Permalänk
Medlem

i5 2500k temp problem?

Hey, Satte nyss ihop en ny dator och tänkte starta upp o se så allt funkar bra, just nu ser allt skitbra ut förutom att processorn ligger på ~56 idle med stock kylare samt att kylaren går på 1200-1300 rpm

Chassi: FD Define R3 - Inga sidor på, 3 intake (2xfram,1xbotten) 1 ut just nu bak, en ut till kommer vid sidan.

Är det vanligt med stock eller har jag lyckats göra något fel? Vågar inte installera Windows än ifall den blir ännu varmare. CPUn ligger även o pendlar runt 1.200v

Fläktens höjer rmp när den blir varmare etc men tycker det låter mycket med 56c :/ tycker att fläkten borde snurra fortare när den är så varm.

Minnena ligger på stabila 20c så dom är det nog inget problem med, grafikkortet kan man som tråkigt nog inte se i bios

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

56c i bios med allt stock, kanske aningen högt, men är många moderkort som visar fel i bios med SB också
installera windows du det belastar inte mycket, och sen kan du mäta lite bättre med coretemp eller real temp, samt eventuellt uppdatera bios.

Skadar ju inte kolla så du verkligen har fått fast kylaren ordentligt också, otroligt många som gör fel med stock kylaren

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Den sitter som berget xD men gjorde dock en miss, jag la den lite löst på och sen tog bort den då jag såg att fläktsladden inte skulle räcka och då kom det ett tunt avtryck av pasta, kan ju möjligtvis vara luft :/ Ska installera windows o se hur det går

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort använder du? Byggde nyligen ihop en dator med i5 2500k och Asrock P67 Extreme 4. Den visade runt 55-56c i bios (uefi), men efter windows-installationen kollade jag temperaturen med andra program och där visade det ~29-33c idle.

Permalänk
Medlem

Använder ett Asus P8P67 - installerade precis klart windows, ska bara ladda ner programmet o kolla

Bios visar tydligen fel här med, både speedfan och real temp visar 33-34c
fan va gött, blev rädd att jag gjorde något fel xD Nämligen mitt första bygge

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

Stockspänningen är enromt tilltagen på SandyBridge. Min 2500K går stabilt med 1.05V under load. (kör AVX-linpack i 5 timmar)

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT