Radeon HD6870 Dual-monitor

Permalänk
Medlem

Radeon HD6870 Dual-monitor

Hallå!

Jag beställde nyligen ett Radeon HD6870 kort då mitt gamla kort säckat ihop. Kortet har 2st DVI uttag samt 1 HDMI uttag.

Efter montering och uppstart märker jag dock att en av de två skärmarna jag har inkopplad inte går igång.
Båda skärmarna är kopplade VGA till DVI med konverter och fungerar separat inkopplade .

Efter lite googlande hittar jag följande relevanta tråd.

Det verkar som att flera har problem med det undre uttaget på kortet (samma uttag som jag har problem med).

Tillägg:
Jag hittade även den här tråden som verkar beskriva ett liknande problem. Man nämner här att DVI-portarna är "single link" samt "dual link" och att det skulle orsaka problem med VGA-kopplade skärmar.

Skulle det därför hjälpa om jag ordnade en ren DVI-DVI kabel till ena skärmen?

Är det någon som vart med om eller känner till det här problemet? Och går det att lösa?

Jag undrar även om möjligheter att koppla in en tredje monitor (TV) till HDMI uttaget. Vad jag fått fram kan man endast som max köra två skärmar samtidigt. Men det skadar ju aldrig kolla om det finns någon som vet!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i början, det undre utaget skickar ENBART digital signal dvs en adapter för att få ut bild på vga funkar inte. dock funkar dvi till hdmi i den

Permalänk
Medlem

Skaffa DVI kabel

Permalänk
Medlem

Jag satt precis och redigerade in lite nytt jag hittat (bla. det ni nämner). Då vet jag i alla fall vad problemet är!

Jag lade även till frågan om möjligheten att få in en tredje skärm,. Är det möjligt eller är jag fast på 2 som max?

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Handlade själv ett HD6870 idag.

Testade att koppa in en tredje skärm med en passiv displayport (DP) till DVI-adapter.
När jag aktiverade den tredje skärmen "sa den" att jag skulle avaktivera någon av de andra skärmarna.
M a o jag kunde endast köra två skärma samtidigt med den passiva adaptern.

Dock är jag ganska säker på att om du har en skärm som har en DPingång så kan du köra tre skärmar, lika så om du skaffar en aktiv DP till DVI adapter så funkar det aldeles utmärkt att köra tre skärmar.

Dessa aktiva adaptrar orsakar dock myket problem, fredagspanelen här och på andra ställen vittnar om detta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har också stött på det här problemet, fast även när jag kopplade in med en DVI-kabel funkade det inte. Det kvittade även vilken DVI port jag valde, snälla hjälp....