Vattenkyla 2x GTX 590 och en i7 processor? Vad behövs?

Permalänk
Medlem

Vattenkyla 2x GTX 590 och en i7 processor? Vad behövs?

Som titeln lyder, vad kommer jag att behöva för att kyla dessa?

Tänkte skaffa EVG lösningen för GTX 590 när de väl kommer ut samt uppgradera min processor från en i7 920 till en Intel Core™ i7 Hexa Processor i7-970.

All hjälp uppskattas, är väldigt ny när det gäller vattenkylning och det här blir mitt första riktiga bygge!
Jag gissar att det kommer krävas en extra stor pump med tanke på att det ska kyla 2 grafikkort men jag vill ha det så tyst som möjligt.

Sitter för närvarande på ett Cooler Master Cosmos 1000 chassi.

Permalänk
Medlem

2 x GTX 590 som du planerar att vattenkyla och överklocka? Ja, alla har vi ju olika hobbys (och budget)...

För övrigt så måste du levt under en sten de senaste månaderna om du inte ska köpa Sandy Bridge utan planerar att köpa en äldre Core i7...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Som titeln lyder, vad kommer jag att behöva för att kyla dessa?

Tänkte skaffa EVG lösningen för GTX 590 när de väl kommer ut samt uppgradera min processor från en i7 920 till en Intel Core™ i7 Hexa Processor i7-970.

All hjälp uppskattas, är väldigt ny när det gäller vattenkylning och det här blir mitt första riktiga bygge!
Jag gissar att det kommer krävas en extra stor pump med tanke på att det ska kyla 2 grafikkort men jag vill ha det så tyst som möjligt.

Sitter för närvarande på ett Cooler Master Cosmos 1000 chassi.

En extra stor pump lär du inte behöva, snarare en extra stor radiator. Det brukar i många fall hjälpa ifall man har en svagare pump så vattnet får kylas i radiatorn en liten stund extra. I och med att det blir 2st 590 så lär det inte räcka med en 360 radiator. Om möjligt även en 240 radiator eller till och med en till 360 radiator om det skulle få plats någonstans.

Laing D5 är nog det säkraste att välja i pumpväg, då kan du reglera hastigheten och få det mest passande flödet för dina behov.

Utöver det så är det 2st anslutning för varje block i flödet samt att du tänker på att köpa rikligt med slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

2 x GTX 590 som du planerar att vattenkyla och överklocka? Ja, alla har vi ju olika hobbys (och budget)...

För övrigt så måste du levt under en sten de senaste månaderna om du inte ska köpa Sandy Bridge utan planerar att köpa en äldre Core i7...

Trevligt folk här!

Jag har hört talas om sandybridge men ger det en snabbare processor? Vad jag uppfattat,och jag har förmodligen fel så kommer sandybridge med inbyggd grafik? Med 2 st 590 lät det som något jag inte behövde. Dessutom verkar Sandy inte utprestera i7 ännu.

Jo det är en hobby och jag använder företags pengar för upp uppgraderingen så det kostar mig ingenting personligen.

@hraf skulle du kunna länka till detta? Helst via komplett.se eller liknande affär, hade helst köpt allt från en och samma nämligen.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Jag har hört talas om sandybridge men ger det en snabbare processor?

lol

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-2600k-99...

Skrivet av Magenti:

Jo det är en hobby och jag använder företags pengar för upp uppgraderingen så det kostar mig ingenting personligen.

Skattefiffel då alltså? Eller behöver ditt företag 2 x 590 med vattenkylning?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Precis, skattefiffel to the max.
Blir visst sandybridge och nytt moderkort då ja, lika bra att fixa nya ramminnen till det då också.

Permalänk
Medlem

skulle köpa 1 590 då du bara kommer få mer att ge ström till och dessutom ett kort till som ger ifrån sig värme.
Du kommer inte använda 4-way sli till max om du inte har massa skärmar.

Köp och uppgradera under året skulle jag säga, men vill du göra ett "coolt" galleri så köp två 590 och 2-8 ssd diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockArt:

skulle köpa 1 590 då du bara kommer få mer att ge ström till och dessutom ett kort till som ger ifrån sig värme.
Du kommer inte använda 4-way sli till max om du inte har massa skärmar.

Köp och uppgradera under året skulle jag säga, men vill du göra ett "coolt" galleri så köp två 590 och 2-8 ssd diskar.

Jo, det skulle jag kunna göra så som du säger. Har varit sugen på 2 st dock. Korten blir vattenkylda så värme kommer nog inte vara så stort problem.

Problemet är att hitta korten till att börja med.. finns endast på evga.com för europer eller ebay.
Kör på 2 skärmar just nu.

Permalänk
Medlem

ska du köra 2 590 (som är helt åthelvete korkat) så lär du få en enorm värmeutveckling och bara för att du har vatten så försvinner inte denna du hade behövt 2 stycken radiatorer som du förmodlingen inte fått plats emd i chassit utan moddning.

köp 1 590 och nöj dig med det, det lär maxa crysis och allt annat du får för dig att köra.

Permalänk

Varför 590 när 6990 finns. 6990 är mycket bättre konstruerat och personligen gillar jag inte när grafikkort för 12000 börjar brinna . Och ja jag vet att det var en dålig drivrutin av Nvida men 6990 ÄR endå mer välkonstruerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Varför inte? Ett maxar nästan allt som finns.
Gör det det om ett år? Tvivlar jag kan maxa Crysis 2 med denna setup.

Du maxar Crysis 2 med ett GTX 580. Konstigt som många andra påpekade att du bygger en "entusiast" dator fast du inte verkar veta ett smack om datorer. T.ex. skillnaden mellan 1336 sockeln och SB, och att du tror inbyggd grafik i processor inte funkar med Externa grafikkort.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas87:

Var väl företagets pengar nyss,hmmmmm?

Måste jag verkligen svara på detta?

Jag gör det ändå.

Mitt företag, alla inkomster som företaget har gör jag med vad jag vill, om jag så vill köpa en företagsbil, en företags dator eller en företags skylt. Hence, företagets pengar är mina pengar. Så klart skattar jag pengarna men eftersom det är ett AB kan jag hålla pengarna i företaget till 30% skatt hur länge jag vill.

Och för att förklara vidare så ingen kommer med fler onödiga kommentarer vilket verkar vara ett tema på Sweclockers så bedrivs mitt företag på så vis att en dator, hur mustig som helst, kan dras av lagligt utan att vare sig revisor eller skatteverk kan kommentera.

Kan även dra av dyra domäner, resor, hotell, transport etc så att du nu vet inför framtida diskussioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Varför 590 när 6990 finns. 6990 är mycket bättre konstruerat och personligen gillar jag inte när grafikkort för 12000 börjar brinna . Och ja jag vet att det var en dålig drivrutin av Nvida men 6990 ÄR endå mer välkonstruerat

Jag sitter på ett ATi HD 4870x2 just nu som strular konstant. Bluescreen och skit på g av deras dåliga drivrutiner, så är lite bojkott från min sida där.

Nä jag kan inte allt och därför frågar jag om råd.

Permalänk
Medlem

Kort och gott, kör SLI 590 om du vill, klart det är bättre än ett 590. Det är dyrt, men det är ditt val

Permalänk
Medlem

Om du ska vattenkyla två GTX 590 tillsammans med en CPU så kan du lika gärna kyla minnen och moderkortet oxå.

Du kommer behöva ett MASSIVT kylsystem för att de inte ska bli fel.

Typ detta.

http://www.indomo.se/pdf/5f7217b4240606bac81ecf2d692ba761.pdf

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Men herregud, låt folk göra vafan dom vill för pengarna.

30k är ingenting jämfört med vad folk lägger för pengar på tillexempel stylade bilar, värsta hemmabio systemen eller dylikt.

Och sen att killen köper oskattat genom företaget, vem fan bryr sig? Vilken företagare gör inte det?

Låt killen vara och hjälp han istället

TACK!

Permalänk
Medlem

Det bästa vore väll att köra ett H70 till CPUn och sedan vattenkylning till dom båda 590 med en 360 radioator och stor vattentank, det borde fungera bra

Eller om du kör parrallell vattenkyning på grafikkorten och kör två radiatorer, en liten och en stor.

RAD(stor) > CPU > Moderkort > RAD(liten) > GPU/GPU(parralellt) > vattentank > pump

Notan borde väll landa runt 5-6k för detta, skattat dvs

Är ingen expert, men det är väll så jag kan tänka mig att det skulle fungera som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det bästa vore väll att köra ett H70 till CPUn och sedan vattenkylning till dom båda 590 med en 360 radioator och stor vattentank, det borde fungera bra

Eller om du kör parrallell vattenkyning på grafikkorten och kör två radiatorer, en liten och en stor.

RAD(stor) > CPU > Moderkort > RAD(liten) > GPU/GPU(parralellt) > vattentank > pump

Notan borde väll landa runt 5-6k för detta, skattat dvs

Är ingen expert, men det är väll så jag kan tänka mig att det skulle fungera som bäst.

@Ant3 - Första bra tipset idag! Ska kolla igenom listan och sen kommentera. Är dock ganska kluven till hur detta faktiskt ska få plats nu när det visar sig kräva så mycket som det gör.

