Permalänk

Speciellt vattenkylningsprojekt

Hallå där allihopa:)

Jag har lite planer på att fixa ett rejält vattenkylnings-system till datorn.
Har sysslat med detta innan så det är inga problem, men jag har lite frågor, och gärna om folk vill komma med inspiration och ideer:)

Jag har tänkt ha helt vanlig vattenkylning då, förutom en sak. Ska inte köra med vanlig radiator för datorer, utan en motorkylare från en Volvo 740.
Tänkte sätta denna på en sidan av chassit då den passar ganska bra i mått.
Tänkte även köra denna fläktlöst, vilket den borde klara. Kommer bara kyla cpu med den som det ser ut nu. I framtiden kommer jag nog kyla gpu med den med, och då fixar jag nog fläkt.

Hur som helst, jag hade tänkt köra vanliga G1/4" nipplar med 1/2" slang (10-13mm).
Problemet blir ju då att anslutningarna på kylaren är mycket större. Någon som har någon ide på hur man kan lösa detta?

Och sen, jag antar att kylaren är gjord i aluminium, vilket kan medföra korrosion. Hur mycket glykol måste jag ha i för att förhindra detta? Att man behöver byta vattnet nån gång om året eller så har jag inga problem med.

Det är väl de jag har frågor om nu, skriver mer om jag kommer på:)

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Alternativet är väl att såga bort de befintliga anslutningarna och svetsa/löda dit mindre anslutningar på radiatorn om det går. Annars kan man säkert fixa någon form av krympning, även om det är ganska stor skillnad.
Problemet som jag ser genast är att du kommer att behöva en väldigt kraftig pump för att orka driva vattnet genom en så stor radiator, vilket kommer att medföra högre tryck och högre ljudnivå.
Vad gäller korrosion så håller ju en kylare ganska många år i en bil, och blir utsatt för stora temperaturförändringar, även tryck. Om den är gjord i aluminium eller inte kan jag inte svara på, de gamla kylare jag har erfarenhet av från de 740 jag har haft har rostat och orsakat läckage. Tror de är gjorda av vanlig plåt/metall.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Alternativet är väl att såga bort de befintliga anslutningarna och svetsa/löda dit mindre anslutningar på radiatorn om det går. Annars kan man säkert fixa någon form av krympning, även om det är ganska stor skillnad.
Problemet som jag ser genast är att du kommer att behöva en väldigt kraftig pump för att orka driva vattnet genom en så stor radiator, vilket kommer att medföra högre tryck och högre ljudnivå.
Vad gäller korrosion så håller ju en kylare ganska många år i en bil, och blir utsatt för stora temperaturförändringar, även tryck. Om den är gjord i aluminium eller inte kan jag inte svara på, de gamla kylare jag har erfarenhet av från de 740 jag har haft har rostat och orsakat läckage. Tror de är gjorda av vanlig plåt/metall.

Nja man drar ju slangarna så vattnet kommer in på ovansidan av radiatorn och så det kommer ut på botten. Då hjälper ju tyngdlagen till;P Ska räcka med en vanlig pump. EK DCP 2.2 hade jag tänkt använda. Ja jag funderar på någon slags förminskning med.
Jo jag vet, ska nog hålla, men frågan är hur mycket glykol jag ska ha i. Som sagt kommer byta vattnet då och då. Märker ju dessutom om det börjar bli missfärgat.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Det här är gjort för att motverka korrosion: http://coolingstuff.se/p/259/anti-corro-fluid-50ml

Permalänk
Skrivet av voro12:

Det här är gjort för att motverka korrosion: http://coolingstuff.se/p/259/anti-corro-fluid-50ml

Glykol gör nog precis samma sak. Och det där blir nog dyrt i längden då mitt system kommer innehålla en stor mängd vatten.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Ingen som har en bra ide på hur man kan fixa en övergång från kylarens utgångar till nipplarna, eller hur mycket glykol man måste ha i?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Då är detta beställt från cooling stuff:

EK WB Supreme LT AMD Nickel Plexi
EK Water Blocks DCP 2,2
3x ClearFlex60 13/18
8x Slangsockel G1/4 NK12 black nickel FatBoy
Phobya Balancer 150 nickel black

740 kylaren ska komma via bussgods när som helst.

Sen ska jag bara fixa övergången från kylaranslutningarna till 1/2", och fästa kylaren på chassit, sen ska ni få se på grejer:P

Fixar batterivatten och glykol från jobbet billigt då jag jobbar på en bilverkstad.

Ingen som har en susning om vilket blandningsförhållande som vore lämpligt mellan batterivatten och glykol? Jag hade tänkt mig kanske en tredjedel glykol. Det känns rätt mycket, men eftersom det blir alu och koppar i loopen så kanske det är bäst.

Galleri kommer självklart upp på detta sen:)

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk