Permalänk
Medlem

Passar dessa komponenter med varandra?

Tjenare!
Jag blev sugen på att köpa en ny cpu-kylare så jag tänkte köpa mig en Noctua NH-U12P SE2 CPU Kylare.
Som jag förstår är den väldigt stor och jag vet inte ifall jag vågar köpa den eller inte.

Jag har ett antec threehundred chassi, ett ASUS p6t se moderkort och Corsair dominator 3x2GB.
Någon som kan svara på ifall det passar utan några moddningar?

/Hampus

Permalänk
Medlem

Kanske ska förtydliga lite. Jag läste på en del sidor att fläkten ofta tar i kylflänsarna på ram minnena. tänkte ifall någon skulle kunna bekräfta att det funkar innan jag köper cpu-kylaren!:)

Permalänk

Finns möjlighet att de tar i ramminnena, men de bästa du kan göra är nog att ta och beställa hem den och sen testa helt enkelt...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Har för mig Noctua har lista på kompatibla ram samt moderkort på sin hemsida...

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipset om att kolla på deras hemsida!
Det visade sig att det är kompatibelt ifall man tar bort kylflänsarna ifrån första RAM minnet
( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590445 )

Tänkte höra ifall det är skadligt för RAM minnet, Jag kör minnena på 1600MHz.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte skadligt om du kör utan flänsar om du kör de i specad hastighet. Three Hundred har väl dessutom väldigt bra ventilation för att vara så litet, så jag tror du kommer ha ganska bra temps på minnena. Men du kan ju alltid lägga fingret emot under drift för att vara säker.

Ett alternativ till att köra utan fläns kan vara att höja processorkylarens fläkt på den sidan där minnena sitter. En liten höjning är knappt märkbar på cpu temperaturen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk

Jag hade nog kapat lite fläns från kylaren . Men men det spelar nog ingen roll dock så ska du vara försiktig och INTE köra med metallsåg rakt av som min kusin gjorde för han råkade kapa lite kretskort :). Och ni kan nog lista ut vad det ledde till