Permalänk
Medlem

"Max" underklockning av datorn?

Sitter på dessa delar:

ATI HD4850
Intel C2D E8500
Kingston PC8500
EP45-DS3

Och nu testar jag "How low can you go" fär att fortfarande kunna göra de saker jag gör för närvarande med datorn utan att märka någon "slöhet".

4850 - 1.006V och 500/750 på Core/minnen - bör gå att sänka lite till?

E8500 - 1,15V och 6x333 - 2,0GHz - lägsta tillgängliga multipliern och default FSB - inte testat sänka Vcore på denna lägre hastighet, kört den i 2,5GHz länge nu och där var 1,15V minimum.

PC8500 - 1066MHz - kör jag nu i 800MHz och 1.80V, kört i 1066MHz innan och 2,1V - finns det utrymme för att gå lägre där vad gäller spänningen?

Har en Corsair F40 SSD som systemdisk så just nu känns det som att den ahr get mer i ren prestanda när man bara kör "alldagliga" grejer som surfar, foobar, kollar serier och filmer, testat mkv filer för att se så att dom inte börjar lagga.

Finns det någor bra helhetsprogram som kan testa stabilitet och samtidigt testa specifika saker så man slipper köra 3-4 olika program för att testa det?

Tar gärna emot råd på tester jag kan köra och även egna erfarenheter på underklockning av dessa saker, speciellt minnena vilket känns svåra att stabilitetstesta utan att dubbeltesta CPU också ifall det är den som failar.

Så har ni några tips på hur man når lägre än glocalnet så tar jag tacksamt emot dom.

Permalänk
Medlem

lite OT, men varför vill man testa detta?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

lite OT, men varför vill man testa detta?

Jag kan tänka mig för att få en svalare och tystare dator som drar lite ström. Men det är bara en gissning.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Tycker underklockning känns onödigt. Du skulle tänkt från början på vilka komponenter som var smartast o köpa för en strömsnål och tyst dator.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Tycker underklockning känns onödigt. Du skulle tänkt från början på vilka komponenter som var smartast o köpa för en strömsnål och tyst dator.

Delarna köpte jag för 2.5 år sedan och då spelade jag spel vilket jag inte gör nu.

Och precis som Dahle86 säger så är det tystheten jag är ute efter. Ingen fläkt på grafikortet eller processorn i nuläget men tycker ändå datorn låter som fan.

Har 2st. sådana här fläktar:

https://www.inet.se/artikel/5321442/scythe-120mm-gentle-typho...

En in och en ut, och ett Corsair 520W nätagg, förutom det är det väl bara hårddiskarna som skapar ljud.

Någon som vet några bra "fläktdämpare" som passar till P182 och Scythe 120mm Gentle Typhoon?

Permalänk
Medlem

Min e8400 gick på 3.25Ghz @ 1.08V utan problem. Så lägre Vcore måste du kunna ha.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Om du vill att datorn ska vara tyst, dra ner alla fläktar på det lägsta. Sålänge graderna är under 80 grader så borde det va ganska lugnt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kan du utan problem dra ner till 100/200 i 2D om du moddar BIOS. Du kan köra i 100/200 i UVD också men då måste du stänga av gpu-accelerering av video. Vill du inte pilla BIOS kan du göra samma sak i ATI Tray Tools. Du kan troligtvis gå ännu lägre men vinsten i effektförbrukning är försumbar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Delarna köpte jag för 2.5 år sedan och då spelade jag spel vilket jag inte gör nu.

Och precis som Dahle86 säger så är det tystheten jag är ute efter. Ingen fläkt på grafikortet eller processorn i nuläget men tycker ändå datorn låter som fan.

Har 2st. sådana här fläktar:

https://www.inet.se/artikel/5321442/scythe-120mm-gentle-typho...

En in och en ut, och ett Corsair 520W nätagg, förutom det är det väl bara hårddiskarna som skapar ljud.

Någon som vet några bra "fläktdämpare" som passar till P182 och Scythe 120mm Gentle Typhoon?

Jag har kört Gentle Typhoon som chassifläktar och jag tycker att de låter ganska mycket. Kan rekommendera dessa: http://www.webhallen.com/hardvara/97739-noctua_chassiflakt_12...

Jag kör två sånna i min HTPC (Antec Fusion chassi + Passiv Noctua NH-C12P SE14 på en i3:a) och den är helt knäpptyst. Min förstärkare låter mer än datorn och ändå är tempsen sällan över 40 grader enligt coretemp.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag har kört Gentle Typhoon som chassifläktar och jag tycker att de låter ganska mycket. Kan rekommendera dessa: http://www.webhallen.com/hardvara/97739-noctua_chassiflakt_12...

Jag kör två sånna i min HTPC (Antec Fusion chassi + Passiv Noctua NH-C12P SE14 på en i3:a) och den är helt knäpptyst. Min förstärkare låter mer än datorn och ändå är tempsen sällan över 40 grader enligt coretemp.

Kanske inte känns så skoj att punga ut med 400kr för ett par fläktar till en gammal dator. Jag skulle valt Nexus RS om du vill byta och kör dom på 7V så är dom tysta. Kostar mindre än hälften och är i princip lika bra.
http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka fläktar är det som låter då? Är det chassifläktarna, eller nätaggsfläkten som stör mest?

Chassifläktarna borde kunna koppla direkt till moderkortet och reglera fläkthastigheten med något program.
Själv har jag testat speedfan för just detta men inte lyckats få inställningarna att stanna kvar efter omstart. Speedfan ger dig möjlighet att testa hastighet på chassifläktar (förutsatt att de är kopplade till moderkortet) åtminstone.
Nätaggsfläkten får du kanske också köpa ny om det är denna som irriterar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

haha om du varken har fläkt på prollen eller graffet varför ska du då klocka ner dom för att få "ner" ljudnivån?? Eller är det bara stömen du tänker på?

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

haha om du varken har fläkt på prollen eller graffet varför ska du då klocka ner dom för att få "ner" ljudnivån?? Eller är det bara stömen du tänker på?

Värme som alstras av komponenterna behöver fortfarande transporteras ut ur lådan, eller hur?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Discokungen
Skrivet av twit:

Värme som alstras av komponenterna behöver fortfarande transporteras ut ur lådan, eller hur?

Fast många gånger är det inte så automatiskt så att datorn blir knäpptyst om den inte är varm. Men visst, funkar det så!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Släng ut hårddiskarna så lovar jag att datorn kommer vara tyst. Jag har en WD 320GB 7200RPM som jag tidigare använde som systemdisk och det var först när jag körde den i min hårddiskdocka som jag märkte hur jäkla mycket den låter. Och det är ändå en "tyst" 7200RPM och knattrar inte speciellt, det är mest att den låter sålänge den är igång.

Jag har ett HD4850 också och mitt ändrar automatiskt klockfrekvens i 2dläge till typ 150mhz eller något sådant. Om du har den äldre varianten så gör ditt säkert inte det, men det kanske kan lösas med att uppdatera BIOS på kortet?

Andra grejer du kan göra är att:

Slå på Intel Speed Step (automatisk nedklockning när prestandan inte används)
Trycka in dämpmattor i lådan

Någon ovan nämnde ju att dina fläktar väsnas en del, vilket kan vara sant om det är en "dålig" fläkt, annars ska 500RPM vara knäpptyst.

Nedklockning av datorn kommer inte hjälpa ett dugg om det inte är så att dina systemfläktar är temperaturstyrda eller att din temperaturstyrda fläkt i nätagget får fläkta bort värmen som de andra inte klarar av.

Som sagt så tror jag att det kan bero på att du kanske har en 7200RPMare i datorn - isåfall, byt ut den mot en Green 5400RPM eller liknande som väsnas betydligt mindre.

En annan grej kan vara att se över strömsparningsfunktionerna i datorn och göra så att hårddiskarna stängs av när de inte används. Det kommer påverka prestanda negativt om du ska komma åt just den disken (för att den då måste startas igen), men det kommer garanterat att bli tystare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Strömsparfunktionerna i windows har jag slagit av, mycket på grund av att jag dels vill ha max prestanda (även om jag kan dra ner komponenterna så vill jag att de ska vara "vakna och beredda"), men också för att en av mina hårddiskar inte lät bra när den hela tiden skulle starta upp för att den somnade in väldigt snabbt. Kan vara min WDEARS som är kända för att göra just det. Så dels har jag gjort så att hårdiskarna aldrig ska gå in i sleepmode och disablat sleepmode på just den hårddidsken med ett WD verktyg (den lät verkligen som andra hårdidksar har gjort precis innan dom dött, det gör den inte längre efter dessa 2 ändringar).

Hårddiskljuden stämmer verkligen, frågan är om det finns hårddiskburar som dels inte gör hårddisken supervarm och dels gör den markant tystare?

Jag gör biosändringar för grafikkortet och vill nog ha samma frekvenser och spänningar på alla lägen för att slippa eventuella problem när grafikkortet skiftar läge. Bara BIOS-läget jag kör som standard för att kunna flasha om i DOS-läge om något går fel.

Angående en nyare bios version så är jag lite kluven angående vilka versioner som verkligen är förbättrade bios jämfört med originalet och dels vilka som faktiskt funkar med mitt kort.

Detta verkar vara samma som originalet på mitt kort:

http://www.techpowerup.com/vgabios/16845/Powercolor.HD4850.51...

Angående en ren uppdatering av BIOS till grafikkortet är jag lite osäker på exakt vilka versioner som funkar med mitt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Om du vill att datorn ska vara tyst, dra ner alla fläktar på det lägsta. Sålänge graderna är under 80 grader så borde det va ganska lugnt.

Hört något som heter spara ström?

Permalänk
Rekordmedlem

Underklock brukar inte ge problem med cpun, men undervoltning leder ju till "poweroff" så småningom, många cpu er kan köras med "0Hz" i klockfrekvens utan problem, det finns ju en massa suspend o sleepmodes för hela eller delar av cpun. Det som kan bli problem är antagligen minnen, de måste ju refreshas för att inte tappa innehållet, men kan man köra dem separat borde det gå att pina ner resten till nära 0 i hastighet, men en modern dator gör det här själv, o dessutom väldigt bra, man kan idag köra en komplett dator med 4 kärnor vid +3Ghz med 22" skärm med mindre effekt än vad en Prescott P4 cpu drog i tomgång.... jag har en c-ulv baserad laptop, den drar vid full last o batteriladdning o monitorn på maxljus 22W från väggen, o den hinner med all surf o filmspelande man vil göra, dessutom är den många ggr snabbare än en prescott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Strömsparfunktionerna i windows har jag slagit av, mycket på grund av att jag dels vill ha max prestanda (även om jag kan dra ner komponenterna så vill jag att de ska vara "vakna och beredda"), men också för att en av mina hårddiskar inte lät bra när den hela tiden skulle starta upp för att den somnade in väldigt snabbt. Kan vara min WDEARS som är kända för att göra just det. Så dels har jag gjort så att hårdiskarna aldrig ska gå in i sleepmode och disablat sleepmode på just den hårddidsken med ett WD verktyg (den lät verkligen som andra hårdidksar har gjort precis innan dom dött, det gör den inte längre efter dessa 2 ändringar).

Hårddiskljuden stämmer verkligen, frågan är om det finns hårddiskburar som dels inte gör hårddisken supervarm och dels gör den markant tystare?

Jag gör biosändringar för grafikkortet och vill nog ha samma frekvenser och spänningar på alla lägen för att slippa eventuella problem när grafikkortet skiftar läge. Bara BIOS-läget jag kör som standard för att kunna flasha om i DOS-läge om något går fel.

Angående en nyare bios version så är jag lite kluven angående vilka versioner som verkligen är förbättrade bios jämfört med originalet och dels vilka som faktiskt funkar med mitt kort.

Detta verkar vara samma som originalet på mitt kort:

http://www.techpowerup.com/vgabios/16845/Powercolor.HD4850.51...

Angående en ren uppdatering av BIOS till grafikkortet är jag lite osäker på exakt vilka versioner som funkar med mitt kort

Egentligen är så är det en tradeoff på prestanda och pengar för att få en tystare dator. Med andra ord om du vill ha BÅDE prestanda och tysthet så får du punga ut med pengar. Men att byta ut din 7200 mot SSD tycker jag känns som det mest relevanta och om du behöver extra lagring så kör på en 5400RPM. För mej gjorde det stor skillnad. Ljuddämpning borde inte heller kosta mycket och som någon nämnt ovan så kan du få 2st Nexus RS 120MM för 150kr.

Det kanske allra billigaste tipset är att ställa bakom under skrivbordet istället för ovanpå eller liknande.

Intel speed step tyckte jag funkade ypperligt när jag hade en C2D baserad dator. Med min nuvarande AMD tyckte jag inte att strömsparläget funkade lika bra så nu kör jag faktiskt min överklockad alltid istället.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Slagit på EIST nu så processorn går ner till 2.0 GHz vid idle och upp till 2.5 GHZ vid load.

Grafikkortet kör jag på 200/450, inte testat lägre på GPU ännu, får se om jag gör det. Spänningen ligger på 1.006V, testade med 0,968V men det blev grafikfel i 3DMark2006 då.