montering av kylare till I5 2500k och sata koppling

Permalänk
Medlem

montering av kylare till I5 2500k och sata koppling

Hej,
några nybörjarfrågor men ändå...

Har just satt ihop ett litet bygge med:
* Silverstone SUGO SG05 450w
* Slimversion av DVD brännare
* Intel Core i5 2500k 3,3 GHz
* Sandybridge mini-ITX kort Zotac H67ITX-C-E Wifi B3
* 8 GB minne
* SSD Corsair Force F120
* ATI Radeo 5450 HD
* Windows 7 home premium 64b sv

Jag köpte processorn boxed så den skall ju komma med kylpasta klar (såg ut som 3 avlånga gråa kletbitar under processorfläkten) ... nu undrar jag om allt gick rätt när jag monterade, tempen ligger på min 35 gr och max 50 gr, undrar om kylningen funkar felfritt eller om jag monterat fel?

En annan fråga, jag kopplade in SSDn och DVDn till SATA 3,0 kontakterna, borde jag flytta till SATA 6,0 för bättre fart? (funkar sladdarna ok eller krävs i sådana fall andra sladdar?

/JJ

Permalänk
Skrivet av joakim_s:

Hej,
några nybörjarfrågor men ändå...

Har just satt ihop ett litet bygge med:
* Silverstone SUGO SG05 450w
* Slimversion av DVD brännare
* Intel Core i5 2500k 3,3 GHz
* Sandybridge mini-ITX kort Zotac H67ITX-C-E Wifi B3
* 8 GB minne
* SSD Corsair Force F120
* ATI Radeo 5450 HD
* Windows 7 home premium 64b sv

Jag köpte processorn boxed så den skall ju komma med kylpasta klar (såg ut som 3 avlånga gråa kletbitar under processorfläkten) ... nu undrar jag om allt gick rätt när jag monterade, tempen ligger på min 35 gr och max 50 gr, undrar om kylningen funkar felfritt eller om jag monterat fel?

En annan fråga, jag kopplade in SSDn och DVDn till SATA 3,0 kontakterna, borde jag flytta till SATA 6,0 för bättre fart? (funkar sladdarna ok eller krävs i sådana fall andra sladdar?

/JJ

Du har ju inga farliga temps, doch kanske aningen hög max, men skulle inte bry mig om det, speciellt inte om du inte ska överklocka då är det lugna puckar.

Har dvdn / SSDn stöd för Sata 6? annars kommer det ju gå i precis densamma hastighet som innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Du har ju inga farliga temps, doch kanske aningen hög max, men skulle inte bry mig om det, speciellt inte om du inte ska överklocka då är det lugna puckar.

Har dvdn / SSDn stöd för Sata 6? annars kommer det ju gå i precis densamma hastighet som innan

Hehe, doh...! såklart kollade och de var båda sata 3 så inget behov där inte

På tal om temp... mitt passivt kylda 5440 kort har härliga temperaturer, maxxar på 85-90 gr ... om man skall tro HW monitor

Permalänk
Skrivet av joakim_s:

Hehe, doh...! såklart kollade och de var båda sata 3 så inget behov där inte

På tal om temp... mitt passivt kylda 5440 kort har härliga temperaturer, maxxar på 85-90 gr ... om man skall tro HW monitor

Jag har haft flera kort som varit uppe och sniffat på 100 grader så det är inte så ovanligt. Vad det gäller processorn så brukar jag vara riktigt nöjd om jag håller mig under 70 grader. Ingen processor jag har haft har gått sönder. Min första pentium 133 MHz fungerar fint fortfarande

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av joakim_s:

Hehe, doh...! såklart kollade och de var båda sata 3 så inget behov där inte

På tal om temp... mitt passivt kylda 5440 kort har härliga temperaturer, maxxar på 85-90 gr ... om man skall tro HW monitor

Skrivet av soderkvist:

Jag har haft flera kort som varit uppe och sniffat på 100 grader så det är inte så ovanligt. Vad det gäller processorn så brukar jag vara riktigt nöjd om jag håller mig under 70 grader. Ingen processor jag har haft har gått sönder. Min första pentium 133 MHz fungerar fint fortfarande

mitt grafikkort ligger på 105 under load nemas problemas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

mitt grafikkort ligger på 105 under load nemas problemas

IDLE ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

han skrev ju load

Permalänk

hm, clockar dom inte ner sig vid 96 grader.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Det är väl aldrig någon mening att tala om temperaturer i idle.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAde:

han skrev ju load

Ja jag vet men jag undrade om hans tempratur i Idle

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Ja jag vet men jag undrade om hans tempratur i Idle

70 grader i idle. omflashad 6950 > 6970 + har en separat Noctua 12mm fläkt som sitter å blåser på den