Permalänk
Medlem

Problem med h50 och 1155 (i7 2600k)

Hej!

Jag har börjat bygga min första dator. Allting passade bra in, förutom kylaren, en corsair h50. Jag märkte att det inte fanns ett barcket för 115, utan enbart för 1156. Dock kom jag på att jag kunda använda enbart två skruvar samt den medföljande dubbelhäftande tejpen. På sidan där processorn sitter har jag alla fyra distanser isatta.

Kylaren sitter stenhårt på. Dock har jag 50 grader i bios!!! Hur kan det vara möjligt? Jag har push and pull på radiatorn dessutom.

Kan det vara så att kylpastan inte smällt än?

Vad har jag gjort fel.

Ps. Extremt tacksam för svar!

//csmannen

Permalänk
Medlem

Du monterar precis som på 1156, de är helt lika

Kolla temp i windows. Biostempen kan vara helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Du monterar precis som på 1156, de är helt lika

Kolla temp i windows. Biostempen kan vara helt fel

Tack för snabbt svar! Ka installer widows imorgon, då får vi se om biostempen är pålitlig.

Är du säker på att det är samma bracket för 1155 och 1156? Jag läste på nått engelskt forum att ha löste det som jag, det vill säga med 2 st skruvar diagonalt. Han fick 60 med sina 4.5 ghz, och då utan den dubbelhäftande tejpen.

Tack som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Tack för snabbt svar! Ka installer widows imorgon, då får vi se om biostempen är pålitlig.

Är du säker på att det är samma bracket för 1155 och 1156? Jag läste på nått engelskt forum att ha löste det som jag, det vill säga med 2 st skruvar diagonalt. Han fick 60 med sina 4.5 ghz, och då utan den dubbelhäftande tejpen.

Tack som fan!

Jag har installerat 2 st olika 1156-kylare på min 2600k, och dom passade perfekt, men h50 har jag inte provat

Installera windows och prova ja! Kör t ex Coretemp

Permalänk
Medlem

Nu fick jag 97 grader när jag skulle installerade windows. Något måste alltså vara fel.

Vad har gått fel?

Permalänk
Medlem

Du måste ha 4-pins kontakten till pumpen i ett 12v uttag. Annars funkar det inte.

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Permalänk
Medlem

Ska nu testa att applicera ny kylpasta. Ska även skruva åt "hållaren" lite mer. Ska även dubbelkolla att pumpen är ansluten till 12v.

EDIT: upptäckte att båda min fläktar i push n pull-konfigurationen blåste utåt. Ska nu vända på en så att en blåser igenom radiatorn och en ut genom den.

EDIT2: Vände u fläkten i push n pull och då sänktes tempen med 7 grader. Återstår dock att se om den sjunker över tid då pastan smält.

EDIT3: Läste följande på ett forum "Coretemp reads 27-32 on idle, 35-45 on practical load, and around 60-67 on sustained 100%, Using a thermometer placed beside cooler reads 25. Bios indicate cpu idle @40-43 c. "

Alltså borde min ligga i runt 40-45 grader i idle. Kan det vara rimligt?

Permalänk
Medlem

Fick skiten att funka nu!

30 grader i idle, 60 grader i 100% load (prime95).

SLUTSATS: Lite inte på bios-tempen.

Permalänk

Bara lite 'for the record', jag kör i7-2600 (oklockad, ej K-modellen) och kör två 92mm fläktar in i datorn (nexus silent), corsair HX630W nätagg blåser ut tillsammans med H50:an i push/pull (blåser UT ur lådan) med orginalfläkten och en nexus silent 120mm. Corsair fläkten låter väldigt mycket tyvärr, så det blir nog en till nexus.

Temp: 35 grader idle, 45 grader efter lite folding. Kan också tillägga att jag skrapade bort corsairs superfeta lager med kylpasta från H50:an när jag installerade den och placerade istället kylpastan på processorn, stort som två riskorn ungefär (slängde alltså det mesta).

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!