Inköp samt byte av kylare - köpråd och pastatips?

Permalänk

Inköp samt byte av kylare - köpråd och pastatips?

Hej hej hallo.
Blivit dags för mig att byta min processor kylare, och jag sitter och funderar lite och tänkte att det är ju lika bra att fråga er om er åsikt också eftersom ni är så kunniga

Det blir förmodligen någon av dessa två;

http://www.inet.se/artikel/6308733/thermalright-silver-arrow-...

http://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14

dock även kikat lite på; http://www.inet.se/artikel/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1

Sen så är det första gången jag byter kylare, byggt ett par datorer tidigare och så men aldrig bytt kylare, kanske är lite konstigt men det har ju funkat bra med den första helt enkelt.
Läst guider och trådar om hur osv, och jag har lite medicinsk bensin som jag tänkt använda (antar att det är samma som kemiskt ren bensin?), samt gamla trasor och en sånhär kallde glös-ögons-duk om ni förstår vad jag menar.

Något mer jag borde tänka på? Funkar bensin bra eller borde jag skaffa något medel från inet eller liknande? Samt så har jag ingen vidare koll vilken pasta jag borde köpa så gärna förslag där med...

Tänke också, när jag väll fått bort pastan och allt sånt, borde jag vänta lite med att lägga på pastan och installera den igen eller är det bara att torka och bygg? Något jag glömt?

Mvh/tyrenberg

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

när du fått bort allt så kan man ba bygga så gjorde jag när jag fick bygga om mitt system och det funka fint. efter som du har valt så stora cpu kylare så antar jag att du ska överklocka din processor. jag skulle kört på d14 för den är väldigt bra för dom som vi ha ett lift kylt system

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Skrivet av siiteer:

när du fått bort allt så kan man ba bygga så gjorde jag när jag fick bygga om mitt system och det funka fint. efter som du har valt så stora cpu kylare så antar jag att du ska överklocka din processor. jag skulle kört på d14 för den är väldigt bra för dom som vi ha ett lift kylt system

Okej så trevligt
Klockas ordentligt ska det göras, det har lutat mest åt D14, men har inte hört mkt om silver arrow så nyfiken så man inte missar något!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

jag säger D14!
Silver arrow är bättre än d14 när de gäller låga klocks å låg v-core men när de går uppåt så kommer d14 klara de bättre än silver arrow, de som skiljer ananrs är 1-2C om ens det ibland, men i slutet skiljer de 10-20C om inte mer (dock nog en aning overkill klock för de flesta men ändå)
sitter själv på en D14 å tycker den är hur bra som helst! tyst å kyler fin fint! aldrig har min cpu temp varit över 65C inte ens när jag glömde stänga av prime95 under en dag/natt

burkar själv bara ta lite papper å dra av min kylpasta när jag byter, kanske inte går lika lätt som med kemistren bensin eller liknande men tar inte mer än en minut eller två med papper
kylpasta spelar ingen större roll utan burkar bara vara en grad hit eller dit (eller ja mot stock pastan skiljer de lite ifs)
men köper du en D14 får du med en tub NT-H1 som fungerar fin fint!

D14 är dock inte den "lättaste" att montera, men de är inge problem att följa instruktionerna man får med!

kom ihåg att dem är stora så kolla om du har plats!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av elghinnarisa:

jag säger D14!
Silver arrow är bättre än d14 när de gäller låga klocks å låg v-core men när de går uppåt så kommer d14 klara de bättre än silver arrow, de som skiljer ananrs är 1-2C om ens det ibland, men i slutet skiljer de 10-20C om inte mer (dock nog en aning overkill klock för de flesta men ändå)
sitter själv på en D14 å tycker den är hur bra som helst! tyst å kyler fin fint! aldrig har min cpu temp varit över 65C inte ens när jag glömde stänga av prime95 under en dag/natt

burkar själv bara ta lite papper å dra av min kylpasta när jag byter, kanske inte går lika lätt som med kemistren bensin eller liknande men tar inte mer än en minut eller två med papper
kylpasta spelar ingen större roll utan burkar bara vara en grad hit eller dit (eller ja mot stock pastan skiljer de lite ifs)
men köper du en D14 får du med en tub NT-H1 som fungerar fin fint!

D14 är dock inte den "lättaste" att montera, men de är inge problem att följa instruktionerna man får med!

kom ihåg att dem är stora så kolla om du har plats!

Ah tack tack Grymt att det följer med pasta, då vet man det!

Okej, ska läsa instruktionerna noga Plats får den, har en R3a så det ska gå in - dock dominator minnen, men enligt noctua sjävla ska det gå att montera D14 om man skruvar loss kylflänsarna från dominator, det lär ju fungera då det kommer bli ett bra luft-flöde över dom om D14 sitter där.

Visa signatur

Citera gärna för svar.