Miljontals nedladdningar av Firefox 4

Permalänk
Medlem

Hej
Tittade in på mozillazine forum och såg länken, tittade själv ett tag, hur som helst firefox lurar runt hörnet med en uppdatering, dock inte klar än, kommer heta 4.2 och är buggfixar. Kommer inom snar framtid. Sedan väntar steget för firefox5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
Tittade in på mozillazine forum och såg länken, tittade själv ett tag, hur som helst firefox lurar runt hörnet med en uppdatering, dock inte klar än, kommer heta 4.2 och är buggfixar. Kommer inom snar framtid. Sedan väntar steget för firefox5.

4.2a1pre rullas ut på Firefox Nightly Builds sedan några dagar tillbaka. Adblock Plus, NoScript samt några enstaka andra tillägg fungerar redan utan specialknep. För att tvinga igång övriga tillägg måste man skapa nyckeln extensions.checkCompatibility.4.2a och sätta den till false.

Firefox 4.0 känns redan sååååå 2010 på något sätt.

Permalänk
Medlem

Hej
Alla diskussioner om firefox finns på mozillazine forum, dock är det svårt att komma in ibland, satt och letade lite info om det hela, vad som är nytt i uppdateringen. Blir intressant att se vad de hittar på i utseendet inför 5:an, frågan är hur snabbt det går innan 4.2 kommer som en stabil uppdatering. Satt och läste lite på en annan sida om diskussionen kring om IE kommer att förlora slaget om webbläsarkriget, min egen åsikt om det är en helt annan diskussion. Hur menar du med så 2010?? , jag själv tycker om nya foxen, föredrar den före alla dem andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hur menar du med så 2010??

Om man har kört Firefox 4 sedan slutet på förra sommaren så längtar man efter något nytt och fräscht. De senaste månaderna har det inte hänt så mycket. Mest stabilisering inför släppet.

Permalänk
Medlem

Fyran är ett riktigt lyft tycker jag. Snabbt och snyggt!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

är det någon mer än jag som får blåskärm med den nya firefox
samt att det är ränder och flimmer på reklamen här på swe

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

är det någon mer än jag som får blåskärm med den nya firefox
samt att det är ränder och flimmer på reklamen här på swe

Det låter som att du har problem med grafikkortet. Testa att slå av hårdvaruaccelerationen och se om det blir bättre.

Ett av de vanligare problemen med FX4 är för övrigt att bokstäverna blir fula, och då brukar det hjälpa att slå av accelerationen.

Permalänk
Medlem

Galet snygg webbläsare:)

Permalänk

Intressant hur den fortsätter att stiga och blinka i samma tempo när jag stänger av min internetanslutning

Visa signatur

Citerar du så citerar jag! :D

ASUS G74SX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNothingness:

Intressant hur den fortsätter att stiga och blinka i samma tempo när jag stänger av min internetanslutning

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

Nya saker skrämmer mig, ja känner mig sårbar. Vet nån om man kan flytta home- knappen och bokmärkesknappen till vänster sida av adsressfältet iställert för höger, precis som det var på firefox 3.6. lyckades få ner tabbarna till under adressfältet i alla fall, alltid något. Sen skulle det väll finnas någon funktion som gjorde att webläsaren började ladda troliga sidor innan jag hade skrivigt ut hela adressen i adressfältet, nån som vet något om det?

Jag vill också ha ner tabbarna under adressfältet, hur gjorde du det?

Permalänk
Skrivet av ixa:

Jag vill också ha ner tabbarna under adressfältet, hur gjorde du det?

Mycket enkelt. högerklinka bredvid flikarna eller någon annan tom yta höst upp. Den menyn du får upp finns de näst längst ner en inställning vart flikarna ska vara.Tryck på flikarna längst upp, sen är det klart (om du har en engelsk version så står de självklart på engelska).

Men tycker dom ska ligga där uppe får mer yta till webbsidorna då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Mycket enkelt. högerklinka bredvid flikarna eller någon annan tom yta höst upp. Den menyn du får upp finns de näst längst ner en inställning vart flikarna ska vara.Tryck på flikarna längst upp, sen är det klart (om du har en engelsk version så står de självklart på engelska).

Men tycker dom ska ligga där uppe får mer yta till webbsidorna då.

Det tog mig ett tag att vänja mig och det finns flera anledningar till att jag vill ha dom där nere men nu tycker jag det är bättre att ha dom där uppe.
Och det är mer effektiv användning av allt utrymme...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det tog mig ett tag att vänja mig och det finns flera anledningar till att jag vill ha dom där nere men nu tycker jag det är bättre att ha dom där uppe.
Och det är mer effektiv användning av allt utrymme...

mmmm:) har kört FF4 sen beta ett först körde jag med flikarna nere. när de var en konstig bugg på FF4 så installerade jag om FF4 sen dess har jag vant mig vid ha dom där uppe. Men är man ovan känns de omständligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att Firefox snart får ordning på flikar och menyer i Linux-versionen också. Det är ett antal svåra beslut för utvecklarna att ta och hur de än gör kommer användarna att bli missnöjda.

Det finns flera stora problem.

Firefox 4 använder GTK2 som inte har stöd för att lägga in egna saker, exempelvis flikar, i titelraden. Således krävs en konvertering till alldeles färska GTK3 - som inte är kompatibelt med GTK2. Så det är 10.000-tals filer i byggträdet som måste kollas av och eventuellt skrivas om. Det kan vara så smärtsamt att man frestas att låta bli att gå över till GTK3, men det kan man inte heller för vissa delar av GTK2 är så gamla att de inte underhålls längre. Så en övergång till GTK3 är trots allt att vänta förr eller senare. Ju förr desto mindre smärtsamt.

När man väl gått över till GTK3 kan man börja använda titelraden till flikar för att spara utrymme på samma sätt som i Windows. Hurra! Men aj jäklar! Linux har ett myller av fönsterhanterare och vissa visar inte ens titelraden på fönstren - så de användarna kommer inte att kunna se Firefox flikar. Synd för dom... Undra om de blir sura?

Ytterligare ett alternativ är att göra som Chromium/Chrome och fuska och släcka ner titelraden och rita en själv. Problemet är även här detta myller av fönsterhanterare i Linux. Vilka knappar ska finnas och var och hur ska man få dem att se likadana ut som på alla övriga program i X-windows? Och hur ska man få det att funka med vänster-, mitt- och högerklick i alla möjliga konstiga kombinationer med tangenter. Det finns hundratals, kanske tusentals, olika Linux-distributioner där användarna dessutom själva kan välja mellan ett flertal fönsterhanterare. Och sedan kan användaren själv ofta konfigurera vilka knappar som ska finnas var och hur olika klickningar på titelraden ska hanteras. Hur i h-e ska stackars Firefox kunna klura ut detta för alla tänkbara varianter och presentera ett snyggt resultat som alla blir nöjda med?

Det blir spännande att se hur de löser detta.

Permalänk
Medlem

Är det meningen att det inte skall kunna installeras på unbuntu 10.10? Jag kan köra filen men det verkar inte vilja installera sig liksom... Ja, jag är helt ny på linux... ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Är det meningen att det inte skall kunna installeras på unbuntu 10.10? Jag kan köra filen men det verkar inte vilja installera sig liksom... Ja, jag är helt ny på linux... ^^

Vad är det för fil du kan köra och var har du fått tag i den?

Jag tro du ska göra något liknande detta:

sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable sudo apt-get update sudo apt-get install firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Mycket enkelt. högerklinka bredvid flikarna eller någon annan tom yta höst upp. Den menyn du får upp finns de näst längst ner en inställning vart flikarna ska vara.Tryck på flikarna längst upp, sen är det klart (om du har en engelsk version så står de självklart på engelska).

Men tycker dom ska ligga där uppe får mer yta till webbsidorna då.

Tack!

Permalänk
Skrivet av ixa:

ingen orsak

Hoppas du är nöjd med FF4

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Vad är det för fil du kan köra och var har du fått tag i den?

Jag tro du ska göra något liknande detta:

sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable sudo apt-get update sudo apt-get install firefox

Jag laddade ner FF4 från hemsidan för linux 4 ^^

Filen hette firefox, installerar jag via Programcentralen så får jag bara 3.6, men det kanske är den som är stable då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Jag laddade ner FF4 från hemsidan för linux 4 ^^

Filen hette firefox, installerar jag via Programcentralen så får jag bara 3.6, men det kanske är den som är stable då?

TACK! Fungerar ^^

Permalänk
Medlem

Hm va i helvete går mitt gtx 260 till 3d klocks i korta intervaller plötsligt? nån mer som har det så sen när ska grafikkortet jobba för man surfar lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hm va i helvete går mitt gtx 260 till 3d klocks i korta intervaller plötsligt? nån mer som har det så sen när ska grafikkortet jobba för man surfar lite..

Såväl Internet Explorer 9 som Firefox 4 (och gissningsvis även senare versioner av Chrome/Chromium) har stöd för att utnyttja grafikkortet för hårdvaruacceleration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hm va i helvete går mitt gtx 260 till 3d klocks i korta intervaller plötsligt? nån mer som har det så sen när ska grafikkortet jobba för man surfar lite..

Antagligen hårdvaruaccelereringen, går att stänga av under inställningar

Permalänk
Medlem

47,6 Mille nu Europa leder!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Drygt 100 miljoner nedladdningar nu!
http://glow.mozilla.org/