Därför fungerar AMD Bulldozer i sockel AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

OM någon har nån information om vad som skiljer (främst prestandamässigt) mellan de befintliga och kommande chipsen, var goda och skriv det nu, gärna med källa.

Praktisk prestanda vet jag i stort sett inget om, men här är specifikationerna för 800-serien:

Skrivet av Wikipedia:

890FX
Codenamed RD890
Single AMD processor configuration
Four physical PCIe 2.0 x16 slots @ x8 electrical which can be combined to create two PCIe 2.0 x16 slots @ x16 electrical, one PCIe 2.0 x4 slot and two PCIe 2.0 x1 slots, the chipset provides a total of 38 PCIe 2.0 lanes and 4 PCIe 2.0 for A-Link Express III solely in the Northbridge
HyperTransport 3.0 and PCI Express 2.0
ATI CrossFire X
AMD OverDrive
IOMMU
Pairs with SB850 southbridge with support up to six SATA 6.0 Gbit/s ports
Enthusiast discrete multi-graphics segment
890GX
Codenamed RS880D
Single AMD processor configuration
Two physical PCIe 2.0 x16 slots (one @ x16 or two @ x8 in Crossfire mode), one PCIe 2.0 x4 slot and two PCIe 2.0 x1 slots, the chipset provides a total of 22 PCIe 2.0 lanes and 4 PCIe 2.0 for A-Link Express III solely in the Northbridge
Integrated graphics: Radeon HD 4290
Side-port memory as local frame buffer, supporting DDR3 chips up to DDR3-1333.
ATI PowerPlay technology
Two physical PCI-E x16 slots (one 16x and one 8x electrically. In Crossfire mode, both will revert to 8x electrically)
HyperTransport 3.0 and PCI Express 2.0
ATI CrossFire
Hybrid CrossFire X
AMD OverDrive
Performance hybrid multi-graphics segment
880G
Codenamed RS880
Single AMD processor configuration
One physical PCIe 2.0 x16 slot, one PCIe 2.0 x4 slot and two PCIe 2.0 x1 slots, the chipset provides a total of 22 PCIe 2.0 lanes and 4 PCIe 2.0 for A-Link Express III solely in the Northbridge
Integrated graphics: Mobility Radeon HD 4250
Side-port memory as local frame buffer, supporting DDR3 modules up to DDR3-1600.
ATI PowerPlay 7.0 technology
HyperTransport 3.0 and PCI Express 2.0
ATI CrossFire
Hybrid CrossFire X
870
Codenamed RX880
Single AMD processor configuration
One physical PCIe 2.0 x16 slot, one PCIe 2.0 x4 slot and two PCIe 2.0 x1 slots, the chipset provides a total of 22 PCIe 2.0 lanes and 4 PCIe 2.0 for A-Link Express III solely in the Northbridge
HyperTransport 3.0 and PCI Express 2.0
[edit]Southbridges
While in the same internal event mentioned above, AMD gave a preview on the features of the SB8xx family of southbridges, as follows:[4]
A-Link Express updated to PCI Express 2.0 x4 lanes giving 2 GB/s bandwidth, named "A-Link Express 3.0"
Southbridge incorporating 4 PCI Express 2.0 lanes
Supporting C6 power state, which is featured in Fusion processors
Southbridge incorporating Gigabit Ethernet MAC
Support integrated clock generator as optional feature
Support for AHCI 1.2 with SATA FIS–based switching support
Mandatory support for SATA 1.5 Gbit/s, 3.0 Gbit/s, and SATA 6.0 Gbit/s - no support for Sata 6.0 Gbit/s in SB810.
Two embedded 8051 controllers, and one dedicated for DASH compliance
Support for 14 USB 2.0 ports and 2 USB 1.1 ports, 3 integrated EHCI controllers - no support for USB 3.0 in initial products, early boards based on the chipset used a NEC chip for USB 3.0 support.
Supports 5 fan controls, 8 Vin and 4 Tempin for hardware monitoring

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_800_chipset_series

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta blir ju väldigt förvirrande, kan du om inte ha som Intel att ha olika namn på sockeln.

Typ AMD3, AMD4, AMD 5 istället för AMD3,AMD3+,AMD3++ o.s.v. AMD's förkärlek till att slänga på ett plustecken är lite förvirrande, det känns nästan som Apples "i" framför allt.

