Permalänk
Medlem

Minnen; 1333 vs 1600?

Hej!
Jag sitter på 4gb 1333mhz minnen just nu och jag funderar på om det är värt att uppgradera till 1600mhz istället? Hur stor skillnad blir det? Jag spelar mest och jag tycker att datorn flyter på för det mesta men vore det helt onödigt att uppgradera? Sen så undrar jag om det är värt att slänga till 4gb så jag får 8gb totalt?

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Det är det verkligen inte :)! Du kommer nog inte att använda 8 gig om du inte redigerar och sen beror det ju på vad du har för övriga komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Det är det verkligen inte :)! Du kommer nog inte att använda 8 gig om du inte redigerar och sen beror det ju på vad du har för övriga komponenter

Så det är inte värt att uppgradera till 8 gb alltså. Men 1600mhz då?

Permalänk
Medlem

Av vad jag har sett i tester så är 6GB gränsen för vad man kan använda (beroende på resten av setupen samt vad som körs alltså). Därför skulle väl en uppgradering till 8GB vara värd men 1333->1600 gör knappt någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Överklocka dina 1333mhz istället !
DDR4 är inte allt för långt borta heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Av vad jag har sett i tester så är 6GB gränsen för vad man kan använda (beroende på resten av setupen samt vad som körs alltså). Därför skulle väl en uppgradering till 8GB vara värd men 1333->1600 gör knappt någon skillnad.

Ah okey schysst! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

4gb->8gb kan vara värt beroende på vad du spelar och hur du spelar.. medans 1333mhz->1600mhz kommer inte att göra någon märkbar skillnad i spela för dig.. kanske någon enstaka fps (vilket du även bara kommer få med 8gb dock blir det lite mer framtidssäkert med 8gb)

Skrivet av lang666:

Överklocka dina 1333mhz istället !
DDR4 är inte allt för långt borta heller.

att överklocka sina minnen för att spela? känns en aning onödigt att slösa typ den tiden av sitt liv för någon enstaka fps ärligt talat^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Överklocka dina 1333mhz istället !
DDR4 är inte allt för långt borta heller.

Är inte speciellt duktig på att överklocka, kan inte så mycket. På min gamla dator överklockade jag lite men med detta bios jag har på den nya burken fattar jag ingenting Så jag kör något program från asus "TurboV EVO Software" som har klockat upp min 1055t till 3.7. Dock så säger den att minnena ligger runt 550~ eller nåt liknande, men då ska man väl tänka på att det är dual channel så det dubblas fast jag tycker det borde vara högre ändå? (sitter på jobbet nu så har inte möjlighet att kolla exakt)
Sen så ddr4, då måste man väl ha ett nytt moderkort eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Är inte speciellt duktig på att överklocka, kan inte så mycket. På min gamla dator överklockade jag lite men med detta bios jag har på den nya burken fattar jag ingenting Så jag kör något program från asus "TurboV EVO Software" som har klockat upp min 1055t till 3.7. Dock så säger den att minnena ligger runt 550~ eller nåt liknande, men då ska man väl tänka på att det är dual channel så det dubblas fast jag tycker det borde vara högre ändå? (sitter på jobbet nu så har inte möjlighet att kolla exakt)
Sen så ddr4, då måste man väl ha ett nytt moderkort eller?

Förmodligen, det finns ingen info om DDR4 ännu. Han yrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

4gb->8gb kan vara värt beroende på vad du spelar och hur du spelar..

Vilket spel behöver mer än 4GB ?
svar: inget.

8Gb är Aldrig värt om man endast spelar. 8GB är värt om man spelar, med Photoshop igång i bakrunden och Firefox samtidigt som man kör någon lätt rendering.

och nej, 1333mhz --> 1600 mhz kommer inte heller göra någon märkbar skillnad

alltså, att gå från 4gb@ 1333mhz --> 8gb 1600mhz kommer INTE göra någon märkbar skillnad för den typiske gamern.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Förmodligen, det finns ingen info om DDR4 ännu. Han yrar.

Skrivet av mppl:

Är inte speciellt duktig på att överklocka, kan inte så mycket. På min gamla dator överklockade jag lite men med detta bios jag har på den nya burken fattar jag ingenting Så jag kör något program från asus "TurboV EVO Software" som har klockat upp min 1055t till 3.7. Dock så säger den att minnena ligger runt 550~ eller nåt liknande, men då ska man väl tänka på att det är dual channel så det dubblas fast jag tycker det borde vara högre ändå? (sitter på jobbet nu så har inte möjlighet att kolla exakt)
Sen så ddr4, då måste man väl ha ett nytt moderkort eller?

http://www.sweclockers.com/nyhet/8178-ddr4-forst-2012

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

som mithras skriver så har sweclockers gjort en artikel om detta dock så är denna skriven 2008. På wikipedia däremot så står det 2015 som datum för lansering: http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_dynamic_random_acces... . http://www.sweclockers.com/nyhet/13768-hynix-presenterar-ddr4... här är en annan artikel som skrevs i april i år. Där står det att ddr4 ska släppas om ett par år. Så när när ddr4 släpps är nog inte helt lätt att sia om

Permalänk
Medlem

Ja, jag läste den. Att nästa generations minnesmoduler kommer vara snabbare och kräva mindre ström kallar jag knappast för info.

Det står heller inget om bakåtkompabilitet så att råda TS att vänta tills DDR4 för att då byta moderkort kan väl inte kallas annat än yrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Förmodligen, det finns ingen info om DDR4 ännu. Han yrar.

Nähe
http://www.engadget.com/2011/01/04/samsung-develops-ddr4-memo...

Vad är de här då?
Bara för att de inte står på sweclockers betyder de inte att det inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

som mithras skriver så har sweclockers gjort en artikel om detta dock så är denna skriven 2008. På wikipedia däremot så står det 2015 som datum för lansering: http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_dynamic_random_acces... . http://www.sweclockers.com/nyhet/13768-hynix-presenterar-ddr4... här är en annan artikel som skrevs i april i år. Där står det att ddr4 ska släppas om ett par år. Så när när ddr4 släpps är nog inte helt lätt att sia om

Sant, lite svårt att säga. Personligen tror jag att det blir Q4 2012 efter olika artiklar man läst

Skrivet av Rådström:

Ja, jag läste den. Att nästa generations minnesmoduler kommer vara snabbare och kräva mindre ström kallar jag knappast för info.

Det står heller inget om bakåtkompabilitet så att råda TS att vänta tills DDR4 för att då byta moderkort kan väl inte kallas annat än yrande.

Får väl ta att hålla med faktiskt Däremot finns det en viss fingervisning till när den ska släppas, och det verkar inte bli någongång i snar framtid, så att vänta för DDR4 låter lite korkat

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Vilket spel behöver mer än 4GB ?
svar: inget.

8Gb är Aldrig värt om man endast spelar. 8GB är värt om man spelar, med Photoshop igång i bakrunden och Firefox samtidigt som man kör någon lätt rendering.

och nej, 1333mhz --> 1600 mhz kommer inte heller göra någon märkbar skillnad

alltså, att gå från 4gb@ 1333mhz --> 8gb 1600mhz kommer INTE göra någon märkbar skillnad för den typiske gamern.

8gb är absolut värt om man spelar, speciellt om man har fler än ett grafikkort.
Jag läste ett test om detta nyligen men kommer inte ihåg vart tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Det finns absolut ingen anledning att inte köpa 2x4GB moduler idag då det är så löjligt billigt.
DU tjänar väldigt lite prestanda mellan 1333 vs 1600.
Men om du kommer tjäna på att byte ut allt nej de kommer du inte.
Men köper man nytt idag så tar man helt enkelt 8gb ram i mina ögon iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldengaming:

8gb är absolut värt om man spelar, speciellt om man har fler än ett grafikkort.
Jag läste ett test om detta nyligen men kommer inte ihåg vart tyvärr.

Nu är det ju så att den "typiske" gamern inte har Eyefinity eller 3DVision.
Visserligen har du rätt, har man 3 skärmar så behöver man nog 8GB, men talar vi en skärm a-lá-1080p så kommer man inte behöva 8GB i spel förrän om något-några år.

Sen, om man skulle köpa nytt minne idag, så är det visserligen lika bra att köpa 8GB. Däremot ser jag inte en anledning alls att uppgradera om man redan har DDR3 4gb@1333mhz

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu är det ju så att den "typiske" gamern inte har Eyefinity eller 3DVision.
Visserligen har du rätt, har man 3 skärmar så behöver man nog 8GB, men talar vi en skärm a-lá-1080p så kommer man inte behöva 8GB i spel förrän om något-några år.

Sen, om man skulle köpa nytt minne idag, så är det visserligen lika bra att köpa 8GB. Däremot ser jag inte en anledning alls att uppgradera om man redan har DDR3 4gb@1333mhz

Okey vart väldigt många svar det här! Alltså jag sitter på 6870 i cf, 1 skärm Men jag har möjlighet att köpa 8gb, 1600mhz för en ett par hundra(begagnade) så jag tror jag kör på det

Permalänk
Medlem

Finns spel som har viss nytta av mer än 4Gb, men dom är inte många.
antingen gör det nytta för att det finns 64bit version av spelet, eller så består spelet av olika moduler med sina egna exe filer som var och en kan lägga beslag på upp till 2 Gb

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vilket spel behöver mer än 4GB ?
svar: inget.

8Gb är Aldrig värt om man endast spelar. 8GB är värt om man spelar, med Photoshop igång i bakrunden och Firefox samtidigt som man kör någon lätt rendering.

och nej, 1333mhz --> 1600 mhz kommer inte heller göra någon märkbar skillnad

alltså, att gå från 4gb@ 1333mhz --> 8gb 1600mhz kommer INTE göra någon märkbar skillnad för den typiske gamern.

som du sa inget spel kräver 4gb men du tror att ALLA som spelar inte kör något spel över huvud taget i bakgrunden medans dom spelar?? typ har uppe chrome med kanske 3-8 tabbar som slukar minne.. samt kanske typ msn, steam, spotify, diverse voice klienter osv.. samt OM man sitter och spelar i window mode och gör annat samtidigt så kan 4gb försvinna EXTREMT fort

fast hade du läst allt jag skrev hade du kanske inte skrivit som du skrev.. "4gb->8gb KAN vara värt beroende på vad du spelar och hur du spelar.."

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

över 4 gb för spel är rätt ovärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

som du sa inget spel kräver 4gb men du tror att ALLA som spelar inte kör något spel över huvud taget i bakgrunden medans dom spelar?? typ har uppe chrome med kanske 3-8 tabbar som slukar minne.. samt kanske typ msn, steam, spotify, diverse voice klienter osv.. samt OM man sitter och spelar i window mode och gör annat samtidigt så kan 4gb försvinna EXTREMT fort

fast hade du läst allt jag skrev hade du kanske inte skrivit som du skrev.. "4gb->8gb KAN vara värt beroende på vad du spelar och hur du spelar.."

inget av det du sa kvalificerar för att säga att 8GB är användbart. ingen av de program du nämnde gör att man behöver 8 istället för 4. Jag har haft samtliga program du nämnt + många fler igång, med Firefox och 10-15 tabbar (inkl SweC) när jag spelat BC2. påverkar med några FPS om ens det, kan vara att jag ser för mycket på Fraps.

Som jag skrev till någon annan, så krävs det att man har på lite större saker, som lätt rendering och Photoshop, eller , redigerar, komprimerar, konverterar. Då kan jag köpa argumentet. Detta har dock inget med "hur" man spelar och speciellt inte "vad" man spelar. Det beror helt och hållet på vad man gör vid sidan om spelandet, vad man gör UTÖVER spelandet. den typiske gamern kommer inte ha användning för mer, dock kommer alla som sysslar med mer än bara gaming ha mycket nytta av det.

en uppgradering behövs inte göras om man bara spelar och har program som skype, msn, voice-clients igång. Om man däremot gör annat under tiden, , då kan jag köpa argumentet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att 8GB ram är användbart om man t.ex. kör virtuella maskiner eller experimenterar med annat. Det är inte särskilt dyrt med 4GB extra, så varför inte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

det är värt att uppgradera till 8 Gb men inte att uppgradera från 1333 Mhz till 1600 Mhz man märker ingen skillnad på farten Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Hoppa upp till 8gb 1333Mhz och avaktivera page-filen i windows.
Förövrigt med "4gb räcker till alla spel" så ville Windows INTE låta mig spela Crysis på 4gb ram med avaktiverad page-fil.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

jag har 6gb i min burk här och det är aldrig några problem i spel. men förr hade jag dendär "6gb (kan bara nvända 4gb)" skiten och körde ett tag med 4gb innan jag fixade det.

det var lite begränsat, windows tog 1.7gb med alla program på (har en del små skit igång ) och wow tex kunde ibland ta up mot 1.3gb i dem tyngsta instancerna i raid. 1gb kvar men det får mig att känna mig lite nervös inför framtidens stora dunder spel

6gb funkar perfect dock. alltid minst 3-2gb ledigt vilket är ett stort + för mig och framtiden då kan man använda photoshop eller titta på hd klipp på youtube och spela samtidigt bra s*it

och JA, gör som ovan sa... stägna av page filen, onödigt skit som tar plats på datorn :I ska du använda en så flytta den från din Windows HDD/SDD till nån annan stor disk du har.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |