Lös heatsink på chipset/nordbrygga - problem?

Permalänk
Medlem

Lös heatsink på chipset/nordbrygga - problem?

-Kommer dålig/uppriven pasta/klister påverka möjligheten att överklocka?
-Blir denna del av moderkortet varmt?

Idag lyfte jag tag i heatsinken (för att flytta på moderkortet) som sitter över chipsetet/nordbryggan på moderkortet, och jag kände att den började släppa i ena långänden (den var fastklistrad?).

Denna ganska rejäla heatsinken (chipsetet/nordbryggan?) på moderkortet sitter fast med något som ser ut som fjäderskruvar, två sådana och är utan fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

-Kommer dålig/uppriven pasta/klister påverka möjligheten att överklocka?
-Blir denna del av moderkortet varmt?

Idag lyfte jag tag i heatsinken (för att flytta på moderkortet) som sitter över chipsetet/nordbryggan på moderkortet, och jag kände att den började släppa i ena långänden (den var fastklistrad?).

Denna ganska rejäla heatsinken (chipsetet/nordbryggan?) på moderkortet sitter fast med något som ser ut som fjäderskruvar, två sådana och är utan fläkt.

Om den sitter med fjäderförsedda skruv är det vanlig kylpasta, ej klister. Vad har du för moderkort och vart lyfte du i det?

Kan påverka temps till det negativa, men eftersom kylpasta är lite kletig så lägger den sig ju tillbaka bättre än klister (om den inte torkat) men du får luftbubblor i vilket förståss försämmrar temperaturer.
Å andra sidan tål nordbryggan iallafall 100~ celsius vet inte hur länge det håller dock

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Har detta:

Och det är den stora blåa heatsinken jag lyfte i.

Hur kan man testa ifall det är ok eller inte? Går det att övervaka temps för den komponenten och vad för riktvärden kan jag jämföra mot?

Var verkligen inte så att hela åkte loss, började släppa litet. Moderkortet är ett år gammalt och har använts så det borde väl ha torkat : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Har detta: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M4N72E/websites/...

Och det är den stora blåa heatsinken jag lyfte i.

Hur kan man testa ifall det är ok eller inte? Går det att övervaka temps för den komponenten och vad för riktvärden kan jag jämföra mot?

Var verkligen inte så att hela åkte loss, började släppa litet. Moderkortet är ett år gammalt och har använts så det borde väl ha torkat : )

Annars ser det ju väldigt enkelt ut att skruva loss kylaren och ta bort gammal kylpasta (gör rent riktigt) och applicera ny kylpasta. En klick stort ett okokt riskorn är lagom storlek för CPU(!!!) Anpassa efter detta mått för din nordbrygga. Sedan låt kylaren press ut pastan över bryggan. Lyft hädanefter i kanterna på moderkortet

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Annars ser det ju väldigt enkelt ut att skruva loss kylaren och ta bort gammal kylpasta (gör rent riktigt) och applicera ny kylpasta. En klick stort ett okokt riskorn är lagom storlek för CPU(!!!) Anpassa efter detta mått för din nordbrygga. Sedan låt kylaren press ut pastan över bryggan. Lyft hädanefter i kanterna på moderkortet

Hm ja det kan ju inte bli sämre i alla fall. Får köpa litet aceton och kylpasta imorgon : )

EDIT: *Jag har tittat litet närmare på moderkortet och det verkar som om de slagit ihop nord- och sydbrygga till en stor (superbrygga?) i mitten. Borde som du påpekat inte vara klister som släppte utan snarare intorkad kylpasta.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Annars ser det ju väldigt enkelt ut att skruva loss kylaren och ta bort gammal kylpasta (gör rent riktigt) och applicera ny kylpasta. En klick stort ett okokt riskorn är lagom storlek för CPU(!!!) Anpassa efter detta mått för din nordbrygga. Sedan låt kylaren press ut pastan över bryggan. Lyft hädanefter i kanterna på moderkortet

Det ska kanske också tilläggas att i en CPU så är själva processorn mycket mindre än de flesta tror. Resten är heatspreadern; http://uhaweb.hartford.edu/sororneja/IHS%20Removal/Picture%20...

Nordbryggan däremot borde bli varm hela den, tänker du överklocka minnena? Eftersom minneskontrollern sitter i NB på de korten så borde NB bli mycket varmare om du överklockar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Nordbryggan däremot borde bli varm hela den, tänker du överklocka minnena? Eftersom minneskontrollern sitter i NB på de korten så borde NB bli mycket varmare om du överklockar dem.

Minneskontrollern sitter väl ändå i CPU, som det gjort sen K8?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Minneskontrollern sitter väl ändå i CPU, som det gjort sen K8?

Ledsen, jag yrade. Carry on

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Det ska kanske också tilläggas att i en CPU så är själva processorn mycket mindre än de flesta tror. Resten är heatspreadern; http://uhaweb.hartford.edu/sororneja/IHS%20Removal/Picture%20...

Nordbryggan däremot borde bli varm hela den, tänker du överklocka minnena? Eftersom minneskontrollern sitter i NB på de korten så borde NB bli mycket varmare om du överklockar dem.

Sant, men det ändrar ju inte att ytan ska ha tjockare eller tunnare lager beroende på vad du har. Om hela NB är mindre än CPU heatspreadern så ska du ju ha mindre pasta för att det inte ska bli för tjockt.

Ett okokt riskorn är för CPUns heatspeader. Man ska utgå från det i storlek, om NB är mindre så krävs ju mindre pasta, men hela ska ju helst täckas men inte så det rinner utanför eller blir för tjockt.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Testade den idag och självklart så fryser den efter några sekunder och går inte att starta igen förrens man låtit den svalna, varefter samma sak händer : ).

Det blir att ta bort hela skiten, tvätta rent den och sätta på pasta. Fjäderskruvarna verkar gå att ta loss genom att trycka ihop dem från moderkortets undersida. Hoppas bara att den inte gått sönder nu för att den smält.

Datorn stänger inte av sig utan fryser bara - kan chippet ha kokat sönder sig självt? Vad händer när chipsetet blir för varmt - Är det ett dåligt tecken att den inte stänger ner sig själv?