Permalänk
Medlem

Bästa kylaren till i5 2500k?

Hej, ska åka till inet senare idag och köpa processor kylare idag.
Har kollat på vatten-kylning och vanlig kylning men vet inte vilken jag ska ha
http://www.inet.se/artikel/5321720/corsair-cooling-hydro-h70-...

http://www.inet.se/artikel/6901310/antec-kuhler-h2o-620

http://www.inet.se/artikel/6901312/antec-kuhler-h2o-920

http://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50-...

http://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14

http://www.inet.se/artikel/5321447/scythe-mugen-2-rev-b

här är alla jag har kollat på lite många ^^. men i alla fall har ett fractal r3 chassi. Vill att det ska låta så lite som möjligt, men kyla bra. processorn ska klockas till 4,5 så det kommer bli varmt skulle jag tro utan en bra kylare :D. Jo en sak till jag lanar mycket så datorn flyttas varje helg nästan så vatten-kylning kanske inte är så bra trotts allt?:D

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem

jag tror att H70/h2o 920 är bättre än att ha en stor noctua nh d14 i ett lan chassi. noctua:n är grymt stor och tung, tror det även är den inet inte vill montera i sina "plocka ihop vad du vill ha dator".

Permalänk
Medlem

Om du flyttar datorn ofta så finns det en risk att moderkortet inte klarar av en noctua i längden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om du flyttar datorn ofta så finns det en risk att moderkortet inte klarar av en noctua i längden.

Flyttar min datorn 1gång/veckan och har aldrig sett att något har hänt med moderkortet. Noctuan är 99,9% säker även fast du förflyttar datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Om du flyttar datorn ofta så finns det en risk att moderkortet inte klarar av en noctua i längden.

Du kan hänga hur mycket som helst nästan på ett moderkort innan det knäcks finns filmer på youtube på det!

Så uttala dej inte om saker du inte vet något om! nej det är ingen fara att ha en towerkylare om du flyttar datorn 1000 ggr om dan ens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Flyttar min datorn 1gång/veckan och har aldrig sett att något har hänt med moderkortet. Noctuan är 99,9% säker även fast du förflyttar datorn.

Skrivet av Biccen:

Du kan hänga hur mycket som helst nästan på ett moderkort innan det knäcks finns filmer på youtube på det!

Så uttala dej inte om saker du inte vet något om! nej det är ingen fara att ha en towerkylare om du flyttar datorn 1000 ggr om dan ens...

Hur förklarar ni att inet slutat montera den då?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Hur förklarar ni att inet slutat montera den då?

Vill väl inte ta risken helt enkelt. Nh-D14 är en monsterkylare trots allt.

Visa signatur

HAF X, i5 2500k + EK acetal, Sabertooth P67, 8GB DDR3, 6970 + EK acetal , SSD 80 + 2Tb hdd, Antec Quattro 850w, win7 64.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biccen:

Du kan hänga hur mycket som helst nästan på ett moderkort innan det knäcks finns filmer på youtube på det!

Så uttala dej inte om saker du inte vet något om! nej det är ingen fara att ha en towerkylare om du flyttar datorn 1000 ggr om dan ens...

Kanske moderkortet klarar av det, men det betyder ju inte att kylarfästen gör det. Har både upplevd och hört om andra där kylaren har lossnat från moderkortet. En 1 kilo tung kylare som ligger löst kan faktisk göra lite skada på andra komponenter......

Tycker du borde tagga ner lite. Du kommer med ett svar som inte är helt genomtänkt och ändå gör du ett deciderat påhopp på Piece of Cake. Det är dessutom inte första gången.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Hur förklarar ni att inet slutat montera den då?

För att posten totalt misshandlar allt dom får i sin väg...

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Kanske moderkortet klarar av det, men det betyder ju inte att kylarfästen gör det. Har både upplevd och hört om andra där kylaren har lossnat från moderkortet. En 1 kilo tung kylare som ligger löst kan faktisk göra lite skada på andra komponenter......

Tycker du borde tagga ner lite. Du kommer med ett svar som inte är helt genomtänkt och ändå gör du ett deciderat påhopp på Piece of Cake. Det är dessutom inte första gången.

Har byggt datorer i 12 år och jag har haft alla tunga towerkylare och inget moderkort har knäckts eller nåt kylarfäste har gått sönder!

Så mitt inlägg är genomtänkt och befogat och tagga ner? var får du det i från jag är helt lugn,men jag blir trött på att folk säger nej köp inte den om du vill flytta datorn m.m!

Tror inte tillverkare av kylare skulle tillverka nåt som knäcker ett moderkort.
Och jag har inte hoppat på nån alls jag skriver inget mera påhopp än någon annan på detta forum gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RegularJoe:

Vill väl inte ta risken helt enkelt. Nh-D14 är en monsterkylare trots allt.

Jag har en polare vars moderkort gick sönder då han flyttade datorn till ett LAN (åkte bil). Han hade denna kylare som vägar ca 1kg.
http://www.inet.se/artikel/5321353/zalman-cnps-10x-extreme

Alltså bör du inte ta en tung kylare om du ska flytta datorn ofta, jag röstar på H70.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om du kör på vattenkylning så kommer du få ett pumpljud som du inte får med en tornkylare.
Med en tornkylare får du också kylning åt rundliggande komponenter.

Sedan finns det bättre fläktar att köpa som är effektivare och tystare.

Men jag vet inte vad du ska med en R3 och LAN.
Väger ju minst 20kg fullt utrustad.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk

Den här väger mindre och är mer säker antar jag. Jag ska ha en sån i min nya dator i allafall.

http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Jag har en polare vars moderkort gick sönder då han flyttade datorn till ett LAN (åkte bil). Han hade denna kylare som vägar ca 1kg.
http://www.inet.se/artikel/5321353/zalman-cnps-10x-extreme

Alltså bör du inte ta en tung kylare om du ska flytta datorn ofta, jag röstar på H70.

Och hur är dens fästanordning jämfört med Noctuas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Och hur är dens fästanordning jämfört med Noctuas?

Det kan jag inte svara på eftersom jag själv inte har monterat den. Men skulle inte tveka på att den sitter fast bra.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biccen:

Har byggt datorer i 12 år och jag har haft alla tunga towerkylare och inget moderkort har knäckts eller nåt kylarfäste har gått sönder!

Så mitt inlägg är genomtänkt och befogat och tagga ner? var får du det i från jag är helt lugn,men jag blir trött på att folk säger nej köp inte den om du vill flytta datorn m.m!

Tror inte tillverkare av kylare skulle tillverka nåt som knäcker ett moderkort.
Och jag har inte hoppat på nån alls jag skriver inget mera påhopp än någon annan på detta forum gör.

Skrivet av Robiiins93:

Jag har en polare vars moderkort gick sönder då han flyttade datorn till ett LAN (åkte bil). Han hade denna kylare som vägar ca 1kg.
http://www.inet.se/artikel/5321353/zalman-cnps-10x-extreme

Alltså bör du inte ta en tung kylare om du ska flytta datorn ofta, jag röstar på H70.

Skrivet av Sörre:

Om du kör på vattenkylning så kommer du få ett pumpljud som du inte får med en tornkylare.
Med en tornkylare får du också kylning åt rundliggande komponenter.

Sedan finns det bättre fläktar att köpa som är effektivare och tystare.

Men jag vet inte vad du ska med en R3 och LAN.
Väger ju minst 20kg fullt utrustad.

Skrivet av Flexiblus:

Den här väger mindre och är mer säker antar jag. Jag ska ha en sån i min nya dator i allafall.

http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Skrivet av partynikko:

Och hur är dens fästanordning jämfört med Noctuas?

Skrivet av Robiiins93:

Det kan jag inte svara på eftersom jag själv inte har monterat den. Men skulle inte tveka på att den sitter fast bra.

Skrivet av neot:

jag tror att H70/h2o 920 är bättre än att ha en stor noctua nh d14 i ett lan chassi. noctua:n är grymt stor och tung, tror det även är den inet inte vill montera i sina "plocka ihop vad du vill ha dator".

Skrivet av Piece of Cake:

Om du flyttar datorn ofta så finns det en risk att moderkortet inte klarar av en noctua i längden.

Skrivet av partynikko:

Flyttar min datorn 1gång/veckan och har aldrig sett att något har hänt med moderkortet. Noctuan är 99,9% säker även fast du förflyttar datorn.

Skrivet av Biccen:

Du kan hänga hur mycket som helst nästan på ett moderkort innan det knäcks finns filmer på youtube på det!

Så uttala dej inte om saker du inte vet något om! nej det är ingen fara att ha en towerkylare om du flyttar datorn 1000 ggr om dan ens...

Skrivet av Piece of Cake:

Hur förklarar ni att inet slutat montera den då?

Skrivet av RegularJoe:

Vill väl inte ta risken helt enkelt. Nh-D14 är en monsterkylare trots allt.

Skrivet av Kent:

Kanske moderkortet klarar av det, men det betyder ju inte att kylarfästen gör det. Har både upplevd och hört om andra där kylaren har lossnat från moderkortet. En 1 kilo tung kylare som ligger löst kan faktisk göra lite skada på andra komponenter......

Tycker du borde tagga ner lite. Du kommer med ett svar som inte är helt genomtänkt och ändå gör du ett deciderat påhopp på Piece of Cake. Det är dessutom inte första gången.

Skrivet av Enax:

För att posten totalt misshandlar allt dom får i sin väg...

< jag köpte corsair h70 vet inte hur den är än håller på att sätta fast alla komponenter just nu :D, Hjälp mig gärna med kylningen, här är länken

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem

Alltså pumpljudet på en H70/50 låter endast en gång sen är den knäpp tyst och det är första gången när du startar den...

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Alltså pumpljudet på en H70/50 låter endast en gång sen är den knäpp tyst och det är första gången när du startar den...

Har installerat h70 i min r3 men man kan inte stänga chassit längre h70 sticker ut -.- inet sa att det skulle funka men det gjorde det inte visst, något tips?

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q3-ist:

Har installerat h70 i min r3 men man kan inte stänga chassit längre h70 sticker ut -.- inet sa att det skulle funka men det gjorde det inte visst, något tips?

Ajdå.. hmm montera i toppen? ^^

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |