Permalänk
Medlem

Akustisk gitarr till pappa

Hej!

Pappa fyller 60 om en månad och har (som vanligt) inte önskat sig något. Men fyller man 60 så gör man och jag funderar på att köpa en gitarr åt honom. Han spelar på hobbynivå, men inte dåligt. I dagsläget har han en 30år gammal nylonsträngad skapelse som låter allt annat än bra.

Så en ny akustisk gitarr är vad jag tittar på men dessvärre inte är särskilt insatt i. Vad tror ni jag är ute efter? Nylon eller stålsträngad? Märke? annat att tänka på? Priset bör inte vara allt för högt, men så pass högt att det låter bra (på hobbynivå). Ett par tusenlappar kanske?

Skicka gärna förslag på modeller också

//Andreas

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Nylon eller stålsträngad beror på vad för musik han spelar. Spelar han åt mera rock, jazz eller blues-hållet så passar stålsträngat bättre men spelar han klassiskt eller spanskt så låter nylon bättre. Begagnat kan man nog få tag på fina grejer billigt så jag tycker du borde kolla tradera och blocket, men mer kan jag inte riktigt hjälpa för att jag är ingen expert heller. Ett tips är också att ge honom gitarren med nya strängar, det är uppskattat och ser till att gitarren låter så bra den kan.

F.ö. en fin tanke

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

rent spontant, presentkort på en musikaffär, tvinga dit honom för att provspela/välja ut den han trivs bäst med

Permalänk
Skrivet av hoz:

rent spontant, presentkort på en musikaffär, tvinga dit honom för att provspela/välja ut den han trivs bäst med

Bra idé!

Gitarr är något väldigt personligt, därför är det bäst om han kan testa den innan du köper den till honom och då blir det smidigast med presentkort.

Permalänk
Medlem

Skulle ju lätt säga stålsträngad. Har man väl lärt sig spela på en så går man inte tillbaka till nylon

Permalänk
Medlem

Om han spelar på nylon nu, och 'alltid' har gjort det, så köp en nylon. Jag skulle nog kolla begagnatmarknaden efter något välvårdat som för honom kanske innebär lite nostalgi eller liknande. Gärna något äldre då som ändå använts ganska frekvent och då i gott skick. Föreslår jag som stor amatör.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darkmoon:

Skulle ju lätt säga stålsträngad. Har man väl lärt sig spela på en så går man inte tillbaka till nylon

Det håller jag inte alls med om. Jag föredrar nylon till rätt mycket trots att jag köpte min stålsträngade först.
Ska man vara lite petig så är en akustisk gitarr per definition stålsträngad medan en klassisk är nylonsträngad. Huvudet skiljer sig också för de båda men akustisk används ofta som namn på båda versionerna.

För övrigt är det värt att titta på Cort. Det är ett budgetmärke som faktiskt kammat sig och gör riktigt prisvärda grejer. Deras allra billigaste elgitarrer är inga höjdare men jag köpte en klassisk gitarr för 2000 som är riktigt trevlig för pengarna.

Instämmer även med tidigare talare, ge bort ett hemmasnickrat presentkort och låt farsgubben hitta en gitarr han trivs med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Stålsträngad any day

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Presentkort är det enda vettiga, det hänger mycket på personlig smak. Jag har två kompisar som köpt stålsträngade tanglewoods (glömt modellen), de är riktigt trevliga och kostade under 2000 kr. Lättspelat och välljudande. Minns att Jam kallade dom "budget-martin", går man dit och frågar efter det vet de vad man menar.

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Presentkort är det enda vettiga, det hänger mycket på personlig smak. Jag har två kompisar som köpt stålsträngade tanglewoods (glömt modellen), de är riktigt trevliga och kostade under 2000 kr. Lättspelat och välljudande. Minns att Jam kallade dom "budget-martin", går man dit och frågar efter det vet de vad man menar.

http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrstalstrangad/A35012/

Den menar du nog "fattigmans martin" Detta är den dyraste TW28 modellen, finns billigare också.

Funderar själv på att köpa en sådan.

Folk som säger att stålsträngade är bäst behöver ju inte ens skriva. Det beror helt och hållet på vilken slags musik man spelar. Nöter du ackord så är det självklart att man ska ha en Stål, medan spelar du klassiska stycken eller spansk gitarr så är det självklart att man spelar på en nylon.

