Permalänk
Medlem

CPU väldigt varm i Prime95?

Har kört Prime 95 helt oklockat och dessutom väldigt kallt i rummet just nu. Den tugga på ungefär 30min-1tim så temps gick ju inge högre. Idle ligger CPU på ca 37~ celsius och i prime95 med Torture Test: Small FFTs så gick CPU temp upp i ca 62~ vilket är max rekommenderad temp för en Phenom II x2 555...
4 kärnor är upplåsta dock så blir som en 955a.

Är stockkylare med Artic Silver 3 pasta som suttit ett bra tag nu. Är inte detta lite väl varmt? Är nyfiken bara, ska byta till en hyper212+ snart, men varför är den så varm? Ska den bli så varm? Jag som kör prime95 fel?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Stockkylaren är inte precis bra, haha.

Kör min stabilt på 4Ghz med en max på cirka ~59 under 9 timmars prime95, men den snurrar just nu på 4.2Ghz.

Byt ut stockkylaren så ska det gå bra ska du se! 62C under kortare perioder är absolut ingen fara.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Stockkylaren är inte precis bra, haha.

Kör min stabilt på 4Ghz med en max på cirka ~59 under 9 timmars prime95, men den snurrar just nu på 4.2Ghz.

Byt ut stockkylaren så ska det gå bra ska du se! 62C under kortare perioder är absolut ingen fara.

Nej men är lite irriterande då PC Probe II skriker å tutar å blinkar å allt va dä nu är, när CPU når 65C... 65, inte 62....

Exakt vilka inställningar har du när din CPU är på 4ghz?? Volt, CPU Frekvens, CPU Ratio? Har experimenterat lite, men vet inte hur CPU frekvens gentemot ration ska vara alls...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

DU skriver att du haft samma pasta ett bra tag nu? Kan ju vara läge att byta då för den tappar faktiskt sina värmeledningsegenskaper efter ett tag. Sen kan de ju också vara så att du har en himla massa damm i kylaren som gör att tempen blir dåliga, pröva att blåsa bort detta med trycklust och se om de blir skillnad.
MEN skulle nog ändå säga att du kommer vinna temp, och antagligen ljudnivå, av att köpa en eftermarknadskylare av något slag, en för ett par hundra kronor kommer nog även den göra stor skilland!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

DU skriver att du haft samma pasta ett bra tag nu? Kan ju vara läge att byta då för den tappar faktiskt sina värmeledningsegenskaper efter ett tag. Sen kan de ju också vara så att du har en himla massa damm i kylaren som gör att tempen blir dåliga, pröva att blåsa bort detta med trycklust och se om de blir skillnad.
MEN skulle nog ändå säga att du kommer vinna temp, och antagligen ljudnivå, av att köpa en eftermarknadskylare av något slag, en för ett par hundra kronor kommer nog även den göra stor skilland!

Kylpastan är nog ca 2-3 månader gammal nu, och har blåst ur endel damm ur kylaren, men datorn ska snart monteras ned då moderkort och cpu ska skickas in pga att det är något som är paj...
Ska köpa en hyper212+ kylare då denna ska vara riktigt bra för sitt pris!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mitron:

Nej men är lite irriterande då PC Probe II skriker å tutar å blinkar å allt va dä nu är, när CPU når 65C... 65, inte 62....

Exakt vilka inställningar har du när din CPU är på 4ghz?? Volt, CPU Frekvens, CPU Ratio? Har experimenterat lite, men vet inte hur CPU frekvens gentemot ration ska vara alls...

Har en 955a inte en 255a dock.

Men har FSB på 235, multiplier på 17 och vCore på 1.44.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Har en 955a inte en 255a dock.

Men har FSB på 235, multiplier på 17 och vCore på 1.44.

255a? Min är en 555 BE med upplåsta kärnor så den är en 955a

Ska testa de inställningarna du har
är vCore 1.44 det lägsta du kommer för att hålla dej stabil?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mitron:

255a? Min är en 555 BE med upplåsta kärnor så den är en 955a

Ska testa de inställningarna du har
är vCore 1.44 det lägsta du kommer för att hålla dej stabil?

Förlåt, menar 555 självklart.

Inte testat lägre än 1,44 vCore ännu, men ska nog göra det framöver.
Vilka minnen kör du med?
Ah, förlåt, såg inte signaturen.. Du kan inte vrida upp hastigheten på minnena lite möjligtvis? Tror det kan hjälpa, eller är dem specifierade till 1333Mhz?

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Förlåt, menar 555 självklart.

Inte testat lägre än 1,44 vCore ännu, men ska nog göra det framöver.
Vilka minnen kör du med?
Ah, förlåt, såg inte signaturen.. Du kan inte vrida upp hastigheten på minnena lite möjligtvis? Tror det kan hjälpa, eller är dem specifierade till 1333Mhz?

Mvh

1333 är original klocken på minnena
Just nu ligger minnes klockan på 735.8 MHz vet inte varför, är detta för att jag överklockat CPU?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mitron:

1333 är original klocken på minnena
Just nu ligger minnes klockan på 735.8 MHz vet inte varför, är detta för att jag överklockat CPU?

735.8 får du ta gånger 2 så får du din hastighet på Ram, alltså en bit över originalclock just nu, detta för att RAM höjs i proportion med CPU när du clockar!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

735.8 får du ta gånger 2 så får du din hastighet på Ram, alltså en bit över originalclock just nu, detta för att RAM höjs i proportion med CPU när du clockar!

Åhåå!
ligger på 789.3 så betyder att hastigheten på minnena är 1578,6 nu... ska jag fortsätta på det eller borde jag sänka minnena på något sätt?

Kan jag se temp på minnen nånstans btw?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Tror inte du kan ha något program för att se tempen på dem, så de inte har någon givare vad jag vet, folk får rätta mig om jag har fel. Men känn lite lätt med handen. Ja kör mina i ungefär samma hastighet som också är 1333mhz från början, och visst de är lite varma, men tror inte de är någon panik än. Personligen är jag nöjd där de ligger nu och har min processor (intel i5 2.66ghz) i 3.8 nu och de är jag nöjd med. Men som sakt, vill du sänka ram frekvensen måste du således sänka cpu clocken, då dem går hand i hand!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Tror inte du kan ha något program för att se tempen på dem, så de inte har någon givare vad jag vet, folk får rätta mig om jag har fel. Men känn lite lätt med handen. Ja kör mina i ungefär samma hastighet som också är 1333mhz från början, och visst de är lite varma, men tror inte de är någon panik än. Personligen är jag nöjd där de ligger nu och har min processor (intel i5 2.66ghz) i 3.8 nu och de är jag nöjd med. Men som sakt, vill du sänka ram frekvensen måste du således sänka cpu clocken, då dem går hand i hand!

Åhå... är det cpu ratio eller cpu frekvens eller totalen som går hand i hand med minnena?
Funderade på att montera på kopparplåts remsor på minnena som heatspreaders, funderade på att kleta fasst dom med lite kylpasta på varje minnes krets på stickorna, borde detta funka eller är det riskabelt?
Som heatspreaders liksom

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mitron:

Åhå... är det cpu ratio eller cpu frekvens eller totalen som går hand i hand med minnena?
Funderade på att montera på kopparplåts remsor på minnena som heatspreaders, funderade på att kleta fasst dom med lite kylpasta på varje minnes krets på stickorna, borde detta funka eller är det riskabelt?
Som heatspreaders liksom

Oj nu satt du mig på pottan, vet inte vilket som går hand i hand, men något är de, du får laborera lite!

Visst låter din lösning bra, men tror faktiskt inte de kommer ge så mycket, och inte hålla så länge heller. De jag kan rekommendera dock är att köpa en RAM fläkt om du är orolig över tempen, http://www.inet.se/kategori/143/minneskylning där finns också färdiga spreaders för 77kr vilket kanske passar dig bättre?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

255a? Min är en 555 BE med upplåsta kärnor så den är en 955a

Ska testa de inställningarna du har
är vCore 1.44 det lägsta du kommer för att hålla dej stabil?

Inte riktigt en 555 BE är lite långsammare och är varmare, har testat och jämfört en kompis 555 Be som är upplåst, och min 955 men det är nästan samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Oj nu satt du mig på pottan, vet inte vilket som går hand i hand, men något är de, du får laborera lite!

Visst låter din lösning bra, men tror faktiskt inte de kommer ge så mycket, och inte hålla så länge heller. De jag kan rekommendera dock är att köpa en RAM fläkt om du är orolig över tempen, http://www.inet.se/kategori/143/minneskylning där finns också färdiga spreaders för 77kr vilket kanske passar dig bättre?

Är sjukt sugna på de minnes spridarna... men lite i överkant på priset för mej just nu... då de säljs styckvis så blir det 77x4 (får snart mitt andra par minnen) vet dock inte om de passar med en hyper212+ sen, eftersom de är så höga. Men verkar dock inte behöva kyla minnena... i idle asså windows enbart typ så var minnena lite varmare än kroppsvärme, kände knappt att de var varma! är inte det lite konstigt när de tickar på i nästa 1600 MHz när de egentligen är 1333?

Är det en äkta 955a du har? Min är ej stabil med dina settings om jag drar igång 3dmark på lägsta inställningar, dock inga problem att spela spel än så länge! Vågar inte prime95 då datorn går alltför varm i prime95 till och med om jag använder stock clocks!

Skrivet av Computerguy:

Inte riktigt en 555 BE är lite långsammare och är varmare, har testat och jämfört en kompis 555 Be som är upplåst, och min 955 men det är nästan samma sak

Är ju i stort sett samma sak dock Men den infon var bra, då vet ja varför prime95 drar CPUn till max rekommenderad temp oklockad med stock kylare...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Oj nu satt du mig på pottan, vet inte vilket som går hand i hand, men något är de, du får laborera lite!

Visst låter din lösning bra, men tror faktiskt inte de kommer ge så mycket, och inte hålla så länge heller. De jag kan rekommendera dock är att köpa en RAM fläkt om du är orolig över tempen, http://www.inet.se/kategori/143/minneskylning där finns också färdiga spreaders för 77kr vilket kanske passar dig bättre?

Får ej CPUn stabil på 4GHz med de inställningarna du har, drog även upp till lite drygt 1.46 volt men höll sej ej stabil. (Kan endast testa genom att vara på internet, spela osv. Satt mitt uppe i en video på helskärm så frös datorn och starta om) Sänkte klocken nu till 3.7GHz....
Är detta för att min inte är en äkta 955a?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU