Permalänk

2600k VÄGRAR gå över 4.3Mhz

Hej!
har nu i två dygn försökt hitta en bra nivå att köra min 2600k på utan vidare resultat. Har enkelt gjort som så att jag satt volten på 1.38 efter rekomenderat max och sedan höjt turbo-multipeln ett steg i taget efter att OCCT körts ca 15 min. jag kommer inte högre än 4.3 Mhz innan jag får bluescreen på ett längre stresstest. Jag blir fan tokig på detta snart. Hur ska jag göra för att få mer kräm ur min i7:a?

BIOS:

Internal CPU PLL Overvoltage: Enabled
Turbo Boost: Enabled
Max Turbo power (watt): 200
Multittrheading: On
COU Thermal monitor: Auto
C1E: Disabled
CPU EIST: Disabled
C3/C6 State Support: Enabled
BCLK: Disabled (0.1Mhz)

Volttal:

Vcore: 1.38
QPI/Vtt: 1.25
System Agent Voltage: Auto
PCH core: Auto
CPU PLL: 1.8
DRAM: 1.6 (frekvens: 1600)

Mitt system:

Gigabyte p6a-ud4-b3
2600k
Corsair XMS 8gb 1600hz
Gigabyte GTX570 OC

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP! Blir frustrerad när jag ser att alla andra verkar kunna kräma ut minst 4,7 utan att behöva höja Vcore nämnvärt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salvatore:

Hej!
har nu i två dygn försökt hitta en bra nivå att köra min 2600k på utan vidare resultat. Har enkelt gjort som så att jag satt volten på 1.38 efter rekomenderat max och sedan höjt turbo-multipeln ett steg i taget efter att OCCT körts ca 15 min. jag kommer inte högre än 4.3 Mhz innan jag får bluescreen på ett längre stresstest. Jag blir fan tokig på detta snart. Hur ska jag göra för att få mer kräm ur min i7:a?

BIOS:

Internal CPU PLL Overvoltage: Enabled
Turbo Boost: Enabled
Max Turbo power (watt): 200
Multittrheading: On
COU Thermal monitor: Auto
C1E: Disabled
CPU EIST: Disabled
C3/C6 State Support: Enabled
BCLK: Disabled (0.1Mhz)

Volttal:

Vcore: 1.38
QPI/Vtt: 1.25
System Agent Voltage: Auto
PCH core: Auto
CPU PLL: 1.8
DRAM: 1.6 (frekvens: 1600)

Mitt system:

Gigabyte p6a-ud4-b3
2600k
Corsair XMS 8gb 1600hz
Gigabyte GTX570 OC

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP! Blir frustrerad när jag ser att alla andra verkar kunna kräma ut minst 4,7 utan att behöva höja Vcore nämnvärt mycket.

Din i7:a kanske inte går högre än såhär. Det finns inte direkt någon garanti för att du över huvud taget ska kunna klocka ens 100Mhz.

Men jag kan ju lova dig att du kommer över 4.3 Mhz då jag inte ens minns tiden det fanns så slöa datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Din i7:a kanske inte går högre än såhär. Det finns inte direkt någon garanti för att du över huvud taget ska kunna klocka ens 100Mhz.

Men jag kan ju lova dig att du kommer över 4.3 Mhz då jag inte ens minns tiden det fanns så slöa datorer.

4.3 Mhz är oerhört lite! Har en gammal Macintosh IIcx ståendes här.... från 1988-1989 hastighet: 16Mhz! hehe

EDIT: Vet inte vad problemet kan vara iallafall... aldrig hört att olika CPU klockar olika, säker på att du klockar exakt rätt? Kanske finns något mer man borde tänka på? NB Volt kanske? Inte vet jag...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

lolz, 4.3 Ghz ska det såklart va
iaf så har nu äntligen hittat ett stabilt läge på 4.5ghz med volttal 3.9. den klarar 20 rundor av Intel Burn Test och tempen landar då på runt 73. Borde väl vara godkänt?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

73C är helt för mycket! StarCraft II flippar ut (muspekaren slutar fungera) när min E8400 blir 64C.

Om du nu inte spelar krävande spel så kan det ju gå men jag hade då ALDRIG accepterat sådana temperaturer.

Nu antar jag att alla senare Intel processorer har samma värmetålighet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av salvatore:

lolz, 4.3 Ghz ska det såklart va
iaf så har nu äntligen hittat ett stabilt läge på 4.5ghz med volttal 3.9. den klarar 20 rundor av Intel Burn Test och tempen landar då på runt 73. Borde väl vara godkänt?

1.39 måste du väl mena?

Om du någonsin når 3.9 volt på en CPU tror ja nog dä kan smälla i datorn...

Vet inte vad gränsen för temps på en i7a är men känns ju som det är rätt bra Skaffa bättre kylare annars?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av salvatore:

lolz, 4.3 Ghz ska det såklart va
iaf så har nu äntligen hittat ett stabilt läge på 4.5ghz med volttal 3.9. den klarar 20 rundor av Intel Burn Test och tempen landar då på runt 73. Borde väl vara godkänt?

Volt 3.9? antar du menar 1.39

Annars så såg jag i ditt första inlägg en del saker du kan ändra
Turbo Boost: Enabled, disebla den

C1E: Disabled
CPU EIST: Disabled, finns sällan anledning att ha dessa dieblade, enebla dom

CPU PLL 1.8, kommer inte ihåg standard här, men känns lite lågt, osäker

Samt om du bara ska spela Multittrheading: Off, ger ofta lite mer utrymme för klockning och sänker temperaturen några grader

EDIT: möjligen kan vara minnet som orsakar blåskärm också, testa sänka ett hack

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

73C är helt för mycket! StarCraft II flippar ut (muspekaren slutar fungera) när min E8400 blir 64C.

Om du nu inte spelar krävande spel så kan det ju gå men jag hade då ALDRIG accepterat sådana temperaturer.

Nu antar jag att alla senare Intel processorer har samma värmetålighet.

73c är ju inget för en i7a! och det är en helt normal temp i dagens läge över 80c med.
Och din 8400 måste vara nåt skräp ex i så fall mina e8+++ prollar gick upp i 85-90c load när ja klocka som mest dom flippa aldrig ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salvatore:

Mitt system:
Gigabyte p6a-ud4-b3
2600k
Corsair XMS 8gb 1600hz
Gigabyte GTX570 OC

Vad har du för processorkylare?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Du har kanske bara otur, enligt Hardocp ser en uppskattad fördelning av sb ut så här (obs, % är inte ackumulerande givetvis utan varje nivå separat jämförd med totalen):

1. Approximately 50% of CPUs can go up to 4.4~4.5 GHz
2. Approximately 40% of CPUs can go up to 4.6~4.7 GHz
3. Approximately 10% of CPUs can go up to 4.8~5 GHz (50+ multipliers are about 2% of this group)

Permalänk

Haha jag skrev fel igen. Självklart ska det stå 1.39V. Kylaren jag kör på är en Noctua NH-U12P SE2. Men ska jag kanske enabla EIST och C1E då gustavsson? Och vilka fördelar ger det att ha multithreading på annars? Vad avnänds det till?

Btw, när jag "sluttestar" så kör jag bara 20 rundor av Intel Burn Test. Den får upp temperaturerna högre än OCCT och prime95. Räcker det eller bör jag låta det stå på längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

4.3 Mhz är oerhört lite! Har en gammal Macintosh IIcx ståendes här.... från 1988-1989 hastighet: 16Mhz! hehe

EDIT: Vet inte vad problemet kan vara iallafall... aldrig hört att olika CPU klockar olika, säker på att du klockar exakt rätt? Kanske finns något mer man borde tänka på? NB Volt kanske? Inte vet jag...

Uhm... jag vet inte ens var jag ska börja
Den där meningen "aldrig hört att olika CPU klockar olika, säker på att du klockar exakt rätt?" fick mig nästan att gråta lite

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

4.3 Mhz är oerhört lite! Har en gammal Macintosh IIcx ståendes här.... från 1988-1989 hastighet: 16Mhz! hehe

EDIT: Vet inte vad problemet kan vara iallafall... aldrig hört att olika CPU klockar olika, säker på att du klockar exakt rätt? Kanske finns något mer man borde tänka på? NB Volt kanske? Inte vet jag...

Sluta nu

Hade 2 Thunderbirds på 1Ghz back in the days, i samma dator klocka den ena till 1.65Ghz och den andra gjorde bara 1080Mhz

Du fattar väl att överklockning helt är slumpat och att det inte är NÅGOT som helst fel på en processor som inte ens går att överklocka en Mhz, är den stabil på stockfrekvens så är den också helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Uhm... jag vet inte ens var jag ska börja
Den där meningen "aldrig hört att olika CPU klockar olika, säker på att du klockar exakt rätt?" fick mig nästan att gråta lite

Skrivet av SueCia:

Sluta nu

Hade 2 Thunderbirds på 1Ghz back in the days, i samma dator klocka den ena till 1.65Ghz och den andra gjorde bara 1080Mhz

Du fattar väl att överklockning helt är slumpat och att det inte är NÅGOT som helst fel på en processor som inte ens går att överklocka en Mhz, är den stabil på stockfrekvens så är den också helt OK.

Okej okej, visst lite skillnad har ja ju hört... men liksom inte så stora skillnader att det är något att bry sig om :S Inte lätt när man inte vet allt

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av salvatore:

Haha jag skrev fel igen. Självklart ska det stå 1.39V. Kylaren jag kör på är en Noctua NH-U12P SE2. Men ska jag kanske enabla EIST och C1E då gustavsson? Och vilka fördelar ger det att ha multithreading på annars? Vad avnänds det till?

Btw, när jag "sluttestar" så kör jag bara 20 rundor av Intel Burn Test. Den får upp temperaturerna högre än OCCT och prime95. Räcker det eller bör jag låta det stå på längre?

Just multithreading brukar vara anledningen att man väljer I7 för en billigare I5a, i spel ger det dock inte så mkt. Din temperatur ser helt OK ut. I spelande brukar den dessutom ligga en 10 grader lägre än under ett stresstest.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av salvatore:

Haha jag skrev fel igen. Självklart ska det stå 1.39V. Kylaren jag kör på är en Noctua NH-U12P SE2. Men ska jag kanske enabla EIST och C1E då gustavsson? Och vilka fördelar ger det att ha multithreading på annars? Vad avnänds det till?

Btw, när jag "sluttestar" så kör jag bara 20 rundor av Intel Burn Test. Den får upp temperaturerna högre än OCCT och prime95. Räcker det eller bör jag låta det stå på längre?

Multithreading fast brukar ju stå Hyper-Threading är att du får 8 virtuella CPU kärnor, slår du den till off så har du 4 fysiska kärnor istället, nyttan med Hyper-Threading är bäst med div program som kan använda alla cores, spel kan det sällan, ibland kan spel som tex FSX använda alla virtuella kärnor men prestandan är ite ett dugg bättre än med detta avslaget, fördelen med avslaget är att CPU oftast kan klockas högre och temperaturen ger ner lite, kanske 5c lägre.
Likaså får man oftast slå av turbo boost för att hög klockning ska bli stabil.
Speedstep kan man ofta ha på, man får prova sig fram där.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300