Vissa Macbook Air snabbare än andra

Permalänk
Medlem

Majoriteten av mac ägarna har nog ingen aning om vad som finns under skalet, än mindre vet vad en SSD är

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Vilket drama säger jag bara!
Det jag tror många blir lite små irriterade på är att man kan riskera att lägga sina pengar på en sämre produkt utan att veta om det, om dom hade rabbaterat de gamla hade ingen gnällt, folk är lite giriga. Det tycker jag iof är bra, om företagen är giriga så ska vi oxå vara det. Det handlar nog lite om att känna sig lurad, om det nu hade varit så att dom bytt leverantör och tjänat på det, men att det var samma prestanda på diskarna hade ingen sagt något, det är bara företagsamhet. Men nu som sagt säljs den sämre som det bättre, vilket är att lura oss konsumenter. Ingen gnäller över att den nya är bättre som folk verkar tro.

Och med risk för att verka som en total idiot:
Hade apple visat specifikationer hade ingen köpt skiten, kolla på Mac Pro, http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro...
Får man prestanda för pengarna, nej! Man får ett märke som ser ut som ett äpple.
Summa summarum, apple är till för folk som tror dom är speciella. Visst alla som har apple är ju så bra på att försvara sig och säga att det är det bästa som finns, ooo batteritiden är sååååå låååång. Etc etc, listan kan göras oändlig med vad folk tror sig veta och vad apple säger, hit och dit.
Iphone:
Folk försvarar sig med att gränssnittet är så lätt använligt, etc. Men vill du använda något program som apple tycker illa om, då får du jailbreaka och voida garantin.
Det bästa med apple är ipoden. Jag tänker inte låta positiv men den går att lyssna på

Och för ett kraftfullt avslut http://www.youtube.com/watch?v=hjyGQ174u4s

Ha en Appeltastic dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det är helt ok så länge den lever upp till vad som lovas.
I det här fallet lovas en 128GB SSD och det är vad du får.

Med det resonemanget verkar det ju som prestandan du får inte spelar någon roll bara lagringskapaciteten är som utlovat. Lite seriekopplade USB flashminnen till 128GB ? Fine, du får ju den mängd som utlovats men kanske inte blir helt nöjd med prestandan.
Vet inte hur det är med andra men jag skulle bli lite irriterad om killen som köpte datorn innan mig fick bättre prestanda på sin dator fast vi köpte samma produkt *(samma produktnummer) och betalade lika mycket.

Permalänk
Medlem

Folk vet ju ändå vad de köper.

Är de beredda att köpa Macbook med hårddisk X så ska de väl inte grina för att de får det.

Vad ska Apple göra? Stoppa upp en stor rubrik, "DONT PURCHASE MACBOOK AIR RIGHT NOW BECUASE WE WILL UPDATE WITH A BETTER SSD IN 1 WEEK" ?

Det funkar inte riktigt så.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Precis. Dessutom kommer det nu båda verisioner finnas på marknaden - utan möjlighet att skilja på de båda. Det är väl inte så svårt att uppdatera produktnamnet?

exakt, det vore så enkelt att sätta dit en siffra eller säga att efter datum "x" så har de snabbare SSD...

Skrivet av Fuuza:

Apple har väl aldrig skrivit ut exakt vad det är för hårdvara. T.ex. modell på moderkort etc.

Kanske det, men vanligtvis får du samma specs i datorn, som personen före och efter dig i kön...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Folk vet ju ändå vad de köper.

Är de beredda att köpa Macbook med hårddisk X så ska de väl inte grina för att de får det.

Vad ska Apple göra? Stoppa upp en stor rubrik, "DONT PURCHASE MACBOOK AIR RIGHT NOW BECUASE WE WILL UPDATE WITH A BETTER SSD IN 1 WEEK" ?

Det funkar inte riktigt så.

Nej men dom kan säga, att den här modellen har en sämre hårddisk, du får den för 500kr billigare om du inte vill ha den med den nya bättre, då får du betala det vanliga priset.. Antingen höjer man priset när man förbättrar hårdvaran, eller så sänker man saker med sämre hårdvara.. tycker jag verkar logiskt iaf..

Permalänk
Medlem

Hade de inte bytt så hade ingen klagat på att de får betala fullpris för den gamla sämre SSDn.
Men nu har de bytt så se det som nåt positivt. Vill ni ha den bättre: vänta nån månad. De som köper nu kommer då få den sämre, eftersom de köpte den nu så betyder det att de inte bryr sig så då behöver ni inte hata i deras ställe.
Stop hatin'!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Haha, så gör man inte.

Köper en volvo T5R med 240hk men får en med det gamla chippet som bara har 220 eller tvärt om... Oavsett så SKA man få veta och den sämre modellen ska ju för i h*lvete inte säljas till fullpris, borde vara stämning på det.

Men som entusiast så tror jag inte man sitter med äpplet i näven ändå.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Hedersmedlem

Känns en aning småfult, även om man förstår hur de tänker.

"man betalar alltid för gamla modellen, men uibland får man 20% snabbare hårddisk, finns inget negativt" låter de flesta.

Så om Nvidia lanserade en ny revision av GTX 580, som var 20% snabbare, men sålde dessa tillsammans med de gamla 580:sarna, utan märkning, skulle man inte jaga de nyare versionerna och vara tokig över att Nvidia gjorde så? Jo.

Är likadant i det här fallet, skulle hellre se att de tog nån hundralapp högre betalt för den nya versionen, bara för att slippa allt gnäll från dels köpare som fått tag i den gamla versionen, samt alla allmänt teknikinsatta.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tycker väl inte att det spelar så stor roll ändå.
Köper man en Mac och bryr sig om hårdvaran i.e har kollat upp vad det finns i den och hur väl de presterar och man -vet- att hårddisken kommer ligga på 200 i läs och 170 i skriv så är det väl inget att gnälla om, du får ju inte sämre än vad som står i beskrivningen. Det hade varit något att klaga över.

Jag hade i alla fall inte brytt mig speciellt mycket, jag tror verkligen inte att den som får den "gamla" SSDn hinner få grått hår innan disken hunnit skriva/läsa/whatever

Permalänk
Medlem

Vilket program använder man för att kolla hastigheten på maccar?
Motsvarighet till AS SSD?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Apple får väl hosta fram en ny firmware som drar ner prestandan så att de nya diskarna matchar de gamla, då skulle alla bli så glada och allt skulle vara frid och fröjd...eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umiss:

Vilket program använder man för att kolla hastigheten på maccar?
Motsvarighet till AS SSD?

Det enda jag kan komma på rent spontant är http://www.xbench.com/

Edit: Ser att versionerna är lite väl till åren...

Pröva Quickbench och kanske Disktester

Permalänk
Medlem

AMD har väl processorer och grafikkort som går att "låsa upp" och flasha till en bättre variant, är väl exakt samma sak där.
Man köper en product men man har chans att det är en bättre product.

Tycker absolut inte om Apple, men i detta fall har dom ju inte gjort något som är dåligt för konsumenten. Vissa får en bättre SSD och gynnas av det och de som får orginalvarianten så är det inget nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

de går mycke längre än så. Chipsen är helö svarta med eventuelt "apple" skrivet på dem. De har fktiskt egenutvecklade moderkort. (som delvis är designade för att bara fungera med Mac OS X. plus de har ju lite lustiga former men det gäller de flesta laptops

Jag tror de nya ssd:a var billigare end of story

Det är inte bara så enkelt att Toshiba har problem med leveranserna (efter jordbävningarna/tsunamin i Japan)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

AMD har väl processorer och grafikkort som går att "låsa upp" och flasha till en bättre variant, är väl exakt samma sak där.
Man köper en product men man har chans att det är en bättre product.

Tycker absolut inte om Apple, men i detta fall har dom ju inte gjort något som är dåligt för konsumenten. Vissa får en bättre SSD och gynnas av det och de som får orginalvarianten så är det inget nytt.

Precis, när i7 920 kom så jagade ju alla D0'or för de hade bättre överklockningspotential än C0'or.
Men de kostade fortfarande likadant.

Smygupdates görs ju hela tiden. Det är väldigt vanligt att Macar bumpas med tex. en 0.3GHz snabbare CPU eller liknande i mitten på livscykeln. Ska det betyda att alla som köpt den söligare modellen ska få byta in den gratis mot den snabbare? Vansinne.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Det är inte bara så enkelt att Toshiba har problem med leveranserna (efter jordbävningarna/tsunamin i Japan)?

Jo... det kommenterade jag på senare i tråden. Kan ju även vara att den nya använder minneskretsar i 22nm

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

Jo... det kommenterade jag på senare i tråden. Kan ju även vara att den nya använder minneskretsar i 22nm

Mitt misstag. Missade de inläggen.