Permalänk
Medlem

Krom(eller vad det är) eller koppar?

Har en kylare som är krom i "stommen" men är belagd med krom eller något sånt på utsidan. Ska jag låta det andra ämnet vara kvar eller ska jag putsa bort så jag får krom "direkt" mot CPUn? är ju förstås kylpasta emellan, men ni fattar.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mitron:

Har en kylare som är krom i "stommen" men är belagd med krom................
men ni fattar.

Nä......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä......

http://www.centrix-intl.com/descpic/292325-001.jpg

Så ser kylaren ut. "Botten" där, det som ligger mot CPUn osv, alltså inte flänsar och fäst öron osv, den är gjord utav koppar men är belagd men något som jag tror är krom men kan vara något annat. Borde jag låta detta andra ämne vara kvar eller ska jag putsa bort det? Började putsa med 400 papper för att få ner ojämnheter och lite koppar dök up, alltså det som är under det andra ämnet. Någon som vet vad jag ska göra?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Rekordmedlem

Kopparen är pläterad för att inte oxidera, det påverkar på lång sikt, så jag antar att du inte kommer att påverkas.............

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

http://www.centrix-intl.com/descpic/292325-001.jpg

Så ser kylaren ut. "Botten" där, det som ligger mot CPUn osv, alltså inte flänsar och fäst öron osv, den är gjord utav koppar men är belagd men något som jag tror är krom men kan vara något annat. Borde jag låta detta andra ämne vara kvar eller ska jag putsa bort det? Började putsa med 400 papper för att få ner ojämnheter och lite koppar dök up, alltså det som är under det andra ämnet. Någon som vet vad jag ska göra?

Du pratar om att lappa kylaren alltså
Jag har hört att det ska ge något bättre temperaturer om man putsar fram kopparn i basen av kylaren. Dock inget jag testat själv.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Om det är flänsen på bilden spelar det troligtvis ungefär noll och ingen som helst roll.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kopparen är pläterad för att inte oxidera, det påverkar på lång sikt, så jag antar att du inte kommer att påverkas.............

Åhå, då är det bara "ivägen" för temperaturer då?

Skrivet av KKay:

Du pratar om att lappa kylaren alltså
Jag har hört att det ska ge något bättre temperaturer om man putsar fram kopparn i basen av kylaren. Dock inget jag testat själv.

Ja trodde det var uppenbart när ja sa putsa... men aja, så det som är där ska bort och kopparn ska fram?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Keeper of Traditions

Frågan är om det är värt att lägga ner så mycket arbete på stock-kylaren, som aldrig kommer bli särskilt bra ändå...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Frågan är om det är värt att lägga ner så mycket arbete på stock-kylaren, som aldrig kommer bli särskilt bra ändå...

Ja är det en stockkylare så borde han spara sig besväret!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Frågan är om det är värt att lägga ner så mycket arbete på stock-kylaren, som aldrig kommer bli särskilt bra ändå...

Skrivet av KKay:

Ja är det en stockkylare så borde han spara sig besväret!

En Foxconn Luxor FC är knappast en stockkylare Ser dock ut som en litegranna, men är inte det, är en eftermarknads kylare till 478 socket... ska överklocka den så mycket jag kan och vill då ha bra kylare som är svårt att få tag i. Bry er ej om att det tar tid, är väl mitt val?
Vill bara veta om jag ska putsa fram kopparn för att få bäst effekt eller bara putsa ner ojämnheterna i cad jag antar är krom.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mitron:

En Foxconn Luxor FC är knappast en stockkylare Ser dock ut som en litegranna, men är inte det, är en eftermarknads kylare till 478 socket... ska överklocka den så mycket jag kan och vill då ha bra kylare som är svårt att få tag i. Bry er ej om att det tar tid, är väl mitt val?
Vill bara veta om jag ska putsa fram kopparn för att få bäst effekt eller bara putsa ner ojämnheterna i cad jag antar är krom.

Jag kollade din signatur, kollade på bilden och drog slutsatsen att det var en stock-kylare, då den såg precis ut som sådana brukar göra...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

En Foxconn Luxor FC är knappast en stockkylare Ser dock ut som en litegranna, men är inte det, är en eftermarknads kylare till 478 socket... ska överklocka den så mycket jag kan och vill då ha bra kylare som är svårt att få tag i. Bry er ej om att det tar tid, är väl mitt val?
Vill bara veta om jag ska putsa fram kopparn för att få bäst effekt eller bara putsa ner ojämnheterna i cad jag antar är krom.

ska du ha den till din 555? och om du ska det så undrar jag hur du tänkte nu.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag kollade din signatur, kollade på bilden och drog slutsatsen att det var en stock-kylare, då den såg precis ut som sådana brukar göra...

Påminner lite om stockkylare ja, men är en eftermarknadskylare till socket 478 (P-4 u kno)

Skrivet av sj6:

ska du ha den till din 555? och om du ska det så undrar jag hur du tänkte nu.

Herregud, nejnej Har beställt en hyper212+ till min 555a. Detta är till min p4 på socket 478

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Hjälpsam

För att svara på din fråga.

Ja koppar leder bättre, du kan kanske vinna en grad på att lappa ner till kopparn på kylaren.

Knappast värt effekten jämfört med jobbet, men om man vill ha lite projekt så visst

Notera trycket som du får mot processorn före och efter slipning beroende på hur mycket som behöver slipas ner. Iom att hela kylarpaketet blir lite tunnare kommer du inte få samma tryck mellan kylare och CPU.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

För att svara på din fråga.

Ja koppar leder bättre, du kan kanske vinna en grad på att lappa ner till kopparn på kylaren.

Knappast värt effekten jämfört med jobbet, men om man vill ha lite projekt så visst

Notera trycket som du får mot processorn före och efter slipning beroende på hur mycket som behöver slipas ner. Iom att hela kylarpaketet blir lite tunnare kommer du inte få samma tryck mellan kylare och CPU.

Denna kylare har ej suttit på förut så lappar den innan då den var lite skrovlig i ytan, kylaren är mycket bättre byggd än den andra jag har, därför ska jag ha denna på min 478 Den CPUn idlar 45c ungefär, kan nog få ned den något iallafall

Vet att trycket inte kommer bli det samma, men om du kan se konstruktionen i bilden jag postade ovan någonstans så kan du nog se några fäst öron typ, över dessa 2 ska sitta någon spännbygel, de ger riktigt hårt tryck som de är vad det verkar

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU