Min bil och jag - Ett olyckligt läge (Söker hjälp! :( )

Permalänk
Medlem

Min bil och jag - Ett olyckligt läge (Söker hjälp! :( )

Hej SweClockers!

Här kommer en tråd med en lite annorlunda karaktär mot vad jag brukar skriva om. Inga grafikkort eller benchmarks kommer nämnas, inga krig mot det gröna laget, inga moralkakor mot Intel, och framför allt, ingen luftkylning...

Jag har sedan ett en tid tillbaka varit en lycklig ägare av en Golf CL ´93 som jag och min bror fick av min moder när hon "uppgraderade" sig till en Peugeot 307(<--- Haha! ). Nu är läget som så att min bror skaffat en lägenhet i stan, och behöver därför ingen bil, varpå jag tagit över den helt. Den har bara gått 16.000 mil, har ny vindruta, bromsar och har en hyvsat fylld servicebok.

Det var den roliga delen :'(

Grejen är att bilen blivit förlagt med körförbud sedan i höstas på grund av att den blev stulen och vandaliserad och när jag och brorsan reparerade den kom vi långt, men det är fortfarande en del kvar. Däribland behöver den nytt batteri, möjligtvis nytt avgassystem och nya vinterdäck. Rosten i motorutrymmet är ett faktum, men har inte spridit sig så mycket. Däremot är det en del rostskador på karossen(vilket inte är någe dyrt).

Varför skriver jag en lång och extremt intressant tråd om den då istället för att skicka den på skroten och köpa tjörv istället?

Jo, för att...
1. Vi har lagt en hel del pengar på reparationerna(ca 7.000), och det som återstår är mest bara tidsödande, inte dyrt.
2. Golf CL MK3 har en speciell plats i mig då jag växt upp med den, och tack vare den tog jag mitt körkort, och skroten skulle skära mitt hjärta itu.
3. Jag och sambon kommer snart flytta lite längre bort från stan, och då kommer vi vara mer eller mindre beroende av en bil för att kunna storhandla.
4. Jag inte har något liv och jag vill ha en bil... </3

Min fråga till er är: Tycker ni det är värt att återuppliva denna pärla och få den att rulla i några år till, eller är det bara bäst att glömma den och göra lidandet kort?

Jag tar mer än gärna emot tips och åsikter, och när/om det bär av så kommer jag låta er följa processen till 100%.

Ha det gött och så!

/Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Har du plats för att låta den stå så skulle jag nog satsa på en annan bil och ha den där bilen vid sidan om som ett sidoprojekt. Det är ganska kul att renovera en gammal bil (förutom att laga rost då förstås. )... Men om ni kommer vara beroende av en bil i framtiden så skulle jag nog inte satsa allt på en gammal golf utan försöka hitta en vettig bil som ni kan lita mer på och ha golfen som ett sidoprojekt. Mina 50 cents i alla fall...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag hade behållt den, men bara av den anledningen att ha något att pilla med, lite som en användbar hobby...

Batteri och vinterdäck är enkelt, men om rosten sitter illa till så bör man ju göra en avvägning om man har tid, plats, pengar och lusten att fixa till det. Sen kommer rosten komma som ett brev på posten om den inte sköts, så du kommer kanske få mer att göra framöver.

Om ni behöver en bil efter flytten, så vad ska ni ha istället och vad kommer den bilen att kosta isåfall?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Jag hade behållt. Men jag är ju som jag är. Se bara på "bild på min bil tråden" där jag hopplöst försöker uppliva min gammla pegutt åter och åter igen. Den gjorde ett nytt självmordsförsök igår. Sprutade soppa i motorrummet...igen.

Se det såhär: Om du köper en annan begagnad bil så kommer du eventuellt behöva nya däck till den med.
Avgasystem behöver du kanske inte byta hela. Troligtvis en ljuddämpare eller 2.

Bromsar har du redan fixat och du vet att det är i bra skick. bara det är värt en del istället för att upptäcka att du behöver göra samma sak med nästa bil. Behåll!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Klart Golfen ska rulla vidare

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

behåll. gör det så seriöst du kan och lär dig vad som är rätt och fel. sen om nått år kanske du hittar en bil du vill ha som är i behov av lite småfix vilket du då kan fixa utan bekymmer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Råka rösta innan jag läst allt, så bortse från en röst på sälj och lägg den till behåll istället! Men som sagts innan, skaffa en till bil och ha denna som projekt vid sidan om. Är inte så kul att vara beroende av en bil som är i det skicket...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Har du plats för att låta den stå så skulle jag nog satsa på en annan bil och ha den där bilen vid sidan om som ett sidoprojekt. Det är ganska kul att renovera en gammal bil (förutom att laga rost då förstås. )... Men om ni kommer vara beroende av en bil i framtiden så skulle jag nog inte satsa allt på en gammal golf utan försöka hitta en vettig bil som ni kan lita mer på och ha golfen som ett sidoprojekt. Mina 50 cents i alla fall...

Jo, det har du i och för sig rätt i. Jag vet ju hur mycket jobb det kan vara med en gammal bil, men samtidigt, om jag behåller den får ju en stor del av fritiden gå åt till att fixa till den. Jag är inte tveksam till att den kommer fungera, för det kommer den, utan jag är tveksam till att jag klarar av att sköta den själv. Jag vet iallafall att en hel del jobb mer eller mindre kräver två personer(avluftning av bromsar, motorlyftningsjobb mm. ), men det kan man ju alltid be någon snäll kompis/familjemedlem om när det drar ihop sig.

Varför tycker du inte att en golf som bara gått 16.000mil skulle vara något att lita på om man får fråga?

Skrivet av Bebben:

Jag hade behållt den, men bara av den anledningen att ha något att pilla med, lite som en användbar hobby...

Batteri och vinterdäck är enkelt, men om rosten sitter illa till så bör man ju göra en avvägning om man har tid, plats, pengar och lusten att fixa till det. Sen kommer rosten komma som ett brev på posten om den inte sköts, så du kommer kanske få mer att göra framöver.

Om ni behöver en bil efter flytten, så vad ska ni ha istället och vad kommer den bilen att kosta isåfall?

Jag resnoerar lite som du gör. Att vi behöver en bil är ett faktum, och om jag nu skulle skrota bilen och skaffa en ny arbetshäst så har jag ju fortfarande ingen direkt garanti att den inte går sönder. Dessutom tycker jag att fördelen med Golf är att det finns mycket billiga reservdelar på biltema. Inte för att jag typ tänker köpa oljefilter eller något sånt där, men typ bromsrör och avgassystem, plåtdetaljer, lyktor finns det rubbet av för Golf MK3.

För att en ny bil ska vara något att ha måste jag åtminstone bränna 30-40k, annars känns det bara som att man köper på sig en lika skrotig bil igen

Rost är inte kul, men med gamla bilar är det lite som ett nödvändigt ont. Min blivande halvsvåger har ett garaget med lyft och allt, så om jag har problem kan jag alltid få hjälp, förutsatt att bilen inte står stilla.

Skrivet av KalleKulspruta:

Jag hade behållt. Men jag är ju som jag är. Se bara på "bild på min bil tråden" där jag hopplöst försöker uppliva min gammla pegutt åter och åter igen. Den gjorde ett nytt självmordsförsök igår. Sprutade soppa i motorrummet...igen.

Se det såhär: Om du köper en annan begagnad bil så kommer du eventuellt behöva nya däck till den med.
Avgasystem behöver du kanske inte byta hela. Troligtvis en ljuddämpare eller 2.

Bromsar har du redan fixat och du vet att det är i bra skick. bara det är värt en del istället för att upptäcka att du behöver göra samma sak med nästa bil. Behåll!

Jag vill verkligen behålla bilen, och även fast jag inte haft några extrema själmordsförsök på den ännu så har det ju varit vissa gånger som man önskat att man bara kunde fått slippa den. Tolka mig inte fel, jag vill verkligen ha kvar den, men när man jobbat hårt med något, bara för att vakna upp dagen efter och insé att det är minst lika mycket jobb till känns det ibland ganska tröstlöst.

Det är lite så jag tänker. Om jag köper en ny bil är det ju verkligen ingen garanti att den inte går sönder, och risken för att reservdelarna till den nya bilen är dyrare än till golfen är ju extremt överhängande ^^

Skrivet av anton_mjor:

Klart Golfen ska rulla vidare

Det verkar som det Har du några tips?

Skrivet av -=FULLMOON=-:

behåll. gör det så seriöst du kan och lär dig vad som är rätt och fel. sen om nått år kanske du hittar en bil du vill ha som är i behov av lite småfix vilket du då kan fixa utan bekymmer.

Jo, och jag känner lite att lika gärna kan köra den här bilen tills den packar ihop helt och hållet, men med tanke på att den "borde" klara sig åtminstone 10.000 mil till innan motorn bli tjurig så kanske man får behålla den lite längre än vad som är rimligt. Förr eller senare kommer man ju tröttna på att ha en skrotbil, frågan är bara när

Skrivet av Pinkspear:

Råka rösta innan jag läst allt, så bortse från en röst på sälj och lägg den till behåll istället! Men som sagts innan, skaffa en till bil och ha denna som projekt vid sidan om. Är inte så kul att vara beroende av en bil som är i det skicket...

Hoppsan! Då förstår jag fördelningen lite bättre Min plan är att jag ska lägga en hel del tid på den nu på våren, och en del på semestern. Vi flyttar inte förrän i oktober, och det är ju egentligen inte förrän då som vi är i behov av den. Tills dess kan den ju stå och bli tillfixad som ett projekt. Dessutom tror jag inte att min käre sambo skulle bli så glad om jag föreslog att vi skaffade en till bil

Tack för alla svar Ni på SweClockers lyckas alltid muntra upp en när det ser mörkt ut

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Jag vill verkligen behålla bilen, och även fast jag inte haft några extrema själmordsförsök på den ännu så har det ju varit vissa gånger som man önskat att man bara kunde fått slippa den. Tolka mig inte fel, jag vill verkligen ha kvar den, men när man jobbat hårt med något, bara för att vakna upp dagen efter och insé att det är minst lika mycket jobb till känns det ibland ganska tröstlöst.

Det är lite så jag tänker. Om jag köper en ny bil är det ju verkligen ingen garanti att den inte går sönder, och risken för att reservdelarna till den nya bilen är dyrare än till golfen är ju extremt överhängande ^^

Jag vet precis vad du menar! Jag har bara lagat och lagat min bil. När jag löst ett problem uppstår ett nytt. Vilket gör att det blir svårt att göra sig av med den. Dels för allt jobb man lagt ner på den. Dels för att man inte får något för den om den inte fungerar.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Jag vet precis vad du menar! Jag har bara lagat och lagat min bil. När jag löst ett problem uppstår ett nytt. Vilket gör att det blir svårt att göra sig av med den. Dels för allt jobb man lagt ner på den. Dels för att man inte får något för den om den inte fungerar.

Ja men precis Och vad är alternativet liksom? Sälja skiten för en tusing och ta ett lån/länsa alla sparade pengar för att kunna köpa en ny bil som ska gå sönder?

Det är en evig fälla. Man får bara se till att hålla modet uppe och göra lagningarna nogrant så de inte kommer igen inom ett par år

Vad har du för en pärla då? ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Har du redan plöjt ner 7k i bilen är det väl lika bra att fixa färdigt den så att stålarna inte gick rakt ner i sjön..

Sen är det ju som sagt kul att ha något att peta på:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Har du redan plöjt ner 7k i bilen är det väl lika bra att fixa färdigt den så att stålarna inte gick rakt ner i sjön..

Sen är det ju som sagt kul att ha något att peta på:)

Precis min tanke Och nu när jag inte direkt är beroende av den just nu så kan det ju bli som ett vår/sommarprojekt

Jag tror statistiken på rösterna talar för sig

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Skrotar du en Das Auto(vw) så tror jag att jag fäller en tår.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Ja men precis Och vad är alternativet liksom? Sälja skiten för en tusing och ta ett lån/länsa alla sparade pengar för att kunna köpa en ny bil som ska gå sönder?

Det är en evig fälla. Man får bara se till att hålla modet uppe och göra lagningarna nogrant så de inte kommer igen inom ett par år

Vad har du för en pärla då? ^^

Pärla och pärla. Men den är stor, bekväm och fungerar dåligt Peugeott 605 3.0

Har en slarvigt skriven historia om den här:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=64350...

Sedan dess har den försökt ta självmord 2 gånger .Retur soppaslangen som jag bytte till en armerad variant har spruckit och sprutat bensin över hela motorutrymmet. decimeter från grenröret...
Har lagt ca 11-12 K på en bil jag "köpte" för 2k. Kört mindre än 500 mil sedan 2006-2007

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Varför tycker du inte att en golf som bara gått 16.000mil skulle vara något att lita på om man får fråga?

