:

Final Thoughts

This is a killer card! Sure, we're dealing with the SOC version of the new GTX 560 Ti, but it puts out some unreal results and while it carries a slightly larger price tag than the reference one at $269, the performance it offers means that the card still has no problem topping the TPR charts.

The big question is, how does AMD come back against this? You've got a card that really offers HD 6970 performance, at HD 6870 prices. We know the company can't offer a HD 6930; the bottom line is it wouldn't sell as we know the "30" naming scheme doesn't work, much like the "768MB" version of the GTX 460.

Och Gigabyte 560SOC ligger på 2490 på Inet. En bra bit under 6970, lika eller billigare än 6950 men även en bit över 6870 som de pratar om.
Enligt dem var detta kort det bästa pris/prestanda kort de någonsin testat tydligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kesse2:

Blev lite besviken efter att ha läst det här testet, men sen såg jag:

*recensionser*

Och Gigabyte 560SOC ligger på 2490 på Inet. En bra bit under 6970, lika eller billigare än 6950 men även en bit över 6870 som de pratar om.
Enligt dem var detta kort det bästa pris/prestanda kort de någonsin testat tydligen.

Jämfört med: http://www.anandtech.com/show/4135/nvidias-geforce-gtx-560-ti...

AMD’s scramble to launch the Radeon HD 6950 1GB has produced a card with similar levels of performance and pricing as the GTX 560 Ti, making it impossible to just blindly recommend the GTX 560 Ti. With sufficient case cooling both the GTX 560 and the Radeon HD 6950 1GB are good cards for the price, and represent a meaningful step up from where we were just 2 weeks ago. Ultimately I think the situation is very similar to December’s launch of the 6900 series, and the match-up between the GTX 570 and the Radeon HD 6970: we have two very similar cards in almost all respects. The GTX 560 Ti ultimately has the edge: it’s a bit faster and it’s quieter than the 6950, and if that’s all you care about then there’s the answer you seek. But you could grab the 6950 1GB and you’d be doing no worse.

Allt går ju att överklocka och chansen att låsa upp ett 6950 till fulla shaders är stor, vilket gör stor skillnad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Det löjligaste jag har hört. Finns inte ett spel som det här kortet inte klarar.
Troll skulle man kunna kalla dig för med råge

Jag får väl säga vad jag tycker, jag fattar inte att det finns marknad bara. Ok om man använder datorn till 50% spel. Själv spelar jag typ inget utan benchar bara. Det var även därför jag sålde mitt 1366.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer konkurrens. Det fick AMD att sänka priset. Så även om detta kort inte är prisvärt just nu så fick det andra kort, kort från AMD, att bli mer prisvärda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jämfört med: http://www.anandtech.com/show/4135/nvidias-geforce-gtx-560-ti...

AMD’s scramble to launch the Radeon HD 6950 1GB has produced a card with similar levels of performance and pricing as the GTX 560 Ti, making it impossible to just blindly recommend the GTX 560 Ti. With sufficient case cooling both the GTX 560 and the Radeon HD 6950 1GB are good cards for the price, and represent a meaningful step up from where we were just 2 weeks ago. Ultimately I think the situation is very similar to December’s launch of the 6900 series, and the match-up between the GTX 570 and the Radeon HD 6970: we have two very similar cards in almost all respects. The GTX 560 Ti ultimately has the edge: it’s a bit faster and it’s quieter than the 6950, and if that’s all you care about then there’s the answer you seek. But you could grab the 6950 1GB and you’d be doing no worse.

Allt går ju att överklocka och chansen att låsa upp ett 6950 till fulla shaders är stor, vilket gör stor skillnad.

Garanterad/fabriks överklockning vs en liten chans för att misslyckas att låsa upp / klocka upp till ett likvärdigt eller lägre pris?

Tittade nu igenom Sweclockers test och såg att när de klockat till samma frekvens som SOC kortet så presterade det likvärdigt med 6970 i de tester där de hade testat fram ett värde. Alltså i stort sett samma sak som TweakTown kom fram till.
Kan inte se att din AnandTech-länk har med något klockat kort eller har klockat något alls själva. Lite av grundstommen i min argumentering till att kortet ska vara prisvärt.

Känns som att upplåsta 6950 och SOC korten har liten marginal för att klocka ännu mer, så gränsen är nog nådd där (rätta mig om jag har fel).

