Qpad släpper mekaniskt tangentbord med Cherry MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

vad är Cherry MX Blue? Förstår faktiskt inte.Citera eller PM!

Annars verkar ju tangentbordet helt underbart!

Cherry MX Blue är en typ av mekanisk switch (det sitter en switch under varje tangent i mekaniska tangentbord).
Se ut så här t ex (en tangent ovanpå varje kors)

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Cherry MX Blue är en typ av mekanisk switch (det sitter en switch under varje tangent i mekaniska tangentbord).
Se ut så här t ex (en tangent ovanpå varje kors)
http://www.overclock.net/picture.php?albumid=2267&pictureid=1...

Jo, jag vet att det är mekaniska knappar. Men vad är skillnaden på det och "vanliga" mekaniska knappar?

Permalänk
Skrivet av Goo5e:

vad är Cherry MX Blue? Förstår faktiskt inte.Citera eller PM!

Annars verkar ju tangentbordet helt underbart!

http://geekhack.org/showwiki.php?title=Cherry+switches+and+bo...

här står det om det

Permalänk
Medlem

Den tråden var ju riktigt bra! Hittar dock inte om ljudnivå? Jag kan nämligen inte ha ett allt för ljudligt tangentbord. Det retar syrran på kvällarna. Vet ej fan hur, men hon får typ super-hörsel när hon ska sova xD hahaha!

Permalänk
Skrivet av Goo5e:

Den tråden var ju riktigt bra! Hittar dock inte om ljudnivå? Jag kan nämligen inte ha ett allt för ljudligt tangentbord. Det retar syrran på kvällarna. Vet ej fan hur, men hon får typ super-hörsel när hon ska sova xD hahaha!

Låter som vilken snopplös människa som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Nja inte direkt, bottnar du ur så låter röda, bottnar du inte ur så är det helt tysta.
Blåa klickar till varje gång, även om du inte bottnar.

Har du provat? Nu vet jag inte hur det bordet som du beställt kommer låta men Filcos tunna knappar låter mycket när de bottnar. Men visst är de röda nästan ljudlösa när man inte bottnar, men lycka till med det.

Skrivet av Defeat^:

Så bruna har EXAKT samma känsla som blåa, samma hårdhet osv bara att de låter mindre?

Jag tror jag är sugen på bruna, men finns inga tangentbord med bruna att få tag på i sverige?? Steelseries tangentbord eller qpads har fin design, till skillnad från de flesta andra mekaniska som ser ut att vara från 80-talet...

Fan är sugen på ett mekaniskt tangentbord, men vill inte chansa och köpa ett för 1000kr utan att känna på det.. =/

Hur är de svarta knapparna, är de sega eller lätta att trycka ned? Svårt att tänka sig utan att testa

Blåa och bruna är inte så lika. Bruna är lättare att trycka ner och jag har läst att många upplever dem som nästan linjära.

Skrivet av NorteX:

Någon som har jämfört olika switchar och kan förklara vad ni tycker är bäst för gaming? Har läst på sidan som länkats sen sida 1 men skulle vilja höra fler åsikter. Hur upplever ni de svarta, bruna och blåa? Av det jag läst så verkar bruna vara de som jag tror skulle vara skönast att spela på eftersom att det är ett mellanting mellan de svarta och blåa. Tycker ni att de blåa är för lätta eller de svarta är för tunga att trycka ner?

Jag skulle säga blåa för rts och röda för fps.

Skrivet av Goo5e:

Den tråden var ju riktigt bra! Hittar dock inte om ljudnivå? Jag kan nämligen inte ha ett allt för ljudligt tangentbord. Det retar syrran på kvällarna. Vet ej fan hur, men hon får typ super-hörsel när hon ska sova xD hahaha!

Det blir nog scissorswitches för dej.

Sen är jag rädd att många som spelar fps testar blåa switchar och drar en snabb slutsats att mekaniska switchar generellt är värdelösa. Det är helt enkelt inte lämpligt att köra med blå då.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Goo5e:

Den tråden var ju riktigt bra! Hittar dock inte om ljudnivå? Jag kan nämligen inte ha ett allt för ljudligt tangentbord. Det retar syrran på kvällarna. Vet ej fan hur, men hon får typ super-hörsel när hon ska sova xD hahaha!

här finns det ljudspår som du kan lyssna på:
http://geekhack.org/showwiki.php?title=Island:6617

lyssna på de två i mitten som heter Filco brown chery och Filco blue cherry

Längs ner finns det mus-klick ljud, anpassa volymen på datorn så det låter lika mycket som när du själv klickar, då får du rätt volym till att lyssna på tangentborden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollepelles:

Låter som vilken snopplös människa som helst.

Hahaha indeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

här finns det ljudspår som du kan lyssna på:
http://geekhack.org/showwiki.php?title=Island:6617

lyssna på de två i mitten som heter Filco brown chery och Filco blue cherry

Längs ner finns det mus-klick ljud, anpassa volymen på datorn så det låter lika mycket som när du själv klickar, då får du rätt volym till att lyssna på tangentborden

tack som fan! Han trycker nog lite lösare än mig, för det låter mindre än mitt saitek tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Har du provat? Nu vet jag inte hur det bordet som du beställt kommer låta men Filcos tunna knappar låter mycket när de bottnar. Men visst är de röda nästan ljudlösa när man inte bottnar, men lycka till med det.

Ja, jag har provat, dock inte på ett riktigt tangentbord.

Och ja, det är jävligt svårt att inte bottna ur på en såpass lätt switch. Jag sade inte att det var lätt, men det ÄR möjligt. Kan lägga till att jag alltid slår i botten själv.

Sedan köpte jag inte det tangenbordet för att få en tyst switch, utan enbart för att få tag på röda switchar, sedan hjälpte det ju att det var ganska "billigt".

Permalänk
Medlem

Lite synd att Steelseries, Qpad och Mionix släpper tangentbord med bara en sorts switchar, borde ju inte vara så svårt att byta dessa och lansera samma bord med andra switchar? Men antar att de blåa och svarta ska vara best för gaming eftersom att det är i princip bara dessa som går att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Lite synd att Steelseries, Qpad och Mionix släpper tangentbord med bara en sorts switchar, borde ju inte vara så svårt att byta dessa och lansera samma bord med andra switchar? Men antar att de blåa och svarta ska vara best för gaming eftersom att det är i princip bara dessa som går att få tag på.

Blåa ska vara bäst att skriva på och svarta tydligen bäst för gaming. Jag skulle vilja pröva ett par bruna som verkar vara en kompromiss.

Permalänk
Medlem

Retar mig fortfarande på att det kallas mekaniska knappar.

ALLA knappar på tangentbord är mekaniska. Även ett för 149 kr på Chlas Olsson har mekaniska knappar.
Enda typen av knappar som inte är mekaniska är touchknappar av den typen som känner av residensförändringen av en biologiskt finger..

Varför har dom valt detta konstiga namn på dessa knappar?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Retar mig fortfarande på att det kallas mekaniska knappar.

ALLA knappar på tangentbord är mekaniska. Även ett för 149 kr på Chlas Olsson har mekaniska knappar.
Enda typen av knappar som inte är mekaniska är touchknappar.

Varför har dom valt detta konstiga namn på dessa knappar?

Mm, jag kan på samma sätt reta mig på att dubbfria däck kallas för friktionsdäck - ALLA däck är friktionsdäck, de utan dubbar arbetar mer med addesiv friktion än de med dubbar som förlitar sig i högre grad på abbrasiv friktion. Det heter dubbade och odubbade däck.

Lite OT men men

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Jo, jag vet att det är mekaniska knappar. Men vad är skillnaden på det och "vanliga" mekaniska knappar?

Skillnaden är att knapparna i Cherry-serien är en så kallad mikrobrytare.
På dom flesta andra tangentbord så är det en gummiskål med ett ledande material längst upp, där du trycker ner tangenten så tryck gummiskålen ner och den ledande materialet sluter en kopparetsning nere på kretskortet. Men självklart är denna billiga knapp exakt lika mekanisk som Cherry-knapparna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knashatt:

Men självklart är denna billiga knapp exakt lika mekanisk som Cherry-knapparna.

Det beror väl på hur man räknar; båda är mekaniska och ingen är icke-mekanisk, men man skulle väl kunna hävda att mängden mekanik är större hos den ena (och att den därför kan karakteriseras av detta faktum (ungefär som att inte bara läppbjörnar har läppar))?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det beror väl på hur man räknar; båda är mekaniska och ingen är icke-mekanisk, men man skulle väl kunna hävda att mängden mekanik är större hos den ena (och att den därför kan karakteriseras av detta faktum (ungefär som att inte bara läppbjörnar har läppar))?

Vet du vad en mekanisk rörelse innebär???

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knashatt:

Vet du vad en mekanisk rörelse innebär???

Nej, jag kan nog inte på rak arm reda ut hur den skiljer sig från vanlig rörelse, men jag känner till "mekanik" både som ämne och som term för det system av delar som ger fysiska konstruktioner sina egenskaper. Det var främst det senare jag syftade på ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, jag kan nog inte på rak arm reda ut hur den skiljer sig från vanlig rörelse, men jag känner till "mekanik" både som ämne och som term för det system av delar som ger fysiska konstruktioner sina egenskaper. Det var främst det senare jag syftade på ovan.

En mekanisk rörelse är enkelt ett objekt som rör sig med en viss rörelseenergi.
Ett mekanisk system har olika "förmågor". Bla så kan ett mekaniskt system påverkas av en kraft eller acceleration.

Så, ALLA knappar som man trycker på fysiskt med sina fingrar där själva knappen trycks ner är ett mekanisk system som utsätts för en mekanisk rörelse. Så att prata om mekaniska knappar i det sammanhang av ett tangentbord med mikrobrytare gentemot ett standardtangentbord med "gummiskålar" är alltså helt uppåt väggarna.

Men visst kan jag hålla med dig att Cherry-knapparna har mer mekaniska delar än ett vanligt standardtangentbord.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knashatt:

Så, ALLA knappar som man trycker på fysiskt med sina fingrar där själva knappen trycks ner är ett mekanisk system som utsätts för en mekanisk rörelse. Så att prata om mekaniska knappar i det sammanhang av ett tangentbord med mikrobrytare gentemot ett standardtangentbord med "gummiskålar" är alltså helt uppåt väggarna.

Jo, det var väl där vi var i förmiddags också (och jag tycket inte att mitt originalinlägg hävdar något annat)?

Permalänk

Läste jag inte nånstans att Qpads mekaniska tangentbord var the first backlit mechanical keyboard? För isåfall e de ju fel, om dom har tagit från Armor och vidareutvecklat det, och Armor kom före och var också knappbelyst med blått?

Edit: Vet ej var jag läste det , men där e ju iallfall 4 "olika" bakgrundsbelysningar på knapparna o välja på på Qpads' version. Kanske nåt o va uppmärksam för nån som skrev innan som störde sig på de blåa ljuset.. finns säkert typ vit, röd och grön då också?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Med mekaniska tangentbord avses förnimmelsen av mekanik när man trycker på tangenterna dvs en mer mekanisk känsla och ett mer mekaniskt ljud.

Med mekanik i detta avseende avses således ökad kommunikativ konkretiseringsgrad. Mekanik som konceptuellt och perceptionellt begrepp snarare än faktiska omständigheter.

Man kan dra paralleller till gamla tiders skrivmaskiner, där konkretiseringsgraden var maximal, man såg och kände hela händelseförloppet när man tryckte på tangenterna och bokstäverna trycktes på pappret. Mekaniska tangentbord är inte fullt så konkretiserad (en dator förmedlar ju trots allt digital information och det ger ju vissa begränsningar i det avseendet), men tanken är att öka det kommunikativa gränssnittet mellan människa och maskin,att komma något närmare gamla tiders skrivmaskiner, dvs ökat konkretiseringsgrad i det kommunikativa gränssnittet mellan dator och människa. Mekanik som konceptuellt och perceptionellt begrepp såldes.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Med mekaniska tangentbord avses förnimmelsen av mekanik när man trycker på tangenterna dvs en mer mekanisk känsla och ett mer mekaniskt ljud.

Med mekanik i detta avseende avses således ökad kommunikativ konkretiseringsgrad. Mekanik som konceptuellt och perceptionellt begrepp snarare än faktiska omständigheter.

Man kan dra paralleller till gamla tiders skrivmaskiner, där konkretiseringsgraden var maximal, man såg och kände hela händelseförloppet när man tryckte på tangenterna och bokstäverna trycktes på pappret. Mekaniska tangentbord är inte fullt så konkretiserad (en dator förmedlar ju trots allt digital information och det ger ju vissa begränsningar i det avseendet), men tanken är att öka det kommunikativa gränssnittet mellan människa och maskin,att komma något närmare gamla tiders skrivmaskiner, dvs ökat konkretiseringsgrad i det kommunikativa gränssnittet mellan dator och människa. Mekanik som konceptuellt och perceptionellt begrepp såldes.

Riktigt bra beskrivning, nästan poetiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett gediget stålförstärkt keyboard med Topre knappar upplysta med individuella LED i dagljusvit/orange färg alt ljusröd/rosa nyanser. Inställbart i minst 3 styrkor plus "off". Absolut inga blå eller lila lampor eller blå eller lila lysdioder, de irriterar synen när det är mörkt. Inget krimskrams som ljudkort eller USB portar och inga macroknappar som stör. Vanligt hederligt svenskt layout. Inga ergonomiska konstigheter utan ett helt vanligt keyboard. Knapparna skall helst vara låga och hela tangentbordet skall vara så platt som möjligt men möjlighet till svag lutning. Om det absolut måste finnas extra knappar och skit skall de sitta ovanför F1-F12 eller i en extern borttagbar modul. Men helst inga macro knappar alls.
Edit: Och viktigast av allt. det måste vara NKRO ( minst 6KRO for USB ).

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Jag vill ha ett gediget stålförstärkt keyboard med Topre knappar upplysta med individuella LED i dagljusvit/orange färg alt ljusröd/rosa nyanser. Inställbart i minst 3 styrkor plus "off". Absolut inga blå eller lila lampor eller blå eller lila lysdioder, de irriterar synen när det är mörkt. Inget krimskrams som ljudkort eller USB portar och inga macroknappar som stör. Vanligt hederligt svenskt layout. Inga ergonomiska konstigheter utan ett helt vanligt keyboard. Knapparna skall helst vara låga och hela tangentbordet skall vara så platt som möjligt men möjlighet till svag lutning. Om det absolut måste finnas extra knappar och skit skall de sitta ovanför F1-F12 eller i en extern borttagbar modul. Men helst inga macro knappar alls.

Topre är nog mycket svårare att installera LED's i. Cherryswitchar är redan förberedda för LED's.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

det är en re-brandad iOne Xarmor U9BL

http://www.amazon.com/XARMOR-U9BL-Backlit-Keyboard-Illuminate...

mycket fult av qpad

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adrian_cool69:

mycket fult av qpad

Fantasilöst kanske, men fult vet jag inte?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Fantasilöst kanske, men fult vet jag inte?

ja men qpad ska ju vara svenska saker, och de säger att deras saker är svenska och nu tar de ett tangentbord som redan funnits i flera år och rebrandar det, det är ju en fråga om "trust"

jag tycker det var fult iaf, gjorde en tråd om det igår men någon tog bort den? :S

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

det är en re-brandad iOne Xarmor U9BL

http://www.amazon.com/XARMOR-U9BL-Backlit-Keyboard-Illuminate...

mycket fult av qpad

Qpads representant har redan svarat angående detta och svaret var följande:

"Angående Xarmor U9BL så är denna produkt End of life. Med andra ord tillverkas den ej längre. U9BL var en vidareutveckling av Scorpius (som har 17 år på nacken), och QPAD MK-80 är en vidareutveckling av U9BL. Detta är alltså inte en fråga om rebranding, utan om vidareutveckling av ett redan utmärkt mekaniskt tangentbord.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Valeij, QPAD Pro Gaming Gear"

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version