Stn1337 - Uppskattar även all din information här!
Är det verkligen nödvändigt med två radiatorer? Ska man i så fall seriekoppla dessa? Dvs så att de sitter precis bredvid varandra och kan man inte kompensera med en extra eller större pump istället för att ha två radiatorer?

Om du hade haft tid att bygga ett litet paket till mig med vad som behövs så som Ant3 gjort hade det uppskattats rejält. Men som sagt, absolut inte ett krav, vill inte låta arrogant nu så man får mer whine från vissa medlemmar här.

Permalänk
Medlem

Här har du en jäkligt nice dator, den maxar Crysis 2. Har mycket ström till CF om behovet skulle finnas. Sjukt snabb SSD, Stort välkylt chassi. Vad mer kan man önska eller behöva?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/382132/zebra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

@Ant3 - Första bra tipset idag! Ska kolla igenom listan och sen kommentera. Är dock ganska kluven till hur detta faktiskt ska få plats nu när det visar sig kräva så mycket som det gör.

Stn1337 - Uppskattar även all din information här!
Är det verkligen nödvändigt med två radiatorer? Ska man i så fall seriekoppla dessa? Dvs så att de sitter precis bredvid varandra och kan man inte kompensera med en extra eller större pump istället för att ha två radiatorer?

Om du hade haft tid att bygga ett litet paket till mig med vad som behövs så som Ant3 gjort hade det uppskattats rejält. Men som sagt, absolut inte ett krav, vill inte låta arrogant nu så man får mer whine från vissa medlemmar här.

GTX 590 utvecklar en shitload av värme, speciellt om du kommer överklocka.
Så ja, det kommer att krävas två stycken radiatorer!

Och nej, man brukar placera radiatorerna mellan olika komponenter tex: rad->cpu->rad->gpu eller liknande för att få så kallt vatten som möjligt till alla komponenter(annars kommer ju det redan uppvärmda vattnet från cpun rakt in i gpun)

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Stn1337 - Uppskattar även all din information här!
Är det verkligen nödvändigt med två radiatorer? Ska man i så fall seriekoppla dessa? Dvs så att de sitter precis bredvid varandra och kan man inte kompensera med en extra eller större pump istället för att ha två radiatorer?

Om du hade haft tid att bygga ett litet paket till mig med vad som behövs så som Ant3 gjort hade det uppskattats rejält. Men som sagt, absolut inte ett krav, vill inte låta arrogant nu så man får mer whine från vissa medlemmar här.

http://img847.imageshack.us/img847/9296/vattenkylning3.jpg

Tänkte mig något sånt

Nja, inköpslista får du fixa själv.. Men läs gärna på så mycket du kan om vattenkylning och hur det funkar!

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Här har du en jäkligt nice dator, den maxar Crysis 2. Har mycket ström till CF om behovet skulle finnas. Sjukt snabb SSD, Stort välkylt chassi. Vad mer kan man önska eller behöva?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/382132/zebra3

Som han skrev tidigare ville han inte ha amd kort.
Sen ska man INTE ha tre st ram minnen i ett dual channel moderkort. två eller fyra ram minnen.

on topic: Rekomenderar 3st Gtx 580. kommer bli bättre prestanda än 2st gtx 590.

Sen så har den här tråden gått överstyr ett antal gånger nu.

Permalänk
Medlem

Crysis 2 kommer med DX 11, där kommer det inte att maxa längre eller hur.
Jag bygger för 2 år framåt nu, eller tills nästa stora generation släpper eller datorn segar. Min nuvarande dator har jag haft i lite över två år faktiskt.

@stn1337 - Tack! Ska kolla i chassit nu och se vad som faktiskt kommer att få plats. En 360 går lätt in och kanske eventuellt en mindre radiator i området där processor fläkten nu sitter (finns mer utrymme där, har en extra fläkt installerad för utblåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraftcore:

Som han skrev tidigare ville han inte ha amd kort.
Sen ska man INTE ha tre st ram minnen i ett dual channel moderkort. två eller fyra ram minnen.

on topic: Rekomenderar 3st Gtx 580. kommer bli bättre prestanda än 2st gtx 590.

Sen så har den här tråden gått överstyr ett antal gånger nu.

+1 på detta, quad sli skalning är inte vad den borde vara, i vissa fall får man ut mer prestanda än från 3 st kort, men oftast är 3 kort snabbare än 4.

Permalänk

Du ska dock vara medveten om att Intel kommer att släppa Ivy Bridge i början av 2012. Det kan ju vara en idé att vänta och köpa en helt ny dator med Ivy Bridge i och tills dess har det säkert hunnit komma ut en ny serie värstingkort . Tycker personligen att det är kul att du sattsar på ett riktigt overkill system! Kan du inte lägga upp lite bilder i galleriet sen :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Du ska dock vara medveten om att Intel kommer att släppa Ivy Bridge i början av 2012. Det kan ju vara en idé att vänta och köpa en helt ny dator med Ivy Bridge i och tills dess har det säkert hunnit komma ut en ny serie värstingkort . Tycker personligen att det är kul att du sattsar på ett riktigt overkill system! Kan du inte lägga upp lite bilder i galleriet sen :)?

Absolut! Ska bara få tag i grafikkorten.

Jag har väntat riktigt länge på att uppgradera just av anledningarna att nya bättre tekniker kommer. Men kan inte vänta längre, nuvarande datorn har helt lagt av när Ati möget ger mig bluescreen så snart jag installerat det.

Men, kan alltid uppgradera till Ivy Bridge senare då de har samma socket som sandy bridge som nu är beställt. Och det är bara en 20% förbättring, tros det ialla fall, jag klarar mig utan det.
Och om det skulle klydda så förlänger jag min e-penis genom att köpa en eventuellt senare.

Permalänk
Medlem

Du "behöver" ungefär en 120mm fläkt radiator yta per 100W du vill kyla bort, om du vill ha tysta fläktar och bra temperaturer.
Så 2x590 och en i7 hex, runt 800W gissar jag. Med andra ord du behöver en större låda.

Alternativet med så mycket grafikkort är att köra två loopar med egen pump, reservoar och hela baletten. I en separat loop för grafikkort kan man släppa temperaturen lite och komma undan med mindre radiator yta utan att CPU:n lider av den högra temperaturen.
I de läget skulle jag kunna tänka mig att köra en loop med grafikkort med en 4x120 radiator och sen en annan loop med en 2x120 rad för CPU:n.

Om du seriöst tänker bygga en vattenkyld vansinnesdator så läs på ordentligt först, om du nu inte har mycket mer tid än pengar, och då skulle jag köpa datorn färdig av någon som vet vad den gör.

Rekommenderar:
http://martinsliquidlab.org/ Pappan till seriös testning av vattenkylning
http://www.skinneelabs.com/ Följer i Martins fotspår
och http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70 XS vattenkylnings del

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

STN1337 vet vad han snackar om, det är helt rätt att du ska ha 2 radiatorer, men som sagt det blir fel med 2x 590 3x580 ger mycket bättre och stabilare prestanda! hur som helst så tänk på att skaffa stort chassi då du kan utforma kyl systemet på bästa sätt genom att inte snåla på plats!

Lycka till lägg upp lite bilder senare vid slutförd och pågående projekt!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Rekommenderar:
http://martinsliquidlab.org/ Pappan till seriös testning av vattenkylning
http://www.skinneelabs.com/ Följer i Martins fotspår
och http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70 XS vattenkylnings del

BillA är nog den personen som bör krediteras som pappan till seriös testning av vattenkylning.

Han hade iofs bättre utrustning än alla andra då han till en början jobbade för swiftech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Du "behöver" ungefär en 120mm fläkt radiator yta per 100W du vill kyla bort, om du vill ha tysta fläktar och bra temperaturer.
Så 2x590 och en i7 hex, runt 800W gissar jag. Med andra ord du behöver en större låda.

Alternativet med så mycket grafikkort är att köra två loopar med egen pump, reservoar och hela baletten. I en separat loop för grafikkort kan man släppa temperaturen lite och komma undan med mindre radiator yta utan att CPU:n lider av den högra temperaturen.
I de läget skulle jag kunna tänka mig att köra en loop med grafikkort med en 4x120 radiator och sen en annan loop med en 2x120 rad för CPU:n.

Om du seriöst tänker bygga en vattenkyld vansinnesdator så läs på ordentligt först, om du nu inte har mycket mer tid än pengar, och då skulle jag köpa datorn färdig av någon som vet vad den gör.

Rekommenderar:
http://martinsliquidlab.org/ Pappan till seriös testning av vattenkylning
http://www.skinneelabs.com/ Följer i Martins fotspår
och http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70 XS vattenkylnings del

Att bygga det är halva nöjet så det vill jag absolut göra.
En loop? Grafikkorten ihopkopplade?

Hade en 360 och 2x 120 räckt tror du? Tror jag kan få in det nämligen.... men behöver lite expertråd angående det egentligen. Hade varit surt att ha beställt och sen får det inte plats. Har inga problem med att bygga utanpå chassit dock.
Ska läsa igenom sidorna du rekommenderade direkt.