Förpackningshysterin mot nya höjder

Permalänk
Sötast

En polare behövde ett nytt nätverkskort, beställer från dell och här är resultatet:

http://oi51.tinypic.com/16hpio.jpg

Permalänk
Medlem

Batterier är väl klassade som farligt gods, när de skickas mellan olika världsdelar och samma sak icke-EU mot EU, samt tvärtom?
Då kan jag förstå den extrema packningen, men den känns lite överdriven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

En polare behövde ett nytt nätverkskort, beställer från dell och här är resultatet:

http://oi51.tinypic.com/16hpio.jpg

det borde ju gå ut över priset...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Grabben jobbar på DHL, han intygar att det behövs.
Kompisarna på Arlanda kallar väskhanteringen för Krossen.
Dell har väl ledsnat på trasiga paket.

Jojo, hade det varit lite större som minnen eller så, så visst. Men ett knappcellsbatteri i vadderat kuvert.. det går typ inte att förstöra.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett stort företag som i dagarna håller på att byta ut sina maskiner. Grejjen är att de nya maskinerna har enbart DP-ut, ej DVI vilket gör att man behöver en DP->DVI-adapter. 300 adapters kom ifrån Deltaco, alla var styckförpackade i en ihopsvetsad plastlåda a lá Clas Ohlson. 300 Adapters kom ifrån HP, alla var styckförpackade med:
1 * Kartong
1 * ESD-påse
1 * Miljöinformationsblad
per adapter! WTF?!?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Jag jobbar på ett stort företag som i dagarna håller på att byta ut sina maskiner. Grejjen är att de nya maskinerna har enbart DP-ut, ej DVI vilket gör att man behöver en DP->DVI-adapter. 300 adapters kom ifrån Deltaco, alla var styckförpackade i en ihopsvetsad plastlåda a lá Clas Ohlson. 300 Adapters kom ifrån HP, alla var styckförpackade med:
1 * Kartong
1 * ESD-påse
1 * Miljöinformationsblad
per adapter! WTF?!?

Beställer man 2-3 st kan jag förstå att det kommer i egen påse men när man beställer större mängder så borde de inte ta från hyllan utan istället ta från fabriken direkt.

Sen så kan man ju klaga lite på att tex när man köper grafikkort/moderkort osv så kommer alla kablar i en egen plastförpackning. Det är ju lite onödigt.

Eller ska man gå så långt som att klaga på allt godis som har papper/plast runt sig och sen som i sin tur ligger i en egen förpackning?

Visst ibland är de bra med skydd. men för små saker går det överstyr
Sen så hatar jag verkligen de här hårda gjutna plastförpackningar grejor ibland kommer i. liksom tror företag att man har en skärbrännare hemma så att man kan öppna de? Iofs hindrar det ju från stöld då det är omöjligt att komma åt produkten

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Igelkott:

Av principskäl, bör det ju minskas förpackningsmaterial där det går..
Men när man klagar så mycket på detaljer så förlorar man snarare poängen. Så jäkla farligt är det inte med papp, kartong och papper. Man kan ju spara in några kvadratmeter kartong för att känna sig lite bättre till mods, för att sedan inte bry sig när man slänger lite mat eller nåt..
DELLs fall var ju extremt, men det går i alla fall att återanvända ziplockpåsar och vadderade kuvert. Man måste ju inte slänga dem för att de varit använda.

Att tillverka papper, wellpapp och dylikt kräver stora mängder energi, denna energin kan komma från ett antal olika källor, kolkraftverk, kärnkraftverk, etc. Vilket innebär att det konsumeras stora mängder fossila bränslen även vid papperstillverkning, tyvärr.

Dessutom om man är lite uppmärksam så ser man också att det ligger PE-foam med som dämpningsmaterial i lådorna. Plast, fossilt bränsle. Du har helt rätt att man kan återanvända Zip-lockpåsar och vadderade kuvert, men det innebär att man skall ha retursystem för dem. Annars är jag rätt övertygad om att 99% åker i papperskorgen.

Sen om man funderar över hur mycket reservdelar som DELL skickar världen över så bör ett företag som dem verkligen fundera på att dra ner på förpackningsmaterialet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Beställer man 2-3 st kan jag förstå att det kommer i egen påse men när man beställer större mängder så borde de inte ta från hyllan utan istället ta från fabriken direkt.

Sen så kan man ju klaga lite på att tex när man köper grafikkort/moderkort osv så kommer alla kablar i en egen plastförpackning. Det är ju lite onödigt.

Eller ska man gå så långt som att klaga på allt godis som har papper/plast runt sig och sen som i sin tur ligger i en egen förpackning?

Visst ibland är de bra med skydd. men för små saker går det överstyr
Sen så hatar jag verkligen de här hårda gjutna plastförpackningar grejor ibland kommer i. liksom tror företag att man har en skärbrännare hemma så att man kan öppna de? Iofs hindrar det ju från stöld då det är omöjligt att komma åt produkten

Det är väl så att om tillverkaren av tex moderkort har flera modeller så kan ju tillbehören vara samma till flera modeller och tillbehören kommer från olika tillverkare och sedan så samlas det i rätt låda.
Om man sedan beställer 1 reservdel så kommer den i sin påse och beställer man 300 så kommer dom oxå i sia påsar om man inte beställer reservdelen från den ursprungliga tillverkaren, då kan man nog få allt i en låda om inte maskinen som tillverkar delen packar den i påse oxå.
Förmodligen billigare för fabrikören att göra alla lika inklusive det svetsade intrångssäkra plast höljet

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av XybeX:

Ingen nyhet, men det är därför att jag jobbat på Dell. Tror att en del av problemet är att man har partners som har hand om all hantering av reservdelar och de i sin tur har stora jättelager där allt plockas av robotar. Går liksom inte att ha saker i mjuka påsar då. Det är vissa storlekar på kartongerna för att de ska kunna ha plats för en streckkod och pack etikett av det företagets standardstorlek. Samt att robotarna ska kunna plocka dem. Det är mitt tips till orsaken, inget jag fått 100% svart på vitt bekräftat men jag har hört om de automatiserade lagrena och hur de funkar så jag har "antagit" att det liksom är orsaken till det som på ytan verkar ovanligt korkat.

Det må vara resursslöseri men det är inte lika korkat som att fånga fisk i östersjön, göra fiskpinnar av dem och köra dem till kina för att förpackas, sedan kör man dem tillbaka till sverige igen och säljer dem i butikerna. Eller att man gör gb glass i italien och kör dem med kylda långtradare till sverige eftersom man la ner svenska fabriken för att spara pengar. Eller att man gör norsk chockladmassa i på norska freia, kör de i värmda långtradare till svenska Marabou där de gjuts till chokladbitar som sedan körs tillbaka till norge och säljs, allt för att man vill spara in pengar på att ha 1 maskin som gjuter bitarna istället för 1 per land nära där man gör chokladmassan och nära konsumenten. Livsmedelsindustrin slösar ofantliga mängder energi för att spara pengar och allt på sånt som vi stoppar i truten och som sedan kommer ut därbak några timmar senare. Skruven som Dell skickat kan man i alla fall ha nytta av i några år.

Det du säger är säkert sant men det ena utesluter ju inte det andra. Att GB Glass har valt att producera sin glass i Spanien, Italien eller något annat sydeuropeiskt land betyder ju inte Dell kan använda överdrivet med förpackningsmaterial. Det är ju upp till varje enskilt företag att själva sätta upp sina etiska, moraliskt och miljömässiga policys.

Jag arbetar dagligen med dessa problem som helautomatisering innebär och det är bara en lögn att säga att man måste ha dessa stora påsar för att kunna plocka en skruv och stoppa i låda. Samt att man måste inte alls ha jättelådor för att kunna läsa en streckkod.

Den enskilt enda anledning till att man har det på detta viset är att det är billigare att använda med förpackingsmaterial än att titta in på att bygga om plockningssystem och programmera om robotar. I alla fall om man ser det i ett kort perspektiv.

När du pratar om livsmedelsindustrin så är i alla fall den delvis ett slutet system, maten vi äter blir avföring som i sin tur kan komposteras eller gödsla med eller röta och använda som biogas m.m. etc. Skruven är det mer osäkert vart den tar vägen och om den kommer återanvändas.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det du säger är säkert sant men det ena utesluter ju inte det andra. Att GB Glass har valt att producera sin glass i Spanien, Italien eller något annat sydeuropeiskt land betyder ju inte Dell kan använda överdrivet med förpackningsmaterial. Det är ju upp till varje enskilt företag att själva sätta upp sina etiska, moraliskt och miljömässiga policys.

Jag arbetar dagligen med dessa problem som helautomatisering innebär och det är bara en lögn att säga att man måste ha dessa stora påsar för att kunna plocka en skruv och stoppa i låda. Samt att man måste inte alls ha jättelådor för att kunna läsa en streckkod.

Den enskilt enda anledning till att man har det på detta viset är att det är billigare att använda med förpackingsmaterial än att titta in på att bygga om plockningssystem och programmera om robotar. I alla fall om man ser det i ett kort perspektiv.

När du pratar om livsmedelsindustrin så är i alla fall den delvis ett slutet system, maten vi äter blir avföring som i sin tur kan komposteras eller gödsla med eller röta och använda som biogas m.m. etc. Skruven är det mer osäkert vart den tar vägen och om den kommer återanvändas.

Nej jag har inte påstått att man måste ha stora lådor men om ett företag har standardiserat ett världstäckande distributionsnät på att ha stora jäkla etiketter så är det så det funkar för dem. Att göra om det kostar som du också pekat ut pengar. Och tyvärr är målen för de flesta företag att maximera vinsten varje kvartal.

Det är bra om teknikindustrin kan skärpa till sig vad gäller förpackningar men jag tycker att livsmedelsindustrin är större miljöskurk både vad gäller produktion av livsmedel och transport eftersom det nästan alltid är ekonomiska motiv med i bilden som gör utsläpp mycket högre än vad de skulle kunna vara.

Teknik är i sig dömt att ha en miljöeffekt enbart för att den existerar, det betyder inte att jag försvarar allt korkat de gör utan teknik har en negativ påverkan helt enkelt.

United Nations Environment Program sa 2010 att det största problemet var jordbruk och matproduktionen, ungefär lika stort problem var den totala användingen av fossila bränslen för värme, transport, förädlande av metaller och produktion av varor. Så hälften är enbart pga matproduktion. Men det är värre problem än så, i takt med att oljan tar slut så kommer livsmedelspriserna att gå upp och maten kommer att ta slut.
Här finns lite sammanställd info om fossila bränslen & kommande matbrist:
http://www.paulchefurka.ca/Food_Energy.html
Denna dokumantär är bra också, "collapse":
http://www.youtube.com/watch?v=WAyHIOg5aHk&feature=fvsr
FN tycker att vi ska lösa eventuell matkris med att börja käka insekter:
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/aug/01/insects-foo...

BBC hade någon bra dokumentär serie om kommande matkris pga av oljan också men vete sjutton om jag kommer ihåg vad den hette.

Jag skulle vilja att de börjar lägga om matproduktionen på ett vettigare sätt direkt inte att man väntar och inte gör nåt förrän det är försent. Det är väldigt lite snack om det hela dock, man skyller allt på oss konsumenter som om vi skulle kunna lösa allt genom att byta glödlampor & återvinna papper men i övrigt görs väldigt lite.

Ledsen om det blev för mycket miljöbabbel och domedag men hoppas någon tycker det är intressant att kolla upp de här grejerna själv. Länkarna ovanför är en början.

Permalänk

MS packar/packade inte heller så bra.

