Asus P8Z68-V Pro med Intel Z68, Lucid Virtu

Permalänk
Melding Plague

Asus P8Z68-V Pro med Intel Z68, Lucid Virtu

I början av maj släpper Intel en ny styrkrets till Sandy Bridge som kan dra nytta av videoutgångarna utan att tumma på överklockningsfunktionerna. Asus P8Z68-V Pro kombinerar nya Intel Z68 med mjukvaran Lucid Virtu.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Undra om Lucid Virtu kommer till AM3+ ? Annars är det en väldigt intressant grej. Speciellt för bärbara.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Blir en schysst uppgradering till sommaren

Permalänk

Bara jag som tycker det ser fattigt ut utan en kylfläns mellan CPU-socket och första PCI slotten? Som det gör på "vanliga" mobos.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Det var verkligen inget skönt att vila ögonen på.
Men smaken är som röven....klöven

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad generella priser kommer ligga på för Z68 kort. Behöver inte bara just ASUS, men frågan är om de blir mycket dyrare än P67?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Bara jag som tycker det ser fattigt ut utan en kylfläns mellan CPU-socket och första PCI slotten? Som det gör på "vanliga" mobos.

Finns ingen nordbrygga, saknas på 1156 också om jag inte minns fel.

Men det sitter alltså en liten SSD på kortet för SSD Caching?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Finns ingen nordbrygga, saknas på 1156 också om jag inte minns fel.

Men det sitter alltså en liten SSD på kortet för SSD Caching?

Nej! De menar att om man köper en SSD kan man använda det som cache till hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Finns ingen nordbrygga, saknas på 1156 också om jag inte minns fel.

Men det sitter alltså en liten SSD på kortet för SSD Caching?

Skrivet av NoMercyZ:

Nej! De menar att om man köper en SSD kan man använda det som cache till hårddisken.

Jag uppfattade det så att om man har en SSD och en HDD i systemet, så finns det en krets/funktion som automatiskt cachar frekvent använd data från HDDn på SSDn för snabbare åtkomst. Eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

... frågan är om de blir mycket dyrare än P67?

Jag tror inte de blir mycket dyrare än vad P67 är i dag, eftersom Intel verkar tillämpa en aggressiv prissättning på kretsarna.
Däremot kommer troligen priset på P67-baserade kort att sjunka en del då dessa fasas ut.

Det enda som talar emot ett lågt pris på moderkort med Z68 är att Virtu-licensen är relativt dyr, och i alla fall jag kan inte tänka mig Z68 utan Virtu.

Den prisnivå som nu börjat dyka upp i svenska butiker startar i alla fall under 2000kr, vilket bland annat gäller det nämnda kortet från Asus.

/Olle

Permalänk
Medlem

Får vi se några intressanta, högpresterande mITX-kort månntro?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag undrar vad generella priser kommer ligga på för Z68 kort. Behöver inte bara just ASUS, men frågan är om de blir mycket dyrare än P67?

några butiker har redan prissatt Asus p8z68

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=871638

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare