Permalänk
Medlem

Städning av tangentbord

Hej!

Sitter som vanligt och slösurfar lite och tar som vanligt bort damm från tangentbordet eftersom det irriterar mig lite. Använder antingen händerna eller en dammtrasa men resultatet blir inte så bra eftersom det inom en timmer eller två är tillbaka... och om man tittar noga så är det ännu mer damm å skit mellan tangenterna.

Eftersom jag i övrigt försöker hålla städningen i hemmet på en bra nivå så undrar jag hur håller jag tangentbordet rent?

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Sök! Finns massa trådar som besvarar din fråga.
Enklaste metoden är att spola av det i duschen. Spola med ljummet vatte, högt tryck och mycket ner mellan tangenterna som du låter sitta kvar. Funkar även att köra i diskmaskinen om du har en sådan, det kan jag tyvärr inte göra längre då min lägenhet saknar diskmaskin
Mitt G11 är maskintvättat 2ggr och duschat ett antal gånger och känns som nytt 2 år efter inköp.

Har ditt tangentbord display är vatten inget att rekommendera då skärmen kan skadas, övrig elektronik i tangentbordet tar i vanlig ordning ingen skada.

Viktigt att låta det ligga och ladda ur ett par timmar innan och sen minst ett dygn efteråt bara.
Sök nästa gång.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vad det är för tangentbord. Vissa är mer tvättbara än andra.

Mina har jag plockat loss tangenttopparna på och sen tvättat av med diskmedel. Är kretskortet extremt grisigt så har det fått sig en tur i duschen och sen fått stå och torka ovanpå ett element i ett par veckor.

Rör det sig om riktigt billiga tangentbord, kasta och köp nytt eller chansa på att de överlever en tur i duschen eller diskmaskinen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||