Självklart är det att en golf alltid startar! Uttryckte mig lite klumpigt. Det jag menade var att ifall det var mycket jobb kvar för att få den igenom besiktningen så kanske du inte kan lita på att du hinner få klart allt tills ni faktiskt är beroende av bilen. Lätt hänt att någonting krånglar och tar längre tid än man trott och då står ni där utan bil...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Skrotar du en Das Auto(vw) så tror jag att jag fäller en tår.

Jo, det gör jag nog också... Förstår inte varför

Skrivet av KalleKulspruta:

Pärla och pärla. Men den är stor, bekväm och fungerar dåligt Peugeott 605 3.0

Har en slarvigt skriven historia om den här:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=64350...

Sedan dess har den försökt ta självmord 2 gånger .Retur soppaslangen som jag bytte till en armerad variant har spruckit och sprutat bensin över hela motorutrymmet. decimeter från grenröret...
Har lagt ca 11-12 K på en bil jag "köpte" för 2k. Kört mindre än 500 mil sedan 2006-2007

Skummade igenom rubriktexten, och det verkar som att du fått dig en hel del lärdom från den bilen. Såg även att du behövde svetsa en del? Min värsta farhåga är bara att jag måste börja fixa med plåt och balkar för att den ska gå igenom besiktningen. Har inte svetsat i hela mitt liv...

När det kommer till hur mycket pengar man lagt ner på bilen blir man bara mörkrädd. Farsan köpte loss den från sitt företag ´95 för 35.000, och under åren har det varit allt från generator, startmotor, kylare, tändspolar, rostig sparklåda, rostigt avgassystem, rostiga bromsrör osv osv osv så om man ska räkna hur mycket den egentligen kostat skulle man nog säkerligen skita på sig.

Bilar är lite som något annat. Man kan inte leva med dem, ej eller utan dem...

Skrivet av Mikael_Berglund:

Självklart är det att en golf alltid startar! Uttryckte mig lite klumpigt. Det jag menade var att ifall det var mycket jobb kvar för att få den igenom besiktningen så kanske du inte kan lita på att du hinner få klart allt tills ni faktiskt är beroende av bilen. Lätt hänt att någonting krånglar och tar längre tid än man trott och då står ni där utan bil...

Jo Golfarna har något visst över sig. Det räcker med väldigt lite för att de ska puttra igång När jag skrev att vi var beroende av en bil menade jag inte riktigt att livet tar slut utan bil, utan resorna till jobbet blir ca 30min längre och den enda mataffären på gångavstånd är ett "ICA Nära", och med tanke på att det blir lika dyrt att handla där varje gång, som det blir att ha en bil, köra till jobbet, kompisar och mataffären, så känns det hyvsat ovärt Livet kommer ju fungera utan bil, men med en bil kommer det bli lite enklare och roligare

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Inte för att jag typ tänker köpa oljefilter eller något sånt där, men typ bromsrör och avgassystem, plåtdetaljer, lyktor finns det rubbet av för Golf MK3.

Varför skulle du inte våga köpa oljefilter o sånt där då?
Oljefiltrena är MAN och BOSCH, vilket är samma som finns på MECA, Mekonomen, Autoexperten m.m.

Oljan är exakt samma olja som Statoil säljer 300% dyrare i en annan förpackning.

Sålänge du har en "vanlig" bil är det inga som helst problem att använda större delar av biltemas sortiment.
Har en polare som enbart kör biltemas grejer på sin Supra "bara för att bevisa att det håller".
På en sån bil skulle jag ju dock kört på dyrare grejer, men du förstår poängen. Det håller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

behåll. gör det så seriöst du kan och lär dig vad som är rätt och fel. sen om nått år kanske du hittar en bil du vill ha som är i behov av lite småfix vilket du då kan fixa utan bekymmer.

Håller helt och hållet med här Jag hade gärna haft en "skitbil" som jag kunde prova olika behandlingar på innan jag går lös på min riktiga bil ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Håller helt och hållet med här Jag hade gärna haft en "skitbil" som jag kunde prova olika behandlingar på innan jag går lös på min riktiga bil ^^

Det är alltid bra att ha en testkanin som inte kostar skjortan att reparera om den skulle braka

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.