Är väl lite hugget som stucket. Man blir nog nöjd vilket som, dock lurad om man betalar för ett 6970 i min mening.

EDIT: Ska inte AMD låsa funktionen för att man ska kunna flasha upp sina 6950? Eller har de redan börjat med det? I sådana fall finns ju risken att man blir rejält lurad.

Permalänk
Medlem

Kanske inte en så spännande release då det 560Ti inte direkt tillför något nytt mer än lite prispress, får se om det kan påverkar priserna på 580/6970 lite åt rätt håll.

Off topic:

Skrivet av Kesse2:

Garanterad/fabriks överklockning vs en liten chans för att misslyckas att låsa upp / klocka upp till ett likvärdigt eller lägre pris?

Tittade nu igenom Sweclockers test och såg att när de klockat till samma frekvens som SOC kortet så presterade det likvärdigt med 6970 i de tester där de hade testat fram ett värde. Alltså i stort sett samma sak som TweakTown kom fram till.
Kan inte se att din AnandTech-länk har med något klockat kort eller har klockat något alls själva. Lite av grundstommen i min argumentering till att kortet ska vara prisvärt.

Känns som att upplåsta 6950 och SOC korten har liten marginal för att klocka ännu mer, så gränsen är nog nådd där (rätta mig om jag har fel).

Är väl lite hugget som stucket. Man blir nog nöjd vilket som, dock lurad om man betalar för ett 6970 i min mening.

EDIT: Ska inte AMD låsa funktionen för att man ska kunna flasha upp sina 6950? Eller har de redan börjat med det? I sådana fall finns ju risken att man blir rejält lurad.

Kan vara värt att tänka på att ett 6950 upplåst är i princip max klockat, medan ett 6970 har en del klockmarginal kvar framförallt då de har lite biffigare strömmatning än ett 6950.
Så lurad är väll att ta i, men ett 6970 är ju inte lika prisvärt, men säg vilket kort så nära toppen som är prisvärt

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Dock med drivers som aldrig funkar Och ett tiotal hotfixes i månaden xD

Den eviga myten..
Skyll inte dina SBS problem på drivrutinerna! haft två nVidia och 4 ATI/AMD kort och inte haft drivarproblem med ett ända!

Skrivet av DataNusse:

Man kan se en röd tråd i allt om man vill, specielt om man tar det personligt.

Behövs väl inte tas personligt för att man ska kunna se ett samband med att varje gång AMD/ATI släpper ett bra/lyckat kort eller nVidia släpper ett kort som är lite under förväntningar så luftas myten om AMDs/ATIs påstådda drivarproblem som ett argument för att man ändå bör köpa nVidia.

Detta måste även sidan stösta nVidia fanboy (dvs du!) hålla med om?

Skrivet av Old KnotVillage:

Jag får väl säga vad jag tycker, jag fattar inte att det finns marknad bara. Ok om man använder datorn till 50% spel. Själv spelar jag typ inget utan benchar bara. Det var även därför jag sålde mitt 1366.

Du måste skoja? Det som knappt finns en marknad för är dina 580!
Top korten är alltid de som är minst lönsamma, de är de billigaste som säljer mest och genererar störst intäckter, följt av medelprestanda korten.
Som vanligt blir folk på hårdvaruforum helt insnöade och tror att ingen köper kort under toppen (och verkligen inte under medel) när verkligheten snarare är tvärt om och det är "hårdvarunissarna" som är "udda" och köper kort inte många andra har..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Behövs väl inte tas personligt för att man ska kunna se ett samband med att varje gång AMD/ATI släpper ett bra/lyckat kort eller nVidia släpper ett kort som är lite under förväntningar så luftas myten om AMDs/ATIs påstådda drivarproblem som ett argument för att man ändå bör köpa nVidia.

Detta måste även sidan stösta nVidia fanboy (dvs du!) hålla med om?

Myten om AMD illa gjorda drivrutiner är alltid i luften, oavsett om AMD släppet ett bra eller dåligt kort. Att påstå att det bara händer som en reaktion till nVIDIA motgång eller AMD's framgång är att gripa efter halmstrån och ett offer/defensivmentalitet som karaktäriserar en fanboy.

Du kan kalla mig vad vill för att lugna din egen brist på förståelse på vad konstruktiv kritik är.

Låt detta handla om ämnet och inte om något barnsligt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam

Har faktiskt aldrig sett DataNusse gnälla över AMDs drivrutiner, tvärtom har han ibland sagt att "problemen" är en myt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Jag får väl säga vad jag tycker, jag fattar inte att det finns marknad bara. Ok om man använder datorn till 50% spel. Själv spelar jag typ inget utan benchar bara. Det var även därför jag sålde mitt 1366.

Självklart får du säga vad du tycker, men det är bara onödigt att kasta ur sig något som du precis skrev.
Att det inte finns någon marknad för medel/budget är en ganska ordentlig miss

Permalänk
Medlem

När jag köpte ATI kort sist så gick drivarna inte att installera.
Efter mycket strul i början så avinstallerade jag till sist VisualC++ 2008 nånting blahblah , och gjorde helt rent på allt som hade något med VisualC++ att göra.(och grafik drivare så klart). Efter att installerat om det paketet så gick det att installera drivarna.
Sedan dess så har det iofs funkat, om man bortser från the-pink-bug.
Men jag är inte imponerad av drivarna.
Något som kanske kan komma att ändras nu när dom byter utseende. Man får väl önska lycka till iallafall.
(blev ett 560)

Permalänk
Medlem

8800gt

Synd att 8800gt inte var med i testen när dom ändå nämde dom

Visa signatur

R-SON

Permalänk

Varför har ASUS kortet olika fläktar på samma kort ?

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Varför har ASUS kortet olika fläktar på samma kort ?

Jag tror det är för att flänsarna är tätare och djupare där bak och då vill man ha högre lufttryck på den bakre fläkten. Och fläkten där fram kan vara mer normal eftersom flänsarna där inte är lika täta eller lika djupa.

Kan det vara rimligt kanske?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jag tror det är för att flänsarna är tätare och djupare där bak och då vill man ha högre lufttryck på den bakre fläkten. Och fläkten där fram kan vara mer normal eftersom flänsarna där inte är lika täta eller lika djupa.

Kan det vara rimligt kanske?

Funderade på nåt liknande fast den som ser ut att flytta mest är den som är direkt över GPU'n så det kanske kan vara nån idé, vet inte men det är ju kul att spekulera när man ser nåt udda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Ifall Nvidia inte inser att man inte kan putsa en bajskorv och droppar Fermi kommer mitt nästa inköp bli något ur HD7000-serien...

se: http://www.youtube.com/watch?v=yiJ9fy1qSFI

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk

Damn, I got told.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Alltså hur kan ni i genom hela testet skriva "jämfört mot det dyrare 6950"? Det är ju väldigt missvisande. GTX 560 Ti kostar 2290:-. HD 6950 2Gb kostar bara en hundralapp mer. 6950 1Gb kommer kosta lika mycket, eller kanske till och med vara någon hundralapp billigare än GTX 560.

Permalänk

kan man inte köra gtx560 2gb versionen i SLI?

Permalänk
Medlem

Hade varit ett bra konkurrensmedel om korten var utrustade med 2gb istället. Diskussionen ang 2gb vs 1gb påminner om den när det stod mellan 512mb och 1gb, då korten presterade lika... Enda tills GTA IV kom x)
även om man inte kör yberupplösningar kan det nog vara bra att gardera sig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Oavsett så har man nu beställt ett, Gainward GTX560 TI nu skall väl bli ganska bra prestanda skjuts mot mitt gammla G80 8800 GTS 640 MB, frågan är om man skall behålla de kortet och köra som Physx eller plocka ut de helt och hållet.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu har man beställt ett Gigabyte Geforce Gtx 560 ti so, får hoppas att det är värt pengarna bara.

Permalänk

Hur stor kan prestanda skillnaden vara mellan att köra 1920*1200 som de gör här och 1920*1080 på min tv?
hur många procent bättre? skiljer ju ca 13% på antalet pixlar.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

så enligt de så är 550 wat corsair enthusiast tillräckligt för gtx 460 sli?

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Vill verkligen inte starta en tråd bara för detta men jag köpte spelet på steam för någon dag sedan (bättre sent än aldrig) och visserligen är mina gtx 460 1GB överklockade och istället för 1920x1200 kör jag 1920x1080 men jag får samma resultat som två GTX 570. Som två GTX 560 Ti hade varit mer normalt med min klock. Har det optimerats sen dess eller är det pga. upplösning?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|