Bästa jag varit med om var när jag typ 97-98 köpte ett natural keyboard från Microsoft. Förpackningen såg ut så här:

1. Kartongen omhöljdes av tunn genomskinlig plats
2. Under plasten var "omslaget" med bilder etc.
3. Sedan kom en brun pappkartong
4. Ny genomskinlig plast
5.Här låg tangentbordet. Kabeln var inplastad.
6. Det låg även en brun pappkartong bredvid tangentbordet
7. I pappkartongen ett lager med plast
8. I plasten en diskett med drivrutiner
9. Det låg även licensavtal, manual etc i...... en separat pappkartong.

Jag reagerade på det redan på den tiden. Sjukt dåligt.

/M

Permalänk
Medlem

Det var det jäkligaste! Fy skäms! Lite vett får det vara!

Om det är något som ska emballeras väl så är det enligt mig grafikkort och moderkort som skickas på postorder. Jag tycker nästan alltid att det är i underkant med emballering sett till vad man skickar och hur mycket det kostar. Mitt nuvarande moderkort kom i ESD påse i sin kartong men utan skumgummi i botten - inte bra! Det hade säkert packats enligt de principer som gäller för Asus men ändå. Jag är rädd att man som kund får ett kort som är DOA pga spruckna lödningar.
Särskilt om mobo kartongen sedan läggs i ett paket som emballeras halvbra, då kan man fråga sig hur väl det klarar en resa på 40 mil med vibrationer och Postens hantering.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Ja, dessa förpackningar... ibland är de motiverade och ibland inte men här går det till överdrift som i det här exemplet med Dell.

/Saint25

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Xstreamz:

Det var det jäkligaste! Fy skäms! Lite vett får det vara!

Om det är något som ska emballeras väl så är det enligt mig grafikkort och moderkort som skickas på postorder. Jag tycker nästan alltid att det är i underkant med emballering sett till vad man skickar och hur mycket det kostar. Mitt nuvarande moderkort kom i ESD påse i sin kartong men utan skumgummi i botten - inte bra! Det hade säkert packats enligt de principer som gäller för Asus men ändå. Jag är rädd att man som kund får ett kort som är DOA pga spruckna lödningar.
Särskilt om mobo kartongen sedan läggs i ett paket som emballeras halvbra, då kan man fråga sig hur väl det klarar en resa på 40 mil med vibrationer och Postens hantering.

Jag håller med dig helt och hållet men sen så ska vara medveten om att emballering och frakt kan vara en av de kostnader (för företagen) där de kan spara in pengar och skaffa sig en konkerrensfördel gentemot sina konkurrenter. Det kan också vara något att fundera på när man väljer det billigaste alternativet. I detta fallet köpte du ASUS och de är sällan de billigaste på marknaden. Bara en tanke.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag håller med dig helt och hållet men sen så ska vara medveten om att emballering och frakt kan vara en av de kostnader (för företagen) där de kan spara in pengar och skaffa sig en konkerrensfördel gentemot sina konkurrenter. Det kan också vara något att fundera på när man väljer det billigaste alternativet. I detta fallet köpte du ASUS och de är sällan de billigaste på marknaden. Bara en tanke.

Absolut. Företagen som tillverkar grejjerna vänder ju inte tioöringar, dem vänder ettöringar - överallt, och det är den lite smått dystra förklaringen till att dem gjorde såhär. (Eller så har någon glömt att lägga i skumgummi-arket o.o ) Men jag tycker verkligen att Asus borde emballera produkterna bättre, jag (och säkert många flera) vill ju att grejjerna ska funka perfekt från dag ett och så länge det bara går.

Återförsäljarna skulle gott gärna kunna trycka ner lite extra emballage i paketen så länge man som kund är redo att betala för det. ESD bubbelplast, sköldande påsar och airfill-påsar i mina paket hade jag lätt betalat extra för. För det första är det inte överdrivna summor jag pratar om, för det andra blir chanserna större för att det man får skickat överlever resan och fungerar längre (och även bättre) för all framtid. Vidare kommer transportskador bli minimerade, mindre pengar behöver läggas på returhantering, kundsupport etc och priserna kan sänkas/vinster kan ökas. Tänker jag helt fel? Är det brist på kompetens i något/flera led måntro? Jag utesluter inte det.

