AMD Bulldozer når klockfrekvenser över 4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkeman:

Varför fortsätter alla säga att det är en 8 kärnig? det är en 4 modul proccesor som kan hantera 8 trådar, är samma princip som hyperthreading bara det att vad jag tror är att bulldozern kommer fungera bättre då den har extra "kärnor" . det går inte att räkna den som 8 kärnig då den inte är det.
det är 2,3 eller 4 moduler inget annat.

Det är inte som hyperthreading. Hyperthreading ger upp till 10% extra power dvs 110% utav maximalt 200% för två trådar. AMD har redan skrivit att en modul med två kärnor ger ca 80% av prestandan av två separata kärnor. Dvs ca 160% utav 200% maximalt.

I vilket fall som så är hyperthreading närmast enkärnig prestanda samt bulldozer är närmast tvåkärnig prestanda för varje modul.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Skall bli riktigt intressant att se prestandan i denna processor. Tänkter mest på enkeltrådat dock. Men ändå..

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Det är inte som hyperthreading. Hyperthreading ger upp till 10% extra power dvs 110% utav maximalt 200% för två trådar. AMD har redan skrivit att en modul med två kärnor ger ca 80% av prestandan av två separata kärnor. Dvs ca 160% utav 200% maximalt.

I vilket fall som så är hyperthreading närmast enkärnig prestanda samt bulldozer är närmast tvåkärnig prestanda för varje modul.

/s

Tror du får kolla upp lite fakta ,80% ska du nog ta med en nypa salt är AMD själva som säger så.
Hypertreading 10% ? ibland blir det långsammare ibland nästan dubbel prestanda beror på applikation
Ibland undrar jag om det är Gud som äger AMD & ni är hans heliga Apostlar
Visa fakta istället , visst tror jag(utan tvekan) att AMD ´s Modul kommer spöa Hypertreading
Men fakta tack inte vad AMD skriver i reklamblad.
Fast ska bli riktigt kul & se tester när dom nu kommer

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

...
Hypertreading 10% ? ibland blir det långsammare ibland nästan dubbel prestanda beror på applikation...

Om det ger dubbel prestanda ska mjukvarukodaren läxas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

AMD har redan skrivit att en modul med två kärnor ger ca 80% av prestandan av två separata kärnor. Dvs ca 160% utav 200% maximalt.

/s

Nu tänker jag väl troligtvis helgalet ( precis klivit upp ), men borde inte 80% på två kärnor bli 0,8 * 0,8 = 0,64. Det vill säga 64% av prestandan av två kärnor som kan jobba i 100%?

EDIT: märkte att jag läste lite fel. Det står ju hela modulens prestanda motsvarande 80% av två separata kärnor. Då räknade du rätt

EDIT2: sedan tror jag att jag räknade lite knasigt ändå i efterhand. /facepalm

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tror du får kolla upp lite fakta ,80% ska du nog ta med en nypa salt är AMD själva som säger så.
Hypertreading 10% ? ibland blir det långsammare ibland nästan dubbel prestanda beror på applikation
Ibland undrar jag om det är Gud som äger AMD & ni är hans heliga Apostlar
Visa fakta istället , visst tror jag(utan tvekan) att AMD ´s Modul kommer spöa Hypertreading
Men fakta tack inte vad AMD skriver i reklamblad.
Fast ska bli riktigt kul & se tester när dom nu kommer

Det finns ingen fakta då det inte kommit några tester. Jag bara konstaterar att det kommit en riktvisning som klart separerar bulldozer från hyperthreading samt äkta tvåkärnig prestanda.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

tja, ett val så jag slapp lägga ut mer än 1000 kronor på moderkort, CPU och ram

Hade först tänkt mig ett billigare, men när man ser ett (1) crosshair iv kvar, för 1250kr, nytt, så blev det impulsköp.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av fille3002:

Hade först tänkt mig ett billigare, men när man ser ett (1) crosshair iv kvar, för 1250kr, nytt, så blev det impulsköp.

bra val... mkt mysigt kort <3

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

bra val... mkt mysigt kort <3

fudge yes! men ljudkortet "hackar" / laddar ur statisk laddning efter ett tag via högtalarna om man har mitt trådlösa nic i :/ Första intrycket: animerad ROG-post-screen

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

för en nybörjare, värt att vänta om man nu funderar på 2500k? hur landar priset cirka? vet att priser inte finns ute men bör väl gå att svara på ett ungefär

Permalänk
Skrivet av livinlegend:

för en nybörjare, värt att vänta om man nu funderar på 2500k? hur landar priset cirka? vet att priser inte finns ute men bör väl gå att svara på ett ungefär

jag underar på 2500k med. men väntar in AMD. Sen om de är värt de är en annan sak. Är du akut i behov av en ny processor så vist, då är de väll ingen idé att vänta.

Pris kan både bli dyrare eller billigare. Sen får man inte glömma prestanda biten. Presterar AMD tok för dåligt ,så förstår man vilket som blir mest lönsamt att köpa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Någon som har nåra erfarenheter av c-ray?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se prestanda sen men man får anta att de inte kan mäta sig med intels som vanligt. Hur som helst är det bra och spännande att amd ligger i.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

http://www.amdzone.com/phpbb3/viewtopic.php?f=532&t=138486

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoH:

Snälla skriv inte ihop meningar det blir bara svårt att läsa det skulle vara jättesnällt för oss som vill följa trådar utan att behöva slösa flera minuter på missförstånd som det skapar tack.

Håller med! Ett rättstavningsprogram vore att föredra om man har någon form av dyslexi. En vän till mig som har dyslexi kör med sådant och det fungerar utmärkt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shaglord:

Det är inte som hyperthreading. Hyperthreading ger upp till 10% extra power dvs 110% utav maximalt 200% för två trådar. AMD har redan skrivit att en modul med två kärnor ger ca 80% av prestandan av två separata kärnor. Dvs ca 160% utav 200% maximalt.

I vilket fall som så är hyperthreading närmast enkärnig prestanda samt bulldozer är närmast tvåkärnig prestanda för varje modul.

/s

Du menar 180% maximalt utav 2005?

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Blir intressant att se prestanda sen men man får anta att de inte kan mäta sig med intels som vanligt. Hur som helst är det bra och spännande att amd ligger i.

Vadå som vanligt? innan dual core infördes, (inte alls länge sen) så piskade amd sönder intel.
Precis som hur intel piskar sönder amd i dagsläget i highend.

Stämmer de uppgifter som amd läckt ut är det närmast omöjligt att bulldoozer inte är betydligt bättre än sandbridge på videorendering etc, frågan är huruvida bulldoozer kommer vara det bättre alternativet för mainstream. (dvs vid spelande och enkeltrådat)

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vadå som vanligt? innan dual core infördes, (inte alls länge sen) så piskade amd sönder intel.
Precis som hur intel piskar sönder amd i dagsläget i highend.

Stämmer de uppgifter som amd läckt ut är det närmast omöjligt att bulldoozer inte är betydligt bättre än sandbridge på videorendering etc, frågan är huruvida bulldoozer kommer vara det bättre alternativet för mainstream. (dvs vid spelande och enkeltrådat)

Sett till då AMD började konkurrera med intel så har intel haft övertaget överlag varav de senaste åren har varit kraftigt till intels fördel. När AMD började försöka slå sig in på cpu marknaden så kollade de på hur intel byggde cpu och gjorde lärde sig av deras arkitektur och design.

Så det känns inte som någon överdrift att säga som vanligt om att intel brukar ha övertaget.

Om AMD's kommande kan mäta sig med intels kommande bäst så blir jag imponerad men även glad för då får vi äkta konkurrens på marknaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Den enskilt största fördelen Intel har är att man i princip alltid ligger minst en processnod före AMD, tror mycket få tvivlar på att AMD kan designa konkurrensmässiga kretsar det största problemet ligger istället i tillverkningen.

Jag har stora förhoppningar på Bulldozer och har därför bestämt mig för att vänta med ett eventuellt inköp tills jag ser hur dom nya prestandakretsarna från AMD presterar i förhoppning att man skall kunna överkomma det underläge man har ur tillverkningssynpunkt med en smartare designad krets.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Hoppas det är 4,1 ghz på kylaren dom skickar med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njetski:

Hoppas det är 4,1 ghz på kylaren dom skickar med!

AMDs turboläge har inget med värme att göra utan går på watt förbrukning.

Permalänk

Det finns inte något speciellt med Bulldozer än att några av dem kommer att ha 8 kärnor, och detta kommer inte att skapa någon skillnad när man spelar tycker jag =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Du menar 180% maximalt utav 2005?

Nej. ~10% _extra_ innebär ~110% där 100% är en maxad tråd (~55% om man normaliserar 100% = 2 trådar = äkta dual core). Alltså om man ser en intelkärna med hyperthreading som en dualcore-modul likt AMD så har den en ungefär motsvarande verkningsgrad på 55%.

AMD har angett ~80% verkningsgrad vid maximal belastning av en modul med två trådar. Det blir hur man än vänder på det ~80/100 eller ~160/200.

Notera att på det viset en Bulldozermodul är konstruerad så får den högre verkningsgrad än 80% när den inte belastas jämnt. Den ena tråden kan använda en del av de oanvända resurserna från den andra tråden, eftersom de delas. (Samma gäller för HT)

En annan trevlig sak är att en bulldozermodul för två trådar påstås vara endast 12% större till ytan än en enstaka Phenom 2-kärna.

Om dem kan leva upp till dessa värden så kommer nog både pris och prestanda att bli väldigt giftigt. En bulldozerprocessor med 8 kärnor/4 moduler bör då i 32nm vara mindre än en Phenom II quad core, samt betydligt mindre än en Phenom II hexacore. Det bör ge oss väldigt konkurrenskraftiga priser.

Ser fram emot tester och priser.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezooo1990:

Det finns inte något speciellt med Bulldozer än att några av dem kommer att ha 8 kärnor, och detta kommer inte att skapa någon skillnad när man spelar tycker jag =/

Det verkar som att du inte har läst alla nyheter om Bulldozer överhuvudtaget!?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

En annan trevlig sak är att en bulldozermodul för två trådar påstås vara endast 12% större till ytan än en enstaka Phenom 2-kärna.

Nej, de jämför inte med en Phenom II alls. De jämför med en hypotetisk bulldozer-modul med bara en heltalskärna.

Kolla bilden nedan. Det är en hel bulldozer-modul.

Du ser att en del av kretsen är duplicerad (och spegelvänd) dvs de två delarna som fått beskrivningarna "integer scheduler", "integer datapath", "load/store", "16K L1 Dcache". Tag bort den ena och du får en lite mindre krets. Om man mäter på bilden så kan man räkna ut att en bulldozer-modul med 2 heltalskärnor är 12 % större än en hypotetisk bulldozer-modul med en heltalskärna. Det roliga är att prestandan, enligt AMD, är 80 % bättre. Iofs så gör den stora L2-cachen att areaskillnaden (procentuellt) ser ganska liten ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zarper:

AMDs turboläge har inget med värme att göra utan går på watt förbrukning.

Det är samma sak...
All el i en processor omvandlas till värme så 100 W el blir 100 W värme som måste kylas bort för att hålla en tillräckligt låg temperatur. Sen heter det möjligtvis effektförbrukning och inte "watt förbrukning". Watt är enheter på storheten effekt precis som km/h är en enheten på storheten fart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är samma sak...
All el i en processor omvandlas till värme så 100 W el blir 100 W värme som måste kylas bort för att hålla en tillräckligt låg temperatur. Sen heter det möjligtvis effektförbrukning och inte "watt förbrukning". Watt är enheter på storheten effekt precis som km/h är en enheten på storheten fart.

Skillnaden är att om du mäter temperatur så har kylningen betydelse. Men om du mäter effektförbrukning så är den samma oberoende av kylning.
Om du läser inlägget jag svarade på så undrade han om CPUn klara ett visst turboläge med en viss kylning.

Anledningen att jag skrev som jag skrev var för att "dumma ner" det lite, förlåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Nej, de jämför inte med en Phenom II alls. De jämför med en hypotetisk bulldozer-modul med bara en heltalskärna.

Kolla bilden nedan. Det är en hel bulldozer-modul.

http://regmedia.co.uk/2011/02/24/amd_bulldozer_core_module_zo...

Du ser att en del av kretsen är duplicerad (och spegelvänd) dvs de två delarna som fått beskrivningarna "integer scheduler", "integer datapath", "load/store", "16K L1 Dcache". Tag bort den ena och du får en lite mindre krets. Om man mäter på bilden så kan man räkna ut att en bulldozer-modul med 2 heltalskärnor är 12 % större än en hypotetisk bulldozer-modul med en heltalskärna. Det roliga är att prestandan, enligt AMD, är 80 % bättre. Iofs så gör den stora L2-cachen att areaskillnaden (procentuellt) ser ganska liten ut.

Aha, intressant. Då är frågan. Vad är skillnaden mellan en Phenom II kärna och en Bulldozermodul i area? Försöker skapa mig en prisbild här.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Aha, intressant. Då är frågan. Vad är skillnaden mellan en Phenom II kärna och en Bulldozermodul i area? Försöker skapa mig en prisbild här.

/s

Jag tror att priset tyvärr inte kommer bero så mycket på produktionskostnader. AMD kommer antagligen ta så mycket betalt som de kan av sina processorer. Så om bulldozer är bättre en sandy bridge kommer den kosta mer om den är sämre kommer den kosta mindre. Hur som helst kommer det bli mer konkurrens på processormarknaden så det kommer antagligen pressa priserna lite.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Jag tror att priset tyvärr inte kommer bero så mycket på produktionskostnader. AMD kommer antagligen ta så mycket betalt som de kan av sina processorer. Så om bulldozer är bättre en sandy bridge kommer den kosta mer om den är sämre kommer den kosta mindre. Hur som helst kommer det bli mer konkurrens på processormarknaden så det kommer antagligen pressa priserna lite.

Självklart men jag vill ändå gärna veta. Det finns många intressanta aspekter.

T ex att jämföra Sandy Bridge med Bulldozer i prestanda per area. Vilken arkitektur är mest effektiv osv.

Sedan är det intressant att se vem som har bäst marginal. Det behöver inte vara den som är dyrare som har bäst marginal. Det ser vi t ex på grafikkortsmarknaden.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970