Am körde ddr, am2 ddr2, am2+ ddr2 med skillnaden att de klarade av nya phenom. Am3 kör ddr3 likaså am3+. Är det konstigt?

+et anger att det inte är så stor skillnad mellan socketsen att det räknas som en "helt ny" socket, medans siffran anger vilken socket det är. Det är större skillnad mellan am2+ och am3, än mellan am3 och am3+ t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Am körde ddr, am2 ddr2, am2+ ddr2 med skillnaden att de klarade av nya phenom. Am3 kör ddr3 likaså am3+. Är det konstigt?

+et anger att det inte är så stor skillnad mellan socketsen att det räknas som en "helt ny" socket, medans siffran anger vilken socket det är. Det är större skillnad mellan am2+ och am3, än mellan am3 och am3+ t.ex.

Egentligen inte, du kan köra en AM3 cpu i en am2+ socket eftersom AM3 cpu'er har både DDR3 och DDR2 kontroller.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ett stift? Är det allt? Var det liksom ypperligt nödvändigt?
Känns som om moderkorts tillverkarna har haft en hand med här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Egentligen inte, du kan köra en AM3 cpu i en am2+ socket eftersom AM3 cpu'er har både DDR3 och DDR2 kontroller.

Ja, men då förlorar man ju prestanda, just eftersom det inte är samma socket och ddr2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta blir ju väldigt förvirrande, kan du om inte ha som Intel att ha olika namn på sockeln.

Typ AMD3, AMD4, AMD 5 istället för AMD3,AMD3+,AMD3++ o.s.v. AMD's förkärlek till att slänga på ett plustecken är lite förvirrande, det känns nästan som Apples "i" framför allt.

Haters gonna hate..

Förövrigt hur är det förvirrande att apple har ett i framför när de som du säger har det på ALLA produkter?
Verkar bara som du klankar ned på företag för du personligen ogillar dom (vi vet ju sen tidigare att du är gigantisk fanboy av nVidia)

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Ja, men då förlorar man ju prestanda, just eftersom det inte är samma socket och ddr2.

Vilket ju är hela vitsen med att införa en ny socket till att börja med! Annars hade man kunnat hålla kvar vid AM2+ och inte låta CPU stödja DDR3.

Jag tycker att i kompatibilitetshänseende har AMDs utvecklingslinje varit helt ypperlig sedan införandet av AM2. Kunderna har kunnat uppgradera sina datorer stegvis genom att omväxlande köpa ny CPU och nytt moderkort/RAM, i stället för att behöva byta allt på en gång.
(Tyvärr hoppade jag själv på socket 939 precis efter att AM2 kom ut på marknaden, och sitter kvar på denna... )

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Haters gonna hate..

Förövrigt hur är det förvirrande att apple har ett i framför när de som du säger har det på ALLA produkter?
Verkar bara som du klankar ned på företag för du personligen ogillar dom (vi vet ju sen tidigare att du är gigantisk fanboy av nVidia)

Det är ingen förvirring när apple gör det p.g.a det är inte samma system. Dessutom tycker jag bara att det är förvirrande att ibland så funkar det till AMD3 och ibland till AMD3+, plustecknet är lite futtigt. När man ska lansera en ny arkitektur som Bulldozer så borde man lansera en ny socket eller så kanske Bulldozer inte är så ny som AMD hypar upp den till att bara.

Sen när vi ska komma till enkla bortförklaringar till varför någon tycker till om ett företag så kan jag ju säja att du är den mest inbitna AMD fanboy efter 2good4you.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är ingen förvirring när apple gör det p.g.a det är inte samma system. Dessutom tycker jag bara att det är förvirrande att ibland så funkar det till AMD3 och ibland till AMD3+, plustecknet är lite futtigt. När man ska lansera en ny arkitektur som Bulldozer så borde man lansera en ny socket eller så kanske Bulldozer inte är så ny som AMD hypar upp den till att bara.

Sen när vi ska komma till enkla bortförklaringar till varför någon tycker till om ett företag så kan jag ju säja att du är den mest inbitna AMD fanboy efter 2good4you.

Att amd jobbar med att göra så att gamla processorer fungerar i nya moderkort och vice versa är väl bara bra?

Så du menar att bulldozer INTE är en ny arkitektur? HAHAHAHAHA! Den är ju till och med uppbygt på ett HELT annat sätt än phenom...

Amd har bra och tydliga namn, till skillnad från exempelvis nvidia som åter-lanserat ett och samma kort TRE gånger med olika namn, och som gör en pytteliten ändring i sina gtx480 och lanserar det som en helt ny generation som gtx580, enbart för att sälja bättre. När amd gjorde samma grej med sina hd4870 så kallade de dem för hd4890, INTE hd5870 som nvidia hade gjort:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Att amd jobbar med att göra så att gamla processorer fungerar i nya moderkort och vice versa är väl bara bra?

Så du menar att bulldozer INTE är en ny arkitektur? HAHAHAHAHA! Den är ju till och med uppbygt på ett HELT annat sätt än phenom...

Amd har bra och tydliga namn, till skillnad från exempelvis nvidia som åter-lanserat ett och samma kort TRE gånger med olika namn, och som gör en pytteliten ändring i sina gtx480 och lanserar det som en helt ny generation som gtx580, enbart för att sälja bättre. När amd gjorde samma grej med sina hd4870 så kallade de dem för hd4890, INTE hd5870 som nvidia hade gjort:)

Håller med om att Nvidias namnscheman innefattar en del fula tricks, men de är inte ensamma om sådant precis. Klart ett företag strävar efter att sälja bättre, det är inte välgörenhet vi snackar om.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta blir ju väldigt förvirrande, kan du om inte ha som Intel att ha olika namn på sockeln.

Du menar som lga775?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är ingen förvirring när apple gör det p.g.a det är inte samma system. Dessutom tycker jag bara att det är förvirrande att ibland så funkar det till AMD3 och ibland till AMD3+, plustecknet är lite futtigt. När man ska lansera en ny arkitektur som Bulldozer så borde man lansera en ny socket eller så kanske Bulldozer inte är så ny som AMD hypar upp den till att bara.

Sen när vi ska komma till enkla bortförklaringar till varför någon tycker till om ett företag så kan jag ju säja att du är den mest inbitna AMD fanboy efter 2good4you.

Vad är AMD fanboy? AMD fläktpojke?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Vad är AMD fanboy? AMD fläktpojke?

En amd fläktpojke skulle skrivas Fan boy, en fanboy är en tillhängare/fan av ett visst märke/tillverkare.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

En amd fläktpojke skulle skrivas Fan boy, en fanboy är en tillhängare/fan av ett visst märke/tillverkare.

Jaha, då gäller inte mig iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Äsch!.. känns lite poänglöst att lägga till en pinne,, och sedan inte använda den.
(Ok, ok, många kommer säker få för sig att stoppa 3+ cpu'er i vanliga 3 slots, och en extra pinne skulle börjas och kortsluta etc etc etc. jag fattar varför dom inte använder pinnen.)

Överlag så känns det som att AMD har problem just nu. skulle nog vänta lite med uppgraderingarna.

Permalänk
Medlem

Fördelen med AMD är iallafall kompabiliteten.
Det går att använda senaste processorn till äldre moderkort så man slipper köpa allt nytt på en gång.

Jag har en massa datorer som jag kan bygga om nästan hur som helst.
När bulldozer kommer så kan jag köpa den först och testa i olika moderkort som stödjer den.
Sedan kan jag i lugn och ro köpa moderkort som är gjorda för bulldozer om det behövs, och tydligen så kommer dom att passa även till mina gammla Phenom II oxå, iallafall till en viss gräns.

nvidia kanske är kraftigare men man måste köpa nytt altihopa på samma gång, Och man kan inte återanvända processorerna i en äldre setup.
Lite trist att nvidianer och inelianer alltid ska brösta sig med att deras grejer är bättre när det inte går att uppgradera en sak i taget.
Nu kommer 990FX/SB950 med stöd för sli, så några nvidianer tystnar nog när de märker att det duger med en billig AMD plattform istället för en svindyr intel med samma finesser, Dock lite klenare på CPU sidan men inte sämre i kvalité.
Vad jag förstår så är en ASUS ROG för intel mycket dyrare än för AMD.

Jag tror att AMD/nvidia kommer att komma bra överens, för nvidia har ju varit låsta till intel om man ville köra sli.
Nu kan man ju köpa AMD och vilket grafikkort som man vill utan att behöva välja CF eller sli.

Även om Bulldozer inte klår intel i kraft så kommer det att duga i spel och liknande, då man kan satsa processorpengarna som man sparar på grafiken istället

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...