Samsung kan sälja av hårddisktillverkning

Permalänk
Medlem

trist, samsung har ju racat på bra emot främst WD som nu får mindre konkurrens.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Neeeej inte Seagate av alla!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av typewriter:

Mekaniska diskar är döda, helt rätt av Samsung. Om nåt år har vi nog SSD-enheter på 1TB för 500:-

börja inte snacka för mkt nu. kommer ta lång tid innan ssd är i samma prisklass som mekaniska.

Permalänk
Medlem

Det komemr inte att finnas så mycket utveckling kvar för mekaniska diskar och dem komemr ganska snart förpassas till masslagring för servrar och oss entusiaster. I övrigt kommer SSD-andelen öka med tanke på prestandan och dess smidighet. Dock komemr det fortfarande vara svindyrt med SSD, för just nu är vi nere i 25 nm och då kostar 120gig 1800kr. Det kommer vara svårt att få ner storleken på kretsarna så värst långt under 10nm inom decenniet och då kommer priset kanske halveras till runt tusenlappen för 120gig. Men detta kommer fortfarande vara en tjugondel av storleken hos DGANES mekaniska diskar till dubbla priset. SÅ för masslagring kommer skillnaden även fortsatt vara enorm mellan SSD och mekaniska diskar, men SSD kommer att i allt högre grad användas som standardval för konsumenter som använder sig av streaming för media och inte behöverså mycket lagringsutrymme i till exempel laptops, vilket allt mer blir tydligt för macbooks. SSD komemr också framöver vara huvuddisk för oss entusiaster där progam och cache lagras för maximal prestanda.

SSD kommer nog inte att ersätta hårddiskar för vanlig lagring på et tbra tag. Idag kostar en TB 20k och även med moores lag komemr det ta 8år innan priset närmar sig 1gb/kr. Detta kan ju jämföras med dagens 30öre per GB för mekaniska diskar på 2TB

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Jaha valmöjligheterna blir allt färre.
Hoppas att Samsyng kan tillföra seagate nått för deras diskar Suger.
Har ett par trasiga seagate 7000.xx skitdiskar.
Några äldre samsungdiskar som puttrar på.
En 1TB F3 som inte ville funka på två av mina ASUS formula IV utan att uppgradera firmwar
Har ca 30 WD diskar som bara en har krånglat, så om Sansung och seagate slås ihop så kanske dom kan komplettera varandra så dom blir bättre.
För det är inte bra om WD till slut blir ensamma då försvinner all konkurens och diskarna blir dyrare igen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Det komemr inte att finnas så mycket utveckling kvar för mekaniska diskar och dem komemr ganska snart förpassas till masslagring för servrar och oss entusiaster. I övrigt kommer SSD-andelen öka med tanke på prestandan och dess smidighet. Dock komemr det fortfarande vara svindyrt med SSD, för just nu är vi nere i 25 nm och då kostar 120gig 1800kr. Det kommer vara svårt att få ner storleken på kretsarna så värst långt under 10nm inom decenniet och då kommer priset kanske halveras till runt tusenlappen för 120gig. Men detta kommer fortfarande vara en tjugondel av storleken hos DGANES mekaniska diskar till dubbla priset. SÅ för masslagring kommer skillnaden även fortsatt vara enorm mellan SSD och mekaniska diskar, men SSD kommer att i allt högre grad användas som standardval för konsumenter som använder sig av streaming för media och inte behöverså mycket lagringsutrymme i till exempel laptops, vilket allt mer blir tydligt för macbooks. SSD komemr också framöver vara huvuddisk för oss entusiaster där progam och cache lagras för maximal prestanda.

SSD kommer nog inte att ersätta hårddiskar för vanlig lagring på et tbra tag. Idag kostar en TB 20k och även med moores lag komemr det ta 8år innan priset närmar sig 1gb/kr. Detta kan ju jämföras med dagens 30öre per GB för mekaniska diskar på 2TB

SSD:s tillverkas inte på långa vägar i lika stora volymer som hårddiskar gör. Jag tror att det är en större bidragande orsak till de höga priserna än själva tekniken.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Du menar GB?

Nej, jag menar 2 Terrabyte. Se http://www.sdcard.org/developers/tech/sdxc

Permalänk
Skrivet av petabyte:

SDXC har stöd för upp till 2TB lagringsutrymme där SDHC var begränsat till 32GB. Det betyder inte att tekniken för att faktiskt göra ett SDXC kort med 2TB utrymme redan finns.

Förvisso, men vad jag har förstått har man redan lyckats tillverka 2TB-kort, men kanske har missuppfattat det. Oavsett så var det inte poängen med mitt inlägg.

Permalänk

Varför har Seagate så dåligt rykte? Jag gick runt med en Seagatedisk i en plastpåse och snubblade på en stentrapp. Det blev ett vev med armen och hårddisken blev slungad med full kraft rakt in i stentrappen så man trodde att det bara skulle va smågrus kvar av den. Den såg inte så trevlig ut när man plocka upp den, bucklig, kantstött och tilltuffsad. Men när man satte in den i datorn och starta upp så fungera den utan problem. Den disken fick jobba i några år till innan den blev utbytt av en större. Detta imponerade då i alla fall på mig, länge leve Seagate. Dom drummelsäkra hårddiskarna.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Detta är inte bra, oligopol och kanske snart monopol gör att konsumenten kommer betala överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Detta är inte bra, oligopol och kanske snart monopol gör att konsumenten kommer betala överpriser.

word

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Vad då "fokusera på flashminnen"? Det är inte så att flashdiskar kommer ersätta hårddiskar inom närmaste framtiden :/

Jag gillar för övrigt Seagate (har 5 st 7200.11 320 GB), de gör snabba diskar, men Samsungs är tystare

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Mekaniska diskar kommer inte att dö på lääänge...En SSD kan inte skriva hur mycket data som helst så därför dör den mycket snabbare än en HDD, SSDer kommer inte att ta över så länge de inte kan skriva mera än de fjuttiga 2 000 000GB de kan nu innan de dör...det är mindre än 4hr skrivande (med 150MB/s) innan de dör :/ de måste nog snarare komma upp i 2 000 000 000GB å skulle de hålla 166dagar av konstant skrivande

mekaniska=Mycket utrymme och lång livslängd
SSDer=Snabba tysta och energisnåla men håller inte så länge som en mekanisk disk (under normala förhållanden)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Stich:

Detta är inte bra, oligopol och kanske snart monopol gör att konsumenten kommer betala överpriser.

Eller betalar vi kanske överpriser nu? Får Seagate mer marknadsandelar blir det fler diskar att dela upp utvecklingskostnaderna på.

Permalänk
Medlem

Seagate köpte Maxtor också. Framtiden kanske ligger i flash men det är ju i princip bara entusiaster som har möjlighet att köpa ssd i dagsläget eftersom tekniken inte är mogen för annat än OS-diskar eller laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

haha, pessimistiskt värre Historiskt har utrymmet fördubblats varje år, jag är övertygad om att vi har 1TB-SSD:er inom ett år - redan idag finns ju 600GB-SSD:er. Däremot kommer de knappast kosta 500:-, gissningsvis mellan 5 och 10000. Då kanske man å andra sidan får 600GB till lite mer rimliga 2000 som man idag betalar för en 3TB HDD.

För övrigt så borde det väl knappast var något problem att få in några TB på en 2.5"-disk, när man redan idag har teknologin att göra microSDXC-kort med 2TB utrymme på storleken av en lillfingernagel...

Hehe sorry om det lät så, försökte bara vara realistisk, menade ju såklart priset, inte storleken

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Jag har använd Samsungs diskar i många år och gör det fortfarande. Endast haft problem med en enda disk men det räknas inte då den hade agerat system i flera år och därmed var utsliten.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Javisst, men det är små marginaler. Samsung vill nog satsa på SSD's helhjärtat. Genom att sälja av hårddisk divisionen på samsung så få de många fler som kan arbeta på SSDs, mer kapital utan att få extra utgifter.

Att det är små marginaler betyder inte att man inte kan tjäna massvis med pengar på det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att det är små marginaler betyder inte att man inte kan tjäna massvis med pengar på det.

De räknar antagligen med att de kan tjäna mera genom att lägga allt krut på SSD's. Försäljningen är ju allt annat än ogenomtänkt. Antagligen har ekonomer på Samsung räknat ett bra tag på om det skulle löna sig eller inte

Permalänk
Medlem

Intressant det där med temperaturerna som många skriver om.

I min WHS sitter det nu 7st diskar. Rummet är nu 21 grader varmt (mätt med ett kalibrerad termometer).

När jag kollar s.m.a.r.t information om diskarna är Samsung diskarna de med lägst temperatur.
Dock verkar de speciellt den ena hålla en onormalt LÅG temperatur.

SAmsung disk 1 500 gig 21c 7200rpm <-----
Samsung disk 2 2000gig 26c 5400rpm
Samsung disk 3 500gig (trasig) 23c 7200rpm <----
Hitachi disk 4 1000 gig 30c 7200rpm
Hitachi disk 5 1000 gig 30c 7200rpm
Hitachi disk 6 2000 gig 31c 7200 rpm
Seagate disk 7 2000 gig ingen temp

Kolla tempsen på speciellt 2 av de diskarna så börjar jag iafall fundera på hur pass rätt de temperatur mätarna faktiskt visar.
Kan omöjligt vara lika varma eller så pass nära som rumstemperaturen.