Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning

Hej,
Då temperaturen på framförallt min cpu är totalt åt skogen för tillfället skulle jag behöva lite förslag på ändringar.

Min konfig:
Hårdvara/Block
I7 920 (C0) Ek supreme hf
GTX 470 sli Ek fullcover

Pump etc.
Swiftech MCP655
XSPC Dual Bay 5,25-tum for 1 Laing pump
16/12 slang + nipplar

Radiatorer/Fläktar:
EK-CoolStream RAD -XT (240) (2st Scythe GT 1850rpm)
EK-CoolStream RAD XT (120) (1st Noiseblocker NB-Blacksilent XL2)
MagiCool SLIM DUAL 240 (2st Noiseblocker NB-Blacksilent XL2)

Hade tänkt byta ut magicool radiatorn men utan modifieringar utav chassit blir det rätt svårt då den sitter i toppen på ett CM 690 II, men finns det några bättre förslag som ger mer än en marginell effekt så gärna. Har även funderat på att köra dubbla lopar istället och ha cpu:n på ek 120 radiatorn samt på magicool radiatorn och grafikorten på ek 240 radiatorn om den räcker för dem?
Överväger även att byta chassit till något mer passande men har inte riktigt funnit något som inte känns överdrivet stort.

Några andra förslag eller synpunkter på mina tankar ovan motages mer än gärna.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Du verkar ju ha riktigt fina grejer i ditt flöde. Hur illa däran är temperaturerna egentligen?

Det känns snarast som att du kanske skulle testa att montera om CPU-blocket om det nu är där temperaturerna är riktigt illa. Det ska ju helst inte vara så extremt stora temperaturskillnader mellan blocken när man kommer till kritan.

Permalänk
Medlem

XSPC-radiator om du vill köra låga fläkthastigheter. Klår magicool rejält efter test jag läste på xtreme forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

XSPC-radiator om du vill köra låga fläkthastigheter. Klår magicool rejält efter test jag läste på xtreme forum

Coolgate Copper Radiator skall oxå funka riktigt bra i låga fläkthastigeter. Hela den serien skall vara grym tydligen.
Test av Coolgate serien http://skinneelabs.com/coolgate-360/

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Hej,
Då temperaturen på framförallt min cpu är totalt åt skogen för tillfället skulle jag behöva lite förslag på ändringar.

Min konfig:
Hårdvara/Block
I7 920 (C0) Ek supreme hf
GTX 470 sli Ek fullcover

Pump etc.
Swiftech MCP655
XSPC Dual Bay 5,25-tum for 1 Laing pump
16/12 slang + nipplar

Radiatorer/Fläktar:
EK-CoolStream RAD -XT (240) (2st Scythe GT 1850rpm)
EK-CoolStream RAD XT (120) (1st Noiseblocker NB-Blacksilent XL2)
MagiCool SLIM DUAL 240 (2st Noiseblocker NB-Blacksilent XL2)

Hade tänkt byta ut magicool radiatorn men utan modifieringar utav chassit blir det rätt svårt då den sitter i toppen på ett CM 690 II, men finns det några bättre förslag som ger mer än en marginell effekt så gärna. Har även funderat på att köra dubbla lopar istället och ha cpu:n på ek 120 radiatorn samt på magicool radiatorn och grafikorten på ek 240 radiatorn om den räcker för dem?
Överväger även att byta chassit till något mer passande men har inte riktigt funnit något som inte känns överdrivet stort.

Några andra förslag eller synpunkter på mina tankar ovan motages mer än gärna.

Din nuvarande konfiguration är mer än tillräcklig, enda sättet du kan få dålig temp med de sakerna är om cpu blocket har dålig kontakt.

Hur är ditt luftflöde, får radiatorerna kall luft eller uppvärmd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Coolgate Copper Radiator skall oxå funka riktigt bra i låga fläkthastigeter. Hela den serien skall vara grym tydligen.
Test av Coolgate serien http://skinneelabs.com/coolgate-360/

Otroligt lik XSPC i designen så det stämmer säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Du verkar ju ha riktigt fina grejer i ditt flöde. Hur illa däran är temperaturerna egentligen?

Det känns snarast som att du kanske skulle testa att montera om CPU-blocket om det nu är där temperaturerna är riktigt illa. Det ska ju helst inte vara så extremt stora temperaturskillnader mellan blocken när man kommer till kritan.

Skrivet av Lagom:

XSPC-radiator om du vill köra låga fläkthastigheter. Klår magicool rejält efter test jag läste på xtreme forum

Skrivet av Mangler:

Din nuvarande konfiguration är mer än tillräcklig, enda sättet du kan få dålig temp med de sakerna är om cpu blocket har dålig kontakt.

Hur är ditt luftflöde, får radiatorerna kall luft eller uppvärmd?

Temperaturen på cpu under load ca. 60c och med gpuerna på load ca. 80.
Tveksam att jag får in XSPC-radiatorn då magicool radiatorn precis får plats (ek 120 radiatorn tar emot).
Skulle tro att cpu blocket sitter rätt så bra. Har även monterat om det och dessutom även kört ett ek lt block med mtsv. resultat.

Luftflödet är inte det bästa, 240mm ek radiatorn tar in luft från botten in i chassit och dem 2 andra blåser ut i toppen respektive bak. Sitter även en fläkt i fronten och en på sidan som inblås.
Misstänker dessutom att en bit utav radiatorn i botten är skymd pga. dålig design från CM. Dock inte överdrivet mycket kanske 1cm utav den ena fläkten.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Temperaturen på cpu under load ca. 60c och med gpuerna på load ca. 80.
Tveksam att jag får in XSPC-radiatorn då magicool radiatorn precis får plats (ek 120 radiatorn tar emot).
Skulle tro att cpu blocket sitter rätt så bra. Har även monterat om det och dessutom även kört ett ek lt block med mtsv. resultat.

Luftflödet är inte det bästa, 240mm ek radiatorn tar in luft från botten in i chassit och dem 2 andra blåser ut i toppen respektive bak. Sitter även en fläkt i fronten och en på sidan som inblås.
Misstänker dessutom att en bit utav radiatorn i botten är skymd pga. dålig design från CM. Dock inte överdrivet mycket kanske 1cm utav den ena fläkten.

Jag har samma chassi som du har och det där lilla skymda hörnet i botten har liten betydelse. Jag har även samma fläktmontering mer eller mindre. radiatorn i botten drar in luft (räknar med att fläkten baktill ska hinna göra av med värmen) och den övre radiatorn trycker ut luft. Något som kan vara värt att testa är att ha bägge radiatorerna som antingen inblås eller utblås. Reglerna inom luftkylning är inte precis lika aktuella när det kommer till vatten.

Har du testat att sänka varvtalet på pumpen? Kan ju vara så enkelt att vattnet passerar radiatorerna för snabbt för att hinna kylas ner? Tveksamt, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag har samma chassi som du har och det där lilla skymda hörnet i botten har liten betydelse. Jag har även samma fläktmontering mer eller mindre. radiatorn i botten drar in luft (räknar med att fläkten baktill ska hinna göra av med värmen) och den övre radiatorn trycker ut luft. Något som kan vara värt att testa är att ha bägge radiatorerna som antingen inblås eller utblås. Reglerna inom luftkylning är inte precis lika aktuella när det kommer till vatten.

Har du testat att sänka varvtalet på pumpen? Kan ju vara så enkelt att vattnet passerar radiatorerna för snabbt för att hinna kylas ner? Tveksamt, men ändå.

Testade att sänka till läge 2, åtminstone idle temperaturen vart lägre och det verkar som det tog lite längre tid för cpun att bli varm. Max 78c på en kärna efter drygt en halvtimme occt+kombuster.
(http://forumbilder.se/show.aspx?iid=928201194943P8dd8)

Dock känns det fortfarande alldeles för varmt speciellt när jag klockat ner den till 3.2ghz. Kan testa och se resultatet på läge 1 också men oavsett om det blir bättre eller sämre så lär det göra en marginell skillnad på max temperaturen.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Tycker inte du borde ha nåra större problem med din setup då jag har liknande.. dock en mindre varm processor (i7 860 @ 3,8gHz), ett 4890 @ 1,2 core och 1,3 mem) och bara en "tube" inte en reservoar.

Lättast möjliga är ju just separata loopar där det inte går varmt vatten från dina kort till din processor.

Men posta en bild på din loop. sådär lagom från sidan så man kan se hurdant du dragit mm.
( Har du radiator mellan dina kort och din processor?) Antar du kyler cpun först?