Vad är det folk använder batterisyra till? Andra "förbjudna produkter"?

Permalänk
Medlem

Vad är det folk använder batterisyra till? Andra "förbjudna produkter"?

Jag köpte mig ett nytt startbatteri till min motorcykel på Mekonomen (fick beställa och hämta efter några dagar). De hade varit så snälla och fyllt på batterisyran (någon gel till ett underhållsfritt batter) åt mig och dessutom laddat batteriet.

Jag nämnde för killen i kassan att detta var bra service, sist jag köpte MC-batteri fick jag själv fylla på batterisyran som följde med batteriet separat. Det var lite pill med det så jag var glad att jag slapp. Då sa han att "vi får inte längre sälja batterier med batterisyran löst". Varför inte undrade jag. "Folk använder den till annat" fick jag som svar. Kunde inte med att fråga till vad men har funderat lite på det.

Tekniskt intresserad som jag är så undrar jag nu vad är det för hemskt som folk gör med batterisyra-gel för underhållsfria blybatterier? Tillverkar man knark eller bomber eller vad tusan gör man?
Det var ett Global YTX9-BS batteri som jag köpte.

Hörde av en kollega på jobbet att han fick konstiga blickar från personalen när han skulle köpa metanol till sitt spritkök vid fjällvandringen (han brukade alltid späda ut spriten med lite metanol för att det ska sota mindre). Tydligen gick det inte att köpa metanol av liknande anledning. Vad gör man för otäcka saker med metanol? Jag vet att man kan bli blind om man dricker det men som bränsle i ett spritkök borde det väl vara OK? Men de kanske tillverkar knark eller bomber av detta också...

Vet att det var något liknande när jag beställde vissa kemikalier till jobbet. Vissa kemikalier fanns det restriktioner på och när jag frågade varför så sa de att man kan t.ex. göra knark av dem.

Vilka andra "förbjudna produkter" finns det som man inte får köpa?

Permalänk
Medlem

Jag är inte 100 säker men jag tror jag hört att privatpersoner inte kan köpa ammoniak längre. Varför svavelsyra inte säljs kan ju vara för hur det reagerar i kontakt med vatten.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Av alla de batterier jag köpt har jag aldrig behövt fylla på. Bara ladda. Antar att vi inte köper samma sort. Har väll köpt gel-batterier i alla dessa år

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

När jag köpte MC-batteri från Batterilagret för några år sedan fick jag fylla på själv.
Samma verkar gälla om man beställer det från England:

"Comes complete with acid pack & installation instructions"
http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?productgr...
Se videofilmen vid länken Installation: Guide på sidan i länken ovan.
Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=nw4UA9EBjMs

Det är en engångsgrej man gör när batteriet är nytt, därefter ska det vara underhållsfritt.

Permalänk

Ska man göra en sats metamfetamin så ska man i alla fall skala några AA-batterier och ha i litiumstripsen från dem.

Permalänk
Avstängd

Det kanske för ämnena är farliga för miljön också ? Metamfetamin finns det ganska gott om och många får i sig det ovetande också så ligger nog stora pengar i det med tanka på hur beroende folk blir av det.

Metanol körs radiobilar på om ja ej har fel så det borde väl va lätt att få tag på?

Permalänk
Medlem

Metanol har jag då sett i kylskåpet både på Biltema och Clas Ohlsson.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Svavelsyra kan ju köpas i din lokala måleriaffär... I alla fall, den är nog ganska utspädd eftersom den kommer i plastflaska.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Enligt spelet The secret of Monkey island behövs batterisyra till en bra piratgrogg.

Men ärligt talat så kan man nog hitta på en del väldigt farliga bus med svavelsyra.
När jag gick i högstadiet så var det en som satte sig på ett säte på bussen där någon hällt ut någon liknande syra. Hon fick transplantera massa hud från ryggen till arslet. Det kan inte ha varit en så skön upplevelse..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast

Svavelsyra är den mest tillverkade industrikemikalien och används i fruktansvärt mycket kemi. Det är en väldigt användbar syra till massa synteser och annat så det är ett måste för varje hobbykemist. Används i både organisk (knark) och oorganisk (bomber) kemi.

Saltsyra är också användbart och relativt lätt att få tag på om man vet var man ska leta.

Metanol är hårt reglerat eftersom idioter kränger det som hembränt vilket i bästa fall gör offret blind men mer troligt dödar. Det är i stort sätt omöjigt att känna skillnad på etanol och metanol. Det går fortfarande att få tag på i RC-affärer med mera men de skriver ner vem som köper i ett register.

Förr gick det ju att få tag på nästan vad som helst på apoteket men nu är det krångligare att få tag på kemikalier. Finns dock fortfarande mycket att köpa på internet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det är mycket effektivt vid tortyr också, någon droppe i ögonlocket och man får ut det mesta om man inte är lika hård som mig.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Sök på ämnena i Anarkistens Lilla Röda så får du upp tusentals artiklar.

Förstår dock inte vissa regleringar av försäljning av sådana substanser, då en hel del går att framställa själv, mycket enkelt. Sätt upp ett hobbylaboratorium i garaget och du är fit for fight.

Några dagar senare smäller det i regeringskansliet..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Sök på ämnena i Anarkistens Lilla Röda så får du upp tusentals artiklar.

Förstår dock inte vissa regleringar av försäljning av sådana substanser, då en hel del går att framställa själv, mycket enkelt. Sätt upp ett hobbylaboratorium i garaget och du är fit for fight.

Några dagar senare smäller det i regeringskansliet..

Mer troligt att det smäller i garaget då gemene hobbykemist har noll koll på säkerhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Mer troligt att det smäller i garaget då gemene hobbykemist har noll koll på säkerhet.

Precis, detsamma gäller gifter. Det finns vissa som är skitenkla att framställa och t.ex. blomman helt laglig att köpa, problemet är bara det att det är störst chans att förgifta sig själv.

Problemet med batterisyra tror jag risken är att folk kastar det på varandra i ansiktet, vilket har hänt lite utomlands och säkerligen inom landet också.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Precis, detsamma gäller gifter. Det finns vissa som är skitenkla att framställa och t.ex. blomman helt laglig att köpa, problemet är bara det att det är störst chans att förgifta sig själv.

Problemet med batterisyra tror jag risken är att folk kastar det på varandra i ansiktet, vilket har hänt lite utomlands och säkerligen inom landet också.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

En klassiker, men jag förstår inte riktigt på vad du syftar med den.

Om det är hysterin med att förbjuda väldigt mycket bara för att det kan användas till något brottsligt så håller jag med dig, speciellt om fallet är sådant att man lätt straffas själv. Det går t.ex. läsa om folk som har framställt vissa saker från blomfrön på olika forum, med inte så roliga resultat för de själva.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Precis, detsamma gäller gifter. Det finns vissa som är skitenkla att framställa och t.ex. blomman helt laglig att köpa, problemet är bara det att det är störst chans att förgifta sig själv.

Problemet med batterisyra tror jag risken är att folk kastar det på varandra i ansiktet, vilket har hänt lite utomlands och säkerligen inom landet också.

Problemet är väl också att många idioter till hobbykemister utsätter många andra för fara. För något år sedan var det ju något nöt som tillverkade ATCP med mera hemma i köket på lägenheten och använde köksfläkten som dragskåp. Visst, han slapp otrevliga ångor men det blåste rakt in hos grannen. Sen borde det vara nackskott direkt på att tillverka ATCP i lägenhet. Om några idioter spränger sitt egna garage och själva dör på kuppen för att de är för korkade för att ha koll på vad de gör skiter jag i men tyvärr fungerar det inte så i praktiken utan det är alltför ofta någon annan som får ta smällen.

Skulle jag kasta syra på någon hade jag valt något otrevligare än batterisyra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mjo mjo. Bögarnas fel i all ära, men hur gör vi dem straighta?

Om man reglerar försäljning av ämnen som svavelsyra och ammoniak så ger man visserligen rätt signaler till ungdomarna, vilket tenderar vara effektivast. Det är inte ett lockrop i skansenakvariet att man lyckas hålla alla hobbykemister på rätt sida glasbelagda bordet ändå, så reglering är väl enda så kallade lösningen på ett ickeproblem.
De som vill lära sig kemi det häftiga vägen kommer göra sina klorex55:or och alla andra får svårt att laga sina läckande batterier billigt.

Skall man ta det ur miljösynpunkt så är jag däremot helt med på noterna!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.