/X/

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Skrivet av Xstreamz:

Absolut. Företagen som tillverkar grejjerna vänder ju inte tioöringar, dem vänder ettöringar - överallt, och det är den lite smått dystra förklaringen till att dem gjorde såhär. (Eller så har någon glömt att lägga i skumgummi-arket o.o ) Men jag tycker verkligen att Asus borde emballera produkterna bättre, jag (och säkert många flera) vill ju att grejjerna ska funka perfekt från dag ett och så länge det bara går.

Återförsäljarna skulle gott gärna kunna trycka ner lite extra emballage i paketen så länge man som kund är redo att betala för det. ESD bubbelplast, sköldande påsar och airfill-påsar i mina paket hade jag lätt betalat extra för. För det första är det inte överdrivna summor jag pratar om, för det andra blir chanserna större för att det man får skickat överlever resan och fungerar längre (och även bättre) för all framtid. Vidare kommer transportskador bli minimerade, mindre pengar behöver läggas på returhantering, kundsupport etc och priserna kan sänkas/vinster kan ökas. Tänker jag helt fel? Är det brist på kompetens i något/flera led måntro? Jag utesluter inte det.

/X/

DE låter bra i teorin, sen om de lönnar sig De är en annan femma (företag tänker väldigt kortsiktigt idag).

Men dom borde ju fatta att dom kan tjäna miljoner på detta. Men som sagt dom tänker inte så långt:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Fast En sak jag stör mig på är att vissa produkter man köper idag är ihopsatta från fabrik.

Suck. iofs lite off från ämnet men varför är det rätt ofta att lamp/lysrörs Armaturer är ihop skruvade från fabrik?
Skulle smäcka upp 13 st lampor på ett hus. 4st torx's som satt grymt illa till för att ens kunna komma åt foten för att koppla och skruva dit den på väggen. 4x2st mer lättåtkomliga torx's skruvar för att komma åt lampa 1. Upprepa detta en gång till.

Så innan man ens hunnit sätta i två lampor eller kopplat kabel så har man skruvat UR! 12 skruvar!! lägg sen på 2 st skruvar som ska fästas i väggen och sen så ska alla 12 skruvar dit igen. så 14 skruvar ska skruvas in.

upprepa detta 13 gånger.

156 st skruvar som ska skruvas ut.
182 st skruvar som ska skruvas in.

Sen ska man ju då öppna 13 kartonger,
Dra av skyddsplast aka inbrottssäker plast
Dra av 2 st skyddslappar för varje glas dvs 13x2x2 tot 52 st.
Dra bort en ful klisterlapp på varje armatur.
Sen ska man ju öppna 26st kartonger med lampor i dessutom. tog fan typ en dag att få ihop skiten dessutom..

Sen så kan vi även klämma dit på att det finns verkligen 0 utrymme för att koppla in kabeln på eller att justera lite i höjd och sidled.

Ja ni kan ju själva tänka er hur mycket smidigare det hade gått om design hade fått gå efter funktion.
Liksom hade ju gått mer än dubbel så fort om de skickat med skruvarna lösa i en påse.

Liksom bör ju kosta pengar både för företaget som gör skiten att skruva ihop de och sen ännu mer pengar för kunden som faktiskt får stå och titta på i flera timmar innan man ens fått någon på plats för att de köpt urbotade dumma design saker. och sen undrar de varför det är en dyr faktura eller varför det tar så lång tid.

Design... tss. tacka vet jag på den tiden där det var rediga saker som funkade som de skulle och hade lite mer farliga lampor som verkligen höll och inte går sönder efter några månader.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Xstreamz:

Absolut. Företagen som tillverkar grejjerna vänder ju inte tioöringar, dem vänder ettöringar - överallt, och det är den lite smått dystra förklaringen till att dem gjorde såhär. (Eller så har någon glömt att lägga i skumgummi-arket o.o ) Men jag tycker verkligen att Asus borde emballera produkterna bättre, jag (och säkert många flera) vill ju att grejjerna ska funka perfekt från dag ett och så länge det bara går.

Återförsäljarna skulle gott gärna kunna trycka ner lite extra emballage i paketen så länge man som kund är redo att betala för det. ESD bubbelplast, sköldande påsar och airfill-påsar i mina paket hade jag lätt betalat extra för. För det första är det inte överdrivna summor jag pratar om, för det andra blir chanserna större för att det man får skickat överlever resan och fungerar längre (och även bättre) för all framtid. Vidare kommer transportskador bli minimerade, mindre pengar behöver läggas på returhantering, kundsupport etc och priserna kan sänkas/vinster kan ökas. Tänker jag helt fel? Är det brist på kompetens i något/flera led måntro? Jag utesluter inte det.

/X/

Tjena, lite sent svar här men inte varit så aktiv på sistone.

Problematik ligger nog i att det kan variera stort hur konsumentförpackningarna ser ut och hur väl produkten är skyddad redan i konsumentförpackningen. Men jag anser att man alltid måste ta det säkra för det osäkra och skydda upp i möjligaste mån, man måste ju alltid utgå från den mest känsliga produkten av flera när man sänder dessa och ha ett standardiserat sätt som man använder sig av. Det är ju inte riktigt hållbart att ha olika sätt att skydda produkterna på eftersom det skulle leda till ett logistiskt kaos för återförsäljarna.

Jag tycker dock att du träffar en öm punkt och det är att kompetensen när det gäller förpackningar och emballage är generellt rätt låg. I alla fall vad jag har erfarit.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Inte bara de stora jättarna med Dell i spetsen som inte tänker till med förpackningarna. Beställde ett Antec P183 V3 från Inet.se och upptäckte att en av 5½" panelerna var trasig och gjorde en RMA på den. Hämtade paketet med reservdelen nu. En kartong på typ 35x26x16cm, sedan ett varv med stora Fill-Air påsar och innanför det ett ihoptejpat paket med någon grov bubbelplast för att man slutligen ska få fram en detalj som mäter 18x4x2cm. Snacka om att frakta luft.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Electronic:

Inte bara de stora jättarna med Dell i spetsen som inte tänker till med förpackningarna. Beställde ett Antec P183 V3 från Inet.se och upptäckte att en av 5½" panelerna var trasig och gjorde en RMA på den. Hämtade paketet med reservdelen nu. En kartong på typ 35x26x16cm, sedan ett varv med stora Fill-Air påsar och innanför det ett ihoptejpat paket med någon grov bubbelplast för att man slutligen ska få fram en detalj som mäter 18x4x2cm. Snacka om att frakta luft.

Så blir det gärna när man är livrädd för att saker och ting skall gå sönder och inte riktigt vet hur man ska optimera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ska det vara så svårt att lägga alla skruvar i en påse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ska det vara så svårt att lägga alla skruvar i en påse?

Gud ja, tänk om en skulle gå SÖNDER!!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Vanvett. Lär av IKEA, Apple, HTC. Gör om, gör rätt!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

När det kommer till paketering så är Inet grymma på optimering. Ibland kan man aldrig tro att ens saker är i dem små paketen man får ^^

Permalänk
Medlem

Måste ju vara en dator som packar allt, annars kan man knappast göra de så dumt

Men skulle posten och budfirmorna behandla paketen bättre så hade det aldrig sett ut så här.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anemic:

Måste ju vara en dator som packar allt, annars kan man knappast göra de så dumt

Men skulle posten och budfirmorna behandla paketen bättre så hade det aldrig sett ut så här.

Visst är Posten rätt hårdhänt, vilket i sig också har sina naturliga orsaker, men det förklara ju inte varför det behövs en påse för varje skruv?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Visst är Posten rätt hårdhänt, vilket i sig också har sina naturliga orsaker, men det förklara ju inte varför det behövs en påse för varje skruv?

Just i detta fallet är packandet helt bizzart men jag tänker mer över lag. Vem som helst med ett huvud förstår ju att man inte behöver lägga varje skruv i vadderade kuvert.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/