Permalänk
Avstängd

Stål för sånger som man spelar i Europa men nylon för mer mjuka men ändå svängiga låtar.:)

Men stål är ju bra som allroundtråd för blandade sångtyper, så att säga: http://www.youtube.com/watch?v=Vr7pQo2X34w

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ja.. vad ska man säga att han spelar för musikstil.. Han plockar upp det mesta han hör oavsett om det är gjort för gitarr eller inte. Men mer konkret så är det en del låtar som var poppis när han började spela på 60-talet nån gång; Simon & Garfunkel, The Animals, The Mamas and The Papas etc. Även en del "plock" som dock kanske lämpar sig bättre till elgitarr.

Att det verkar finnas gitarrer som låter bra för runt 2000:- är positivt! Nån tusenlapp mer kan jag ge, men över 4000:- börjar det bli smärtsamt för en student =D

Det skulle vara kul att ge honom en gitarr fint inslagen i ett hard case för det är något han aldrig skulle förvänta sig. Men som ni säger är en gitarr högst personlig så ett fint presentkort (tur att man läser grafisk design!) kanske är det bästa alternativet trots allt.

Ett presentkort kan jag också ta med mig till Grekland där han håller hus på sin födelsedag. Jag flyger ned i smyg för att säga grattis Jag är full av överraskningar!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrstalstrangad/A35012/

Folk som säger att stålsträngade är bäst behöver ju inte ens skriva. Det beror helt och hållet på vilken slags musik man spelar. Nöter du ackord så är det självklart att man ska ha en Stål, medan spelar du klassiska stycken eller spansk gitarr så är det självklart att man spelar på en nylon.

Varför behöver inte vi skriva? jag tycker väl som jag vill eller? Sen är kanske inte det du nämner lika självklart för andra?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pinkspear:

Varför behöver inte vi skriva? jag tycker väl som jag vill eller? Sen är kanske inte det du nämner lika självklart för andra?

För att det är rätt irriterande med folk som anser att deras sätt är det enda rätta så rent generellt blir man snabbt ganska trött på folk som direkt säger att modell X är det enda rätta. Jämför med Nvidia/AMD för grafikkort, Andorid/iFån för telefoner, Nikon/Canon/Pentax/Sony för kameror. Finns för och nackdelar med alla varianter och det är ytterst sällan svartvitt.
Själv spelar jag mycket mer nylon än stål trots att jag inte spelar klassisk musik eller flamenco. Faktum är att min akustiska gitarr knappt är använd sen jag köpte min klassiska. Elgitarren får dock lite kärlek ibland. Tror jag helt enkelt föredrar det mjukare ljudet från nylon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att det är rätt irriterande med folk som anser att deras sätt är det enda rätta så rent generellt blir man snabbt ganska trött på folk som direkt säger att modell X är det enda rätta. Jämför med Nvidia/AMD för grafikkort, Andorid/iFån för telefoner, Nikon/Canon/Pentax/Sony för kameror. Finns för och nackdelar med alla varianter och det är ytterst sällan svartvitt.

Ingen har påstått något annat? Säger ju bara att jag tycker att stålsträngat är bäst... Vad är tråden värd om man inte får säga vad man tycker?

Vad är det för fel på folk egentligen...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pinkspear:

Ingen har påstått något annat? Säger ju bara att jag tycker att stålsträngat är bäst... Vad är tråden värd om man inte får säga vad man tycker?

Vad är det för fel på folk egentligen...

Fast generellt presenteras det på ett rätt meningslöst sätt och diskussionsunderlaget blir noll. Två meningar extra med en motivering gör väldigt stor skillnad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kan rekommendera Cort. Har en "western gitarr" stålsträngad med en riktig hals (inte en sån bred som du hittar på vanliga akustiska gitarrer)
Den jag har kostade mig 2900:- på music music i Örebro. Finns hos musikbörsen också. Den jag har har även Fisher mic inbyggd. Perfekt för farsan när han vill showa lite

Jag jämförde den med en dubbelt så dyr takamine. Kunde inte känna någon skillnad varpå det blev denna.
Provade flertalet guror innan jag bestämde mig.

http://www.xn--musikbrsen-jcb.se/itempg.aspx?id=1001586&artno... exakt en sån är det jag har.
Finns även utan mic. Prisvärd!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |