Permalänk
Medlem

Xigmatek Elysium

Xigmatek är kanske inte det sexigaste märket där ute; men testet här: (Finns lång videolänk på sidan) gjorde mig rätt exalterad.

http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/xigmatek_ely...

Relativt stilrent utseende; gigantisk storlek! Bra för vatten, luft....... Och priset verkar vara nästan för billig för vad chassit erbjuder!

Måste bara dela med mig, eftersom han som gör testerna är riktigt bra och Xigmateks nya verkar vara ett sådant givet "doldis" val för folk som funderar på ett nytt bygge. Jag har bara hittat chassit på caseking däremot...

http://www.caseking.de/shop/catalog/advanced_search_result.ph...

Permalänk
Medlem

jo det verkar vara ett sjukt bra chassi för dom pengarna om man kan leva med ett sånt odjur i storlek dvs, undra när/om det kommer till sverige

Permalänk
Medlem

mjo , möjligheten att rymma hptx moderkort är ett stort plus!

släng in youtube länkarna direkt i tråden vetja.

Overclock3D - recension

TweakTown - recension

edit : ännu en recension

Techpowerup recension

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Verkar som lådan kommer ut i handeln här som bäst i mitten av Maj. Urgh... Jag behöver inte egentligen ett chassi men det lutar åt att jag kommer köpa det här chassit ändå.

Hela konceptet med att ha de små "fläkthubbarna" som de placerat på olika ställen är ypperligt. Vita leds är även awesome. Är inte mycket för led i huvud taget; men om det ska vara så är vita leds piffigast.

Sen när jag har ett uber vattenkylningschassi så måste jag ju.. ha passande vattenkylningsbygge! Hårdvaru-lyxfällan!

Permalänk
Medlem

Dåligt med dammfilter i lådan tycker jag.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Dåligt med dammfilter i lådan tycker jag.

Hmm? Alltså.. I botten finns det ett filter för PSU. Alla 5,25 har filter. Sidofläkten har mesh-filter... Var exakt är det som det saknas filter? Alla insug har filter så vitt jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Hmm? Alltså.. I botten finns det ett filter för PSU. Alla 5,25 har filter. Sidofläkten har mesh-filter... Var exakt är det som det saknas filter? Alla insug har filter så vitt jag ser.

Fläktfiltret i botten ligger löst under eventuella fläktar man monterat. För att rensa bottenfiltret måste man alltså montera bort ev. fläktar plus nätaggregatet. Inte så smidigt.

Fläktarna i fronten har fläktfilter ja. En i varje 5,25, Dvs måste man montera bort 6 st enskilda delar föra tt kunna rensa. Fler om man köper fler HD/fläktburar. Inte så smidigt.

Sidofläkten verkar inte heller gå att få bort utan att skruva av fläkten. Inte så smidigt.

Rätta mig MER än gärna om jag har fel. Har jag fel är chassit extremt intressant.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Fläktfiltret i botten ligger löst under eventuella fläktar man monterat. För att rensa bottenfiltret måste man alltså montera bort ev. fläktar plus nätaggregatet. Inte så smidigt.

Fläktarna i fronten har fläktfilter ja. En i varje 5,25, Dvs måste man montera bort 6 st enskilda delar föra tt kunna rensa. Fler om man köper fler HD/fläktburar. Inte så smidigt.

Sidofläkten verkar inte heller gå att få bort utan att skruva av fläkten. Inte så smidigt.

Rätta mig MER än gärna om jag har fel. Har jag fel är chassit extremt intressant.

Jag kan hålla med om att filtertypen; a'la enskilda 5,25s nät inte är det smidigaste; men som nämns i reviews så lägger andra tillverkare; inklusive Lian Li samma upplägg i sina chassin. Så inte den bästa dammfilterlösningen men man kan inte säga att det inte finns filter.

Det är lite lurigt att ha ett chassi där folk skall kunna använda alla 12x5,25 utan att använda såna här obekvmäma lösningar. En lösning vore kanske att skicka med en extra liten dammfilters panel som täcker de undre fläktarna för de som inte skall lägga radiator hela vägen :P. Verkar vara lätt att ta av frontpanelen; så att göra det och blåsa/daska bort dammet från filtren.

Sidodörren känns lite som en ickefråga. På liknande lådor; såsom HAF X som kör sidofläkt med mesh; så tar man ju lös dörren och sedan kan man lätt daska bort allt damm; alternativt suga/blåsa bort det hela; detsamma borde vara med Elysium.

Angående PSU filtret så vet jag inte. Har sett att den har filter som man dra ut från undersidan och rengöra; har inte sett några negativa kommentarer på något test. Har du någon artikel eller något där detta tas upp?

Permalänk
Medlem

Men varför alla dessa 5,25" platserna!? Man skulle ju lätt fått plats med en 15 3,5" platser om man skippat 10 av de störra platserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Men varför alla dessa 5,25" platserna!? Man skulle ju lätt fått plats med en 15 3,5" platser om man skippat 10 av de störra platserna.

Chassit är inte tänkt att vara något sorts filserverchassi, utan mer extremt prestandchassi så att säga. Som nämns i en review så kan man installera radiatorer i toppen, fronten och i botten. Med många 5,25s platser så kan man ju själv lägga in 4-3 moduler; men känner själv att om stor mäng 3,5 är viktigt så kanske inte Elysium är rätt.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på dessa chassi, jag också! Bra med plats för radiatorer och hög kvalitet för priset. Overclock3D gjorde en fantastisk bra, om än långdragen, recension. En del klantiga designmissar av Xigmatek, men annars toppbetyg.

Väntar spänt på vad chassit kommer att kosta i sverige och var man kan få tag på det.

Permalänk
Medlem

Snubblade på ett till test:

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1158/pg1/xigmatek-elysi...

Caseking listar att chassit finns tillgängligt att skickas ut 6.6 så i början av nästa månad kanske den åtminstone börjar listas på några sidor mer.

Permalänk
Medlem

What a glorious day! Xigmatek Elysium släpps idag:
http://www.caseking.de/shop/catalog/Xigmatek-Elysium-Big-Towe...

Jag har inte bestämt mig till 100%, men det lutar åt att beställa chassit direkt från CaseKing under dagen. Blir såklart en beställning på några stora radiatorer från Aquatuning också.

Ingen annan som känner sig tvungen att skaffa denna rymliga låda nu när den finns tillgänglig?

Permalänk
Medlem

Önskar att de fixat ytterligare en 120 mm fläkt som utblås bak, behövs för denna gigantiska yta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Önskar att de fixat ytterligare en 120 mm fläkt som utblås bak, behövs för denna gigantiska yta.

Tänkte precis samma sak, speciellt om man ska trycka in radiatorer så är det ju en fördel om det finns kräm nog för att få ut varmluften. Det finns ju däremot ett fläkthål på sidopanelen, så helt kört är det ju inte. Dvs om man inte tänker som jag gör. Min första tanke var att dra bort metallnätet för fläktplatsen och sätta dit ett litet fönster istället.

Permalänk
Medlem

Order ivägskickad!

Jag kunde inte hålla mig, så nu har jag gjort en beställning hos Caseking.

Priset inkl frakt och alla avgifter blev 179,8 EUR, enl handelsbanken 1640 kr med deras aningen underliga växlingskurs. Det kan man hur som helst kalla en helt acceptabel prislapp då chassit säkert kommer att säljas dyrare i en svensk butik.

Från Indomo beställde jag 1st 360 EK radiator, 1st 480 EK radiator och lite lysdioder med molex-kontakt. Det är en ny revision (om jag förstått det rätt) som förhoppningsvis presterar bättre än den gamla. Hade det funnits att beställa någonstans hade det blivit Swiftech istället, men men. Totalt 1342 kr.

Fattig blir man, men det blir nog ett tipptopp resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag kunde inte hålla mig, så nu har jag gjort en beställning hos Caseking.

Priset inkl frakt och alla avgifter blev 179,8 EUR, enl handelsbanken 1640 kr med deras aningen underliga växlingskurs. Det kan man hur som helst kalla en helt acceptabel prislapp då chassit säkert kommer att säljas dyrare i en svensk butik.

Från Indomo beställde jag 1st 360 EK radiator, 1st 480 EK radiator och lite lysdioder med molex-kontakt. Det är en ny revision (om jag förstått det rätt) som förhoppningsvis presterar bättre än den gamla. Hade det funnits att beställa någonstans hade det blivit Swiftech istället, men men. Totalt 1342 kr.

Fattig blir man, men det blir nog ett tipptopp resultat!

Nice! Själv blir jag nog att att vänta lite med chassiköpet, till sensommaren. Lycka till och posta gärna din egna små kommentarer och bilder om du har tid. Inte en enda leverantör verkar ens börja lista chassit så får se om det ens går att få tag på till sensommaren utan att ta från tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Nice! Själv blir jag nog att att vänta lite med chassiköpet, till sensommaren. Lycka till och posta gärna din egna små kommentarer och bilder om du har tid. Inte en enda leverantör verkar ens börja lista chassit så får se om det ens går att få tag på till sensommaren utan att ta från tyskland.

Jag kan ännu inte säga någonting negativt om Caseking. Däremot tar det alltid förbaskat lång tid att göra en banköverföring till utlandet. De har skickat chassit och jag har fått ett tracking-nr, så de verkar vara seriösa.

Jag frågade faktiskt CDON ifall de skulle ta in Elysium, men de visste inte och tror faktiskt inte att de har hört talas om chassit.

Det blir helt klart en grundlig genomgång av chassit när jag väl har det i händerna. Det blir intressant att se hur jag ska lösa monteringen av 480 radiatorn när jag faktiskt vill ha en reservoaren i en 5,25 plats också.

EDIT: Kollade just runt lite:
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=xigmatek%20elysium
http://www.webhallen.com/hardvara/136485-xigmatek_elysium_ori...

Verkar som om jag fick ett bra pris från Tyskland.

Permalänk
Medlem

Är i svängarna att köpa ett nytt chassi och både Elysium och 800D är väldigt lockande. 800D för sin kvalitetskänsla och stilrena design och Elysium för den grymma funktionaliteten och möjligheterna. Dock är jag kluven vilken jag ska välja, hur ska jag kunna bestämma mig?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag har blivit kär i Elysium pga ja jag tycker att det är sjukt snyggt. Kommer köra en H80 men ska den monteras där det sitter en 200mm fläkt nu? Tänkte nämligen köpa till 2-3 200mm till topp och botten men det är ju onödigt att köpa en förmycket om jag kan ta den som sitter där bak och sätta upp/nere.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |