Permalänk
Medlem

clocka processorn!

Hejsan!

Jag är helt ny inom datorvärlden och skulle vilja ha lite nybörjar hjälp!

te.x hur vet jag hur mycket kan jag clocka min processor utan den går sönder?
Andra viktig saker som kan vara bra och veta uppskattas!

Permalänk
Medlem

Har du kollat Kylning och överklockning av processorer forumet? Finns en hel del info där med bland annat FAQ.

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 760 2.80GHz

Permalänk
Medlem

Grundregel - läs på hur du gör med din typ av processor/moderkort. Sen öka lite i taget och håll koll på temperaturerna (belasta processorn med testprogram).

Men som sagt, börja med att kika på nån guide eller så, brukar vara rätt lätt att hitta om du googlar efter din processortyp.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Grundregel - läs på hur du gör med din typ av processor/moderkort. Sen öka lite i taget och håll koll på temperaturerna (belasta processorn med testprogram).

Men som sagt, börja med att kika på nån guide eller så, brukar vara rätt lätt att hitta om du googlar efter din processortyp.

Om man provar med testprogram så kan inget hända med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pielena:

Om man provar med testprogram så kan inget hända med datorn?

Nej, inget händer om du inte har ökat volten på processorn. Numera stänger datorn oftast av sig innan den blir alldeles för varm. Rätt sällsynt att processorer går sönder pga överklockning.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Grundregel - läs på hur du gör med din typ av processor/moderkort. Sen öka lite i taget och håll koll på temperaturerna (belasta processorn med testprogram).

Men som sagt, börja med att kika på nån guide eller så, brukar vara rätt lätt att hitta om du googlar efter din processortyp.

Hur mycket bör vara nog för dem små stegen? Typ hur mkt ökar man i volt och ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Hur mycket bör vara nog för dem små stegen? Typ hur mkt ökar man i volt och ghz.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720