Intel räknar in 81 procent av x86-marknaden

Permalänk
Melding Plague

Intel räknar in 81 procent av x86-marknaden

Halvledarjätten Intel håller konkurrenterna stången. Enligt analysföretaget Mercury Research stod Intel för över 81 procent av processormarknaden i årets första kvartal.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som väntat. Ska bli kul att se hur Bulldozer lyckas, det är ju trots allt inte alltför långt kvar till lanseringen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Glädjande för alla som äger aktier i Intel.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Avstängd

Skoj för Intel!

Hade AMD varit större så skulle utvecklingen på processorer varit högre och snabbare då konkurrensen hade varit större :D.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

Hade AMD varit större så skulle utvecklingen på processorer varit högre och snabbare då konkurrensen hade varit större :D.

Där ser man o_O

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Alla intelfanbois. Nöjda nu när priset höjs i genomsnitt? Så blir det när ert älskade Intel får för stor andel av marknaden... Bara hoppas att AMD floppar med BD så skall ni få se på priser och noll utveckling...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Alla intelfanbois. Nöjda nu när priset höjs i genomsnitt? Så blir det när ert älskade Intel får för stor andel av marknaden... Bara hoppas att AMD floppar med BD så skall ni få se på priser och noll utveckling...

Haha utveckling utan AMD? Det är just AMD som stått och trampat vatten utan att utvecklats nämnvärt senaste åren. Intel däremot levererar produkter som människor vill ha, dom ligger alltid en generation före och det är inte många VILL köpa gårdagens teknik, även om dom ibland måste. Siffrorna visar sitt TYDLIGA språk, det är AMD som bromsar upp utvecklingen genom att sälja gammal teknik och på så sätt hämma utvecklingen av ny (hur många gånger har dom inte skjutit upp BD nu?!)

Hade AMD lärt sig att göra processorer hade det aldrig sett ut såhär..

Intel gör inga papperslanseringar, dom levererar produkterna och klarar av att visa ett rekord kvartal trots att dom fått återkalla samtliga Sandy Bridge moderkort.. Det är riktigt imponerande och ingen kan ta det från dom!

Fortsättningsvis har Intel i många fall minst lika bra om inte bättre bang for the buck när det bara kommer till processorerna (vilket artikeln i fråga handlar om). Spenderar man samma summa pengar på endast en processor från AMD får man man ofta fått sämre prestanda per krona samt högre strömförbrukning.

Att priserna ändå går upp per x86-enhet har också mycket att göra med netbook-hypen 2008.
Folk äntligen har insett att "netbooks" inte är något vettigt alternativ till en bra bärbar dator och dom flesta ligger bara hemma på hyllan och samlar damm, också dels pga smartphone explosionen med vilka man kan lösa liknande uppgifter med som på en netbook. Vidare har fler människor arbete och därmed mer pengar nu efter krisen vilket leder till att man köper man mer kvalitativa och därmed dyrare processorer.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av flukke:

Haha utveckling utan AMD? Det är just AMD som stått och trampat vatten utan att utvecklats nämnvärt senaste åren. Intel däremot levererar produkter som människor vill ha, dom ligger alltid en generation före och det är inte många VILL köpa gårdagens teknik, även om dom ibland måste. Siffrorna visar sitt TYDLIGA språk, det är AMD som bromsar upp utvecklingen genom att sälja gammal teknik och på så sätt hämma utvecklingen av ny (hur många gånger har dom inte skjutit upp BD nu?!)

Hade AMD lärt sig att göra processorer hade det aldrig sett ut såhär..

Intel gör inga papperslanseringar, dom levererar produkterna och klarar av att visa ett rekord kvartal trots att dom fått återkalla samtliga Sandy Bridge moderkort.. Det är riktigt imponerande och ingen kan ta det från dom!

Fortsättningsvis har Intel i många fall minst lika bra om inte bättre bang for the buck när det bara kommer till processorerna (vilket artikeln i fråga handlar om). Spenderar man samma summa pengar på endast en processor från AMD får man man ofta fått sämre prestanda per krona samt högre strömförbrukning.

Att priserna ändå går upp per x86-enhet har också mycket att göra med netbook-hypen 2008.
Folk äntligen har insett att "netbooks" inte är något vettigt alternativ till en bra bärbar dator och dom flesta ligger bara hemma på hyllan och samlar damm, också dels pga smartphone explosionen med vilka man kan lösa liknande uppgifter med som på en netbook. Vidare har fler människor arbete och därmed mer pengar nu efter krisen vilket leder till att man köper man mer kvalitativa och därmed dyrare processorer.

Inte så att jag ska vara AMD fanboy. Men har du missat denna:http://www.sweclockers.com/nyhet/9878-eu-forsvarar-intel-dom nyhetartikel?

De bromsade ner AMD väldigt mycket (dom försöker komma ikapp). Men dom ligger efter på grund av Intel.
Så vem är de som hämmar utvecklingen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte så att jag ska vara AMD fanboy. Men har du missat denna:http://www.sweclockers.com/nyhet/9878-eu-forsvarar-intel-dom nyhetartikel?

De bromsade ner AMD väldigt mycket (dom försöker komma ikapp). Men dom ligger efter på grund av Intel.
Så vem är de som hämmar utvecklingen?

Det där var över 3 år sen.. Har hänt en del sen Core2 dou, men visst det var en del fulspel.
Dock jävligt fail av AMD att inte förvalta situationen när Intel fick världens största företagsbot genom tiderna bättre än vad dom har gjort.. "Boten" var för helvete större än hela värdet på Volvo personvagnar!

Hur man kan misslyckas med ett så gigantiskt tillskott i kassan är för mig fortfarande helt ofattbart.. Intel tuffade på som ingenting och ÖKADE tom samma år. Man kanske borde fundera på att byta bransch?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av flukke:

Haha utveckling utan AMD? Det är just AMD som stått och trampat vatten utan att utvecklats nämnvärt senaste åren. Intel däremot levererar produkter som människor vill ha, dom ligger alltid en generation före och det är inte många VILL köpa gårdagens teknik, även om dom ibland måste. Siffrorna visar sitt TYDLIGA språk, det är AMD som bromsar upp utvecklingen genom att sälja gammal teknik och på så sätt hämma utvecklingen av ny (hur många gånger har dom inte skjutit upp BD nu?!)

Hade AMD lärt sig att göra processorer hade det aldrig sett ut såhär..

Intel gör inga papperslanseringar, dom levererar produkterna och klarar av att visa ett rekord kvartal trots att dom fått återkalla samtliga Sandy Bridge moderkort.. Det är riktigt imponerande och ingen kan ta det från dom!

Fortsättningsvis har Intel i många fall minst lika bra om inte bättre bang for the buck när det bara kommer till processorerna (vilket artikeln i fråga handlar om). Spenderar man samma summa pengar på endast en processor från AMD får man man ofta fått sämre prestanda per krona samt högre strömförbrukning.

Att priserna ändå går upp per x86-enhet har också mycket att göra med netbook-hypen 2008.
Folk äntligen har insett att "netbooks" inte är något vettigt alternativ till en bra bärbar dator och dom flesta ligger bara hemma på hyllan och samlar damm, också dels pga smartphone explosionen med vilka man kan lösa liknande uppgifter med som på en netbook. Vidare har fler människor arbete och därmed mer pengar nu efter krisen vilket leder till att man köper man mer kvalitativa och därmed dyrare processorer.

Om det blir monopol som det ser ut idag att det är påväg till det, så ska du se på bromsad utveckling. Och som Broken-arrow skrev, efter det som hände med EU dommen gjorde att amd totalt tappade farten och intel sprang iväg. nu är det i en ond cirkel, intel ligger alltid 1 steg före. det gör att fler köper intel, Intel får mer pengar för att kunna ligga flera steg före om det behövs. AMD kommer alldrig hinna ikapp om det fortsätter som det gör

Allvarligt talat så hoppas jag på att något annat företag som t.ex IBM eller liknande börjar tillverka prollar. så vi får lite fart på tekniken och bättre priser.

Permalänk
Medlem

tror inte på något sätt att vi är på väg mot monopol, tror att årets första kvartalsrapport är ett resultat av lanseringen av sandy bridge. vänta till Q3 när amd lanserat bulldozer, tror att siffrorna är jämnare då.

marknaden mår bra av konkurrens och jag ser inte varför AMD skulle ge sig ur processormarknaden.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Skulle AMD överge x86 eller hamna alltför långt efter skulle det inte dröja länge innan ARM tar över... Intel skulle bli för dyra och för fula för det är så det blir när man inte har konkurrens. Dessutom skulle de få århundradets böter av EU för monopol-metoder, vilket inte gynnar någon.

Intel och alla som använder x86 behöver AMD vare sig man köper deras produkter eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker synd om AMD :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Inte oväntat, men inte alltför skoj läsning. Hoppas AMD kan hålla emot och växa.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Om AMD tappar mer så kommer X86 att så småning om försvinna. Microsoft kommer inte att ta fram nya program om det endast finns ett företag som tillverkar hårdvaran. Det har inte ens ett så stort företag som MS råd med. Så om inte intel släpper in AMD mer eller någon annan så kommer X86 att försvinna till förmån för andra lösningar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av flukke:

Det där var över 3 år sen.. Har hänt en del sen Core2 dou, men visst det var en del fulspel.
Dock jävligt fail av AMD att inte förvalta situationen när Intel fick världens största företagsbot genom tiderna bättre än vad dom har gjort.. "Boten" var för helvete större än hela värdet på Volvo personvagnar!

Hur man kan misslyckas med ett så gigantiskt tillskott i kassan är för mig fortfarande helt ofattbart.. Intel tuffade på som ingenting och ÖKADE tom samma år. Man kanske borde fundera på att byta bransch?

Om jag mins de rätt fick dom väll inte pengarna? och sen är inte 10 miljarder (som de är ungefär i svenska kronor).

De räcker inte långt. Dom har säkert gjort de dom kan (om dom fick dom pengarna).

Tror de var en annan stämning som AMD fick pengar ifrån Intel.
Sen får du tänka på vilken marknad dom har, Tänk på hur mycket dyrare de kommer bli i framtiden om de bli monopol (kommer nog inte bli det, men tänk om).

En edit http://www.idg.se/2.1085/1.10018 http://www.dn.se/ekonomi/amd-stammer-intel. Tror de var runt 900 miljoner AMd fick för detta (kommer inte ihåg valuta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Om det blir monopol som det ser ut idag att det är påväg till det, så ska du se på bromsad utveckling. Och som Broken-arrow skrev, efter det som hände med EU dommen gjorde att amd totalt tappade farten och intel sprang iväg. nu är det i en ond cirkel, intel ligger alltid 1 steg före. det gör att fler köper intel, Intel får mer pengar för att kunna ligga flera steg före om det behövs. AMD kommer alldrig hinna ikapp om det fortsätter som det gör

Allvarligt talat så hoppas jag på att något annat företag som t.ex IBM eller liknande börjar tillverka prollar. så vi får lite fart på tekniken och bättre priser.

kineser...

http://extreme.idg.se/2.1030/1.65109

Permalänk

Den är ju flera år gammal

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den är ju flera år gammal

Jo det kanske inte gick så bra! har för mig att dom skulle emulera x86 för slippa betala licens till intel!

Permalänk
Skrivet av Njetski:

Jo det kanske inte gick så bra! har för mig att dom skulle emulera x86 för slippa betala licens till intel!

Tror det med hahahaahha:) Därför tycker jag de är konstigt varför vissa vill att amd lägger ner på vanliga processorer. De är ju skit svårt att konkurrera och sen att man ens ska få några licenser från Intel är nog hopplöst svårt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar