Hybrid CrossfireX gör comeback i AMD Llano

Permalänk
Melding Plague

Hybrid CrossfireX gör comeback i AMD Llano

Efter en tids frånvaro ser det ut som att AMD återintroducerar Hybrid CrossfireX med Fusion-processorerna i A-serien, även kända under kodnamnet Llano.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta gillas! Blir en sån till 42tummaren!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hur blir det när man kör CrossfireX? Vill minnas att det snabbare kortet brukar klocka ner sig till det slöare kortets hastigheter, men gäller detta fortfarande vid CFX?

Permalänk
Medlem

Vet inte mycket om det här, men det låter intressant!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Hur blir det när man kör CrossfireX? Vill minnas att det snabbare kortet brukar klocka ner sig till det slöare kortets hastigheter, men gäller detta fortfarande vid CFX?

Yes, om vi säger att du har ett 5850, t.ex XFX´s XXX version, och ett vanligt, så klockar xfx ner sig till ditt vanliga 5850´s frekvenser

Hur det funkar om du kör tri-cfx, dvs typ 5770 x2 + den integrerade, det återstår att se

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Låter riktigt bra!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se att man körde på samma vis som nvidia optimus, integrerade rullar vid 2D läge och det diskreta är då helt avstängt. Tycker det är mer intressant än hybrid CFX vilket tidigare i bästa fall funkat överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Har inte swec rapporterat om att dom faktiskt ska ha en sådan teknik i mjukvaru form?

Permalänk
Medlem

Hoppas det fungerar bättre än förra gången..

Permalänk
Medlem

Förra generationens CrossFire funkade så där, idag är dom bättre än nVidia. Förra generationens Hybrid var sisådär i bästa fall. Att dagens variant inte skulle ha mognat och AMD/ATI tagit till vara på sina erfarenheter är väl ingen vågad gissning direkt speciellt som man pushat väldigt hårt på just gpu delen och med rätta då dom inte kan konkurrera fullt ut med Intel och deras mycket framgångsrika tick tock modell. Jag tror dom kan lyckas bra med Llano och hybridcrossfire.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoTex94:

Yes, om vi säger att du har ett 5850, t.ex XFX´s XXX version, och ett vanligt, så klockar xfx ner sig till ditt vanliga 5850´s frekvenser

Hur det funkar om du kör tri-cfx, dvs typ 5770 x2 + den integrerade, det återstår att se

Det klockar inte ner sig...>Hur fan skulle ett HD 5850 veta hur snabbt ett HD 5870 arbetar? det arbetar mindre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det klockar inte ner sig...>Hur fan skulle ett HD 5850 veta hur snabbt ett HD 5870 arbetar? det arbetar mindre

Det vore synnerligen enkelt för grafikkortdrivrutinerna att identifiera vilka kort som används och justera klockfrekvenser för att matcha. Dock finns det ju mer skillnader än bara klockfrekvenser - ta saker som streamprocessorer. Men under åren jag varit här och sett Crossfire (X) på tavlan så har jag fått intrycket av att det förr funkat att koppla grafikkort med olika grafikkort i samma serie, men där klockfrekvenser justeras efter den svagare modellen.

Men utan praktisk erfarenhet med tekniken så kan jag inte lämna något konkret klargörande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Det vore synnerligen enkelt för grafikkortdrivrutinerna att identifiera vilka kort som används och justera klockfrekvenser för att matcha. Dock finns det ju mer skillnader än bara klockfrekvenser - ta saker som streamprocessorer. Men under åren jag varit här och sett Crossfire (X) på tavlan så har jag fått intrycket av att det förr funkat att koppla grafikkort med olika grafikkort i samma serie, men där klockfrekvenser justeras efter den svagare modellen.

Men utan praktisk erfarenhet med tekniken så kan jag inte lämna något konkret klargörande.

rent praktisk så är det väl enklare att kortet t.ex HD 5870 jobbar 75% och HD 5850 jobbar 100% right? Tror att det är föga praktiskt att klocka ner kortet till en frekvens som passar...(om korten inte är lika då vill säga )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det klockar inte ner sig...>Hur fan skulle ett HD 5850 veta hur snabbt ett HD 5870 arbetar? det arbetar mindre

för det står att det är 1 5850 och 1 5870 alltså? om det är 1 5850 och 1 5870, så avaktiverar 5870 antalet transistorer (streamprocessorer?) så att det matchar 5850

Alltså, om vi säger att vi matchar ett 6950 och 1 6970 (tog dessa då jag kan antalet streamprocessorer i huvudet) så har 6950 1408 st streamprocessorer, och 6950 har 1552 (typ), då avaktiverar 6970 några utav sina så att den endast får 1408 st, dvs 2x 6950 i cfx

Visa signatur

Krusidullen är stulen