Permalänk

Maximal nedkylning av moderkort?

Godmorgon allesammans, har precis inskaffat mig en ny speldator efter runt 10års tid, däremot så har jag nu stött på endast 1 problem med datorn och det är att moderkortet uppnår en temp på runt 80-85grader vid högpresterande spel så som Bad Company 2, då den precis är inköpt så vill jag inte slita ut livslängden direkt.

Har nu då bestämt mig för att instället inskaffa 1-3st fläktar, men nu har jag stannat och funderat lite då jag fortfarande inte är så extremt haj på hårdvara, borde jag inskaffa kraftiga fläktar för att kyla ned "nordbryggan" om det nu är så stället heter? (120mms med 1700-3000rpm) Eller borde man köpa såna där spot cooling fläktar och rikta dom mot de varma området?

Jag har ingen aning om vart nordbryggan ligger ens men det är väl övredelen av moderkortet, därav nord lol.

Använder mig av ett MSI P67A-C45 moderkort och den ligger just nu på 47grader i idle

Typ såhär

Uploaded with ImageShack.us

om den inte funkar: http://img130.imageshack.us/i/hwmonitortemp.png/

Hoppas någon förstår vad jag menar nu haha, Men vad tycks? är det värt att punda ut 150-200kr för en spot cooler eller köpa någolunda kraftfulla fläktar för 70-80kr styck?

Permalänk
Medlem

vist är det ett sånt här moderkort?

troligtvist har du ett stort grafikkort över kylaren? förstår ifall moderkortet får andnöd om du har ett fett gpu

blir ju svårt med spotkylare ifall gpun är ivägen, men prova o skaffa en 120 som blåser in mer luft/drar ut... sayong fläktar för 59:- funkar perfekt.

btw kollat i bios så det är samma temp där? dvs hwmonitor kan ibland läsa av fel värde osv...

Permalänk

Temperaturen är annars ingen fara.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

mitt grafikkort är ganska enormt, de är ett Nvidia Geforce GTX 460 1 GIG OC, aldrig haft en sådan förut, använder också en Cooler Master HAF 912+ med 200mms fläkt + 1 120mms fläkt i bakre delen av chassit, så jag behöver då egentligen bara köpa in en 120mms för övre delen? med tanke på att 200mms fläkten drar in kallluft till nedre delen av chassit, sen har jag också 2st fläktar under graffet också, så det är väl övre delen som är överhettad right?

Har inte heller kollat bios, ska ta o göra det vid nästa omstart, däremot så visar både HWmonitor & Speedfan samma värden, kan båda ha fel?

Permalänk
Skrivet av Neptuno89:

mitt grafikkort är ganska enormt, de är ett Nvidia Geforce GTX 460 1 GIG OC, aldrig haft en sådan förut, använder också en Cooler Master HAF 912+ med 200mms fläkt + 1 120mms fläkt i bakre delen av chassit, så jag behöver då egentligen bara köpa in en 120mms för övre delen? med tanke på att 200mms fläkten drar in kallluft till nedre delen av chassit, sen har jag också 2st fläktar under graffet också, så det är väl övre delen som är överhettad right?

Har inte heller kollat bios, ska ta o göra det vid nästa omstart, däremot så visar både HWmonitor & Speedfan samma värden, kan båda ha fel?

Bios visar det enda sanna värdet så länge det inte är fel på bios mjukvaran eller Hårdvaru fel på Sensorerna

och är det syd eller nordbryggan som är varm på moderkortet?

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Har man ett bra chassie så har man väl sällan sånna problem. jag har ett stort chassie men extremt trångt, ligger på 30grader på mobo.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS