Permalänk

Diverse vattenkylningsfunderingar

Har nu kört vattenkylning i en månad och tycker det funkar okej, men inte mer. Tyvärr är jag inte nöjd med ljudnivån, varken från pumpen eller fläktarna. Misstänker det är något fel på just min pump då den knattrar ganska kraftigt och jag såg en tråd på overclock.net om att flera fått sina pumpar utbytta pgra samma oväsen.
Har mailat Aquatuning och XSPC om detta utan resultat vilket gör mig minst sagt besviken.

Väntar på en ny 120 rad och en Laing 12V DDC Plus med Petras-topp som jag köpt beg. Funderar på om man istället borde använda denna pump för att få tyst på eländet?

Har kollat lite närmare på att ordna någon form av styrning för fläktar och pump, men tycker det blir så förbaskat dyrt om man ska ha med en flödesmätare i systemet. Dessutom vill jag ha säkerhetsfunktionen att datorn stängs ner om tempen sticker eller flödet avstannar.
Har kollat på dessa båda lösningar:

Fläktstyrning 1

Fläktstyrning 2

I dagsläget har jag ställt ner pumpen på 7 volt för att få ner ljudnivån och det hjälpte en del, men inte fullt ut. Tror inte jag tappade mer än 1-2 grader idle på det faktiskt.
Kör dessa fläktar från insidan på chassit och blåser ut luften i toppen. Tycker det är svårt att känna någon direkt luftgenomströmning med handen ens på max hastighet och funderar därför på om man borde köra någon push/pull konfig eller det mest ger ökad ljudnivå utan att påverka temperaturerna.

Som läget är nu kör jag fläktarna på mobots styrning, men är inte nöjd. Idlar 45 grader på GPU och 49 på CPU. När man spelat en liten stund varvar fläktarna upp och varvar då inte ner igen på väääldigt lång tid efter att man slutat belasta grejorna. Skillnaden mellan maximal och minimal kylning är troligtvis för liten för att man ska passera mobots inställda värden.

Sammanfattningsvis vill jag alltså ha en bättre fungerande styrning av både pump och fläktar så att datorn är tystare när man slösurfar, lyssnar musik osv, men det gör inget om det lever om ordentligt när man spelar/foldar. Utöver detta vill jag ha bättre säkerhetsfunktioner då jag i dagsläget inte vågar låta datorn stå på när jag inte är i närheten eftersom jag inte har något som stänger ner den i händelse av pumphaveri/läckage.
Alla förslag emottages tacksamt!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Inte testat BigNG, och den har då tidigare haft problem med uråldrig programvara.
Har själv en Aquaeron, är riktigt bra, och kul. Den har fler funktioner än jag kan tänka mig behöva, och är extremt flexibel, det enda problemet är väll priset.

Säkerhetstänket är överdrivet, om något överhettar så stänger bios ner datorn, CPU:n brinner inte upp nå mer om man rycker bort kylflänsen från CPU:n. Så ett pump haveri ska den överleva.
Inte 100% säker på att grafikkortet klarar sig riktigt lika bra, men är rätt säker på att den kommer att ge svartskärm innan nått går sönder.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Grafikkortet har större kylare, vilket tar längre tid att värma upp så det borde klara ett systemhaveri någon sekund längre än CPUn. Men trottlar inte bara CPUn, eller mobot stänger ner datorn?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Den där XSPC-pumpen har jag hört mycket varierande om. Vissa är knäpptysta och vissa knastrar enormt.

När det kommer till fläktstyrning tycker jag själv att det är betydligt mycket mysigare att ha ett jämnt fläktsus istället för att fläktarna ska kontrolleras av flödet. Mina temperaturer är helt ok med radiatorfläktarna på ~600 RPM, även i load. Mitt tips är att skaffa en vanlig manuell fläktkontroller eller åtminstone några motstånd åt fläktarna.

BIOS borde som sagt kunna rädda datorn från pumphaveri. Däremot finns det inte så hemskt mycket att göra åt läckage. Eventuellt kan det hjälpa något sånär med ej strömförande "blandsaft" som går att köpa?

Permalänk
Medlem

Laing 12V DDC Plus har separat pulsgivare som du kan koppla till någon av fläkanslutningarna på moderkortet, så med rätt inställningar i BIOS så kommer datorn stänga av sig om flödet/pumpen stannar. På samma sätt brukar det gå att sätta ett tröskelvärde på processorn som stänger av datorn om det blir för varmt.
Fläkt/pump-styrning m.h.a allehanda temperaturgivare som skall fästas här och där är en faslig massa sladdar och hela anordningen måste, antar jag, kalibreras i en undermålig(?) programvara om vi ska tro lideri. Har varit i liknande tankar själv, men skippade allt och förlitar mig i stället på inställningarna i BIOS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Hittade även denna http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6747_Alphacoo...
Ser ut att funka bra för mitt ändamål sett till priset. Måste bara hitta en flödesmätare som funkar tillsammans med denna. Förslag emottages tacksamt.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Den där XSPC-pumpen har jag hört mycket varierande om. Vissa är knäpptysta och vissa knastrar enormt.

När det kommer till fläktstyrning tycker jag själv att det är betydligt mycket mysigare att ha ett jämnt fläktsus istället för att fläktarna ska kontrolleras av flödet. Mina temperaturer är helt ok med radiatorfläktarna på ~600 RPM, även i load. Mitt tips är att skaffa en vanlig manuell fläktkontroller eller åtminstone några motstånd åt fläktarna.

BIOS borde som sagt kunna rädda datorn från pumphaveri. Däremot finns det inte så hemskt mycket att göra åt läckage. Eventuellt kan det hjälpa något sånär med ej strömförande "blandsaft" som går att köpa?

Visst vore det fint att ha en knäpptyst dator även vid flera timmars spelande, men det är en utopi. Manuell fläktstyrning är ungefär lika upphetsande som gamla Agda i mammelucker...

Det finns så otroligt avancerad elektronik idag att det inte borde vara några problem att ha en superavancerad styrning för att uppnå maximalt bra förhållande mellan temp/belastning/buller. Frågan är bara hur man kommer billigast undan. För min del vill jag att det ska sköta sig själv samtidigt som jag tycker det är roligt att kunna laborera med inställningarna och kolla flöde, temp, fläkthastighet osv.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Laing 12V DDC Plus har separat pulsgivare som du kan koppla till någon av fläkanslutningarna på moderkortet, så med rätt inställningar i BIOS så kommer datorn stänga av sig om flödet/pumpen stannar. På samma sätt brukar det gå att sätta ett tröskelvärde på processorn som stänger av datorn om det blir för varmt.
Fläkt/pump-styrning m.h.a allehanda temperaturgivare som skall fästas här och där är en faslig massa sladdar och hela anordningen måste, antar jag, kalibreras i en undermålig(?) programvara om vi ska tro lideri. Har varit i liknande tankar själv, men skippade allt och förlitar mig i stället på inställningarna i BIOS.

Jo, visst kan man köra på mobots fläktstyrning, men den funkar inget vidare om du frågar mig. Väldigt svårt att hitta en bra avvägning mellan ljudnivå och prestanda på fläktarna och som jag skrev i mitt första inlägg så vill den inte sänka hastigheten på fläktarna när man väl slutat spela då temperaturen inte sjunker tillräckligt snabbt på vattnet. Blir väldigt störigt att sitta och surfa och lyssna på oväsendet i en halvtimme efter man spelat.

Men visst, skulle det göra någon överhängande skillnad att köra Push/pull på fläktarna så kanske man kommer kring problemet. Sen är det grejen med pumpen också. Vill inte köra på max när man bara surfar eftersom den knattrar så förbaskat.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Är det själva pumpen som knackar eller är det vibrationer? Du kan ju testa genom att ta ut den och köra den solo.

Jag köpte mig en BigNG och den fungerar som den ska, själva mjukvaran är sisådär... det tar lite mekande att få igång den men när man lyckas med det så gör den precis vad den ska. Vid surfande så går mina fläktar och pump ner och när man drar igång något krävande så går de igång på full hastighet igen, allt baserat på vattnets temperatur. Stort plus är att du kan gömma den på baksidan av ditt 800D, så inga kablar syns.

Säkerhetsfunktioner tycker jag är överskattade.. dör pumpen så kommer ju CPUn att nå sin maxtemp på några sekunder och datorn stänger av sig själv innan något tar skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Hittade även denna http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6747_Alphacoo...
Ser ut att funka bra för mitt ändamål sett till priset. Måste bara hitta en flödesmätare som funkar tillsammans med denna. Förslag emottages tacksamt.

Den ser bra ut, skulle läsa på lite mer om den om jag vore dig. Kan den läsa av andra program som Hardwaremonitor m.m så är det kanon.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Är det själva pumpen som knackar eller är det vibrationer? Du kan ju testa genom att ta ut den och köra den solo.

Jag köpte mig en BigNG och den fungerar som den ska, själva mjukvaran är sisådär... det tar lite mekande att få igång den men när man lyckas med det så gör den precis vad den ska. Vid surfande så går mina fläktar och pump ner och när man drar igång något krävande så går de igång på full hastighet igen, allt baserat på vattnets temperatur. Stort plus är att du kan gömma den på baksidan av ditt 800D, så inga kablar syns.

Säkerhetsfunktioner tycker jag är överskattade.. dör pumpen så kommer ju CPUn att nå sin maxtemp på några sekunder och datorn stänger av sig själv innan något tar skada.

Det är pumpen som knackar från början. Det förstärks dock genom att montera den i chassit utan dämpning, men eftersom den är konstruerad att monteras i 5.25" plats så är där inget utrymme för dämpning.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |