Permalänk
Medlem

Processorvärme och kylpasta?

Tjenare tjenare.
Det är så att jag byggt ihop en dator till morsan av gamla dator delar som jag hade kvar. Men jag märkte att grafikkortet var trasigt först (var massa regnbågar på skärmen och sådär) så då beställde jag bara nytt grafikkort (8400, hon behöver inte så starkt).
Men märkte även att datorn helt plötsligt bara stängs av,gick då in i bios och kollade på temperatur och såg att den stadigt ökade med en grad celsius varannan sekund.
Så då är min fråga, hjälper det med att byta ut kylpastan bara, eller måste man byta kylare helt?
Kylaren ska fungera vad jag vet, fläkten snurrar och sådär, så tror det är kylpastan som är utsliten.

Tackar för svar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för processor?
Vilken temperatur stabiliserar den sig på? Vilken temp slutar den stiga?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det är en AMD Athlon 6000+ och den slutar aldrig stiga. Den stiger ända till 87 sedan stänger datorn av sig.
Jag gissar på att det är kylpastan det är fel på eftersom att kylaren med pastan tidigare använd på bara legat och "skräpat" i min reservlåda.

Har iaf beställt ett ARctic Cool MX-2 pasta så får se om det hjälper, vilket jag hoppas. Eftersom vad jag kan se så är det inga fel på kylaren i sig.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du monterat kylaren rätt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Är du säker på att du monterat kylaren rätt?

Ja då, det är jag. Det är något som är i stort sett omöjligt att göra.
(inte första gången jag monterat dator, dock första gången jag stött på detta problem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Ja då, det är jag. Det är något som är i stort sett omöjligt att göra.
(inte första gången jag monterat dator, dock första gången jag stött på detta problem)

Kolla igen.
Vad har du för kylpasta nu? Applicerade du den då du monterade kylaren eller var den från tidigare? Hur mycket kylpasta använde du?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Kolla igen.
Vad har du för kylpasta nu? Applicerade du den då du monterade kylaren eller var den från tidigare? Hur mycket kylpasta använde du?

Som jag nämnde så är den kylpastan som var på processorn den gamla som följde med (om jag inte nämnde detta så ber jag om ursäkt) och den processorn var väl köpt för 3-4 år sedan och legat i min reservlåda i 1 år ungefär.
Jag applicerade den inte själv utan det var den som följde med.

Permalänk
Medlem

Ja antagligen räcker det med ny kylpasta Så länge fläkten snurrar så är väl risken att kylaren är defekt väldigt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Som jag nämnde så är den kylpastan som var på processorn den gamla som följde med (om jag inte nämnde detta så ber jag om ursäkt) och den processorn var väl köpt för 3-4 år sedan och legat i min reservlåda i 1 år ungefär.
Jag applicerade den inte själv utan det var den som följde med.

Du kan aldrig återanvända gammal kylpasta! Rengör med isopropanol både på kylare och cpu och lägg en klick ny pasta (motsvarande ett okokt riskorn i storlek) i mitten på cpu och låt sedan kylaren fördela pastan när den spänns fast. Sen borde det vara lugnt med tempen om inte cpu´n redan tagit skada för det var rejält hög temp du hade där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Du kan aldrig återanvända gammal kylpasta! Rengör med isopropanol både på kylare och cpu och lägg en klick ny pasta (motsvarande ett okokt riskorn i storlek) i mitten på cpu och låt sedan kylaren fördela pastan när den spänns fast. Sen borde det vara lugnt med tempen om inte cpu´n redan tagit skada för det var rejält hög temp du hade där!

If you don't mind me asking. Isopropanol, vad är det, är det något som man har hemma oftast eller kan köpa på närbutiken?
Är 87c verkligen högt dock, är inte CPU gjorde för att klara upp mot 100c?

Annars tackar jag för förslag. Kan förstå att man inte ska återanvända gammal kylpasta, hoppades dock på att det skulle funka.

Permalänk

jag hade själv en 6000+ för ett tag sen, och allting över 60-65 grader i full load är INTE acceptabelt för denna processor.

Borde idla på 30-40 grader beroende på vilken cpu kylare man har och luftflödet i chassit.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Du kan aldrig återanvända gammal kylpasta! Rengör med isopropanol både på kylare och cpu och lägg en klick ny pasta (motsvarande ett okokt riskorn i storlek) i mitten på cpu och låt sedan kylaren fördela pastan när den spänns fast. Sen borde det vara lugnt med tempen om inte cpu´n redan tagit skada för det var rejält hög temp du hade där!

Skrivet av Snuffsis:

If you don't mind me asking. Isopropanol, vad är det, är det något som man har hemma oftast eller kan köpa på närbutiken?
Är 87c verkligen högt dock, är inte CPU gjorde för att klara upp mot 100c?

Annars tackar jag för förslag. Kan förstå att man inte ska återanvända gammal kylpasta, hoppades dock på att det skulle funka.

Det går att använda vanligt t-sprit. Det har dom flesta hemma.
87c är högt, inget man vill köra på oavsett processor en längre tid.

Och använd aldrig gammal kylpasta. Du applicerar den, sätter dit kylaren och så fort du tar bort kylaren så är kylpastan förbrukad och du måste göra rent noggrant och applicera ny pasta.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

If you don't mind me asking. Isopropanol, vad är det, är det något som man har hemma oftast eller kan köpa på närbutiken?
Är 87c verkligen högt dock, är inte CPU gjorde för att klara upp mot 100c?

Annars tackar jag för förslag. Kan förstå att man inte ska återanvända gammal kylpasta, hoppades dock på att det skulle funka.

Isopropanol kan köpas på apotek och är det som vanligtvis används, det går dock lika bra med t-röd, kemiskt ren aceton eller liknande. Viktigt är att det dunstar snabbt och inte innehåller någon form av olja som efterlämnar beläggning på ytorna.

Intels processorer klarar oftast väldigt höga temps uppemot 100c medans AMD´s ofta tar stryk vid betydligt lägre temp. Din cpus maxtemp ligger på 63c!
http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Athlon%2064%20X2%206000%...

Permalänk
Medlem

Oj då, hoppas den inte är skadad isåfall.
Går att starta fortfarande (har dock stängt av direkt) så jag hoppas den är brukbar.

T-röd har vi hemma, så toppen att det funkar. Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Är 87c verkligen högt dock, är inte CPU gjorde för att klara upp mot 100c?

Vissa OEM datorer har som standard i BIOS att de stängs av vid en viss temp för att undvika skadliga temperaturer.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Så länge den stänger av sig/kraschar när det blir för varmt så borde väl inte SPU:n ta skada? Vad krävs för att knäcka en CPU egentligen? Jag har aldrig varit med om att en CPU gått sönder av ålder eller värme. Har slängt/sålt flera stycken för att det inte går att få tag på moderkort till deras socket längre. Har aldrig slängt en CPU för att den vart skadad/trasig.