Permalänk
Medlem

AMD 965@80c

Hej allesammans! Bytte cpu i min kusins burk igår, från x2 3800+ till en x4965. Kollade temps direkt i bios när jag först startade den, låg idle 43c senare så körde jag lite stress på den och hamnade runt 57-58

Kylare är en Scythe Ninja Mini, som jag anser är ju bättre än orginalkylaren.

Idag, när jag låtit den stå på i säkert 4 timmar idle, då jag har har fört över icke copyright skyddat material till min egen dator. När det väl är klart så kollar jag på skärmen och temps 70c!!

Stänger av datorn och ställer golvfläkten brevid på max så den ska kallna, tänker direkt att jag har kanske lagt på för lite kylpasta då jag inte brukar överdriva, sagt som gjort monterar jag av kylaren och smetar på lite till. Det ger inget resultat, börjar skramla efter 120mm uber fläktar som förflyttar flera kubikmeter luft/mikrosekunden! Inget resultat..

Men vad i helvete, är jag så korkat att jag monterat kylaren fel? dubbelkollar så trycket mot cpun utan resultat.

Provar en orginalkylare, med Artic Silver pasta. YES! idle 42 med fläkten på max! Loadtemp 63, men tänker att det kan ju inte stämma att den lille ska vara bättre.

Monterar Scythe Ninja Mini med annan pasta och får idle och load temp runt 70grader. Då slår det mig har jag någonsin reagerat på om cpun är brännhet eller någon kylfläns överhuvudtaget.

Känner efter, hmm heatpipes är ju inte ens ljumna, stänger av och tar bort kylaren snabbt och gör mig beredd på att få brännmärken på pekfingret. Cpun är ljummen :S

Just nu idlar han 83c och load 84, Någon mer som misstänker att det är sensor problem? Eller har liknande bekymmer?

Btw Vcore är på 1.3750

Mvh Andreas

Permalänk

Kan vara fel på kylaren eftersom original kylaren hade ju okej temp. Tror att schyten inte fick kontakt med cpun och när du tog bort kylaren hade du kanske inte maxat den så att den blev varm?
Däremot kan det vara fel på sensorerna eftersom min dator dör om den blir varmare än 62 grader
Knepig fråga
Har du testat olika program? Everest är bra och amd overdrive, vilket använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowhog:

Kan vara fel på kylaren eftersom original kylaren hade ju okej temp. Tror att schyten inte fick kontakt med cpun och när du tog bort kylaren hade du kanske inte maxat den så att den blev varm?
Däremot kan det vara fel på sensorerna eftersom min dator dör om den blir varmare än 62 grader
Knepig fråga
Har du testat olika program? Everest är bra och amd overdrive, vilket använder du?

Provade med orginalkylaren igen, 81c där med. Satte dit min Noctua kylare med samma resultat. Så det är givetvis fel på sensorerna. Använder Everest, Coretemp, och bios.

Mvh Andreas

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White