Min första överclockning - optimering av q6600 @ 3.6

Permalänk
Medlem

Min första överclockning - optimering av q6600 @ 3.6

Har pillat till och från nu ett tag med min nya kylare och genomgått min första OC. Dock vill jag ha hjälp med optimeringen eftersom jag inte kan så jädra mycket. Finns säkert bra veteraner här på swec

Sys
Win7 64bit
GA-EP35-DS3
Intel Q6600
Kylare: Corsair H50
4GB PC6400 & 2GB PC5400 (6GB)
Nvidia GTX 470 ZOTAC

FSB = 400
Multiplier x9
vCore 1.52
MCH +0.1
SPD 2.0

Idle

Load(Prime95 blend)

Har provat dra ner på vCore för att få bättre loadtemps men det leder oftast till en mindre stabil OC, men ni har säkert någon trix i skjortärmen. Får inge BSOD av Prime95 men OCCT brukar spela upp en skrattande anka efter ca 1 min

Permalänk
Avstängd

är den stabil kör på det , jag va uppe i 1,55v i vcore med den jag hade så det låter bra det du har där åxå.

edit: ser det att du skriver att OCCT lägger av ett quack ljud , då är inte processorn stabil du bör köra occt i minst 1 timme eller prime95 UTAN fel i minst 8timmar för att den ska vara stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

är den stabil kör på det , jag va uppe i 1,55v i vcore med den jag hade så det låter bra det du har där åxå.

edit: ser det att du skriver att OCCT lägger av ett quack ljud , då är inte processorn stabil du bör köra occt i minst 1 timme eller prime95 UTAN fel i minst 8timmar för att den ska vara stabil

Mer juice till processorn eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av santi:

Mer juice till processorn eller?

jo exakt

Permalänk
Medlem

Provade att öka vCore till 1.55 men fortfarande så är det någorlunda instabil vid stresstester. Känns som jag kört in i en vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av santi:

Provade att öka vCore till 1.55 men fortfarande så är det någorlunda instabil vid stresstester. Känns som jag kört in i en vägg.

Ökade du vcore från 1.35 till 1.55? Låter som en väldigt stor höjning!
Testa öka mindre, och pröva dig fram istället för att hetsa

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Ökade du vcore från 1.35 till 1.55? Låter som en väldigt stor höjning!
Testa öka mindre, och pröva dig fram istället för att hetsa

Nej? Det står ju vCore 1.52 om du läser tråden. Lita inte på coretemp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av santi:

Nej? Det står ju vCore 1.52 om du läser tråden. Lita inte på coretemp.

Oj, sorry

Men testa mer i så fall, det är tempraturen som dödar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Oj, sorry

Men testa mer i så fall, det är tempraturen som dödar

Har alltid haft för mig att det är tvärtom, men man lär sig något nytt varje dag!

Du har extremt bra marginaler om din load temp är på 45-46 grader, så du kan ju öka vcore för att se om den blir helt stabil.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Oj, sorry

Men testa mer i så fall, det är tempraturen som dödar

En loadtemp under 50 lär knappast få min dator att dö i BSOD.

Skrivet av wasidop:

Har alltid haft för mig att det är tvärtom, men man lär sig något nytt varje dag!

Du har extremt bra marginaler om din load temp är på 45-46 grader, så du kan ju öka vcore för att se om den blir helt stabil.

Den ligger runt 48-52 nu vid 1.54

Permalänk
Avstängd

om vi säger som så prova kör 399 eller 401 eller nått alla här har hört talas om Fsb hål , angående temps så länge den inte är över 80grader är det ingen fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

om vi säger som så prova kör 399 eller 401 eller nått alla här har hört talas om Fsb hål , angående temps så länge den inte är över 80grader är det ingen fara

Jo men jag oroar mig över livslängden på min CPU när jag börja närma mig vcore 1.6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av santi:

Jo men jag oroar mig över livslängden på min CPU när jag börja närma mig vcore 1.6

det skulle jag rekomendera dig i att skita i en processor håller väl typ i evigheter om livslängde n förkortas med en halv evighet så är det fortfarande längre en du någonsin kommer att behålla den

jag körde min e8400 i 1,6volt den lever en idag och det va väl över 3 år sen jag köpte den

Permalänk

Enligt intel så är väl max rekommenderad volt 1.5 o max temp 72 på G0

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan kanske passa på att ställa en fråga nu när överklockning av q6600 är på tapeten igen.

OCCT har ju även en linpack-bench. Det går knappast att belasta datorn så hårt annars, så denna bench bryr jag mig mindre om.
Men den vanliga CPU-OCCT benchmarken... Kommer man någonsin upp i dessa temperaturer på processorn annat än vid benchmarks?

Jag ligger på ca 60 grader vid load OCCT för närvarande. En het sommardag är det dock en del varmare i rummet... Tänkte pusha lite till nämligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Din Q6600 har "vid 1.325v" vilket inte är den bästa batch, så var glad om du kommer upp till 3.4Ghz (stabilt, bra temp)
Fråga: Hur kan din q6600 @ 1.5v cpu ligga på 46c i load?
1: du har 0 grader i rummstemp?
2: din cpu visar inte rätt?

Jag kommer ihåg min gamla Q6600, med 1.5vcore (noctua nh-d14) toppade lätt 85-90c i linpack, vilket är ganska normalt då Q6600 är kända för att bli extremt varma vid överklock.

Permalänk
Medlem

Dra ner lite på krämen till CPU:n och pröva att höja NB volten en aning. Ibland så är det inte CPU:n som är instabil pga OC utan MB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xrim:

Dra ner lite på krämen till CPU:n och pröva att höja NB volten en aning. Ibland så är det inte CPU:n som är instabil pga OC utan MB.

För att nå 3.6Ghz (stabilt, med mänsklig vcore och temp) på en Q6600 behövs bästa förutsättningar dvs en "G0 1.25v"

Hade du haft denna batch skulle det varit roligare--> http://www.overclock.net/completed-transactions/525905-intel-...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte riktigt vad detta VID-värde innebär. Men mitt växlar mellan följande i coretemp:
1.1125v
1.1500v
1.2125v

Är detta bra/dåligt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte riktigt vad detta VID-värde innebär. Men mitt växlar mellan följande:
1.1125v
1.1500v
1.2125v

Är detta bra/dåligt?

Har du vcore på auto?

Permalänk
Hedersmedlem

näe. Inte vad jag vet iaf. Det vore rätt konstigt då jag ställt in vcore manuellt för överklockningen. Men det var inte direkt igår som jag rotade i de inställningarna så jag kan ju inte svära på att allt är rätt inställt då jag inte kommer ihåg alla inställningar i huvudet.

Däremot har jag speedstep aktiverat. Tror det är när den växlar mellan 6 och 9 multipliern som denna svajar lite.

Kanske dags att kolla över allt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

näe. Inte vad jag vet iaf. Det vore rätt konstigt då jag ställt in volten manuellt för överklockningen. Men det var inte direkt igår som jag rotade i de inställningarna så jag kan ju inte svära på att allt är rätt inställt då jag inte kommer ihåg alla inställningar i huvudet.

Däremot har jag speedstep aktiverat. Tror det är när den växlar mellan 6 och 9 multipliern som denna svajar lite.

Kanske dags att kolla över allt...

Ok, om du har kvar kartongen du fick (från din q6600) så ska det stå vilken "vid" du har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goldengaming:

Ok, om du har kvar kartongen du fick (från din q6600) så ska det stå vilken "vid" du har.

Den är sedan länge slängd ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Den är sedan länge slängd ;).

Ok, om du verkligen vill veta så kan du sätta allt på "default" i bios och kolla din "vid" i coretemp

Här är en bild jag hittade på min gamla Q6600 (Vid 1.2500v) kanske kan inspirera lite

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goldengaming:

Ok, om du verkligen vill veta så kan du sätta allt på "default" i bios och kolla din "vid" i coretemp

Här är en bild jag hittade på min gamla Q6600 föresten, kanske kan inspirera lite

Oj! Det var inte vanliga siffror! Måste varit roligt när du lyckades med det där.
Min arctic freezer 7 pro gör att jag slår i taket rätt så lätt. Över 3,5 kommer jag inte med denna kylare kan jag säga.

Jag läste in mig lite på vad VID innebär och kollade lite på andra forum om detta med varierande VID-värden.
Det är mycket riktigt speed-step som gör att det varierar. Sannolikt är det högsta värdet jag noterade det verkliga VIDvärdet, alltså 1,2125v. Aja, nu när jag vet vad detta innebär så kan jag ju skita i det värdet och sikta mot 3,4GHz ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldengaming:

Din Q6600 har "vid 1.325v" vilket inte är den bästa batch, så var glad om du kommer upp till 3.4Ghz (stabilt, bra temp)
Fråga: Hur kan din q6600 @ 1.5v cpu ligga på 46c i load?
1: du har 0 grader i rummstemp?
2: din cpu visar inte rätt?

Jag kommer ihåg min gamla Q6600, med 1.5vcore (noctua nh-d14) toppade lätt 85-90c i linpack, vilket är ganska normalt då Q6600 är kända för att bli extremt varma vid överklock.

Just nu har jag vcore 1.52 och har 30-33 idle och ~50 på full load. BIOS, Everest, Coretemp visar alla ungefär samma värde. Är väll 19-20 grader i rummet, 22-24 i lådan. Kör som sagt PnP med färsk luft utifrån lådan.

Permalänk
Medlem

Jäklar, vad ni krämar på.....

Jag kör min på 8 x 425 nu. BIOS 1,45 => idle 1,38, load 1,31 Max- temp på 2 varmaste kärnorna 60 grader.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix