Permalänk
Medlem

Övningsköra utan körkortsbevis?

Hejsan
Åkte hem till Uppsala och tänkte övningsköra med min mamma men jag glömde papprena uppe i Östersund och nu undrar jag om man kan skriva ut dem nånstans eller om man kan köra ändå för om man blir stoppad borde poliserna kunna kolla upp det tycker man?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte lova något men jag har aldrig hört att man måste ha med sig pappren. Ingen jag känner har haft det.

Permalänk
Medlem

De kan kolla upp det men risken finns nog att ni får böta om det är en överdrivet sur polis.
Har ni med legitimation och blir stoppade är jag dock nästan säker på att de låter er åka.

Nu ska man inte uppmana till brott men jag hade struntat i papprena och inte funderat så mycket på det

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

När jag övningskörde och blev stoppad av polis vid en kontroll så fick jag varken blåsa eller att de tittade på några papper. Det var den som jag övningskörde med som fick blåsa.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

När jag blev stoppad när jag övningskörde fick både jag och min farsa blåsa, samt att de tittade på bådas legitimation och pappren

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Kanske är bäst att inte övningsköra innan man har papprena

Visa signatur

Hej

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonazz:

När jag övningskörde och blev stoppad av polis vid en kontroll så fick jag varken blåsa eller att de tittade på några papper. Det var den som jag övningskörde med som fick blåsa.

Hm, jag blev stoppad när jag övningskörde för ett par år sen, och jag fick blåsa samt visa papper. Farsan fick förstås visa körkortet, men behövde inte blåsa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Om dom ber en blåsa, då har dom någon anledning att tro att ni är fulla va? xD

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Avstängd

Du får nog egentligen inte köra utan papper men om du ska göra det ta med dig leg iallafall.

Det är påsk så extra mycket snutar ute på blåskontroller men det är ganska fint väder så de kanske inte är lika dryga som vanligt just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Om dom ber en blåsa, då har dom någon anledning att tro att ni är fulla va? xD

Knappast

Permalänk
Medlem

Alla papper samt giltig legitimation skall alltid medföras vid övningskörning av både förare samt ansvarig bisittare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag blev stoppad när jag övningskörde för ett par år sen, och jag fick blåsa samt visa papper. Farsan fick förstås visa körkortet, men behövde inte blåsa.

Skumt är det. Jag frågade om inte jag fick blåsa men det skulle jag inte sa dem.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Skumt är det. Jag frågade om inte jag fick blåsa men det skulle jag inte sa dem.

så sålänge som den man övningskör med är nykter så är det lugnt att ta ett par öl innan man kör? bra att veta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

så sålänge som den man övningskör med är nykter så är det lugnt att ta ett par öl innan man kör? bra att veta.

jag hoppas du skämtar!

(ironi framgår så dåligt över internet)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört bil i 8 år (inkl övningskörandet, varav det mesta kring Uppsala ...) och aldrig blivit stoppad i en poliskontroll, så frågan är väl hur man bedömer sannolikheten att åka dit vs. konsekvenserna. För tillåtet är det ju knappast.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

jag hoppas du skämtar!

(ironi framgår så dåligt över internet)

Glömde att ironi inte fungerar i textform.
Jäkligt udda att de inte vill blåsa den som kör då det är han som kan utgöra fara

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Sluta spekulera... sålänge ni båda har giltig legitimation, och du har giltigt körkortstillstånd för aktuell behörighet + skylt går det fint att köra utan papper. Polisen kan kolla det med Transportstyrelsen i så fall.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Lättast är väll att slå en pling till fröken blå eller herr trafikstyrelsen (eller vart man nu vänder sig).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Lättast är väll att slå en pling till fröken blå eller herr trafikstyrelsen (eller vart man nu vänder sig).

Ringde www.transportstyrelsen.se och nämnda myndighet sa att:

a) eleven ska ha alla handlingar i bil + skylt för övningskörning väl synlig vid övningskörning
b) även föraren ska ha alla handlingar med sig när denne övningskör så som körkort och intyg att denne får samt är lämplig för att få lära ut hur man framför fordon i trafik och övriga situationer.

S*tans lång telefonkö hos nämnda myndighet.:D:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ringde www.transportstyrelsen.se och nämnda myndighet sa att:

a) eleven ska ha alla handlingar i bil + skylt för övningskörning väl synlig vid övningskörning
b) även föraren ska ha alla handlingar med sig när denne övningskör så som körkort och intyg att denne får samt är lämplig för att få lära ut hur man framför fordon i trafik och övriga situationer.

S*tans lång telefonkö hos nämnda myndighet.:D:P

Ähh snarare tur att du inte ringde till Felia eller liknande, där snackar vi kö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Ähh snarare tur att du inte ringde till Felia eller liknande, där snackar vi kö

Ha ha ha...:D Dagens!:D (För det är skillnad på 8 min. väntetid hos Transportstyrelsen vs. 20-30 min. hos Felia:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av jonasy:

Jag har kört bil i 8 år (inkl övningskörandet, varav det mesta kring Uppsala ...) och aldrig blivit stoppad i en poliskontroll, så frågan är väl hur man bedömer sannolikheten att åka dit vs. konsekvenserna. För tillåtet är det ju knappast.

De där kan man ta med en nypa salt. under de åren man övningskörde blev man aldrig stoppad. Dock nu på 2 år har jag nog inte blivit stoppad en gång mer än blåst en gång skulle jag tro. åretinnan så kunde man blo stoppad en sådär 6-7 gånger samma kväll av olika enheter och rentutav samma snut.

Beror lite på körstil, bil och område. Sen en halvstor mindre stad är de nog mer chans att man blir stoppad i än tex uppe i norrland i någon lite by.

Visa signatur

I am Extrazz.