Permalänk
Medlem

i7 2600k klockning. Gör jag rätt?

Precis uppgraderat systemet en aning med ett ASUS P67 Sabertooth och en i7 2600k. Nu hade jag tänkt ge mig på det här med överklockning. Är inte helt borta på denna punkt men är absolut inget proffs. tidigare klockat C2D med hyffsade resultat.

Efter att ha läst guider och tittat på videor på tuben om UEFI har jag lärt mig en del iaf. Men är osäker på om jag gör rätt?

Sätter som brukligt turbomultipliern till 42 till att börja med på alla fyra kärnorna vilket då ger 4.2 ghz. Bootar upp men får väldigt tvetydiga resultat. Coretemp samt PCwizard säger att jag har 3.4ghz medans CPU-Z Säger 4.2. även kört DXdiag som också säger 3.4. Jag har Speedstep aktiverat men ändå går den inte ner till 1.6 utan belastning utan den ligger hela tiden på 3.4 (eller 4.2).

Man kan ju ändra den "vanliga" multipliern på processorn också. Ska jag röra den? Varför får jag dessa tvetydiga siffror? Eller har jag helt enkelt gjort rätt?

En fråga till, hur mycket vågar man röra BCLK? Hittade nån autoclock-funktion som höjde denna till 103 vilket gav ~0.1ghz på standard multipliern. Är det bäst att låta denna va 100 hela tiden eller kan man köra på med 102-103 utan problem?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Precis uppgraderat systemet en aning med ett ASUS P67 Sabertooth och en i7 2600k. Nu hade jag tänkt ge mig på det här med överklockning. Är inte helt borta på denna punkt men är absolut inget proffs.

Efter att ha läst guider och tittat på videor på tuben om UEFI har jag lärt mig en del iaf. Men är osäker på om jag gör rätt?

Sätter som brukligt turbomultipliern till 42 till att börja med på alla fyra kärnorna vilket då ger 4.2 ghz. Bootar upp men får väldigt tvetydiga resultat. Coretemp samt PCwizard säger att jag har 3.4ghz medans CPU-Z Säger 4.2. även kört DXdiag som också säger 3.4. Jag har Speedstep aktiverat men ändå går den inte ner till 1.6 utan belastning utan den ligger hela tiden på 3.4 (eller 4.2).

Man kan ju ändra den "vanliga" multipliern på processorn också. Ska jag röra den? Varför får jag dessa tvetydiga siffror? Eller har jag helt enkelt gjort rätt?

En fråga till, hur mycket vågar man röra BCLK? Hittade nån autoclock-funktion som höjde denna till 103 vilket gav ~0.1ghz på standard multipliern. Är det bäst att låta denna va 100 hela tiden eller kan man köra på med 102-103 utan problem?

Tack på förhand?

Du klockar bara genom att höja cpu multipliern (eller då höja BLCK) , samt BLCK'n har jag själv inställd på 100 eftersom den går oftast stabilast då & du kan nå en högre klockfrekvens.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Lita på CPU-Z framför Coretemp och PCwizard när det kommer till den reella klockfrekvensen.

Kolla så att du inte har "Hög prestanda" valt i Windows energisparfunktioner (Windows 7: Kontrollpanelen->System och säkerhet->Energialternativ) eftersom klockfrekvensen alltid kommer ligga på 4.2GHz i det fallet, även om Speedstep är aktiverat. Välj istället "Balanserat" eller skapa ett eget schema.

Rör inte BCLK på Sandy Bridge. Det går men rekommenderas inte av någon Problemet är, om jag har förstått det rätt, att man inte bara höjer hastigheten på processorn utan även påverkar hastighet på PCI-e, USB etc. vilket gör att systemet kan bli instabilt och eventuellt ta skada.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Du klockar bara genom att höja cpu multipliern (eller då höja BLCK) , samt BLCK'n har jag själv inställd på 100 eftersom den går oftast stabilast då & du kan nå en högre klockfrekvens.

Ska alltså höja "vanliga" mutlipliern också samt turbomultipliern? (sätta de på exempelvis 42 bägge två?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Ska alltså höja "vanliga" mutlipliern också samt turbomultipliern? (sätta de på exempelvis 42 bägge två?)

Hmm. Jag har inte rört min turbo mutli.. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=264847 Här har du en väldigt bra guide som förklarar det mesta

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)