Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Medlem

Ja, kunde inte ha sagt det bättre själv...
Underbara högtalare, och extra kul när man kan umgås med konstruktören över en öl och få tipps om allt möjligt eller para prata "gojja" om allt mellan himmel och jord. Mycket trevlig herre Ingvar

Idag är det i16s, cr80s + moduler som körs...
Dock är dom hos en polare för tillfället då mitt korsta lyssningsavstond inte passar med dom större modellernas kastlängd (spridningsbetenden) så dom gör mer nytta där

så piPs får helt enkelt "duga" tills vidare

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Köpte ett Asus Xonar D1 till min HTPC eftersom jag behövde ett low profile kort.
Fungerar helt OK!
http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_xonar_d1/

I min stationära dator kör jag med det interna ljudkkortet, har ett gammalt Creative Audigy men Creatives drivrutiner suger så jag använder det inte, dessutom har jag för mig jag hade problem att få mic:en att fungera.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ser du något fel i att köra sådant till datorn? Man har det ju inte liksom på skrivbordet inne i sovrummet utan man kanske har datorn i anslutning till vardagsrum eller liknande?

Nei jag ser inget fel i det, men flera inklusive du framställer det som om allt annat än sånna system inte är godtagbarst som seriöst bra ljud för en desktop dator, och det ser jag fel i. Sedan har jag själv tur som har mitt eget arbets/gaming/datorbyggar rum eftersom jag jobbar med att bygga entusiastsystem, men det är ju inte alla som har och kanske inte plats för några avancerade system, man måste väl ändå förstå at det är möjlighet at godkänna seriöst bra ljudsystem i olika segment och prisklasser osv. Att man kanske har det på ett vis betyder ju inte automatiskt att ett avancerat ljudsystem satt ihop av diverse högkvalitetskomponenter bör klassas som et desktop data ljudsystem och att annat klassas som skit !
Jag tycker du bland annat är fräck och nedlåtande mot mig och flera som lägger in kommentarer i denna bloggen med att totalt vrida på våra ord för att försöka använda dem som nedlåtande vapen och säga att vi har otränade öron och saknar erfarenhet och är ovetande och dumma bara för att vi inte är överens med att det du skriver är det vi upplever som verklighet att tekniska spesifikationer eller produktpreferenser påverkar nämnvärdigt ljudupplevelsen. Inte ens en proffessor kan påstå hur en individuell människa upplever användandet av någon av sina sanser. Att du har det på ett visst vis hemma hos dig og du är nöjd, det är jag bara glad för, men påtvinga inte folk at de dom tycker är skit, tycker en mnänniska annorlunda så respektera det og var glad åt att dom är nöjd med det. Förstärkare och högtalare och ljudkällor är ingen sensation det är inte ens en helt egen vetenskap utan en blandning, inte minst är det en kognitiv vetenskap som öppnar just för att olika människor tolkar med hjärnan på olika vis. Är din hjärna kräsen visst, men det betyder inte att alla andras är full av dynga.

Permalänk
Medlem

Gillar tips om paket för t.ex logitech när han uttryckligen nämner att det inte är vad han är ute efter Det kan diskuteras om dessa paket är prisvärda och vilka ändamål det avser (kanske inte musik?) men har du en budget på 10 000kr så kan man utan tvekan hitta bättre ljud.

Att lägga nästan 2000 på ett ljudkort är bortkastat om du inte har en förstärkare/receiver idag som inte klarar av digitalt ljud. Har man möjlighet att köpa allt nytt så är det bättre att köra ljudet till en receiver som stödjer detta.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

I början av den här tråden så nämnde några att en DAC som t.ex. Cambridge DACMagic förbättrar ljudet avsevärt från datorn. Min fråga är, om man har en NAD förstärkare och kör ljudet via coaxial/optical kabel till förstärkare, bidrar en DAC Magic med något då om man hade använt en? eller är det helt onödigt att köpa en till ett sådant system ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Avatar77:

I början av den här tråden så nämnde några att en DAC som t.ex. Cambridge DACMagic förbättrar ljudet avsevärt från datorn. Min fråga är, om man har en NAD förstärkare och kör ljudet via coaxial/optical kabel till förstärkare, bidrar en DAC Magic med något då om man hade använt en? eller är det helt onödigt att köpa en till ett sådant system ?

Om du kör med SPDIF från moderkortet så gör en DAC inte ett piss.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Nei jag ser inget fel i det, men flera inklusive du framställer det som om allt annat än sånna system inte är godtagbarst som seriöst bra ljud för en desktop dator, och det ser jag fel i. Sedan har jag själv tur som har mitt eget arbets/gaming/datorbyggar rum eftersom jag jobbar med att bygga entusiastsystem, men det är ju inte alla som har och kanske inte plats för några avancerade system, man måste väl ändå förstå at det är möjlighet at godkänna seriöst bra ljudsystem i olika segment och prisklasser osv. Att man kanske har det på ett vis betyder ju inte automatiskt att ett avancerat ljudsystem satt ihop av diverse högkvalitetskomponenter bör klassas som et desktop data ljudsystem och att annat klassas som skit !
Jag tycker du bland annat är fräck och nedlåtande mot mig och flera som lägger in kommentarer i denna bloggen med att totalt vrida på våra ord för att försöka använda dem som nedlåtande vapen och säga att vi har otränade öron och saknar erfarenhet och är ovetande och dumma bara för att vi inte är överens med att det du skriver är det vi upplever som verklighet att tekniska spesifikationer eller produktpreferenser påverkar nämnvärdigt ljudupplevelsen. Inte ens en proffessor kan påstå hur en individuell människa upplever användandet av någon av sina sanser. Att du har det på ett visst vis hemma hos dig og du är nöjd, det är jag bara glad för, men påtvinga inte folk at de dom tycker är skit, tycker en mnänniska annorlunda så respektera det og var glad åt att dom är nöjd med det. Förstärkare och högtalare och ljudkällor är ingen sensation det är inte ens en helt egen vetenskap utan en blandning, inte minst är det en kognitiv vetenskap som öppnar just för att olika människor tolkar med hjärnan på olika vis. Är din hjärna kräsen visst, men det betyder inte att alla andras är full av dynga.

Ni HAR otränade öron. När jag klev in i Hi-Fi Klubben i Sundsvall för första gången då jag precis börjat intressera mig för välljud så hade dom B&W 800D på lån, drevs av en drös med Classé grejor. Dom stod vid entrén så självklart lyssnade jag lite snabbt på dom men sedan gick jag vidare till dom andra sakerna i butiken hade lite mer human prislapp (10-20k) och lyssnade på det i kanske en halvtimme. Sedan innan jag gick därifrån bad jag att få lyssna lite på 800D igen och jag tyckte mig inte märka någon direkt skillnad. Det var då det. Nu skulle jag höra riktigt stor skillnad eftersom jag vet nu hur det låter när det låter bra och hur det låter när det låter dåligt. Och dessutom så har man ju lyssnat på musik 5-8 timmar per dag senaste åren så...

Jag menar aldrig och har aldrig sagt att man måste ha ett fullstort system i ett dedikerat rum. Det är bara min dröm och jag förstår att inte alla andra har samma dröm som mig
Men att gå ifrån "datorhögtalarvärlden" är något man definitivt kan göra. Och köpa sig ett par högtalare på fynda.se och en förstärkare och ha på skrivbordet går också bra. Men av flera anledningar är inte det så bra, tänker inte nämna dom igen.
Därför kan man satsa på ett par studiomonitorer som man kan ha på skrivbordet. Dom lämpar sig utmärkt till det då dom är designade för närfältslyssning.

Men det finns dom som vill ha lite tryck och det är svårt att bryta fysikens lagar och då kanske man måste gå ifrån att ha högtalarna på skrivbordet till att ha dom på golvet. Och då blir det större doningar och dom kräver mer plats och är INTE utvecklade för att användas till närfältslyssning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avatar77:

I början av den här tråden så nämnde några att en DAC som t.ex. Cambridge DACMagic förbättrar ljudet avsevärt från datorn. Min fråga är, om man har en NAD förstärkare och kör ljudet via coaxial/optical kabel till förstärkare, bidrar en DAC Magic med något då om man hade använt en? eller är det helt onödigt att köpa en till ett sådant system ?

Du har ju redan en DAC i din förstärkare isåfall. Nämn modell eller kollar upp DAC själv så kanske någon här kan avgöra ifall det är värt det eller inte. Övrig setup kan ju vara värd att nämna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

varför inte köpa ett par piX eller piM då dessa är anpassade för lyssning på närmare avstånd.

"piP (idealavstånd = 2 - 4 meter)"
"piX / piM (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)"

Dessa modeller har ju inte riktigt samma frekvensomfång så det kan va en anledning.
Han kanske inte alltid sitter framför skärmen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Man kan fördela upp det på ett liknande vis, för att ge en bild av hur fördelnign av arbete vs vinnst i ljudkvalitet ser ut.

Rum 60%
Högtalare 30%
Slutsteg 8%
signalkälla, kablar m.m. 2%

Detta är i storleksorning hur mycket det påverkar att lägga energi och pengar på dom olika områdena.
Det ger en ganska bra bild av var man BÖR lägga den mesta energin...
Sålänge signalkällan är tillräckligt bra så är det inget man behöver bry sig om, och samma sak gäller slutsteg/ förstärkare.

mvh//David

Är det här din subjektiva uppfattning eller finns det någon "källa" bakom detta påstående?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NidoKing:

Är det här din subjektiva uppfattning eller finns det någon "källa" bakom detta påstående?

Det är väl underförstått att det är hans uppfattning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

http://www.minhembio.com/maximm

Så ser det ut på min datorplats. Kör en DAC/Försteg + Slutsteg till ett par Dynaudio vägghögtalare, funkar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Gillar tips om paket för t.ex logitech när han uttryckligen nämner att det inte är vad han är ute efter Det kan diskuteras om dessa paket är prisvärda och vilka ändamål det avser (kanske inte musik?) men har du en budget på 10 000kr så kan man utan tvekan hitta bättre ljud.

Att lägga nästan 2000 på ett ljudkort är bortkastat om du inte har en förstärkare/receiver idag som inte klarar av digitalt ljud. Har man möjlighet att köpa allt nytt så är det bättre att köra ljudet till en receiver som stödjer detta.

Beror på hur man prioryterar...
"Ska det köras 2kanal så är det slöseri att lägga pengar på en reciver som ska koda allt... mycket billigare med ett passivt försteg (varför något försteg allts..) och ta ut signalen analogt direkt från datorn".

Man kan göra vilket som, beror på vad man föredrar, blir typ samma resultat och skillnaden är oavsett i storleksordningen "så pass liten att det mesta du kan höra för att påverka återgivnignen spelar större roll för slutresultatet"
priset skiljer ju lite, men inte så farligt... och det är helt enkelt upp till var och en att välja hur man vill göra

Skrivet av NidoKing:

Är det här din subjektiva uppfattning eller finns det någon "källa" bakom detta påstående?

Jepp, helt egen uppfattning (väldigt ungefärliga och tumregelsamässiga siffror, men för att ge en bild av hur JAG tycker att det ungefär förhåller sig i dom flesta fall) och detta kommer man förslagsvis fram till efter att man testat och testat och testat...
Och LYSSNAT på samma/ liknande prylar i Måååånga olika rum och på så sätt kunnat bilda sig en mycket klar uppfattning om vad som gör skillnad och vad som inte gör det. Och hur man det påverkar att göra diverse olika åtgärdet, byta strömkablar eller se till att efterklangen är "rätt" för att få ner det energiska och jobbiga övre registret och strama upp ljudbilden i detaljeringsnivå ?!
Köpa ny CD-spelare eller se till att man tar hand om första reflexerna, båda sido och mitten för att öka stereoperspektivet ?!
Köpa nytt slutsteg eller bygga en basabsorbent för att ta hand om den "bummliga" basen ?!
Se till att placera högtalarna "rätt" i förhållande till vad du har för väggmaterial och dessa akustiska egenskaper, för att undviga fattigt undre register eller raka motsatta, "för mycket"
Ja, finns hur mycket som helst att göra, detta är ju bara några få grejer som man vanligtvis SKA göra för att få en OK återgivning i ett rum.
Jag har inte hört en enda rigg som ståt i ett icke akustik behandlat rum så låter bra nog att jag skulle vilja ha det ljudet. Och då oavsett pris och "prestige"

Fritt fram för vem som helst att skaffa sig sin uppfattning, Jag har min och det kommer jag inte, oavsett vad, att ändra på då jag vet att det är helt rätt och det har jag ju fått bevisat för mig om och om och om och om igen...
Så jag är 100% säker och är berred att sätta männskligheten på att jag har rätt om detta, så säker är jag, men jag förutsätter fortfarande inte att du eller någon annan ska "tro" på det för den saken skull. Men ni kan ju överväga det och ge det en ärlig och chans, det tycker jag alltid att man ska göra

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Dessa modeller har ju inte riktigt samma frekvensomfång så det kan va en anledning.
Han kanske inte alltid sitter framför skärmen.

50 - 16 000 Hz / ±3 dB piX
34 - 21 000 Hz / ±2,5 dB piP

mja... räcker till

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Är det här din subjektiva uppfattning eller finns det någon "källa" bakom detta påstående?

Har ingen källa men har hört av kunniga att detta stämmer till stor del.
Som någon skrev i en annan tråd.

Akustikförbättrar du rummet för tusen kr så behöver du köpa nya förstärkare/högtalare för 10 - 20 gånger mer om du ska få motsvarande förbättring.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Alla tummregler är egentligen dumt då dom inte är en absolut sanning (på samma sätt som mina beskrivning med %... den "haltar" den cokså...), men ja, så kan man nog säga åtminstonne för att ge en uppfattning.
Men jag vill hävda att vinsten kan bli precis hur stor/ liten som helst med akustikfix, allt beror på förutsättningarna innan man börjar "grejja". Dessutom så beror det ju på hur "bra" men sedan akustikreglerar... det kan lika gärna bli sämre av att man håller på om man inte gör det man borde...
Och så påverkar ju hur prylarna man har är beskaffade, har dom mycket hög direktivitet så påverkar (oftast) akustikfix "mindre" om än om det är högtalare med stor spridning som används.
Dock blir det också oftast så att med hög direktivitet så blir just vissa åtgärder markant effektivare, medan andra betydligt mindre, vilket resulterar i att beroende på vilka åtgärder man väljer att ta så kan det slutgiltiga resultatet vs tid spenderad och oengar, blir extremt olika.

Roligt detta med ljudåtergivning

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Själv kör jag med en NAD förstärkare, och ett par Cerwin Vega högtalare med 12" baselement kopplad till datorn via Apple Airport sak. 5 dagar kvar till 12" basen kommer också :).

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

En liten Tripath2024 förstärkare med Dynavoice Magic S-4 EX kommer inom en vecka att pryda mitt skrivbord, har hört kombiationen tidigare och den piskar nog vilket "färdigt system" som helst och har kostat mig 995kr. Förstärkaren lite drygt 200kr på ebay (samma typ som OPI T-amp: http://www.fynda.se/index.php?prodid=3953 ) och sedan högtalarna för 695kr på fynda.se. Om någon är intresserad kan jag slänga upp en bild när jag kopplat upp allt och moddad klart?

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem

Brik audio

Någon som har erfarenhet av Brik-audio? De har en DAC och en förstärkare för en billig peng. Borde funka bra till datorn där det kanske räcker med ett par lättdrivna monitorer typ Canton GLE 420.
Förstärkaren är både billigare och snyggare än Opi T-amp. Hur kvaliten är vet jag dock inte. Kanske någon annan vet?

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Nuforce uDAC
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532500

Nuforce Icon
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294688

eller
Cambridge DacMagic
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=372708

sorterad i stigande...

Notera att DACMagic och uDAC är just DACar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beleg:

Någon som har erfarenhet av Brik-audio? De har en DAC och en förstärkare för en billig peng. Borde funka bra till datorn där det kanske räcker med ett par lättdrivna monitorer typ Canton GLE 420.
Förstärkaren är både billigare och snyggare än Opi T-amp. Hur kvaliten är vet jag dock inte. Kanske någon annan vet?

Aldrig hört talas om.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Kanske inte mest ultimata men det duger för mig iaf ^^

Högtalare: Plexgear S80 (http://www.kjell.com/?item=91545&path=97000000,119000000,1200...)
Hörlur: AKG K 142 HD (http://se.akg.com/akg-produkter-detail-se/k-142-hd.html)
Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI-E (http://se.creative.com/products/product.asp?category=1&subcat...)

Fick byta högtalare för att en av katterna bitit av ljudkabeln och även tuggat på usbkabeln

Så nu ser det ut så här istället:
Högtalare: Logitech X-140 (http://www.logitech.com/sv-se/speakers-audio/home-pc-speakers...)
Hörlur: AKG K 142 HD (http://se.akg.com/akg-produkter-detail-se/k-142-hd.html)
Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI-E (http://se.creative.com/products/product.asp?category=1&subcat...)

Edit: Råkade länka till fel högtalare ^^

Permalänk

Nån mer än jag som missade själva artikeln? Har svårt att se skillnad mellan detta och en vanlig tråd , t.ex. av en användare som heter Per, i forumet. Ja just ja, någon skrev att det efterlystes på forumet, då är det en nyhet

Vänta nu... det blev ju en tråd.

Mitt råd till de som tittar film på datorn - har du hemmabio så titta på DVD/Bluray på den. Den är gjord för film. Dator kommer aldrig, aldrig att bli lika bra upplevelse, visuellt och som helhet.

Jag har ett USB-ljudkort (2.0) och två Behringer Truth B2031A-monitorer, mer behövs inte. Kostnad 5.500 kr.

Ska man ha dem som gamingsystem kan jag inga combos - andra får rekommendera något bra surroundsystem och -ljudkort.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

grr, första posten failade av någon anledning

Om nu rumsakustik är så viktigt, finns det någon speciell sorts tapet man kan använda eller måste man slänga upp någon sorts crap på väggarna?

Och även så undrar jag om den generall uppfattningen om vardagsrum, generellt sett. Ett seriöst ljudsystem som delvis används till att kolla på tv-serier typ vardagligen och som används till musik då man har folk på besök. Är det ett 5.1 system eller ett 2.0/2.1 system för samma pengar som skulle rekommenderas?

Permalänk

Själv kör jag med väldigt bra ljud till datorn de jag har 2 högtalare som är ca 130 cm höga.
http://laddauppbilder.se/?di=1513035419917

Detta är verkligen att rekomendera!

mina högtalare och slutsteg är köpta på ljudia.se
http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/ho...
http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/slutsteg-c75478/ld-lddp600-... (dock är mitt på 350 watt)

Slut pris på detta var ca 6000 kr men då kan du göra grannarna arga!

Film från när ljudet typ var nytt:
http://www.garaget.org/video/70986
http://www.garaget.org/video/71068

Permalänk
Medlem
Skrivet av westerlund_adam:

Själv kör jag med väldigt bra ljud till datorn de jag har 2 högtalare som är ca 130 cm höga.
http://laddauppbilder.se/?di=1513035419917

Detta är verkligen att rekomendera!

mina högtalare och slutsteg är köpta på ljudia.se
http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/ho...
http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/slutsteg-c75478/ld-lddp600-... (dock är mitt på 350 watt)

Slut pris på detta var ca 6000 kr men då kan du göra grannarna arga!

Film från när ljudet typ var nytt:
http://www.garaget.org/video/70986
http://www.garaget.org/video/71068

Det var snack om seriöst ljud här! Inget fjortisdunk.
Och på den högtalaren du har så har dom begått ett katastrofalt fel, sätta två mellanregister bredvid varandra. Elementen ska vara i en lodrät linje och mellanregister och diskant ska sitta så nära varandra som möjligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av westerlund_adam:

Själv kör jag med väldigt bra ljud till datorn de jag har 2 högtalare som är ca 130 cm höga.
http://laddauppbilder.se/?di=1513035419917

Detta är verkligen att rekomendera!

mina högtalare och slutsteg är köpta på ljudia.se
http://www.ljudia.se/hifi-hemmabio-s82107/hogtalare-s82110/ho...
http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/slutsteg-c75478/ld-lddp600-... (dock är mitt på 350 watt)

Slut pris på detta var ca 6000 kr men då kan du göra grannarna arga!

Film från när ljudet typ var nytt:
http://www.garaget.org/video/70986
http://www.garaget.org/video/71068

Det där ser ut som något hemmasnickrat budgetbygge i mina ögon. Ska man bygga lådor så bygg dem åtminstone rätt. Steget, mja - inget jag skulle välja själv faktiskt.

För 6000 kan man få sig ett par rätt seriösa högtalare av vettigt märke.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinin:

grr, första posten failade av någon anledning

Om nu rumsakustik är så viktigt, finns det någon speciell sorts tapet man kan använda eller måste man slänga upp någon sorts crap på väggarna?

Och även så undrar jag om den generall uppfattningen om vardagsrum, generellt sett. Ett seriöst ljudsystem som delvis används till att kolla på tv-serier typ vardagligen och som används till musik då man har folk på besök. Är det ett 5.1 system eller ett 2.0/2.1 system för samma pengar som skulle rekommenderas?

Väggar är viktiga, golvet är viktigare. Det är iallafall min erfarenhet. Det finns folk som lägger ner mängder med slantar på att klä väggarna i något dämpmaterial format som läckra tavlor medans de envisas med att ha öppna träytor till golv. Kolla in biografer, mattorna där är X cm tjocka.

Ska man bara lira lite spel och glo på serier funkar 2,0/2,1 hur bra som helst. Är man lite mer kräsen och verkligen vill titta på film, känna kulor vina över nacken och komplettera 3D-skärmarna så är surround givetvis att föredra. Det är förstås dyrare.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem

Någon som har kollat in edifiers värsting 730s? http://www.inet.se/artikel/6307206/edifier-s730-gaming-2-1 tycker de verkar ganska seriösa men har inte möjligheten att lyssna på dom, någon som äger dom eller vet något om dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinin:

Om nu rumsakustik är så viktigt, finns det någon speciell sorts tapet man kan använda eller måste man slänga upp någon sorts crap på väggarna?

För att dämpa en ljudvåg så måste det dämpande materialet vara minst en fjärdedel så tjock som våglängden. Om vi tar en tapet som är kanske en millimeter tjock så kommer du troligen bara att dämpa frekvenser över människans hörselområde.
Finns mycket skrivet om detta på internet. Är du verkligen intresserad av rumsakustik så läs Master's Handbook of Acoustics. Annars kan du läsa i akustik-delen på minhembio t.ex.
Det finns även något skrivet om det på 6moons men orkar inte leta upp den artikeln nu. Subben i fråga har iaf ett Wilson Audio Maxx3 och bygger ett dedikerat rum från grunden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare