Sökes: Bra alternativ till D-14 och GentleTyphoon

Permalänk

Sökes: Bra alternativ till D-14 och GentleTyphoon

Vad finns det för nya modeller som kan konkurera mot D-14? Processorn den ska kyla är en 1055:a @ 4GHz, altså 150-200w AM3. Passiv/aktiv, vatten/luft osv spelar ingen roll. Ljudnivå är viktigt.

Skulle även vilja veta vilka fläktar som finns som alternativ till GT. Ljudnivå är viktigt.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

d14 är nog fort det bästa alternativet om du inte tänker köra på LC.

Permalänk
Medlem

Varför söker du efter ett alternativ till NH-D14? En väldigt lik kylare är Silver Arrow som presterar på ungefär samma nivå. Annars finns det slutna vattenkylningslösningen H70 som tydligen ska ha något sånär liknande prestanda.

Ännu en gång måste jag fråga, varför söker du efter ett alternativ till Gentle Typhoon? Det enda som skulle vara dåligt med GT-fläktarna är sladdarna som känns väldigt billiga. Det som gör GT speciella är just att de har rejält högt luftflöde i relation till ljudnivån. Det närmaste jag kan tänka mig är Nexus som är knäpptysta, men däremot har de inte speciellt bra luftflöde. Ett billigt alternativ är Slipstream som låter ganska mycket mer än GT, men de är billiga som attan.

Permalänk
Medlem

Nej nej silver arrow presterar faktiskt otroligt jämt om inte bättre har inte samma nackdelar med höjden på ram minnena och är i min mening lite nättare jag tror den väger mindre också. Annars så tror jag mycket på 9900max zalman som är otroligt ber för att vara två heatpipes och en fläkt sen priset och utseendet. Det är en ricktigt tyst sak men tempen är något högre men inte mycket. annars är h70 ett alternativ dock låter denna och det har inte något med fläktarna att göra utan det är flänsarna på raden som gör ljudet. Ifall du är berädd att hosta upp 1800kr så får du ett rejält vattenkylnings system som kommer att göra så ditt system kan överklockas till the limmit! http://www.indomo.se/11897-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-360 eller lite bättre cpu block http://www.indomo.se/11899-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-360 dessa system är fullt kompartibla med anslutning av ett gpu block också. Dessutom är systemen välldigt prisvärda och prässade i pris man kan plocka ihop något också men det är faktist svårt att håla nere priset till samma då. Allting jag har nämt här skulle kunna fåupp din processor i 4,0 ghz
Det finns massa tester på 9900max men de visar alla olika och i detta skulle kylaren till och med slå d14 vil kat jag har svårt att tänka mig men såfall skulle det vara super! http://www.guru3d.com/article/zalman-cnps-9900-max-review/1 det du ville var att den skulle vara tyst och det är den i aölafall tystare sen är det ju så att det finns ingen cpu kylare som är tyst ett ljudisolerat chassi är det ända som får ditt system riktigt tyst!

Permalänk

Kolla in Thermalright HR-02

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

Jag letar altså efter ett bättre alternativ än D-14 med GT-fläktar. Har kollat på http://indomo.se/11898-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240 men hittar inga tester :/ 360 versionen får inte plats i min R3'a :/

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

behåll nh-d14 och byt chassi istället till ett med vettig kylning. nh-d14 klarar 4.0 utan problem med vettigt luftflöde.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

kör på din D14, ska du ha nå värre får de bli vatten kylning, då de som är bättre än D14 är de med väldigt små marginaler (en grad eller två typ) å de är de nog inte värt att betala så pass mycket för

vet inte hur D14 blir med dina GT-fläktar men min är tyst som en mus å håller min i7'a @4ghz under 65C at all times, så du borde klara dig fint med den

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Finess:

behåll nh-d14 och byt chassi istället till ett med vettig kylning. nh-d14 klarar 4.0 utan problem med vettigt luftflöde.

Skrivet av elghinnarisa:

kör på din D14, ska du ha nå värre får de bli vatten kylning, då de som är bättre än D14 är de med väldigt små marginaler (en grad eller två typ) å de är de nog inte värt att betala så pass mycket för

vet inte hur D14 blir med dina GT-fläktar men min är tyst som en mus å håller min i7'a @4ghz under 65C at all times, så du borde klara dig fint med den

Jag har ingen D-14, men en kompis har i likadant chassi med GT-fläktar. (hörs inte alls och hans chassisida är borttagen) Jag undrar bara om det är D-14 jag ska ha eller om LC är mera värt. Skulle man klara att kyla 2st 6950 och 1055'an med 2st sandwich 240rad? Alternativt med en extra 120rad?

t.ex. gpu1->gpu2->cpu->rad1->rad2->loop eller gpu1->gpu2->120rad->cpu->240rad->240rad->loop

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Be Quiet Dark Rock PRO C1 kör jag med på min nedvoltade Ph2 965BE på 1.22v. Toppar på 42 C under intel burn test med QFan inställt på silent. ~800RPM. Enbart mittenfläkten är då inkopplad.
Idle runt 21C i 15C rumstemp (förråd).

I tester så presterar den sämre än NH-D14 ja, med ett max om 10 grader har jag för mig.

Det som väger upp det är ju helt klart looken! Snygg som få e den. Helsvart jämfört mot brun/beige/blå etc....

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Be Quiet Dark Rock PRO C1 I tester så presterar den sämre än NH-D14 ja, med ett max om 10 grader har jag för mig.

En diff på 4grader i tester, dock så är de som finns inga tillförlitliga tester.
Det största problemet med Dark rock pro är tyngden, köpte en själv.
Att montera var inga problem, mobo håller lätt för det, men när du ställer upp låda så ser man/kan mäta att det blir en bra svikt i mobo, så köper man denna kylare rek det att man kör med en hållare, inte för att mobo behöver det utan för att säkerställa korrekt kontakt. Sen är den kylaren GRYMT snygg

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Det största problemet med Dark rock pro är tyngden, köpte en själv.
Att montera var inga problem, mobo håller lätt för det, men när du ställer upp låda så ser man/kan mäta att det blir en bra svikt i mobo, så köper man denna kylare rek det att man kör med en hållare, inte för att mobo behöver det utan för att säkerställa korrekt kontakt. Sen är den kylaren GRYMT snygg

Äh, mini-ITX har inte rum för att svikta nå så det e lugnt !
Mitt största problem är att se moderkortet under all kylare
Redigt bra kylare, men är man temp-fetischist och tror att 4 grader lägre temp förändrar världen så är det inget att ha !

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Skrivet av Bloopy:
Skrivet av Blackgoat:

Har ni stock-fläktar? Skulle vilja veta hur dom presterar med samma fläktar

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Jag letar altså efter ett bättre alternativ än D-14 med GT-fläktar. Har kollat på http://indomo.se/11898-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240 men hittar inga tester :/ 360 versionen får inte plats i min R3'a :/

Du kommer nog inte hitta någon bättre luftkylning

Optimal placering för en radiator är utanför chassit, tänk på det..

240-rad räcker utmärkt för en överklockad cpu, 360 rekomenderas vid graffekort

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Jag har ingen D-14, men en kompis har i likadant chassi med GT-fläktar. (hörs inte alls och hans chassisida är borttagen) Jag undrar bara om det är D-14 jag ska ha eller om LC är mera värt. Skulle man klara att kyla 2st 6950 och 1055'an med 2st sandwich 240rad? Alternativt med en extra 120rad?

t.ex. gpu1->gpu2->cpu->rad1->rad2->loop eller gpu1->gpu2->120rad->cpu->240rad->240rad->loop

2 st 240-rader borde räcka utmärkt. Vet inte hur varm din prolle blir, min SB går ju lite svalare än övriga men jag kör 360 rad med ett klockat 6950 och har låga temps at 500 rpm fläkthastighet

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Optimal placering för en radiator är utanför chassit, tänk på det..

240-rad räcker utmärkt för en överklockad cpu, 360 rekomenderas vid graffekort

Vill ha allting internt annars hade jag tagit en bilradiator

Skrivet av Lagom:

2 st 240-rader borde räcka utmärkt. Vet inte hur varm din prolle blir, min SB går ju lite svalare än övriga men jag kör 360 rad med ett klockat 6950 och har låga temps at 500 rpm fläkthastighet

det skulle bli 2x240 i sandwich-config isf. Alltså fläkt-rad-fläkt-rad(-fläkt)

tänker inte heller kyla sb och nb osv eftersom kylflänsen på crosshair iv är för snygg för att tas bort

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."