Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnurk:

En annan aspekt på det är att om någon hittar ett hål i webbläsaren och lurar den att skicka ut lösenordsfilen på nätet är det en fördel om den är krypterad som i Firefox. Att bara använda ett eget användarkonto på datorn skyddar inte mot sådana attacker.

Om någon ändå har sådan kontroll över webbläsaren skulle han väl dock kunna vänta till man har skrivit in sitt huvudlösenord? Har man väl tappat kontrollen över datorn är det inte mycket man kan göra och vill man bara försvåra andras snokande när man hämtar kaffe fungerar användarkonton väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

50 låter också rätt prydligt; jag har 138 för tillfället (då står förvisso chrome för 30 av dem).

Menade tjänster som jag behöver bry mig om, räknar man in alla så är jag över din siffra med. Men som du var lite inne på tidigare, har man väl fått in ogräs som har högre behörighet än man själv vanligen har på systemet så har man problem redan som inte nödvändigtvis avhjälps med att försöka dra upp saker ur processlandet i vilket fall.

Skrivet av _MmattiasS_:

lol jag hade 20 med spotify, skype, ventrilo, minecraft, just cause 2, hon och windows media player igång samtidigt fast min förra dator som var en acer hade tusen olika grejer igång för att påminna mig om att köpa grejer av dem, uppdatera fast det inte finns några uppdateringar etc Nu försöker jag hålla det rent och bara ha program jag använder.

Hehe, ja märkesdatorer är rena trojaner i sig själva...

Skrivet av zl33ter:

Det gör det ju inte. Jag har min egen dator med ett enda konto på. Jag vill inte ha lösenord på det. Jag vill också kunna låna ut datorn till behövande familjemedlemmar, eller flickvän. Och jag vill kunna gå på toa på LAN utan att låsa datorn. Då skyddar jag mina lösenord med ett huvudlösenord.

Separata konton eller bara ett gästkonto är praktiskt för dem med annars, alltid trevligt att kunna ha bokmärken och whatnot, eller ha uppe sina program och flikar utan att de stör nån annans överblick tex. Kan vara värt att pröva, och du behöver ju inte ha lösenord på ditt konto för det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag är med en vaneperson, jag har använt Maxthon sen första betan, jag har dock FF installerat till en del sidor som inte visas korrekt i maxthon.

Hade det problemet i början jag också

det kan du fixa genom att gå in på maxthon inställningar-->avancerat-> Ändra UserAgent-sträng
och ställa in den att bete sig som firefox 2.0 / 4.0 eller explorer 6 / 7 / 8
samt opera 9, safari 2.0 och så vidare
finns en hel del man kan ställa in som man vill

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Hade det problemet i början jag också

det kan du fixa genom att gå in på maxthon inställningar-->avancerat-> Ändra UserAgent-sträng
och ställa in den att bete sig som firefox 2.0 / 4.0 eller explorer 6 / 7 / 8
samt opera 9, safari 2.0 och så vidare
finns en hel del man kan ställa in som man vill

Tack tack Kul att fler folk använder Maxthon

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Kan bara säga att jag blev väldigt besviken på Firefox nyss, Det krasha ungefär 15 gånger efter varann. Direkt när jag återställde det och skulle trycka mig vidare så krascha det... Det som krasha var adblockplus och jag kunde inte ens avinstallera det... Så har byt nu till Chrome och ska se hur det är, Den laddar sidorna väldigt snabbt.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Kan bara säga att jag blev väldigt besviken på Firefox nyss, Det krasha ungefär 15 gånger efter varann. Direkt när jag återställde det och skulle trycka mig vidare så krascha det... Det som krasha var adblockplus och jag kunde inte ens avinstallera det...

Fungerade det inte ens när du startade i safe-mode?

Adblock Plus har ju fungerat med FX4 sedan i höstas någon gång så det låter lite konstigt.

Permalänk
Skrivet av gnurk:

Fungerade det inte ens när du startade i safe-mode?

Adblock Plus har ju fungerat med FX4 sedan i höstas någon gång så det låter lite konstigt.

Det testa jag aldrig..visste inte att det fanns en sådan funktion. jag hade inte FX4 hade den äldre versionen, tyckte 4:an inte var skön, suddig text mm. men det har funkar förut men nu så krasha det jämt helskumt, jag som verkligen gillade FX4

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Det testa jag aldrig..visste inte att det fanns en sådan funktion. jag hade inte FX4 hade den äldre versionen, tyckte 4:an inte var skön, suddig text mm. men det har funkar förut men nu så krasha det jämt helskumt, jag som verkligen gillade FX4

Man startar Firefox i felsäkert läge med "firefox -safe-mode" och så kan man välja om man vill stänga av tilläggen mm.

En annan bra flagga är "firefox -P" som gör att man kan välja profil. Om det är någon som verkar konstigt så kan man skapa en fräsch testprofil och se om det strular där också eller om det är gammal skit från 3.6 eller äldre som spökar.

Permalänk
Skrivet av gnurk:

Man startar Firefox i felsäkert läge med "firefox -safe-mode" och så kan man välja om man vill stänga av tilläggen mm.

En annan bra flagga är "firefox -P" som gör att man kan välja profil. Om det är någon som verkar konstigt så kan man skapa en fräsch testprofil och se om det strular där också eller om det är gammal skit från 3.6 eller äldre som spökar.

okej tack så mycket, det visste jag inte, jag får tar och testa det då:)

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Ja jag har inte någon erfarenhet av IE9 ohch Chrome mfl.

Har varit inbiten användare av firefox sen sommaren 2003 då det hette firebird/phoenix typ eller om de redan hade tagit namnet firefox?

Iaf kan jag säga så att ff3 var seg för mig, valde att inte "uppgradera" från 3 till 4 utan körde en ren install o lade till mina bookmarks och cookies samt lösenord tycker det flyter på riktigt fint.

Känner inte ens behövet att testa en annan webläsare.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Ja använder Chrome, och har alltid gjort. Riktigt snyggt med olika teman och sen går de riktigt snabbt o surfa.

Har testat ny Internet Explorer och gillar designen men de går så trögt o de e inte alls lika snabbt som chrome.

Visa signatur

Intel core i7 4790K @ 4,9 ghz med CM Seidon 240M Gigabyte GTX 670 SLI @ 1,125 ghz Gigabyte G1 Sniper Z97 8GB G-Skill Ripjaws @ 2133 mhz FD Newton 1000W PSU FD Define R2 XL Samsung 128 GB SSD WD Caviar 500 GB

Asus VG278HE

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/stratiform/ (gå ned på sidan och välj "View all versions" så kan ni ladda ner senaste) om ni använder Firefox 4, riktigt nice addon för att ändra på stilen på Firefox.
Och såg längre upp på sidan om safe-mode, i Firefox 4 håller man in shift samtidigt som man startar så kommer man in i safe-mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang999:

Inte hellre finns pilen kvar så man kan backa typ 10 sidor på en gång.
Värdelöst när man kommer till sidor som e kodade så att man inte kommer tillbaka o trycka bak en gång.

Skrivet av gnurk:

Högerklicka på antingen fram- eller bakåtpilen så hittar du historiken.

Alternativt sätt att bläddra genom flikhistoriken:

Shift + Scroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Ni som är/har varit "anti-IE" bör testa IE9. Extremt snygg, enkel. Verktygsfältet är minimalt utan att man missar något.

Men det kanske bara är för att jag alltid kört IE

Problemet med IE är inte gränssnittet, de e kompabiliteten med webstandarder som microsoft verkar strunta i :/

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music."
Kristian Wilson, Nintendo, 1989

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inztinct:

Problemet med IE är inte gränssnittet, de e kompabiliteten med webstandarder som microsoft verkar strunta i :/

IE9 har blivit mycket bättre när det gäller webbstandarder. Microsoft börjar förstå att man inte kan köra sitt eget race, för dom har tappat nära hälften av sina IE användare.

Permalänk
Medlem

Boota upp win7 partitionen o installera firefox4, märkte ingan skillnad från ff3. Hur rutten dator ska man ha för att "snabbhetsförbättringarna" ska märkas?? (samma sak med crome vs firefox)

Skillnaden utseendemässigt spelar 0 roll för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Boota upp win7 partitionen o installera firefox4, märkte ingan skillnad från ff3. Hur rutten dator ska man ha för att "snabbhetsförbättringarna" ska märkas?? (samma sak med crome vs firefox)

mmh, IE9 varnar mig för att denna process tar 0.04 sekunder att utföra och undrar om jag vill deaktivera.
Drog ner FF4 också och märkte att de också likt ie9 och chrome har lagt tabsen där jag inte vill ha dem och att de inte går att flytta. ogillar att sök-fönstret försvunnit i Ie9 också då man iaf måste ut längst till höger för att använda funktionen.
Vill ha flikarna längst ner, och om de verkligen vill vara minimalistiska borde flikfältet var längst ner och inte existerande när det inte är flikar där, såhär skulle jag vilja ha det plus ett sökfält.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BME:

Drog ner FF4 också och märkte att de också likt ie9 och chrome har lagt tabsen där jag inte vill ha dem och att de inte går att flytta.

De går att flytta på samma sätt som förut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av anon84089:

Jag har använt Firefox4 sedan beta 3, tror jag. Min installation är PGO-kompilerad, vilket gör den vrålsnabb. Diverse andra tweaks (flytta cache till en ramdisk osv) gör att den enda flaskhalsen blir min internetanslutning. Älskar också alla tillägg som finns. Använder just nu Adblock, NoScript, och ett tillägg för integrering med KDE/Oxygen. Kan inte bli mer nöjd!

PGO låter intressant jag fattar inte vad det menas med det. Lust att förklara? och lära mig hur man fixar det?

Permalänk
Medlem

Använder just nu firefox aurora som det heter nu för tiden, såklart jag hänger med när det gäller browsers, testat opera11.10, safari5, IE9 och chrome canary, varje gång slutar det med att jag går tillbaka till foxen, får ett litet ryck när det kommer nya versioner och testar för att se what is the difference, egentligen nada alla fungerar bra, alla har samma funktioner fast i olika utbud, allt handlar om vad man tycker om, nu när foxen har bytt till den snabba utvecklingen så känns det som att mozilla håller på att springa ikapp och till och med om dem andra webbläsarna, senaste från firefox är väldigt trevligt fast UI inte är klart än (lite osäker om det kommer ändras), ser ut som 4:an fast bättre på alla punkter, vi får väl se vad som händer på webbläsar kriget, just nu är det jämt mellan dem olika, om IE börjar med samma stil som de andra då kan vi komma att se ett ordentligt krig, hur som helst alla IE användare kommer fortsättningen på IE att innebära vissa ändringar gällande vilket OS som skall användas och inte användas utifrån vad MS bestämmer sig för.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av huvudsakligen Firefox sen det att jag första gången testade det.
Får dock fnys på hastighet ibland och hoppar till K-Melon, en web läsare jag älskar men är osäker på dess säkerhet.

Så Firefox till vardagliga saker, K-Melon för icke säkerhets krävande saker typ spel och liknande.
Jag sparar aldrig lösen på en dator så inte använt mig mycket av de funktionerna.

Blev aningen besviken på FF 4 men man märker förbättringar var uppdatering, Och helt ärligt...
Jag har hatat IE från att jag första gången rörde det till IE8, Det första jag fick se av IE9 var krasher.
Men installerade ändå och måste ge berömm, ser bra ut funkar bra och det som är härligt är ju att nästan varenda sida är mer eller mindre gjord för att vara kompitabel med IE då man utgår ifrån att många användare kör det. Det har dock blivit samma sak med FF nu.

Chrome har jag testat men ser det som ett avslutat kapitel, Jag är paranoid och vågar nästan inte göra sökningar på google, jag rensar min dator (på säkert sätt) flertal gånger om dagen.
Jag litar helt enkelt ej på google... eller någon för den delen.

Då känner jag mig mer bekväm med FF, "varnings" medelanden i IE9 är underbara och det första jag gjorde var att avaktivera alla plug in saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om någon ändå har sådan kontroll över webbläsaren skulle han väl dock kunna vänta till man har skrivit in sitt huvudlösenord? Har man väl tappat kontrollen över datorn är det inte mycket man kan göra och vill man bara försvåra andras snokande när man hämtar kaffe fungerar användarkonton väl.

Räcker med att köra dvorak så blir man av med majoriteten av snokare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av WiEiW:

Självklart FX eller Chrome.
Opera är väldigt mycket bättre än IE.
Tycker IE är den värsta och undrar varför folk inte byter fort till något bättre.

Finns inget i IE som tilltalar mig. Nej, stannar vid FX och Chrome.

För att min pappa är dum och vägrar ha annan webläsare....... *grumble*
Jag föredrar absolut FF. har inte testat FF 4 däremot. Opra tycker jag är så segt med videos och jag tittar väldigt mycket på videos, så inget opra för mig.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man får upp en ny filk med exakt samma adress som man för tillfället befinner sig på i Chrome, liknande Ctrl+N i Internet Explorer 9 (vilket för övrigt är den absolut sämsta j*vla skiten som någonsin lanserats. Antalet problem/buggari IE9 är tamefan helt sanslös...)?

Ex. om jag befinner mig på Aftonbladet så vill jag ha upp en ny flik med Aftonbladet.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wham:

Är det någon som vet hur man får upp en ny filk med exakt samma adress som man för tillfället befinner sig på i Chrome, liknande Ctrl+N i Internet Explorer 9 (vilket för övrigt är den absolut sämsta j*vla skiten som någonsin lanserats. Antalet problem/buggari IE9 är tamefan helt sanslös...)?

Ex. om jag befinner mig på Aftonbladet så vill jag ha upp en ny flik med Aftonbladet.

http://lifehacker.com/#!5387881/duplicate-a-google-chrome-tab...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hoppar in här mitt i och säger Firefox.
Varför?
Buggar inte, virusfritt, många praktiska tillägg etc etc
(med detta så säger jag inte att chrome är dålig, menar bara att firefox är en bra webbläsare och att internet explorer är det sämsta som microsoft någonsin programmerat, punkt.

//DanneSvs

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

FireFox, gillar utsendet, det funkar bra buggar sällan ADblock samt att det är NetScape från början ;D

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

gick över från en trogen Firefox användare till Chrome alldeles nyss och är helnöjd. FF4 hängde sig titt som tätt

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

gick över från en trogen Firefox användare till Chrome alldeles nyss och är helnöjd. FF4 hängde sig titt som tätt

Firefox 4? Det har ju hänt lite sedan dess. Är Firefox 11 eller senare som gäller nu.