Efterträdare till Intel Thunderbolt når 50 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

sata 1 150Mbyte/sec.
sata2 300 Myte/sec.
sata 3 600 Mbyte/sec.
Dagens ssd tex vertex 3 har en läshastighet på ca 550
så finns inget utrymme att bli särskilt mycket snabbare med sata 3
därför tycker jag att thunderbolt är en bra ide´

eller ännu bättre fler alternativ med ssd på Pcie istället
ska bli intressant & se hur Intels ssd 7 serien blir (risken är att den blir dyr)
P.s ursäkta att jag citerade mig själv tryckte fel

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Snart börjar man väl få fram tillräckligt snabba gränssnitt och kablar för att göra externa grafikkort

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Snart börjar man väl få fram tillräckligt snabba gränssnitt och kablar för att göra externa grafikkort

Saknas en hel del tills vi är uppe i Pcie 16x prestanda
En PCIe-buss kan använda sig av klockfrekvenser upp till 2 GHz. Bussen kan transportera data med en hastighet av 250 MiB/s per PCIe-bana. För ett PCI-Express 16x grafikkort innebär det hastigheter på upp till 4 GiB/s. (full dublex , mao 4GiB/s båda hållen) (tror detta är Pcie generation 2 nästa generation 3 har det dubbla. Mao. 8 GiB/s (på Pcie x16 gen 3)
På rätt väg är utvecklingen åtminstånde,så enkla grafikkort kan vi nog snart använda externt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygfisk:

Men, det är ju inte färdigt. Målet var 50 Gbps. Huruvida de medvetet dröjer lanseringen när det väl är färdigt är ju lite väl tidigt att spekulera om kanske....

Det kunde ha varit sant om så vore fallet, men nu är det inte så.
När Lightpeak skulel lanseras valde de medvetet att sänka kvalitén och prestandan på produkten för att ha en "uppgradering" att kunna sälja sen, lite som HD Ready TV. Istället för att släppa den teknik de har, och dominera på high-end marknaden, valde de att göra en budget-version istället, och vid ett senare tillfälle släppa den då gamla versionen, allt för att lyckas krama ur lite mer pengar ur alla stackars oinsatta användare, typ Apple-fans (som är de enda som i dagsläget köper skräpet)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grumbledock:

Det kunde ha varit sant om så vore fallet, men nu är det inte så.
När Lightpeak skulel lanseras valde de medvetet att sänka kvalitén och prestandan på produkten för att ha en "uppgradering" att kunna sälja sen, lite som HD Ready TV. Istället för att släppa den teknik de har, och dominera på high-end marknaden, valde de att göra en budget-version istället, och vid ett senare tillfälle släppa den då gamla versionen, allt för att lyckas krama ur lite mer pengar ur alla stackars oinsatta användare, typ Apple-fans (som är de enda som i dagsläget köper skräpet)

Det där låter lite väl mycket konspirationsteori. Intel sa att de valde att inte släppa optisk överföring för att det ännu inte fanns tillräckligt billiga optiska komponenter. De kunde alltså släppt optisk överföring men ingen hade använt det för det hade varit för dyrt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Vira den runt halsen på alla bakåtsträvande nissar...

Att kunna skicka upp till 6400MB data i sekunden känns bara lite overkill när allt annat kommer flaska..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det kunde ha varit sant om så vore fallet, men nu är det inte så.
När Lightpeak skulel lanseras valde de medvetet att sänka kvalitén och prestandan på produkten för att ha en "uppgradering" att kunna sälja sen, lite som HD Ready TV. Istället för att släppa den teknik de har, och dominera på high-end marknaden, valde de att göra en budget-version istället, och vid ett senare tillfälle släppa den då gamla versionen, allt för att lyckas krama ur lite mer pengar ur alla stackars oinsatta användare, typ Apple-fans (som är de enda som i dagsläget köper skräpet)

Ibland måste man ta ner kvaliten för att få ner priset för att kunna sälja tillräckligt. Bara för att tekniken finns så behöver den inte vara lönsam. Som företag måste man göra vinst på sina investeringar, hur annars ska utvecklingen gå framåt? Någonstans måste pengarna komma in för framtida investeringar.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir standard så fort som möjligt. Och hoppas ännu mer på att det inte blir några svindyra kablar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Att kunna skicka upp till 6400MB data i sekunden känns bara lite overkill när allt annat kommer flaska..

Kommer väl ihåg att man aldrig skulle behöva mer ään 64kb minne?
Är väl lika bra att man bränner på med rejäla specifikationer inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det kunde ha varit sant om så vore fallet, men nu är det inte så.
När Lightpeak skulel lanseras valde de medvetet att sänka kvalitén och prestandan på produkten för att ha en "uppgradering" att kunna sälja sen, lite som HD Ready TV. Istället för att släppa den teknik de har, och dominera på high-end marknaden, valde de att göra en budget-version istället, och vid ett senare tillfälle släppa den då gamla versionen, allt för att lyckas krama ur lite mer pengar ur alla stackars oinsatta användare, typ Apple-fans (som är de enda som i dagsläget köper skräpet)

Det är ganska stor skillnad mellan att lyckats göra en sak i ett laberatorium & att kunna masstillverka en sak. (för & vara ironisk vart är Grafen processorn)
1a gången dom visade denna så sa dom/man att 10 mbit nu i framtiden 100 mbit sen bytte dom till koppar eftersom det är billigare (räcker i denna hastighet) dessutom mindre känslig kabel.
(10 Mbit är fortfarande nästan dubbelt upp mot sata3 )

Är snarare många bättre format som går förlorade pga folks okunnighet än att man medvetet gör att så blir fallet (se firewire mot usb tex.)

Nu när Vad heter dom äppelskrutt använder formatet så säger dom att, ersättaren ska klara 50 så vart tog 100 vägen .
Men att kalla det att dom medvetet sänkte kvalite & prestanda det är bara konspirationsteori inget annat.

Själv blir jag glad när ett nytt bättre format dyker upp Thunderbolt ,SAS 3/sata3, Pci-E version3,HD tv (ser fram mot nästa uppdatering (vad var det4680 x 3xxx )osv även om man själv inte har användning av det ,så finns det andra som har det.
Sen vet jag inte om Applefolk är särskilt oinsatta ,jag har alltid varit lite avundsjuk på att Apple (nästan) alltid haft nyare format på många saker,Thunderbolt, Firewire , scussi osv. att dom är lättanvända snygga.
Men priset & öppenheten,alternativen, programvaran har fått mig att bli en Pc nörd istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Det är ganska stor skillnad mellan att lyckats göra en sak i ett laberatorium & att kunna masstillverka en sak. (för & vara ironisk vart är Grafen processorn)
1a gången dom visade denna så sa dom/man att 10 mbit nu i framtiden 100 mbit sen bytte dom till koppar eftersom det är billigare (räcker i denna hastighet) dessutom mindre känslig kabel.
(10 Mbit är fortfarande nästan dubbelt upp mot sata3 )

Är snarare många bättre format som går förlorade pga folks okunnighet än att man medvetet gör att så blir fallet (se firewire mot usb tex.)

Nu när Vad heter dom äppelskrutt använder formatet så säger dom att, ersättaren ska klara 50 så vart tog 100 vägen .
Men att kalla det att dom medvetet sänkte kvalite & prestanda det är bara konspirationsteori inget annat.

Själv blir jag glad när ett nytt bättre format dyker upp Thunderbolt ,SAS 3/sata3, Pci-E version3,HD tv osv även om man själv inte har användning av det ,så finns det andra som har det.
Sen vet jag inte om Applefolk är särskilt oinsatta ,jag har alltid varit lite avundsjuk på att Apple (nästan) alltid haft nyare format på många saker,Thunderbolt, Firewire , scussi osv. att dom är lättanvända snygga.
Men priset & öppenheten,alternativen, programvaran har fått mig att bli en Pc nörd istället.

Lite kul att du skriver "mbit" för att senare klaga på folks okunnighet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Lite kul att du skriver "mbit" för att senare klaga på folks okunnighet.

Mbyte sorry = MB
1 Byte = 8 bit
slarvigt av mig ,håller med

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det är ganska stor skillnad mellan att lyckats göra en sak i ett laberatorium & att kunna masstillverka en sak. (för & vara ironisk vart är Grafen processorn)
1a gången dom visade denna så sa dom/man att 10 mbit nu i framtiden 100 mbit sen bytte dom till koppar eftersom det är billigare (räcker i denna hastighet) dessutom mindre känslig kabel.
(10 Mbit är fortfarande nästan dubbelt upp mot sata3 )

Är snarare många bättre format som går förlorade pga folks okunnighet än att man medvetet gör att så blir fallet (se firewire mot usb tex.)

Nu när Vad heter dom äppelskrutt använder formatet så säger dom att, ersättaren ska klara 50 så vart tog 100 vägen .
Men att kalla det att dom medvetet sänkte kvalite & prestanda det är bara konspirationsteori inget annat.

Själv blir jag glad när ett nytt bättre format dyker upp Thunderbolt ,SAS 3/sata3, Pci-E version3,HD tv (ser fram mot nästa uppdatering (vad var det4680 x 3xxx )osv även om man själv inte har användning av det ,så finns det andra som har det.
Sen vet jag inte om Applefolk är särskilt oinsatta ,jag har alltid varit lite avundsjuk på att Apple (nästan) alltid haft nyare format på många saker,Thunderbolt, Firewire , scussi osv. att dom är lättanvända snygga.
Men priset & öppenheten,alternativen, programvaran har fått mig att bli en Pc nörd istället.

OBS! ska självklart vara MByte inte Mbit väldigt dåligt av mig sorry!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Enklare grafikkort skulle gå att köra med dagens Thunderbolt eftersom det motsvarar typ en lane PCI-e 2. När gränssnittet från nyheten kommer borde det gå att köra dubbla grafikkort på 100 meters avstånd.

Så, har du gjort några uträkningar på vad i praktisk grafikprestanda det skulle motsvara? ;p
Jag är inte övertygad om att gränssnittet inte kommer ha någon form av latens. Men jag är å andra sidan ingen "vetenskapsman", så man får väl se det som en halvkvalificerad gissning. Men du har säkert bättre koll än mig. Oavsett, så ser framtiden ljus ut, dock nöjer jag mig med thunderbolt och ser fram emot de nya iMac modellerna som förväntas släppas nästa vecka. Det lutar åt ett köp den här gången.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Och det där funkar bra med spel?

Enda hindren är upplösningen kontra bandbredden, responsen bör vara god nog även för hypernervösa FPS-spel. Med tanke på att motståndaren ändå har betydligt mer routrar och ärgad koppar mellan dig och sig menar jag.. Man bör klara sig ganska långt i upplösning med ett 100-nätverk.

Tekniken har ju också redan använts för spel. Med en PSP (portabel playstation alltså) och en PS3 kan du strömma vissa spel till PSPn från PS3, som då står för själva grafiken medan PSPn i princip bara spelar upp "video" och skickar styrsignaler tillbaka till PS3an.

Det är såklart rätt låg upplösning i det fallet, men det funkar fint även genom min ganska usla trådlösa router.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint